خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

    عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

     عسل خام حاوی حدود ۲۲ اسید آمینه، ۳۱ ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست. اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام مزایای سلامتی

    عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

    عسل خام حاوی حدود ۲۲ اسید آمینه، ۳۱ ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست. اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام مزایای سلامتی عسل بهره مند می شوید باید عسل خام را گزینش کنید.

    همه چیز راجع به عسل خام و تفاوتش با عسل معمولی

    عسل یک سیروپ غلیظ و شیرین است که به وسیله زنبور عسل تولید می شود. غنی از ترکیبات گیاهی سالم بوده و مزایای سلامتی زیادی دارد. با این حال جای بحث دارد که کدام نوع عسل سالم تر است؟ خام یا معمولی

    عبارات مهم : آنتی اکسیدان – تولید عسل

    عسل خام چیست؟

    بهترین تعریف جهت عسل خام Raw honey همان عسلی است که در کندو وجود دارد که با استفاده از پارچه یا مش ( توری ریز ) از ناخالصی هایی مانند موم و زنبورهای مرده یا اجزای دیگر بدن زنبورها جدا شده است است.

    از سویی دیگر تولید عسل معمولی regular honey قبل از بسته بندی مشمول بر مراحل بیشتری از جمله فیلتراسیون filtration ( گرم کردن و رد کردن از صافی ) و پاستوریزاسیون pasteurization می شود.

    پاستوریزاسیون یا پاستوریزه کردن عسل فرایندی است که در آن با حرارت بالا مخمر موجود در عسل را از بین می برند تا عمر بافایده عسل زیاد کردن پیدا کرده و بافت روان تری داشته باشد.

    در فیلتراسیون، با تصفیه زیاد عسل ناخالصی ها مانند خرده ریزه ها و حباب های هوایی را از عسل جدا می کنند تا مدت وقت بیشتری براق باقی بماند و قشنگی بیشتری جهت خریدار داشته باشد.

    برخی از عسل های تجاری هم تحت فرایند فوق فراوری قرار می گیرند تا براق تر و صاف تر شوند. ولی این فرایند باعث از بین رفتن مواد مغذی بافایده موجود در عسل از جمله گرده آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها می شود. علاوه براین بعضی تولید کنندگان ممکن است جهت کم کردن هزینه ها قند یا شیرین کننده های مصنوعی به عسل اضافه کنند.

    عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

    تفاوت مهم بین عسل معمولی و عسل خام در چیست؟

    فرایند تولید عسل خام و عسل معمولی کاملا متفاوت هست. که می تواند منجر به تفاوت بین این دو بویژه در کیفیت شود.

    عسل خام حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است

    عسل خام حاوی حدود ۲۲ اسید آمینه، ۳۱ ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست ولی توصیه قابل توجه این است که عسل خام خاوی حدود ۳۰ نوع ترکیب زیستی فعال bioactive گیاهی به نام پلی فنول polyphenols است که به عنوان آنتی اکسیدان antioxidants عمل می کنند. مطالعات زیادی این آنتی اکسیدان ها را با مزایای چشمگیر سلامت از جمله کم کردن التهاب و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و بعضی سرطان های خاص مرتبط کرده اند. ولی عسل تجاری به علت روش های فراوری ای که در تولید آن استفاده شده است ممکن است حاوی آنتی اکسیدان کمتری باشد.

    در یک مطالعه که آنتی اکسیدان های موجود در عسل خام و فراوری شده است یک بازار محلی مورد بررسی قرار گرفت، محققین متوجه شدند عسل خام ۴٫۳ برابر زیاد از انواع متفاوت عسل های فراوری شده است حاوی آنتی اکسیدان است.

    جالب توجه است که بدانید در مطالعه غیر رسمی که به وسیله هیئت ملی عسل در ایالات متحده US-based National Honey Board انجام شد محققین متوجه شدند که عسلی که فرایند فراوری کمی را پشت سر گذاشته باشد از نظر سطح آنتی اکسیدان و مواد معدنی تقریبا با عسل خام یکسان است.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : منابع پلی فنل این خوراکی ها هستند

    اگر می خواهید زیاد بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

     عسل خام حاوی حدود ۲۲ اسید آمینه، ۳۱ ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست. اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام مزایای سلامتی

    اغلب عسل های معمولی حاوی هیچگونه گرده ای نیستند

    زنبورها جهت جمع آوری شهر از گلی به گل دیگر سفر می کنند. شهد و گرده ای که به زنبورها چسیده به کندو انتقال یافته شده است تا تبدیل به عسل شود.

    گرده ای که به زنبورها میچسبد به طور شگفت آوری مغذی بوده و حاوی ۲۵۰ ماده از جمله ویتامین ها، اسید های آمینه، اسیدهای چرب مهم ریز مغذی ها و آنتی اکسیدان هاست.

    باید بدانید که وزارت بهداشت آلمان Federal Ministry of Health، گرده زنبور bee pollen را به عنوان یک دارو به رسمیت آشنا است.

    گرده زنبور عسل با بسیاری از مزایای چشمگیر سلامت در ارتباط هست. مطالعات نشان داده اند که این گرده می تواند در مقابله با التهاب و اصلاح عملکرد کبد موثر باشد. همچنین با بیماری های قلبی و سکته مغزی مقابله می کند. متاسفانه روش های پردازش مانند گرما و الترافیلتراسیون ultrafiltration گرده زنبور عسل را از از بین بردن می کند.

    در یک مطالعه غیر رسمی ۶۰ نمونه مارک تجاری عسل در آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مشخص شد بیش از ۷۵ درصد از همه نمونه ها بدون گرده بودند.

    عسل معمولی ممکن است قند یا شیرین کننده پنهان داشته باشد

    از آنجا که عسل بسیار پر طرفدار هست، عرضه کافی آن جهت تامین کنندگان محلی سخت می شود. به همین علت حدود ۷۰ درصد عسل های موجود در آمریکا وارداتی است با این حال نگرانی های جدی در مورد عسل معمولی که با قند یا شیرین کننده های دیگر از قبیل شربت ذرت با فروکتوز بالا در سراسر دنیا وجود دارد.

    اکثر مزایای سلامتی به عسل خام اعطا می شود

    مطالعات نشان داده اند که عسل می تواند خطر عوامل منجر به بیماریهای قلبی از جمله فشار خون و کلسترول را کم کردن داده و سرعت اصلاح زخم ها را زیاد کردن داده و حتی سرفه را درمان کند. این مزایای سلامتی به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در عسل خام است.

    یکی از این مواد بافایده موجود در عسل خام آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز glucose oxidase هست. این آنزیم به تولید مولکول هایی که خاصیت ضد میکروب و ضد باکتریایی به عسل می دهند کمک می کند که متاسفانه در فرایند گرمادهی و فیلتراسیون عسل از بین می رود. حتی در عسل هایی که خیلی کم تحت فراوری قرار گرفته اند با وجودیکه سطح آنتی اکسیدانشان مشابه عسل خام است ولی مقدار آنزیم موجود در آن ها به طور قابل توجهی پایین است.

    اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام مزایای سلامتی عسل بهره مند می شوید باید عسل خام را گزینش کنید.

    عسل خام همان عسل ارگانیک نیست

    عسل خام و ارگانیک تحت شرایط متفاوتی در کشورهای متفاوت قرار می گیرند. عسلی که در طبقه بندی خام قرار گرفته اجازه پاستوریزه شدن ندارد.

    بر تصویر آن عسل ارگانیک با وجودی که از یک مزرعه پرورش زنبور عسل آمده است فقط مطابق با استاندارهای ارگانیک وزارت کشاورزی تولید شده. یعنی به عنوان نمونه در آمریکا زنبورها، گل ها و عسل ها مجاز به تماس با آفت کش ها، مواد شیمیایی و سایر عوامل غیر طبیعی ذکر شده است در قانون نیستند با این حال هیچ قانون خاصی وجود ندارد که بگوید عسل ارگانیک را نباید پردازش یا پاستوریزه کرد بنابراین عسل ارگانیک ممکن است فرایند پردازش و پاستوریزه را طی کرده باشد.

    عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : محصولات ارگانیک و روش های آشنایی انواع تقلبی آنها

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درباره محصولات ارگانیک چه می دانید؟

    خطرات مصرف عسل خام

    عسل خام ممکن است حاوی باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم Clostridium botulinum باشد. این باکتری به خصوص جهت نوزادان، کودکان زیر ۱ سال و زنان باردار مضر است و باعث مسمومیت با شم بوتولیسم botulism و در نتیجه فلج ترساندن کننده زندگی باشد. با این حال بوتولیسم در میان بزرگسالان و کودکان بزرگتر بسیار کمیاب هست. با بالا رفتن سن توانایی روده جهت متوقف کردن گرده های بوتولینوم زیاد کردن پیدا می کند.

    اگر بلافاصله بعد از مصرف عسل خام شاهد عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال بودید باید فورا به دکتر مراجعه نمایید.

    توجه داشته باشید باشید که عسل معمولی هم ممکن است حاوی گرده های بوتولینوم باشد. این بدان معناست که نوزادان، کودکان زیر یک سال و زنان باردار باید از مصرف عسل اجتناب نمایند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : بوتولیسم كشنده ترین نوع مسمومیت غذایی

     عسل خام حاوی حدود ۲۲ اسید آمینه، ۳۱ ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست. اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام مزایای سلامتی

    چگونه سالم ترین عسل را گزینش کنیم

    زمانی که نوبت به گزینش سالم ترین عسل می رسد باید به دنبال عسل خام باشید. عسل خام پاستوریزه و تصفیه شده است نیست، این فرایندها مواد مغذی عسل را کم کردن می دهند.

    با وجودیکه پردازش کم عسل، بد نیست ولی تشخیص آن جهت خریدار سخت هست. اگر به خاطر کیفیت، عسل کم پردازش شده است را ترجیح می دهید بهتر است از زنبورداران محلی عسل بخرید چون آن ها به هیچ وجه از روش های اولترافیلتراسیون کارخانه ها استفاده نمی کنند.

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: آنتی اکسیدان | تولید عسل | سلامتی | ارگانیک | زنبور | سلامت | تغذیه | خواص مواد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی pdf