دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » نکاتی درباره آلت مردانه که شما نمی دانید !!!!!!

    نکاتی درباره آلت مردانه که شما نمی دانید !!!!!!

    در این مطلب سعی می کنم آنچه یک مرد باید درباره آناتومی دستگاه تناسلی خود بداند را مرور کنم. نترسید از نامانوس بودن اسمها در ادامه مطلب، شکل های شماتیک، نشان تان می دهد که هر کدام از اینها کجا قرار دارند.

    ? آلت تناسلی
    هنوز اسم مودبانه ای در زبان فارسی برایش نداریم. شاید «نرینه» پیشنهاد خوبی باشد.

    ? گلنس
    سر آلت را می گویند. عربی اش می شود حشفه (بر وزن جلسه). بیشترین تراکم پایانه های حسی را دارد.

    ? نکته رفتاری
    گلنس معادل کلیتوریس است در خانم ها. اگر یک مرد می خواهد بداند چرا همسرش ارگاسم را در مقاربت به سختی تجربه می کند، کافی است یک بار تلاش کند بدون تحریک گلنس و فقط با مالش تنه آلت به ارگاسم برسد.

    ? اسکروتوم (با کسره الف)
    واژه فارسی اش دوست داشتنی نیست. ترجمه اش کرده اند کیسه بیضه. وظیفه اصلی اش تنظیم دمای بیضه هاست تا کارخانه اسپرم سازی کارش را درست انجام دهد.

    ? نکته آناتومی
    اگر یکی از بیضه ها در اسکروتوم پایین تر از آن یکی باشد، اگر بیضه ها بالا کشیده شوند و اسکروتوم خالی به نظر برسد، یا اینکه خودش جمع شود به سمت بالا (معمولا در هوای سرد)، همه طبیعی است.

    ? بیضه
    فارسی اش کمی غیر مودبانه است. بیضه ها دو کار مهم می کنند: ساختن اسپرم و ساختن هورمون مردانه یا تستوسترون.

    ?نکته بالینی
    بیضه ها قطری حدود ۴ سانتی متر دارند. قوامشان مثل قوام نوک بینی است. دانستن اینها مهم است چون مرد، یا همسرش، اولین معاینه کننده ها محسوب می شوند برای ارزیابی بیضه. هر جور برآمدگی یا سفتی لمس شد، باید سریع به پزشک ترجیحا متخصص ارولوژی مراجعه کرد. البته نباید در لمس بیضه، اپیدیدیم را با توده اشتباه گرفت. ادامه مطلب را بخوانید.

    ? اپیدیدیم
    یک لوله بسیار باریک در هم پیچیده است به طول ۶ متر که جمع شده در یک کلاف که در بالا و پشت بیضه ها قابل لمس است. اسپرم هایی که در بافت بیضه ساخته شده اند، در ادامه خط تولید، در این مجرا تکامل پیدا می کنند.

    ? واز دفران (دفران بر وزن کتمان): اپیدیدیم در انتها تبدیل می شود به یک لوله با قوامی شبیه مغز خودکار که آن هم قابل لمس است. ترجمه اش کرده اند لوله اسپرم بر.

    ?نکته لغوی
    در جراحی وازکتومی برای پیشگیری از بارداری، همین واز دفران است که قطع می شود. کلا «-اکتومی» یعنی بریدن. وازکتومی یعنی بریدن واز دفران.

    ?وزیکول سمینال
    ترجمه اش کرده اند کیسه منی. دو کیسه کوچک هستند در بالا و پشت پروستات. تقریبا نیمی از حجم مایع منی را اینها می سازند و در ادامه مسیر واز دفران به محتویات داخلش اضافه می کنند.

    ? نکته فیزیولوژی
    منی، مایعی غلیظ و شیری رنگ است که با جهش بیرون می ریزد موقع انزال. در فارسی معادلی ندارد. در انگلیسی می گویند سیمن (بر وزن ریمل). بعضی ها به اشتباه به آن می گویند اسپرم. اسپرم یعنی سلول های جنسی مردانه که بیضه ها می سازند، و اسپرم ها جزئی از منی هستند. منی بلافاصله پس از خروج، به دلیل وجود آنزیمها، شفاف و آبکی می شود و حجمش در هر انزال از یک تا ۶ سی سی متغیر است.

    ?نکته شیمی
    منی را ترشحات وزیکول سمینال و پروستات و غدد کوپر (در ادامه بخوانید) قلیایی اش می کنند؛ برای مقابله با محیط اسیدی واژن.

    ? مجرای انزالی
    بعد از تقاطع کوچه وزیکول سمینال با خیابان وازدفران، اسم خیابان جدید می شود مجرای انزالی و مثل یک تونل می رود داخل پروستات.

    ? پروستات
    غده ای است اندازه یک گردو، دقیقا زیر مثانه. این هم ترشحاتش را به معجون داخل مجرای انزالی اضافه می کند تا منی ترکیبش کامل شود.

    ?نکته فیزیولوژی
    پیشابراه، کانالی است که از مثانه کشیده شده تا بیرون برای دفع ادرار. در تقاطع پیشابراه و مجرای انزالی، در وسط پروستات، مکانیسمی هست برای تعیین مسیر درست. دقیقا وقتی انزال می خواهد اتفاق بیفتد، مجرای انزالی منقبض می شود و منی را به سمت خارج هدایت می کند و همزمان، برای اینکه منی به داخل مثانه پس نزند، ورودی مثانه بسته می شود. یک طراحی دقیق و شگفت انگیز.

    ?نکته بالینی
    پروستات در آقایان، از حدود ۵۰ سالگی شروع می کند به بزرگ شدن؛ بزرگی خوش خیم پروستات. و می توانید تصور کنید با بزرگ شدن آن، پیشابراه تنگ و فشار و قطر ادرار کم می شود. همچنین ممکن است جهش انزال کم شود.

    ? غدد کوپر
    دو غده به اندازه نخود که دو طرف و زیر پروستات قرار دارد. اینها هم ترشحات شفاف و قلیایی شان را داخل مجرای انزالی می ریزند.

    ? نکته بالینی
    آن چیزی که به اسم پره کام ( یا در عربی: مذی با فتح میم) می شناسیم، یعنی مایعی که قبل از انزال خارج می شود و جهش ندارد، عمدتا ترشحات غدد کوپر است.

    ? نکته حیاتی
    پره کام ممکن است حاوی اسپرم باشد؛ چون در مجرای انزالی همیشه اسپرم هست. حواستان را جمع کنید!

    امتیاز 4.79 ( 24 رای )

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • افست کتاب لاتین
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار