نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    این روزها گرانی دلار پرسش بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد کرده هست، بطوریکه همه به دنبال فرا رسیدن وقت مهار رشد افسارگسیخته آن هستند.

    تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان به نظر می رسد که راه گریز از نوسانات بازار ارز ، نزدیک کردن شرایط اقتصادی کشور به بازار جهانی از طریق زیاد کردن مبادلات کالا و صادرات است تا با افزودن بر میزان ارزآوری ،سیاست های اقتصادی کشور مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

    نوسانات سریع و شدید بازار ارز بساط داغی را جهت صرافی‌های کشور فراهم کرده است تا به منظور بالا بردن قیمت ، از فروش مستقیم ارز خودداری کنند ،که از دید کارشناسان امر با استمرار این روند، بعید نیست تا چندی دیگر و یا آینده ای بسیار نزدیک ،قیمت دلار از مرز ۵ هزار تومان هم عبور کند.

    به منظور بررسی زیاد این عنوان مصاحبه ای با کارشناسان اقتصاد بین الملل و بازار سرمایه داشته ایم که به شرح ذیل است.

    تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    دلار ۴۷۰۰ تومان با واقعیت های اقتصادی جامعه سازگار نیست

    غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین الملل در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،با اشاره به نوسانات قیمت ارز درکشور اظهار کرد: در حالی که لایحه بودجه سال ۹۷ با قیمت ارزی معادل با ۳۵۰۰ تومان بسته شده است است ولی این روزها شاهد عبور قیمت دلار از مرز ۴۷۰۰ تومان هستیم. این عنوان نه تنها با واقعیت های اقتصادی جامعه سازگار نیست بلکه زمینه ایجاد هیجانات در بازار ارز را نیز فراهم کرده است.

    وی ادامه داد: هنوز از یاد‌ها نرفته است که حبابی شدن قیمت سکه و نوسانات دائمی قیمت ارز با اقتصاد کشور چه کرد. در سال ۹۰ حبابی شدن بازار سکه و ارز باعث روانه شدن سرمایه عده زیادی از مردم به سوی دو بازار سکه و ارز شد. این عنوان تا جایی ادامه پیدا کرد که بانک مرکزی از مردم خواست تا جهت خرید سکه در بانک‌ها عضویت کنند.

    طاهری افزود:بر اثر نوسانات بازار ارز و سکه در آن ایام، سود زیادی نصیب دولت دهم شد.با تکرار آن روند گذشته در این بخش، حال معلوم نیست که آیا دولت دوازدهم قصد دارد تجربه دولت پیشین را تجربه کند یا خیر؟

    طاهری با بیان اینکه نوسانات قیمت دلار می‌تواند تاثیر مستقیمی بر اقتصاد بیمارگونه کشور داشته باشد،افزود: اصلاح وضع مدل های اقتصادی کشور از جمله بازار رسمی و غیر رسمی، کار و اشتغال، حمل و نقل و گزینش مکان سکونتی تاثیر مستقیمی در قیمت ارز دارد ،که دولت نیز نقش چشمگیری در هر یک از این عوامل دارد.

    این روزها گرانی دلار پرسش بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد کرده هست، بطوریکه همه به دنبال فرا رسیدن وقت مهار رشد افسارگسیخته آن هستند.

    وی راجع به تبعات نوسانات قیمت ارز گفت: با نوسانات دائمی قیمت ارز ،بازار‌های اقتصادی در رکود قرار می‌گیرند و تورم افرایش می یابد.به این ترتیب اوضاع کار و اشتغال نیز با پرسشها عدیده‌ای مواجه شده است و بیکاری شدت می‌گیرد.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: همچنین چرخ‌های مراکز تولیدی کشور ،یک به یک با گرانی ارز و دلار به سوی تعطیلی و ورشکستگی پیش می‌روند و قطع به یقین نیازمند کمک‌های دولتی خواهند بود، کمک‌هایی که با توجه به کسری بودجه قوه مجریه و در سایه نوسانات ارزی با پرسشها زیادی روبرو خواهند بود.

    وی اضافه کرد:از سوی دیگر قیمت مسکن نیز با گرانی دلار روند صعودی پیدا کرده و در پی آن بازار مسکن نیز با رکود جدی روبرو می‌شود.هریک از موارد فوق موجب نگرانی مردم و درگیری آنها خواهد شد. با وجود تمامی این شرایط سوداگران وقت بیشتری جهت حضور در بازار پیدا کرده و به دنبال کسب سود از خرید وفروش مسکن خواهند بود.

    طاهری با بیان اینکه هم اکنون درکشور شاهد رشد چشمگیر و سریع تغییرات قیمتی هستیم ،افزود: واردات و صادرات نسبت به تغییرات قیمت ارز همخوانی موثری ندارد و استمرار این اوضاع بعد از یک وقفه کوتاه مدت می‌تواند تراز تجاری حقیقی کشور را دچار آسیب کند.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه با بیان اینکه این روز‌ها به علت قرارگیری در آستانه تصویب بودجه سال ۹۷، متاسفانه شاهد کم کردن کسری بودجه قوه مجریه و زیاد کردن استقراض از بانک مرکزی از طریق متمم‌های بودجه‌ای هستیم ،افزود:در این لایحه نسبت به کنترل نقدینگی و تورم اقدامی صورت نگرفته است که این شرایط استمرار حضور تورم را در نظام اقتصادی کشور رقم خواهد زد.

    طاهری افزود: با عنایت به انحراف تولید حقیقی از مسیر تعادلی در نتیجه نوسان قیمت ارز، دولت باید هر چه سریع‌تر سیاست‌های تشویقی خود را در حوزه تولید به نحوی به اجرا دربیاورد که در بلندمدت تولید داخل جایگزین واردات شده است و در اولویت قرار گیرد.

    تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    وی در آخر گفت: حفظ ارزش پول ملی و شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، چارچوب باثباتی را جهت تعدیل بازار‌های مالی، نیروی کار و دارایی کشور‌ به ارمغان می آورد که در نتیجه آن به ثبات در نرخ‌ ارز نائل خواهیم گشت. به‌عبارت دیگر، مطالعات مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد بین نوسانات قیمت ارز و رشد اقتصادی رابطه منفی وجود دارد.

    نوسانات قیمت ارز بازارحضور سودجویان را داغ می کند

    در ادامه امیرعلی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه دراین باره اظهار کرد: قیمت ارز یکی از شاخص‌های بنیادین اقتصاد بشمار می‌آید. این قیمت نه تنها کمیت های مبادله‌ای موجود در اقتصاد کشور را مشخص می‌کند، بلکه بیانگر مدیریت اقتصادی در مباشرت منابع تحت اختیار نیز محسوب می شود. این قیمت در نهایت هم بر ثروت ملی و هم بر مدیریت ملی تاثیر می گذارد؛ بنابراین سیاست گذاری سازگار، با ثبات و همه جانبه در زمینه قیمت ارز در زمره مهمترین تصمیمات اقتصادی واقع می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود:از آنجا که نظام قیمت گذاری ارز در کشور عزیزمان ایران برمبنای قیمت شناور مدیریت شده است هست؛ بنابراین بانک مرکزی با اهرم سیاست‌های پولی و دولت با اجرای سیاست‌های مالی در برابر آن مسئول هستند.

    عبارات مهم : سرمایه گذاری – لایحه بودجه
    وی ادامه داد: ریسک‌های قیمت ارز به دو دسته درونی و بیرونی طبقه بندی می‌ شوند. ریسک‌های بیرونی زیاد معطوف به جریان های غیرقابل کنترل سیاسی و اقتصادی جهانی هست. ریسک‌های درونی نیز به طور کلی به واکنش‌ها بانک مرکزی در حوزه بازار پول و دولت بر می‌گردد.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از منظر درونی قیمت ارز ،تابع نظام عرضه و تقاضاست. بانک مرکزی به عنوان قدرتمندترین بازیگر بازار ارز، بنا بر مدیریتی که بر قیمت شناور دارد ،بیشتر در طرف عرضه و گاهی اوقات نیز در طرف تقاضا و در کنار سایر فعالان بازار ارز ظاهر می‌شود.

    این روزها گرانی دلار پرسش بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد کرده هست، بطوریکه همه به دنبال فرا رسیدن وقت مهار رشد افسارگسیخته آن هستند.

    امیرباقری با بیان اینکه نشانه بانک مرکزی مدیریت تومان ،ریال و ارز‌های برابر است ،ادامه داد: همچنین نظر به زیاد کردن چشمگیر حجم نقدینگی( پول و شبه پول )که اعتبار تولید حقیقی و رشد حقیقی در اقتصاد نیست، بانک مرکزی جهت کنترل این حجم از نقدینگی به عرضه ارز می پردازد.

    وی افزود: در اکثر کشور‌ها یکی از قویترین ابزار‌های پولی بانک مرکزی عملیات بازار باز است . در کشور عزیزمان ایران با توجه به قیمت غیر رقابتی اوراق منتشره شده است از جانب بانک مرکزی با قیمت بهره میانگین، این عملیات زیاد با محوریت ارز صورت می‌گیرد؛ بنابراین قیمت بالای ارز حجم کمتری از منابع بانک مرکزی را درگیر این روش می‌سازد. از طرفی تفاوت این قیمت با قیمت ارز بودجه‌ای منجر به اصلاح کسری بودجه قوه مجریه می‌ شود.

    امیرباقری اظهار کرد: وضع قوانین تعرفه‌ای وگمرکی و اعمال ناگهانی آن نیز علاوه بر ایجاد بی اعتمادی در بدنه اقتصادی جامعه، بر قیمت ارز فشار می‌آورد. توصیه مهم آنکه اکثر فعالان اقتصادی با قیمت ارز شناور مدیریت شده است مشکلی ندارند، بلکه عمده شکایت آنان از نوسانات قیمت ارز هست. در تحرکات قیمتی روند‌های مهم و فرعی قابل تمایزند. نوسان قیمتی تا هنگامی که منجر به تشکیل روند یک باره نشود جزیی از ذات بازار بوده و امری مقبول هست، ولی هنگامی که قیمت به یک باره رشد کرده و کانال‌ها و قله‌های جدیدی را فتح می‌کند دیگر نمی‌توان نام نوسان بر آن نهاد. در کنار این روند‌های ایجاد شده است طبیعی است که عده‌ای از بازیگران نیز وارد بازار شده است و از آن سودجویی کنند.

    ردپای آمریکا در نوسانات قیمت ارز

    وی با اشاره به تاثیر بُعد خارجی در رشد قیمت و نوسانات ارز افزود: زیاده خواهی و نگاه تردید آمیز آمریکا به برجام، وضع قوانین تازه مالیاتی و اقتصادی بر بعضی از شرکای تجاری کشور عزیزمان ایران از جمله امارات و تاثیر آن بر حوالجات ارزی و نیز ابهام در فضای سیاست خارجی از این دست عوامل هستند. این عوامل منجر به اصلاح انتظارات و به تعبیری بدبینی بازار شده است و درخواست ارز احتیاطی و سفته بازی را زیاد کردن می‌دهد.

    تبعات مخرب زیاد کردن قیمت دلار بر پیکره اقتصاد چیست؟ ، یکه تازی دلار در بازار ارز

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در چنین شرایط بار سنگینی به دوش دستگاه دیپلماسی جهت تضمین جریان ورودی ارزی است.

    وی یادآور شد:رئیس جمهور در گفتگوی مستقیم با مردم، از فزونی حدود پانزده میلیارد دلاری منابع ارزی بر مصارف ارزی در امسال و رشد آن در سال آینده خبر داد. باید توجه داشت که این جریان ارزی بالقوه بوده و فعالیت آن مستلزم هوشیاری در سیاست خارجی و سایر زمینه هاست.

    امیرباقری در آخر گفت: ورود مستقیم بانک مرکزی و عرضه ارز به وسیله صرافی‌ها تا حدودی باعث آرامش بازار می‌شود و به نظر می‌رسد درصدی از این روند صعودی در روز‌های آتی اصلاح شود.

    زیاد کردن قیمت ارز، ارتباطی با سیاست تک نرخی کردن ارز ندارد

    ولی الله سیف مدیر کل بانک مرکزی روز گذشته درخصوص افزایش قیمت ارز گفت: زیاد کردن قیمت ارز در هفته‌های اخیر، ارتباطی با سیاست تک نرخی کردن ارز ندارد و آن سیاستی است که بانک مرکزی از کانال‌های خاص خود، پیگیری می‌کند.

    سیف همچنین راجع به روند حرکتی قیمت ارز افزود: آینده نگری ما این است که با توجه به سیاستها و کارها بانک مرکزی در روزهای اخیر و کم کردن التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماههای گذشته باز خواهد گشت.

    وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که قیمت ارز در دو ماه آذر و دی زیاد کردن یافته و در اسفند متعادل می شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی تواند از سرمایه گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز زیاد است.

    نقش کالای قاچاق در زیاد کردن قیمت دلار

    برخی دیگر از کارشناسان حوزه ارز بر این باورند که نمی توان نقش مهم و تاثیرگذار قاچاقچیان و دلالان را در زیاد کردن ناگهانی قیمت دلار نادیده گرفت، به همین جهت محمد دهقانی نقندر عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت دلار در ماه های اخیر با زیاد کردن روبرو شده است و علت عنوان روشن است آیا که؛ هنگامی که به قاچاقچیان اجازه داده می شود ۳۰ میلیارد دلار از بازار، ارز تامین کنند و کالای قاچاق وارد کشور کنند بازار عرضه و تقاضای ارز از تعادل خارج می شود.

    وی ادامه داد: واردات بی رویه یکی از دلایلی است که باعث شده است تقاضای ارز با رشد روبرو شود این در حالی است که ضرورت ندارد بعضی کالاهای غیراساسی وارد کشور شود.

    علی فاضلی مدیر اتاق اصناف ایران، روز گذشته در نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های اصناف هم ضمن تایید این عنوان مطرح کرد: تلاش اصناف بر این است تا کالاها با کمترین زیاد کردن قیمت در شب عید به مردم عرضه شود.

    وی ادامه داد: تأثیر گذاری اصناف در گرانی صفر است و عوامل دیگری از جمله زیاد کردن قیمت ارز بر گرانی تاثیر می‌گذارد.

    در آخر باید یاد آور شد،که نوسانات قیمت ارز نه تنها اثر منفی طولانی مدتی بر نظام اقتصادی و در نهایت اجتماعی جامعه در پی خواهد داشت بلکه به صورت نسبی بر روی قیمت کالا نیز تاثیر مستقیم داشته و باعث کوچک تر شدن سفره مردم خواهد شد.

    گزارش از سحرآرام

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | لایحه بودجه | تصویب بودجه | قیمت گذاری | روز گذشته | سیاست ها | مدیریت | اقتصاد | اقتصادی | مرکزی | سیاست

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب اورجینال