خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌داد سوخت بنزین عرضه شده است در بعضی جایگاه‌های پایتخت کشور عزیزمان ایران عدد

    دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در تابستان ۱۳۹۶ نشان می داد سوخت بنزین عرضه شده است در بعضی جایگاه های پایتخت کشور عزیزمان ایران عدد اکتان پایینی دارد، ولی میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد زیاد است

    نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران و پیامد های آن

    هنوز شش ماه از اعلام نتیجه های گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نگذشته که باز هم زمزمه بالا بودن گوگرد و غیر استاندارد بودن بنزین پایتخت به گوش می رسد، همچنین در این زمینه تاییدیه و تکذیبیه هایی از سوی شرکت های ذیربط نیز مطرح شده است بود.

    اواخر مهرماه بود که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد نتیجه های آنالیز سوخت بنزین توضیح داد: در پروژه آنالیز سوخت بنزین تابستان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری مستقیم بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر از ۵ جایگاه های سوخت رسانی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مشمول بر سهروردی بعد از بهشتی، مفتح، شریعتی سر بهار، شریعتی معلم و خرمشهر جمع آوری و جهت آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. این نتیجه های نشان می دهد سوخت بنزین عرضه شده است در این جایگاه ها عدد اکتان پایینی دارد، ولی میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد زیاد هست. علاوه براین همه نمونه های آزمون شده است نشان می دهند که گوگرد بنزین های یورو۴ زیاد از محتوای گوگرد بنزین های سوپر است.

    دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    گزارشی که تصویر العمل هایی زیادی را در پی داشت و کم تر از یک هفته بعد از انتشار گزارش مذکور شرکت ملی استاندارد اعلام کرد گوگرد موجود در بنزین عرضه شده است طی تابستان سال ۱۳۹۶ فراتر از حد استاندارد نبوده و کیفیت بنزین نسبت به پارسال و مراتب پیشین که نمونه گیری شده است بود، اصلاح یافته و عرضه آن مشکلی نداشته است.

    همچنین محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان این که کیفیت سوخت مصرفی در کلان شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به صورت مستمر از طریق شرکت استاندارد بررسی و کنترل می شود، گفت: بر اساس نتیجه های بررسی های علمی، سوخت مصرفی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هیچ مشکلی ندارد.

    البته حدود ۱۰ روز بعد از اینکه بالا بودن میزان گوگرد به وسیله شرکت ملی استاندارد تکذیب شد، نیره پیروزبخت، مدیر شرکت ملی استاندارد کشور عزیزمان ایران در یک نشست خبری با بیان این که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ هست، گفت: طبق آخرین نمونه گیری صورت گرفته به وسیله این سازمان، وزارت نفت و دادستانی این عدد در بنزین پایتخت کشور عزیزمان ایران ۵۸ و در میانگین کلان شهرها ۴۸ بوده است.

    این مباحث در حالی مطرح شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین بیانات خود بالا بودن میزان گوگرد در بنزین را اتفاقی گذرا دانست و گفت: کیفیت بنزین کم کردن پیدا نمی کند و معمولا روند یکنواختی دارد. ممکن است مورد کوتاهی باشد. در پایتخت کشور عزیزمان ایران و کلانشهرها باید معاینه فنی خودروها را در نظر گرفت. از سوی دیگر یکسری آلاینده های ثابت در شهرها مانند بعضی نیروگاه ها و بعضی واحدها که سوخت را بدسوزی می کنند وجود دارد. میزان گوگرد در بنزین ناچیز است و اگر اتفاقی افتاده گذرا بوده است.

    نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌داد سوخت بنزین عرضه شده است در بعضی جایگاه‌های پایتخت کشور عزیزمان ایران عدد

    سازمان استاندارد از بالا بودن عدد گوگرد بنزین پایتخت خبر داد

    با گذشت کم تر از شش ماه از مباحث مذکور، به نظر می رسد دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد. اخیرا مدیر شرکت ملی استاندارد کشور عزیزمان ایران در ارتباط با آخرین اوضاع نمونه گیری استاندارد بنزین که در دی ماه امسال انجام شده است هست، به ایسنا گفت: هر سال دو بار نمونه گیری انجام می شود که یک مورد در فصل گرم سال و مورد دیگر در فصل سرد سال هست. این نمونه گیری مربوط به کلانشهرها و نیز شهرهایی می شود که مصوبه هیات وزیران دارند و این نمونه گیری معمولا به تعداد تعریف شده است صورت می گیرد، یعنی از هر شهری حداقل سه نمونه یا سه جایگاه مدنظر قرار گرفته و از هر جایگاه حداقل دو نمونه گیری انجام می شود و براساس مجموع این اعمال نتیجه گیری می شود.

    پیروزبخت با بیان این که در دو نمونه گیری صورت گرفته، بنزین پایتخت با مسئله استاندارد گوگرد همراه بوده هست، بیان کرد: علت این مساله تهیه بنزین پایتخت از پالایشگاه شازند اراک بوده که با مسئله مواجه شده است است و بعد از صحبت هایی که با وزارت نفت مدنظر قرار داده شد شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد به زودی این مسئله برطرف می شود. میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ هست، طبق آخرین نمونه گیری صورت گرفته به وسیله این شرکت میانگین میزان گوگرد بنزین در حدود عدد ۶۰ بوده که بالاتر از استاندارد تعریف شده است است.

    چرا نفتی ها بر یورو ۴ بودن بنزین تاکید دارند؟

    همچنین محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران و کلان شهرها به علت استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است.

    وی با اشاره به انجام بعضی مصاحبه ها از سوی بعضی مقامات مسئول در وزارت نفت مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان شرکت های مرتبط با عنوان آلودگی هوا، از جمله شرکت استاندارد، شرکت محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده ایم و در این جلسات خود مردها هم به نتیجه قطعی رسیده اند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد هست، ولی جای پرسش است که آیا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که آیا در مصاحبه های خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است؟

    دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    حشمتی با بیان اینکه آزمایش هایی در چند مرحله در خصوص اوضاع سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده است که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوخت ها را قبول کرده است افزود: در سال ۱۳۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلایندگی سوخت و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم ورود کردیم، ابتدا از تعدادی جایگاه های سوخت در سطح کلان شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نمونه هایی را به آزمایشگاه های معتبر فرستادیم که نتیجه آن تایید آلایندگی بنزین بود. ولی متاسفانه به ما ایراد گرفتند که ظرف های آزمایشگاهی شما استاندارد نبوده هست. بنابراین ادعا، دوباره آزمایش ها را تکرار کردیم. باز هم گفتند که ما قبول نداریم، باید خود ما هم در جریان آزمایش ها حضور داشته باشیم.در مرحله بعد باز هم آزمایش ها در حضور و نظارت نمایندگان نهادهای متولی از جمله وزارت نفت و در آزمایشگاه های متفاوت انجام شد، در تمام این مراحل پارامترهایی مانند، گوگرد و…متاسفانه نامنطبق با شرایط استاندارد نشان داده شد.

    پافشاری پالایش و پخش بر استاندارد بودن بنزین

    این بیانات در حالی مطرح شده است است که روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور عزیزمان ایران در اطلاعیه ای تاکید کرد که بنزین توزیعی در کلان شهرها از جمله پایتخت کشور عزیزمان ایران که در پالایشگاه های کشور تولید می شود همگی مطابق با مشخصات استاندارد جهانی و استاندارد یورو۴ است و آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ارتباطی به کیفیت بنزین عرضه شده است ندارد.

    در این اطلاعیه آمده است: “به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در بررسی جایگاه ها با توجه به تخصصی بودن موضوع، پیشنهاد می شود نمونه برداری بنزین، انجام آزمایشهای تخصصی و بررسی های کارشناسی درخصوص کیفیت بنزین با حضور کارشناسان شرکت ملی پخش انجام شود تا قبل از هرگونه اظهارنظر بررسی های مورد نیاز صورت گیرد.

    نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌داد سوخت بنزین عرضه شده است در بعضی جایگاه‌های پایتخت کشور عزیزمان ایران عدد

    شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه کیفیت تمامی بنزین عرضه شده است در کلان شهرها به خاص پایتخت کشور عزیزمان ایران یورو ۴ هست، درخواست می کند هرگونه مستندات را به این شرکت تحویل تا در مناسب ترین وقت بررسی و پاسخ کارشناسی مورد نیاز ارائه شود.

    در آخر همچنین مورد نیاز به ذکر است که به نظر می رسد بهتر هست، بعضی مسئولان قبل از آزمایش های مورد نیاز علمی و فنی، نسبت به هرگونه اظهارنظر دقت مورد نیاز را داشته باشند تا زحمات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فرآورده های نفتی در تولید و عرضه سوخت با کیفیت تحت الشعاع واقع نشود.”

    نفتی ها همچنان بر سر مواضع خود مبنی بر عرضه بنزین یورو ۴ در پایتخت کشور عزیزمان ایران و اینکه آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ربطی به کیفیت بنزین ندارد ایستاده اند و مسئولان ذیربط در بیانات متفاوت خود بارها بر آن تاکید کرده اند، البته به نظر نمی رسد شرکت ملی استاندارد و دیگر مراجع ذیربط تحت تاثیر این پافشاری ها قرار گرفته باشند و آن ها نیز همچنان غیر استاندارد بودن بنزین را علت مهم آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران می دانند.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    دعوا برسر کیفیت بنزین پایتخت همچنان ادامه دارد

    واژه های کلیدی: آلودگی هوا | هوای پایتخت | آزمایشگاه | استاندارد | شهرهای | آلودگی | بنزین | ایران | آخرین | آزمایش

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب خارجی