کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A5

    نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A5

    نقد و بررسی تخصصی گلکسی آ۵ سامسونگ

    گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A5 دو سیم کارت مدل SM-A500H

    Samsung Galaxy A5 Duos SM-A500H

    گلکسی A5 یکی از جدید‌ترین گوشی‌های سامسونگ است

    گلکسی A5 سامسونگ

    مزایا :
    طراحی یکپارچه
    بدنه فلزی و باریک
    صفحه نمایش با کیفیت
    معایب :
    دوربین ضعیف
    باتری با ظرفیت پایین

    ******

    گلکسی نوت۴ یا گلکسی اس۳ ؟

    برخلاف روند معمول، سامسونگ این بار در سری A سعی کرده در روند طراحی‌های خود بازنگری‌ کند. یکی از این بازنگری‌ها استفاده از فلز در ساخت بدنه‌ی گوشی‌های سری A بوده. در نگاه اول اگر گوشی A5 از پشت ببینید یاد مدل گلکسی اس۳ سامسونگ خواهید افتاد؛ اما اگر از روبه‌رو یا کناره‌ها به آن نگاه کنید، حتما فبلت پرچم‌دار سامسونگ یعنی نوت۴ را تصور خواهید کرد. سامسونگ در طراحی این گوشی ظرافت خاصی در استفاده از فلز به‌خرج داده است. این گوشی با قطر ۶٫۷ میلی‌متر بسیار باریک است. بر روی فلز به‌کار رفته در بدنه‌ی گوشی که دور تا دور آن را فرا گرفته است، برش‌های بسیار ظریفی وجود دارد که خصوصا در رنگ مشکی جلوه‌‌ی‌ فوق‌العاده‌ای به A5 داده است. کلیدهای کنترل صدا و خاموش/روشن کردن گوشی که دور بدنه قرار دارند همگی از فلز هستند. جنس قاب پشتی گوشی هم از فلز است و به‌صورت ماهرانه‌ای پرداخت شده؛ جوری که وقتی گوشی را در دست می‌گیرید از خود می‌پرسید آیا قاب پشت هم از جنس فلز است یا خیر؟
    لبه‌ی بالایی بدنه‌ی گوشی کاملا صاف است و فقط میکروفن دوم آن‌جا قرار گرفته تا کمک کند صدا‌های مزاحم اطراف در هنگام مکالمه، شنیده نشوند. در لبه‌ی سمت چپ بدنه کلید‌های کنترل صدا به‌صورت به‌هم چسبیده قرار دارند؛ در لبه‌ی راستی هم کلید خاموش/روشن و زیر آن دو شیار قرار دارد که در ادامه‌ درمورد کاربری آن‌ها به اختصار توضیح خواهیم داد. ‌روی لبه‌ی پایینی گوشی هم مثل همیشه و طبق عادت همه‌ی تولیدکننده‌ها درگاه Micro USB قرار گرفته است. درگاه میکرو USB در وسط لبه‌ی پایینی قرار دارد و در کنارش میکروفون اصلی به‌همراه جک ۳٫۵ میلی‌متری دیده می‌شوند. ‌برای این گوشی از صفحه‌ی ‌نمایش ۵٫۰ اینچی Super AMOLED استفاده شده است. ؛ طبق معمول همیشه و گوشی‌های دیگر سامسونگ در بالا و سمت راست اسپیکر سنسورهای نزدیکی (Proximity) و نور (Light Ambient) قرار دارند. در سمت راست سنسورها دوربین مکالمه با حسگر ۵ مگاپیکسلی قابل مشاهده است. طبق معمول زیر صفحه‌ی نمایش‌ ترکیب تکراری سامسونگ ‌یعنی کلیدهای لمسی مدیریت برنامه، برگشت و کلید فیزیکی »خانه» (Home) قرار دارند.
    قاب پشت گوشی که غیرقابل باز کردن بوده و به بدنه متصل شده، با کیفیت است و در ساخت آن از مواد مرغوب استفاده شده. در بالای این قاب دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی قرار گرفته است و در دو طرف آن فلش دوربین و بلندگوی گوشی قرار دارند. فرم قرار گرفتن دوربین، فلش و بلندگو به‌نحوی است که در نگاه اول بیننده را به‌یاد گوشی «گلکسی اس۳» می‌اندازد.
    در مجموع می‌توان گفت طراحی این گوشی بدون در نظر گرفتن فرم تکراری جلوی آن بسیار هوشمندانه بوده و سامسونگ دقت زیادی را در ساخت آن به‌خرج داده است. در دست گرفتن A5 به لطف گوشه‌های باریک کنار صفحه‌ی نمایش، با یک دست راحت است و کاربر می‌تواند با یک دست به تمامی نقاط صفحه‌ی نمایش دسترسی داشته باشد. کلید روشن/خاموش در مکان مناسبی قرار دارد و کاملا در دست است.

    پنج اینچی چشم‌نواز

    طبق سنت سامسونگ، سالیان متوالی است که صفحه‌های ‌نمایش‌ Super AMOLED در دستگاه‌های این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. احتمالا می‌دانید در این صفحه‌های نمایش‌ رنگ‌ها کاملا به‌صورت غیر واقعی نمایش داده می‌شوند. به همین خاطر هم تمام تصاویری که در این صفحه‌ها مشاهده می‌کنید رنگ‌های چشم نوازی دارند. اما زیبایی آن‌ها محدود به همین صفحه‌ی نمایش است و در دنیای واقعی چنین رنگ‌هایی وجود بصری ندارند. صفحه‌ی نمایش به‌کار رفته در این گوشی، ۵ اینچی است و امکان نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد؛ هم‌چنین می‌تواند از چند لمس هم‌زمان پشتیبانی کند؛ زاویه‌ی دید مطلوبی هم دارد. به لطف صفحه‌های نمایش AMOLED رنگ سیاه از عمق بالایی برخوردار است؛ طوری که هنگام به‌تصویر کشیدن رنگ سیاه، پیکسل‌های نمایش دهنده‌ی این رنگ خاموش شده و به این ترتیب بهترین عمق رنگ سیاه را تولید می‌کنند. تکنولوژی چینش پیکسل‌ها که در این صفحه‌ی نمایش از نوع Pentile بوده، دارای رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل بوده که در هر اینچ‌اش حدودا ۲۹۴ پیکسل را ‌گنجانده است. با این تفاسیر کیفیت صفحه‌ی نمایش کاملا قابل قبول است. البته با این‌که روشنایی صفحه‌ی نمایش A5 در حد مطلوب است اما مقابل روشنایی صفحه‌ی نمایش مدل A3 کم می‌آورد.

    دو سیم کارت در پرده‌ای از ابهام!

    چندی است که تولیدکنندگان و برنامه‌سازان به دنبال استفاده از معماری ۶۴ بیتی در پردازشگرها و برنامه‌های خود هستند. اگرچه این معماری از قدرت پردازشگرهای ۳۲ بیتی برخوردار نیست اما در آینده نزدیک و به‌زودی جای معماری ۳۲ بیتی را خواهد گرفت. از همین رو ‌استفاده از این ‌معماری در گلکسی A5 نوعی آینده‌نگری از طرف سامسونگ ‌به‌شمار می‌رود. چیپست ۶۴ بیتی ساخته شده توسط کوالکام (Qualcomm) با نام اسنپ‌دراگون ۴۱۰ تمام نیازهای کاربران را در این گوشی به‌خوبی برآورده می‌کند. پردازنده‌ی این گوشی، چهار هسته‌ای با قدرت پردازش ۱٫۲ گیگاهرتز از نوع Cortex-A53 است. پردازنده‌ی گرافیکی آن هم از نوع Adreno 306 است. برای این گوشی ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی هم درنظر گرفته شده است که از دیگر قابلیت‌های مثبت ‌آن هستند. با این‌که نمی‌توان با این سخت‌افزارها، گلکسی A5 را در سرعت و گرافیک سرآمد دانست و خرید آن برای کسانی که می‌خواهند بازی‌های با گرافیک بالا بازی کنند، اصلا توصیه نمی‌شود؛ اما برای مصرف روزانه می‌توان این گوشی را یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن دانست.

    نکته‌ی تعجب برانگیز درخصوص طراحی این گوشی، ادعای سامسونگ درمورد دو سیم کارت بودن آن است؛ کاربر می‌خواهد از هر دو سیم کارت‌اش استفاده کند ، پس دیگر امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی را ندارد. هم‌چنین اگر نیاز به استفاده از کارت حافظه‌اش داشت، دیگر نمی‌تواند از هر دو سیم کارت‌اش با هم استفاده کند؛ بله، درست متوجه شدید؛ از درگاه سیم کارت دوم A5 فقط می‌توان برای کارت حافظه یا سیم کارت دوم استفاده کرد. به بیان ساده‌تر برای هر دو منظور نمی‌توان‌ از آن بهره برد. این مورد یکی از بزرگ‌ترین ضعف های A5 نسبتا گران ‌قیمت به عنوان یک گوشی مجهز به دو سیم کارت به‌حساب می‌آید.
    با این‌که هیچ‌گونه تاخیر یا مشکلی در رابط کاربری و ‌عمل‌کرد A5 در زمان آزمون‌های به‌عمل آمده در دیجی‌کالا مشاهده نشد، اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد اگر دنبال یک گوشی مناسب برای بازی یا پردازش‌های سنگین دیگر هستید، یک گوشی با حداقل چیپست Snapdragon 615 برای‌تان مناسب خواهد بود.

    سیستم‌عامل و رابط کاربری

    گوشی گلکسی A5 از سیستم‌عامل اندروید کیت‌کت نسخه‌ی‌ ۴٫۴٫۴ استفاده می‌کند. هم‌چنین در کنار این سیستم‌عامل از رابط کاربری سامسونگ ‌با نام Touchwiz هم استفاده شده است‌. این رابط کاربری در چند سال گذشته همیشه همراه گوشی‌های سامسونگ بوده و احتمالا این روند در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد. عمل‌کرد رابط کاربری Touchwiz در طول نسخه‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته، طوری که در حال حاضر نسخه‌‌ی گلکسی A5 دقیقا مشابه نسخه‌ی استفاده شده در گلکسی آلفا است؛ با این تفاوت که در این نسخه برای اولین بار در سری گلکسی از ‌نشانه‌های گرافیکی برای نمایش قسمت‌های مختلف رابط کاربری مثل گالری و دفترچه‌ی تماس استفاده شده است.
    در مدت زمانی که کارشناسان دیجی‌کالا A5 را در اختیار داشتند، آزمون‌های متنوعی را بر روی این گوشی انجام دادند. گلکسی A5 یکی از پایدارترین رابط‌های کاربری را با توجه به نسخه‌ی اندروید استفاده شده، دارد و در هیچ مرحله‌ای تاخیر در اجرا یا بارگذاری در آن مشاهده نشده است. در بالا می‌توانید نتایج‌ آزمون antutu از این گوشی را مشاهده کنید.
    عمل‌کرد گوشی A5 در آزمون اجرای تصاویر گرافیکی سه‌بعدی ‌مناسب نبود، اما در عوض در پردازش داده‌ها و دوربین می‌توان ادعا کرد نتایج در حد انتظار بوده.

    دوربین

    باز هم یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دیگر؛ بدون هیچ تغییری در تنظیمات و کارآیی. در تصاویر تهیه شده از تابلوی مقایسه دیجی‌کالا می‌توان‌ به‌راحتی کیفیت این دوربین را ارزش‌یابی کرد. تنها نوآوری سامسونگ در زمینه‌ی دوربین ‌مکانیزم جدید ثبت تصاویر سلفی است. در این حالت با باز کردن و سپس بستن دست دوربین با شمارش معکوسی سه ثانیه‌ای ‌با استفاده از دوربین جلو عکس سلفی را ثبت می‌کند. روشنایی تصاویر و رنگ‌ها هم در حد قابل قبول‌ هستند. نمونه‌ی تصاویر ثبت شده در حالت‌های مختلف که در بخش آزمون تهیه شده‌اند در ادامه قابل مشاهده هستند.

    جمع بندی

    خرید گلکسی A5 به کسانی پیشنهاد می‌شود که تهیه‌ی یک گوشی با طراحی باکیفیت و اصطلاحا رده بالا را هدف گرفته‌اند؛ اما اگر دنبال سخت‌افزار خوب و بازی کردن با گوشی‌تان هستید، گلکسی A5 نمی‌تواند نیازهای‌تان را در سطح بالا برآورده کند. البته A5 برای کاربردهای روزانه و استفاده به‌عنوان یک گوشی رده بالا با توجه به رابط کاربری اصلاح‌ شده‌اش، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.
    در آخر باید تاکید کرد سامسونگ به‌غیر از اعمال تغییرات در طراحی و تغییرات خیلی جزیی در رابط کاربری، هیچ نوآوری دیگری در این گوشی ‌دیده نمی‌شود
    منبع : دیجیکالا digikala.com

    امتیاز 4.60 ( 30 رای )

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی