اسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » رها کردن روغن سوخته ۱۰۰ سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    رها کردن روغن سوخته ۱۰۰ سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    منیری گفت:اختلاط نفت گاز یارانه ای با روغن کارکرده باعث شده است تا تعداد متقلبان تصفیه روغن سوخته در کشور کم نباشد.

    رها کردن روغن سوخته 100 سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    حسین منیری عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی(اوپکس) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژیگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ با بیان اینکه روغن کالای بی‌نظیری است،اظهار کرد:این کالا هم اکنون از جانب واحد‌های تصفیه دوم در حال تولید و بازگشت به تناوب مصرف است . روزانه به میزان ۵۰۰ هزار تن روغن سوخته در کشور جمع‌آوری می‌شود.

    وی با بیان اینکه روغن کارکرده جهت محیط زیست مسئله ساز هست، افزود: از آنجایی که مولکول روغن نمی‌سوزد و قابل بازیافت هست، از این رو تمامی کشورها در حال جمع‌آوری، بازسازی و توزیع آن در بازار داخل و خارج هستند.

    منیری بیان کرد: با اینکه سهم کشور عزیزمان ایران در اقتصاد جهانی ۳ دهم درصد و جمعیت آن کمتر از ۱ درصد هست، ولی میزان تولید کربن آن در دنیا ۱٫۲ درصد برآورد شده است است.

    رها کردن روغن سوخته ۱۰۰ سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی(اوپکس) افزود: از آنجایی که کشور عزیزمان ایران به عضویت کنفرانس پاریس درآمده باید در خصوص کم کردن میزان تولید کربن تلاش کند، در غیر این صورت قطع به یقین جریمه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

    وی با اشاره به کم کردن گاز فلر در صنعت نفت این عنوان را در افول تولید کربن کشور تأثیرگذار دانسته و گفت: بخش شخصی به علت کارکرد موفق خود در این زمینه باید از جانب دولت در مباحث مربوط به ارزش افزوده و مالیات کمک‌های تشویقی دریافت کند، آیا که در زمینه کارها سبز و محیط زیستی مثمر بوده است.

    تصفیه روغن کارکرده متولی مشخصی ندارد

    منیری بیان کرد: بازیافت روغن کارکرده در دنیا قدمتی بیش از ۶۰ سال دارد و بعد از جنگ جهانی دوم آشنا شده است هست. البته این عنوان در کشور عزیزمان ایران نیز قدمتی ۵۰ ساله دارد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: هم اکنون در کشورمان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع روغن و فرآورده‌های روغنی تولید می‌شود ،همچنین ۴ واحد بزرگ و ۲۰۰ واحد تصفیه دوم در حال فعالیت هستند.

    منیری گفت:اختلاط نفت گاز یارانه ای با روغن کارکرده باعث شده است تا تعداد متقلبان تصفیه روغن سوخته در کشور کم نباشد.

    وی تصریح کرد: از این میزان تولید انواع روغن و فرآورده‌های روغنی، صادرات آن‌ها رقمی بیش از ۳۰۰ هزار تن و مصرف داخل آن‌ها رقمی بیش از ۸۰۰ هزار تن را به خود اختصاص داده است.

    منیری بیان کرد: بنابراین با این اوضاع ۶۰۰ هزار تن روغن کارکرده در کشور قابل جمع‌آوری هست. با اینکه این اقدام از سالیان پیش در حال اجرا است ولی متأسفانه به رغم تلاش‌های این صنف، شرکت‌های تعاونی، انجمن‌ها و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی یک متولی واحدی ندارد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: از آنجایی که روغن کارکرده پسماند بسیار خطرناکی است و رها شدن آن در محیط زیست تبعات منفی زیادی دارد وجود یک متولی جهت مدیریت آن امری مهم است آیا که رها شدن یک لیتر روغن کار کرده می‌تواند حجم زیادی از منابع آبی و محیط زیست را آلوده کند که با تلاش‌های ۶۰ تا ۱۰۰ ساله شاید به وضع اولیه خود برگردد.

    وی گفت: در همه جای دنیا دولت جهت این صنعت علاوه بر اینکه هیچ نوع مالیات ارزش افزوده و عملکرد دریافت نمی‌کند بلکه یارانه نیز به آن‌ها اختصاص می‌دهد تا واحد‌ها فعال در این صنعت روی پای خود ایستاده و حجم بسیاری از روغن کار کرده را به تناوب تولید برگرداند.

    منیری بیان کرد: متأسفانه در کشور عزیزمان ایران این صنعت یک متولی ندارد تا با شناختن آن دولت مدیریت پسماند را به آن واگذار کند البته تلاش‌های زیادی از طرف شرکت حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است است.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: در این راستا با اختصاص یک هزینه هنگفت سامانه‌ای تدارک دیده شده است است تا بر اساس آن فعالان حاضر در عرصه جمع‌آوری روغن کارکرده شناسایی و ساماندهی شوند.

    رها کردن روغن سوخته ۱۰۰ سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    وی تصریح کرد: با همکاری ستاد قاچاق کالا و تلاش‌های اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی امکاناتی در حال پایه‌گذاری است تا شاید از این طریق واگذاری مدیریت پسماند به یک متولی خاصی فراهم شود.

    صنعت بازیافت روغن کشور تشنه فناوری روز دنیاست

    منیری با بیان اینکه ماده اولیه این واحد‌های تولیدی از پالایشگاه‌ها یا واحد‌های تولیدی دیگری خریداری نمی‌شود افزود: روغن‌های کارکرده را از مراکز تعویض روغنی شهرستان‌ها به سایر نقاط به صورت یک تا چند بشکه جمع‌آوری کرده و با انتقال آن‌ها در داخل کارخانه‌های ذیربط به تصفیه و تولید آن‌ها می‌پردازیم.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تأکید کرد: اگر این روغن‌ها به درستی تصفیه شوند و هیچ تقلبی در آن‌ها صورت نگیرد نه تنها هیچ تفاوتی با تصفیه اول روغن نخواهند داشت بلکه به مراتب حتی دارای بعضی شاخصه‌ها، امتیازات و فاکتورهایی هستند که می‌تواند بسیار بهتر از تصفیه اول باشد.

    وی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به علت بهره‌مندی از انرژی‌های روز دنیا روغن‌های گروه دوم و سوم تولید می‌شود که با کیفیت بسیار بالا در بازار عرضه می‌شود.

    منیری گفت:اختلاط نفت گاز یارانه ای با روغن کارکرده باعث شده است تا تعداد متقلبان تصفیه روغن سوخته در کشور کم نباشد.

    منیری افزود: این روزها مصرف کننده‌ها نیز راغب هستند که از این روغن استفاده کنند آیا که حفظ محیط زیست در نهایت منجر به حفظ سلامت حیات آن‌ها خواهد شد. این در حالی است که این عنوان در کشور عزیزمان ایران جایگاه خاصی ندارد و متأسفانه شاهد آلودگی هوا آب و خاک هستیم.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در تمام سال‌هایی که تحریم‌ها گریبان‌گیر صنعت شده است بود این تکنولوژی به طور کامل نتوانسته وارد کشور شود ،بنابراین اکنون اکثر واحد‌ها پیگیر تطابق فعالیت خود با دانش و تکنولوژی روز این عنوان هستند ،چرا که روش ما مربوط به ۴۰ سال گذشته است.

    لزوم معافیت مالیاتی صنعت بازیافت روغن سوخته / دولت کمکی نمی کند

    وی بیان کرد: جهت این واحد‌ها و تمام کسانی که در امر جمع‌آوری روغن کار کرده فعالند هیچ دلیلی ندارد که دولت مالیات ارزش افزوده و عملکرد بگیرد آن هم با توجه به ماهیت مهم و مشکلاتی که اکنون گریبان‌گیر این صنعت شده است است.

    منیری ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه اعلام شده است تا ارزش افزوده‌ای از این واحد‌ها اخذ نشود، ولی همچنان در حال پرداخت مالیات هستیم و دولت هم هیچ گونه کمکی به این صنعت نمی‌کند.

    رها کردن روغن سوخته ۱۰۰ سال تبعات منفی خواهد داشت ، متقلبان در حوزه فرآورده‌های نفتی کم نیستند!

    نفت گاز یارانه ای بساط تقلب در تصفیه روغن کارکرده را داغ کرده است

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در تشریح دیگر چالش صنعت روغن کشور گفت: متأسفانه فرآورده‌هایی همانند نفت و گاز یارانه‌ای هستند و همین عنوان باعث شده است تا تعداد تقلب‌کنندگان موجود در عرصه تصفیه روغن سوخته کم نباشد ،به طوری که این افراد به تقطیر دوباره و دو قسمت کردن روغن کار کرده اهتمام می‌ورزند.

    وی ادامه داد: یک قسمت از روغن را جهت بحث هیدروکربن‌ها خرج می‌کنند و قسمت دیگر را با روغن کارکرده مخلوط می‌کنند.سپس به صادرات یک روغن نامرغوب با مخلوط هیدروکربنش اهتمام می ورزند.

    منیری افزود: این‌ها نمونه فسادی است که بر این صنعت حاکم شده است است ،کما اینکه چند وقت پیش هم نماینده مجلس بر پیگیری این امر و مشخص شدن هرچه سریعتر نفت گاز تأکید کرد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه دولت باید یارانه را از نفت گاز بردارد افزود: مخلوط کردن روغن کارکرده و عوض کردن ماهیت آن کار مشکل است و باعث می‌شود که هم صنعت و هم صنایعی که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته اند ،اکنون با معضل زیاد کردن قیمت روبه‌رو شوند.

    وی ادامه داد: آیا که با مخلوط کردن و خروج آن از کشور این محصول با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسد، این در حالی است که واحد‌های داخلی در خرید مواد اولیه با مسئله روبه‌رو هستند.

    افزایش صد هزار تومانی قیمت روغن کارکرده مانع از ارزآوری و اشتغالزایی می شود

    منیری تصریح کرد: طی یک تا دو ماه اخیر بشکه‌ای صد هزار تومان به قیمت روغن کار کرده در داخل کشور اضافه شده است است به عبارتی اکنون یک بشکه روغن کارکرده جهت یک واحد تولیدی ۲۸۰ هزار تومان هزینه دارد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی(اوپکس) بیان کرد: با این قیمت‌ها امکان مسابقه با کشورهای منطقه و صادرات وجود ندارد، آیا که زیاد کردن یک باره ماده اولیه تا این حد از قیمت، از رسیدن به بسیاری مزیت‌ها جلوگیری می‌کند.

    وی با بیان اینکه تمام تولیدات این واحدها به طور دقیق برابر استاندارد اضطراری است ،افزود: هر واحدی هر نوع روغنی تولید می‌کند، استاندارد جهانی به خود را می‌گیرد آن هم قبل از این که تصفیه اول و دوم شود.

    منیری تصریح کرد: استدلال ما این است که شرکت استاندارد، حفاظت محیط زیست و وزارت کشور با همکاری قابل قبولی این صنعت را از این اوضاع نابسامان کنونی خارج کنند.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بازگرداندن روزانه ۶۰۰ هزار تن روغن کارکرده به تناوب تولید نه تنها ارز بسیاری را وارد کشور می‌کند بلکه می‌تواند خوراک یک یا دو مورد از پالایشگاه‌های کشور را تامین کند. بنابراین باید اذعان کرد که حجم زیادی از ارزش افزوده ناشی از این امر به اشتغال‌زایی و ارزآوری کشور کمک خواهد کرد.

    انتهای خبر /

    واژه های کلیدی: پتروشیمی | استاندارد | پتروشیمی | ایران | وزارت نفت | اخبار اقتصادی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون