قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به مرور بعضی وقایع ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ می پردازیم.

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، 21 بهمن 57

    به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ در ادامه روز شمار انقلاب، امروز به مرور بعضی وقایع ۲۱ بهمن ماه ۵۷ ، یعنی یک روز پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می پردازیم.

    ادامه درگیری بین نیروی هوایی و گارد شاهنشاهی

    درگیری ها بین نیروی هوایی و گارد شاهنشاهی که از شب گذشته شروع شده است بود، امروز با شدت زیاد ادامه یافت.

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    گزارشگر روزنامه کیهان حمله به پادگان را این گونه توصیف می کند:

    در حدود ساعت ۸ صبح ۲۱ بهمن ، درگیری میان نیروی هوایی و ارتش گارد به اوج خود رسید. کارکنان نیروی هوایی با حمایت مردم موفق به تصرف اسلحه منزل و توزیع حدود دو هزار تفنگ و مقادیر زیادی مهمات میان مردم شدند. درگیری میان طرفین تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه یافت تا آنکه دراین ساعت به جهت انجام مذاکره ، آرامش نسبی برقرار گردید. دراین وقت سپهبد آذر برزین جانشین ربیعی و سرلشگر روحانی از درب جنوبی وارد پادگان شدند و افراد نیروی هوایی را دعوت به خلع سلاح و بازگشت به پادگان ها نمودند ولی مذاکرات دو ساعته طرفین به جایی نرسید لذا سپهبد برزین و سرلشگر روحانی آنجا را ترک نمودند.( روزنامه کیهان ، دو شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ ، شماره ۱۰۶۳۷ )

    مسلح شدن مردم

    با خروج آمبولانس مرکز آموزش پادگان دوشان تپه، در بامداد ۲۱ بهمن یکی از سربازها گزارشی از وقایع و درگیری‌های داخل پادگان داد و تعدادی اسلحه که از پادگان با خود آورده بود، در اختیار مردم قرار داد.

    در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به مرور بعضی وقایع ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ می پردازیم.

    حکومت نظامی طولانی

    فرماندار انتظامی پایتخت کشور عزیزمان ایران در اعلامیه ایی ساعت های حکومت نظامی را از ساعت چهار و نیم بعد از ظهر تا پنج صبح زیاد کردن داد. بعد از شدت گرفتن درگیری ها و حملات گسترده مردم به کلانتری ها و پادگان ها، فرماندار نظامی پایتخت کشور عزیزمان ایران ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت دوازده ظهر ۲۲ بهمن زیاد کردن داد.

    اعلام آمادگی بختیار جهت مذاکره

    شاپور بختیار (نخست وزیر شاه) در مجلس سنا اعلام کرد که حاضر به مذاکره است.

    حکم امام راجع به حکومت نظامی

    امام خمینی(ره) با حکمی تاریخی حکومت نظامی اعلام شده است به وسیله فرماندار نظامی تهران، را ملغی اعلام کردند و فرمودند:

    اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند … اخطار می کنم که اگر دست از این برادر کشی بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد … تصمیم آخر خود را به امید خدا می گیرم.

    متن خبر امام خمینی(ره) بعد از حمله به نیروی هوایی

    امام خمینی(ره) رهبر در روز ۲۱ بهمن ماه بعد از حمله گارد شاهنشاهی به پادگان لوشان تپه، این اقدام را شدیدا محکوم کردند و مردم را به شکستن حکومت نظامی دعوت کردند:

    بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    ملت شجاع ایران! اهالى محترم تهران!

    به طورى که مى‏ دانید این جانب بنا دارم که پرسشها کشور عزیزمان ایران به طور مسالمت‏ آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم، چون خود را به حسب قانون محکوم مى‏ بیند، دست به جنایت زده و در شهرهاى گرگان و گنبدکاووس به مردم شجاع مسلمان حمله کرده و کشتار نموده هست؛ و در پایتخت کشور عزیزمان ایران لشکر گارد به طور ناگهانى به نیروى هوایى که به ملت پیوسته است حمله نموده؛ و نیروى هوایى به کمک مردم، شجاعانه آنان را شکست داده‏ ند. من این تعرض غیر انسانى و عمل گارد را محکوم مى‏ کنم.

    اینان با این برادرکشى مى‏ خواهند دست اجانب را در کشور ما باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند.

    من با آنکه هنوز دستور جهاد مقدس نداده ‏ام، و نیز مایلم تا مسالمت حفظ و قضایا موافق آراى ملت و موازین قانون عمل شود لکن نمى‏ توانم تحمل این وحشیگری ها را بکنم؛ و اخطار مى ‏کنم که اگر دست از این برادرکشى برندارند و لشکر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتشى از این تعدیات جلوگیرى نشود، تصمیم آخر خود را به امید خدا مى‏ گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین هست. من از مردم شجاع پایتخت کشور عزیزمان ایران مى‏ خواهم در صورتى که قواى متجاوز عقب‏ نشینى کردند، با حفظ آمادگى و هوشیارى از خدعه دشمن، آرامش و نظم را حفظ کنند ولى مجهز و مهیا براى دفاع از اسلام و نوامیس مسلمین باشند. اعلامیه امروز حکومت نظامى، خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند.

    در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به مرور بعضی وقایع ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ می پردازیم.

    برادران و خواهران عزیزم! هراسى به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالى حق پیروز هست. از خداوند تعالى پیروزى ملت اسلام را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

    روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

    (صحیفه امام، ج‏6، ص: ۱۲۱ و ۱۲۲)

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    اعلام لغو اعلامیه های فرمانداری نظامی

    ستاد امام به وسیله بلندگو اعلامیه های فرمانداری انتظامی (منع رفت و آمد) را در سطح پایتخت کشور عزیزمان ایران اعلام کردند.

    خاطرات

    خاطره شهید فضل الله محلاتی

    شب ۲۲ بهمن در منزل امام (مدرسه علوی ) بودم. جایی در نظر گرفته بودیم در پشت مدرسه علوی که اگر شب حمله کردند ، امام را به آنجا ببریم تا جانشان در خطر نباشد ، ولی امام راضی نشد. یادم است آقای هاشمی توی حیاط به من گفت چه کنیم ، امام راضی نمی شود. مجدداً خدمت ایشان رفتیم حضرت امام فرمودند هرکس می ترسد برود من از جای خود تکان نمی خورم.(از مهاجرت امام خمینی به پاریس تا پیروزی ، علی اکبر علی اکبری بایگی ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،۱۳۸۴ ، ص ۲۹۱)

    خاطرات صادق طباطبایی

    وقتی ساعت دو بعدازظهر روز ۲۱ بهمن از اخبار شنیدیم که فرمانداری نظامی، ساعت حکومت نظامی را به ساعت ۴ بعدازظهر جلو آورده هست. امکان توطئه از سوی رژیم علیه انقلاب در ذهن همه ما تقویت شد. تصویر العمل بختیار نسبت به موضعگیری های امام از آن رو بود که او از مراحل بعدی طرح نظامیان جهت مقابله با انقلاب اطمینان داشت. هنگامی که امام اعلام کردند که اعلامیه حکومت نظامی خدعه و نیرنگ هست، بعضی ها دلواپس بودند. من البته تعجب می کردم از آنها، آیا که صرفنظر از بمباران هوائی اگر همه نیروهای ارتش به خیابان ها می آمدند به اندازه نصف جمعیت در چهار پنج خیابان پایتخت کشور عزیزمان ایران هم نمی شدند. البته امام هم که این تصمیم آینده ساز را گرفتند و احتمال هم دارد که در این زمینه مشورت هم کرده باشند؛ من یادم نمی آید یا نشنیده ام که کسی مخالفت کرده باشد. ممکن است بعضی تصور کنند که این تصمیم امام اشراقی بوده، گذشته از شاخصه های ممتاز امام، به نظر من این تصمیم از روی تعقل و منطق سیاسی بود و دلیری در تصمیم گیری، آیا که در آن مقطع احتمال توطئه به ذهن خیلی ها می رسید و اطلاعیه و دستور حکومت نظامی، مؤید و مقدمه این توطئه بود.

    ظاهراً به شورای انقلاب، تصمیم ژنرال های ارتش جهت اجرای کودتای موسوم به “عملیات کورتاژ” یا به روایتی دیگر “عملیات نجات” که به وسیله ژنرال هایزر[ در امریکا ] و فرماندهان نیروهای هوایی و زمینی ارتش تنظیم و تهیه گردیده بود، ابلاغ شده است بود. گرچه اجرای این طرح، غیرعقلانی و غیر محتمل و مآلاً ناموفق به نظر می رسید ولی شرط عقل، اتخاذ تدابیر مورد نیاز را مهم می ساخت.( خاطرات سیاسی اجتماعی، صادق طباطبایی، نشرعروج ،۱۳۸۷ ،ج ۳، ص ۲۳۱ )

    فکر می کنم در روز ۲۱ بهمن تا ساعت۳٫۵-۴ خدمت امام بودیم. بعد من، آقای حبیبی را رساندم منزل برادرش در خیابان ادیب و رفتم منزل خاله ام در نظام آباد نزدیک میدان امام حسین (ع) فعلی. شب قبل هم همانجا بودم… در همین اثنا صدای گلوله و رگبار در کوچه شنیده شد… بستگان من خیلی دلواپس و رنگ پریده بودند. ولی من اطمینان خاطر عجیبی داشتم، صدای شلیک گلوله در شهر زیاد و زیاد می شد… ساعتهای ۱٫۵-۲ نیمه شب بود که روی پشت بام همسایه ها صدای الله اکبر بلند شد. همین طور این شعار که: برادر بپا خیز همافرت کشته شد. روز بعد گفته شد در زیرگذر میدان امام حسین (ع) فعلی، ظاهراً مردم … مانع عبور خودروهای سنگین ارتش [ شده است بودند ]، به طوری که یک تانک که آمده بود از آنجا عبور بکند … [ در آنجا ]… گیر کرده و راه عبور به کلی مسدود شده است بود و همان جا یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش کشته شده است بود. به هر حال با فرمان لغو حکومت نظامی از سوی امام، مردم شب را تا صبح در خیابانهای بودند و روز بعد به پادگان ها هجوم بردند.

    بعداً مشخص شد که در آن روز طرح کودتا علیه انقلاب سازماندهی شده است بود. این که اطلاعاتی از چگونگی این طرح به امام رسیده بود یا نه، من تردید دارم، لیکن این طرح فوق العاده سری بود. گرچه احتمال آن داده می شد و امام با درایت و بینش صحیح خود این طرح را ناکام گذاشتند.(خاطرات سیاسی اجتماعی، صادق طباطبایی، نشرعروج ، ۱۳۸۷ ،ج ۳، ص ۲۳۴)

    سقوط کلانتری ها به دست مردم

    کلانتری های ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۲۶ و کلانتری نارمک به دست مردم سقوط کرد.

    مقاومت سخت مردم در خیابان سپه

    تیپ زرهی قزوین که جهت تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی(در جهت تضعیف نهضت و حرکت مردمی) وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران شده است بود در خیابان سپه با مقاومت سخت مردم مواجه شد.

    تلاش مذبوحانه جهت عدم سقوط

    فرماندار نظامی پایتخت کشور عزیزمان ایران و حومه، سپهبد رحیمی طی دستورالعملی به یگان های تابعه خود از آن ها خواست تا رهبران نهضت را دستگیر کنند و به یکی از جزایر انتقال یافته کنند. به همراه این دستور العمل لیستی از اسامی صد ها نفر که باید بازداشت شوند، الصاق شده است بود که در راس آن ها نام امام خمینی(ره)، آیت الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان(نخست وزیر دولت موقت) به چشم می خورد.

    از کار انداختن چند تانک به وسیله مردم

    مردم چند تانک و زره پوش را که جهت جنگ با نیروی هوایی عازم فرح آباد بودند از کار انداختند.

    کمک مردم به نیروی هوایی

    تعداد زیادی اتومبیل شخصی با ملافه سفید، دارو و غذا به طرف نیروی هوایی در حرکت بودند.

    برگزاری جلسه شورای امنیت

    بالاترین مقامات ارتشی و نظامی ساعت ۶ بعد از ظهر جهت بررسی اوضاع کشور تشکیل جلسه دادند.

    حمله به محل اسلحه سازی

    در نیمه های شب به محل اسلحه سازی حمله شد.

    مطبوعات

    ۲۱ بهمن ماه ۵۷ روز شنبه

    انتهای پیام/

    منابع:

    موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

    موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

    واژه های کلیدی: نیروی هوایی | اعلام آمادگی | امام خمینی | فرماندار | خیابان | انقلاب | اعلامیه | ایران

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، 21 بهمن 57

    فرمان لغو حکومت نظامی به وسیله امام خمینی(ره) ، ۲۱ بهمن ۵۷

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین