امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » وظیفه دولت در قبال دلار ۵ هزار تومانی چیست؟

    وظیفه دولت در قبال دلار ۵ هزار تومانی چیست؟

    بالا بودن قیمت دلار طی چند ماه گذشته موجب شد که سفره‌های مردم کوچک‌تر و فقر دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شود.

    وظیفه دولت در قبال دلار ۵ هزار تومانی چیست؟

    به گزارش خبرنگاربورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بالا بودن قیمت دلار طی چند ماه گذشته موجب شد که سفره‌های مردم کوچک تر شده است و فقر دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شود، درحالیکه این روزها تب دلار به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

    در معاملات بازار ارز، قیمت دلار به ٤٩٥٨ تومان و یورو به ٦١٣٤ تومان رسید، این درحالی است که هم دلار و سکه با زیاد کردن قیمت روبرو شدند، به طوریکه قیمت سکه تمام با زیاد کردن ۲۵ هزار تومانی، به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار نیز به گرمی ۱۵۰ هزار تومان رسید که رکورد قیمتی امسال را شکست.

    دلایل رشد قیمت ارز اقتصادی نیست!

    محمدنهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور اعتقاد است که دلایل رشد قیمت ارز اقتصادی نیست.

    وظیفه دولت در قبال دلار ۵ هزار تومانی چیست؟

    نهاوندیان تصریح کرد: اگر قیمت ارز را مصنوعی نگه داریم و تورم بالاتر برود، آن وقت جهش سه برابر شدن قیمت ارز را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین ما به ریشه یعنی قیمت تورم پرداخته ایم و هیچ کس نمی‌تواند این رویکرد را انکار کند. در زمینه قیمت ارز مسیر چهار سال گذشته را با متانت پشت سر گذاشتیم، ولی عامل این جهش روانی، سیاسی و غیر اقتصادی است.

    پس دولت چکاره است؟!

    این سخن نهاوندیان در حالی مطرح می‌شود که وظیفه‌ دولت، جلوگیری از نوسانات بازار است و به هر دلیلی، اگر این رشد مکرر قیمت ارز اتفاق بیافتد، این دولت است که موفق به ایجاد ثبات در بازار نشده هست؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند، دلایل رشد قیمت ارز، اقتصادی باشد یا به زعم آقای نهاوندیان، غیر اقتصادی!

    درواقع، نوسانات قیمت دلار بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را به علت عدم ثبات در بازار متوقف یا مختل خواهد کرد. رسیدن به قیمت واقعی دلار یک عنوان است و غیرقابل آینده نگری بودن بازار یک عنوان دیگر، حتی آن دسته از فعالان اقتصادی که معتقدند قیمت دلار اکنون واقعی نیست هم بر این عنوان تاکید دارند.

    برای مثال، محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: ارز باید به قیمت واقعی خود برسد، یعنی نه گران باشد و نه ارزان. با این وجود نباید اجازه دهیم در بازار ارز شوک ایجاد شود. این عنوان به نفع همه هست، لیکن دلار گران به زیان مردم و دلار ارزان به زیان تولیدکنندگان است.

    بالا بودن قیمت دلار طی چند ماه گذشته موجب شد که سفره‌های مردم کوچک‌تر و فقر دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شود.

    از این رو واضح است که بر خلاف بیانات نهاوندیان، اقتصادی یا غیراقتصادی بودن دلایل نوسان بازار ارز، از وظیفه دولت کم نمی‌کند. دولت موظف است بازار ارز را به ثبات برساند؛ اتفاقی که نزدیک به دو ماه است که در انجام آن موفق نبوده است.

    صرف نظر از دلایل اقتصادی و سیاسی نوسان کنونی قیمت ارز در بازار آزاد، این افزایش قیمت پیامد‌های مهم اقتصادی در تولید و تجارت کشور عزیزمان ایران خواهد داشت. در کشور عزیزمان ایران هر لحظه حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به نوسان قیمت ارز وجود داشته است و تلاطم قیمت ارز هر لحظه اثرات روانی مستقیم در اقتصاد می‌گذارد.

    شاید بتوان گفت؛ اهمیت قیمت دلار در اقتصاد کشور عزیزمان ایران همانند اهمیت قیمت بهره پایه در اقتصادهاى توسعه یافته هست. متغیرى کلیدی که تغییرات آن می‌تواند بسیارى از متغیرهاى اقتصادى همانند تورم، تورم انتظارى، صادرات، واردات و تغییرات قیمت برخى دیگر از متغیر‌ها همانند قیمت سکه، مسکن و ارزش سهام شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و از این جهت پیش‌بینى حرکت آن در اقتصاد کشور عزیزمان ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

    محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی، در خصوص نوسان بازار ارز اظهار کرد: عدم اطلاع رسانی بانک مرکزی درخصوص نوسانات بازار ارز باعث رونق سوداگری در بازار ارز می‌شود، بنابراین باید بانک مرکزی با شفافیت به مردم اطلاع رسانی و بازار را بصورت فعال‌تر مدیریت کند.

    به گفته وی؛ با وجود آنکه بانک مرکزی می‌تواند بازار ارز را کنترل کند ولی تاکنون نقش آن در مدیریت این بازار پررنگ نبوده است.

    همچنین محمد لاهوتی مدیر کنفدراسیون صادرات کشور عزیزمان ایران در خصوص اوضاع بازار ارز و تاثیر آن بر صادرات اظهار کرد: زیاد کردن قیمت ارز یکی از دغدغه‌های همیشگی صادرکنندگان بوده هست. نقد ما همواره به دولت در زمینه عدم زیاد کردن قیمت ارز متناسب با تورم بوده هست، چیزی که در قانون نیز به آن تصریح شده است و ما بیش از این هم نمی‌خواهیم.

    وظیفه دولت در قبال دلار ۵ هزار تومانی چیست؟

    وی اعتقاد هست؛ این زیاد کردن زمانی تاثیرگذار است که متناوب و یکسان در طول یک سال باشد، یعنی اگر دولت قیمت تورم را ۹ درصد اعلام می‌کند و قیمت تورم جهانی ۲ درصد هست؛ قیمت ارز طی یک سال ۷ درصد زیاد کردن پیدا کند. اگر غیر از این باشد قیمت کالای صادراتی ما زیاد کردن و قدرت مسابقه صادرکننده کم کردن خواهد داشت، ولی اینکه در یک بازه زمانی ۲ ماهه ناگهان قیمت دلار ۲۰ درصد رشد کند، نه معقول است و نه پسندیده.

    علی قائدی، معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی راجع به اثرگذاری تلاطمات بازار ارز بر بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن و بازار ارز در کوتاه مدت رقیب همدیگر هستند؛ به گونه‌ای که هنگامی که قیمت ارز زیاد کردن می‌یابد، ممکن است بعضی خریدارانی که قرار بود به سمت بازار مسکن بیایند، به علت بازدهی که در بازار ارز ایجاد می‌شود، به این بازار کشش پیدا کنند.

    وی درخصوص آینده نگری قیمت مسکن در سال آینده، گفت: قیمت مسکن از تابستان ۱۳۹۲ تا انتهای سال ۱۳۹۵ تقریبا ثابت بود و ما شاهد زیاد کردن آن‌چنانی در قیمت مسکن نبودیم؛ با توجه به اینکه در ۱۰ ماهه گذشته تورم عمومی زیاد کردن یافت، این طبیعی است که قیمت مسکن به منظور جبران عقب ماندگی از سایر شاخص‌ها به خصوص تورم عمومی نیز زیاد کردن یابد. این بالا رفتن قیمت مسکن از ابتدای ۱۳۹۶ شروع شده است و به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۷ هم ادامه یابد.

    جالب است بدانید؛ ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی توصیه کرده بود که از خرید ارز خودداری کرده، آیا که قیمت ارز در روز‌های آینده کم کردن خواهد یافت، ولی امروز دلار به مرز ۵۰۰۰ هزار تومان رسید.

    بالا بودن قیمت دلار طی چند ماه گذشته موجب شد که سفره‌های مردم کوچک‌تر و فقر دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شود.

    گزارش: سحرآرام

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سال آینده | اقتصاد | اقتصادی | نوسان | مرکزی | بازار | ایران | اقتصاد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال