کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » چربی های بافایده جهت سلامت را بشناسید

    چربی های بافایده جهت سلامت را بشناسید

     چربی ها هر لحظه به عنوان محصولات مضر و خطرناک جهت سلامت در نظر گرفته می شده است اند، ولی همه چربی ها دارای این شاخصه ها نیستند و

    چربی های بافایده جهت سلامت را بشناسید

    چربی ها هر لحظه به عنوان محصولات مضر و خطرناک جهت سلامت در نظر گرفته می شده است اند، ولی همه چربی ها دارای این شاخصه ها نیستند و بعضی از آنها حتی جهت بدن مهم می باشند. در ادامه به بعضی از این چربی های مهم و بافایده اشاره می کنیم.

    هنگامی که چربی ها جهت سلامت بافایده هستند

    گرچه چربی ها سال هاست که مواد غذایی بی ارزش محسوب شده است اند، اما اگر میزان مناسب خوردن چربی را بدانید می توانید با استفاده از چربی ها اندازه دور کمر و شکم خود را کم کنید، درد مفاصل را کم کردن دهید، تری گلیسرید را کم کردن دهید و حتی خطر مبتلا شدن به سرطان پستان را کم می کند.

    عبارات مهم : مواد غذایی – رژیم غذایی
    آنچه باید به یاد داشته باشید این است که چربی ها حاوی انرژی زیادی هستند، ۹ کیلو کالری در هر گرم، در حالیکه انرژی کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمتر است، ۴ کیلوکالری در هر گرم. جهت شکستن پروتئین در بدن انرژی بیشتری نیاز هست، بنابراین پروتئین ها دارای کمترین انرژی هستند و همچنین جهت سیر نگه داشتن شما در طولانی مدت بسیار بافایده هستند.

    لازم است بدانید آیا باید بعضی چربی ها را از رژیم غذایی خود از بین بردن کنید. علت این مسئله این است که حذف بعضی چربی ها از فرایندهای پیری ژنتیکی پیشگیری می کنند.

    همه چربی ها مانند هم نیستند، بنابراین بسیار مهم است که تفاوت های چربی ها را بدانید تا عالی ترین رژیم غذایی را گزینش کنید. در ادامه به مواردی در مورد چربی ها اشاره می کنیم که مورد نیاز است بدانید.

    اسیدهای چرب غیر اشباع تکی Monounsaturated fatty acids

    اسیدهای چرب غیر اشباع تکی Monounsaturated fatty acids یا MUFA بااهمیت ترین علت مصرف روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم هستند. روغن زیتون مثالی از یک روغن استخراج شده است از گیاه است که منبع اسیدهای چرب غیر اشباع تکی محسوب می شود،تقریبا ۷۵ درصد روغن زیتون را اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل می دهد.روغن زیتون منبع خوبی از امگا ۹ هست، به خاص اسید اولئیک oleic acid که به کم کردن کلسترول بد خون یا LDL نیز کمک می کند.

    چربی های بافایده جهت سلامت را بشناسید

    *چربی های غیر اشباع تکی Monounsaturated fatty acids :آن هایی که یک پیوند دوگانه کربنی دارند.

    از لحاظ تکنیکی زیتون جز میوه ها محسوب می شود. و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع تکی در بین انواع روغن زیتون، از جمله روغن زیتون فوق خالص extra-virgin olive oil ، روغن خالص virgin olive oil و روغن زیتون معمولی تفاوتی ندارد. ولی تفاوت های دیگری در بین آنها وجود دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع تکی در روغن زیتون فوق خالص از درجه خلوص بیشتری برخوردار است و کمترین خلوص مربوط به روغن زیتون معمولی است که در واقع روغن دانه های زیتون هست.

    مسئله مهم دیگر در مورد روغن زیتون وجود مقدار قابل توجهی مواد مغذی است که ۲۳۰ ترکیب متفاوت در روغن های زیتون شناسایی شده است اند. این ترکیبات عبارتند از فنول ها phenol، تریترپین triterpene و فیتواسترول phytosterol است. این مواد مغذی در روغن زیتون به مقدار زیادی وجود دارند و می توانند التهاب را کم کردن دهند که جهت ژن و سلامت بدن خوب است.

    * فنول phenol : گروه خاصی از مواد غذایی هستند که ترکیبات خاص ای دربرابر بیماری های متفاوت دارا هستند. با استفاده از این غذاها می توانید سلامتی خود را تضمین کنید. و از بدن در برابر بعضی امراض مهم از جمله التهاب و سرطان محافظت کند.

    * تریترپین triterpene : اغلب به عنوان مواد افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد و با بوی عطر متمایز خود می تواند باعث ترویج هضم و زیاد کردن اشتها شود.

     چربی ها هر لحظه به عنوان محصولات مضر و خطرناک جهت سلامت در نظر گرفته می شده است اند، ولی همه چربی ها دارای این شاخصه ها نیستند و

    * فیتواسترول Phytosterol : گروهی از ترکیبات هستند که ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاه های یافت می شوند. محصولات گیاهی مانند دانه های کتان، کنجد، بادام زمینی، بادام، فندق و جوانه گندم دارای فیتواسترول می باشند. به نظر می رسد فیتوسترول ها با کلسترول جهت جذب در روده ها مسابقه می کنند لذا موجب کم کردن سطح کلسترول خون می شوند.

    غلظت مواد مغذی یاد شده است نیز در بین انوع روغن های زیتون متفاوت هستند، بنابراین تلاش کنید هر لحظه از باکیفیت ترین روغن زیتون استفاده کنید. به علاوه هر لحظه روغن های خریداری شده است را در معرض نور و هوا قرار ندهید. به یاد داشته باشید استفاده از محصولات با کیفیت و سالم علاوه بر اینکه بر روی سلامت جسمی شما تاثیر می گذارد، روند پیر شدن را نیز کند می کنند.

    اسیدهای چرب غیر اشباع تکی علاوه بر روغن زیتون در بعضی آجیل ها و همچنین آووکادو موجود هستند.

    اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی Polyunsaturated fatty acids

    اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی Polyunsaturated fatty acids یا PUFA مانند آلفا لینولنیک اسید alpha-linolenic acid، اسید داکوزاگزنئوئیک docosahexaenoic acid و اسید ایکوزاپنتائوئک eicosapentaenoic acid به اصلاح سلامت ژنتیکی کمک شایانی می کنند؛ در حالیکه دیگر اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی مانند آراکیدونیک اسید arachidonic acid با زیاد کردن التهاب باعث زیاد کردن سن ژنتیک می شوند.

    بدن به خودی خود نمی تواند بعضی اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی را تولید کند که این اسیدهای چرب جهت بدن مهم هستند. اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی در پیشگیری و اصلاح بیماری نقش مهمی دارند.رژیم های غذایی که حاوی امگا ۳ هستند، به کم کردن بیماری سرطان و بیماری های قلبی و عروقی کمک زیادی می کنند.

    امگا ۳ و امگا ۶ محصولات نهایی پایدار نیستند، بدن شما دارای این ژنتیک است که از بیوشیمی پیچیده جهت تبدیل اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی استفاده کند، آیا که هر یک از این اسیدهای چرب غیر اشباع دارای عملکردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال اسید لینولئیک (یک امگا ۶ از اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی) می تواند به وسیله بدن به اسید آراکیدونیک arachidonic acid (نوعی دیگر از امگا ۶) تبدیل شود.

    با وجود اینکه بدن می تواند اسید داکوزاگزنئوئیک و اسید ایکوزاپنتائوئک را تولید کند، ولی به نظر می رسد خیلی در این مسئله خوب عمل نمی کند، بنابراین باید تا جایی که ممکن است این مواد را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. بهترین منبع این دو اسید ماهی است که به همین علت این اسیدها، امگا ۳ دریایی نامیده می شوند.

    اما مورد نیاز است به یاد داشته باشید که هم امگا ۳ و هم امگا ۶ جهت عملکرد مطلوب بدن مهم هستند. متاسفانه از آنجایی که ماهی ها و حیوانات امروزه زیاد غذاهایی می خورند که حاوی امگا ۶ هستند که در نتیجه هنگامی که گوشت این حیوانات را می خوریم مقدار زیادی امگا ۶ وارد بدن ما می شود که بیش از حد نیاز هست. یک روش راحت جهت عوض کردن میزان دریافت امگا ۳ استفاده از روغن بعضی دانه هاست.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چربی های سالم جهت بدن در چه مواد غذایی هستند؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چربی های حیوانی بافایده هستند یا مضر؟

    چربی های بافایده جهت سلامت را بشناسید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چربی هایی که به سوزاندن چربی و جلوگیری از پرخوری کمک می کنند!

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۵ چربی تایید شده است به وسیله متخصصین جهت داشتن پوستی شاداب

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ


    واژه های کلیدی: مواد غذایی | رژیم غذایی | کلسترول خون | روغن زیتون | استفاده | سلامتی | بیماری | کلسترول | محصولات | سلامت | انرژی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • افست کتاب لاتین
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال