افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » مناطق دیدنی و توریستی ایران برای سفر نوروز + آدرس و عکس

    مناطق دیدنی و توریستی ایران برای سفر نوروز + آدرس و عکس

    وسط خانه تکانی، خرید آجیل و کیف و لباس نوی نوروز حتما از خودتان پرسیده‌اید که «عید کجا بروم؟». بهترین فصل سال برای سفر، بهار است که خوشبختانه با تعطیلات نوروز بهانه برای بستن کوله بار و کشف ناشناخته‌ها تکمیل می‌شود.
    اسفند همیشه پر سر و صداتر از عید است؛ شلوغی و ترافیکش یک طرف و هجوم حاجی فیروزهایش هم طرف دیگر. اما مهم‌ترین دل‌مشغولی اسفند برنامه ریزی برای عید است؛ وسط خانه تکانی، خرید آجیل و کیف و لباس نوی نوروز حتما از خودتان پرسیده‌اید که «عید کجا بروم؟». بهترین فصل سال برای سفر، بهار است که خوشبختانه با تعطیلات نوروز بهانه برای بستن کوله بار و کشف ناشناخته‌ها تکمیل می‌شود.
     پس بهتر است شما هم فرصت را از دست ندهید و با یک انرژی صد در صد به استقبال نو شدن بروید. اگر بهانه‌های شلوغی، گرانی و بی حوصلگی را برای خودتان شمرده‌اید و فکر سفر را از سرتان بیرون کرده‌اید بهتر است نگاهی به صفحات داخلی بیندازید؛ ما همه تلاشمان را برای وسوسه کردن شما به کار بسته‌ایم تا امسال را متفاوت شروع کنید، چون اعتقاد داریم «سالی که نکوست از بهارش پیداست».
    در ویژه نامه سفر نوروزی همه چیز برای خلق یک نوروز ایده آل برایتان در نظر گرفته شده؛ بهترین مسیرهای سفر نوروزی در ایران چهار فصل در کنار مقاصد متفاوت خارجی كه می‌توانید آنها را از صفحات ۱۲ تا ۱۵ بخوانید نیزو پیشنهادهایی که نمی‌شود به راحتی از کنارشان گذشت. بایدها و نبایدهای سفرهای نوروزی هم در بخش‌های مختلف ذکر شده تا سفرتان خاطره انگیزتر شود.
    اگر به دنبال هیجان هستید و دوست دارید آدرنالین خونتان بالا بزند و یا اگر به دنبال آرامش مطلق هستید و دلتان می‌خواهد روی شن‌های طلایی رنگ دراز بکشید و به آبی بی کران خیره شوید همراه ما باشید تا شما را به مقصدتان برسانیم. در ضمن فراموش نکنید که نوروز جشن نو شدن طبیعت است پس چرا ما نو شدنمان را جشن نگیریم؟
    گردشگری در پناه دریاچه ارومیه
    سفرمان را از ارومیه، استان آذربایجان غربی آغاز می‌کنیم. استان آذربایجان غربی یکی از ۳۱ استان کشور است که در شمال غربی ایران قرار دارد. مرکز این استان شهر ارومیه، یکی از بهترین و زیباترین مناطق گردشگری ایران است که جزء ۱۹ شهر تاریخی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.
    بعضی از مورخان اعتقاد دارند که ارومیه زادگاه زرتشت در ایران است. این استان با داشتن حدود هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند. به همین دلیل استان آذربایجان غربی یکی از بهترین استان هایی است که دسترسی را به سایر نقاط کشور مهیا ساخته است.
    استان آذربایجان غربی مکان‌های تفریحی و گردشگری بسیاری دارد. از جمله مکان‌های طبیعی و گردشگری آن می‌توان به دریاچه ارومیه، آبشار شملکان ارومیه، غار کهریز، جزیره اشک، پیست اسکی خوشاکوه، غار تمتمان، کوه دالامپر، پارک تخم‌مرغی ارومیه، سد شهر چای، آبشار سوله دوکل، چشمه آبگرم هفت آباد و ییلاق سیلوانا اشاره کرد.
    قلعه هلاکوخان، قلعه اسماعیل آقا، کلیسای سورپ پطروس، کلیسای مارگیوگیز، کلیسای ننه مریم، مسجد منار، بنای سه گنبد، مدرسه هدایت و قلعه بردوک نیز از جمله مکان‌های تاریخی این شهر هستند.
     اگر اهل خرید و بازارگردی هستید، ارومیه یکی از بهترین مکان‌ها برای بازارگردی و خرید است چرا که این شهر چندین بازار از جمله بازارهای خیام، تاناکورای ارومیه و خلیج ارومیه و همچنین بازارچه مرزی سرو را در خود جای داده است.
    چارق زنجانی پای گردشگران ایرانی
    بعد از ارومیه وقت آن رسیده که مسیر سفرمان را به زنجان تغییر دهیم. زنجان از بزرگ ترین شهرهای شمال غرب ایران به حساب می‌آید. این استان از نظر آب و هوایی از شهر‌های چهار فصل ایران است که تنوع آب و هوایی بسیاری دارد و معمولا تابستان‌هایش معتدل و زمستان‌های سرد است.
    رشته بلاماش، قیقناق، كوفده یا كوفته، آغوز یا بلاما، اییردک، سوزمه، کاله جوش، انواع دلمه‌ها، اریشته آشو (آش رشته)،  بوغدا آشو (آش گندم)، تورش آشو، (آش ترش)، سوت آشو (شیر برنج)، قوروت آشو (آش كشک) و یارما آشو (آش بلغور) از جمله غذاهای معروف این شهر است. مجموعه توریستی گاوازنک یکی از پرطرفدارترین تفریح‌گاه‌های شهر زنجان است که از مهم‌ترین و زیبا‌ترین اماکن گردشگری این شهر به حساب می‌آید.
     از جمله اماکن تاریخی این شهر کاروانسرای سنگی زنجان است که قدیمی‌ترین اثر تاریخی در این شهر به شمار می‌رود. از جمله مکان‌های تاریخی که یکی از بهترین‌ها برای دوستداران خرید صنایع دستی به شمار می‌آید، بازار تاریخی زنجان است که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران نامیده می‌شود.
    سرای ملک، که در قلب بازار تاریخی زنجان خودنمایی می‌کند یکی از جاذبه‌های گردشگری این بازار محسوب می‌شود. موزه رختشوی خانه، موزه مردان نمکی،‌ پل میر بهاالدین، عمارت ذوالفقاری و کاروانسرای دخان از جمله مکان‌های معروف این شهر است.
     چاقوی هر چند نمی‌تواند سوغاتی مناسب برای یک گردشگر باشد اما چاقوی زنجان به سبب ظرافت و دوامش همیشه معروف بوده است. البته سوغاتی‌های دیگری نیز از جمله جاجیم و چارق در میان زنجانی‌ها معروف است. چارق که یکی از صنایع دستی و سوغاتی‌های معروف زنجان است نوعی کفش یا پاپوش زنانه از جنس چرم است که با دست دوخته می‌شود.
    قزوین، رتبه اول آثار تاریخی در ایران
    پس از زنجان  و گذراندن اوقاتی در این شهر چهار فصل بد نیست که سری به قزوین بزنیم. قزوین هرچند در برابر بسیاری از استان‌های کشور کوچک به نظر می‌رسد اما به خاطر حضور پررنگش در تاریخ ایران اماکن تاریخی زیادی دارد. قزوین پایتخت خوش نویسی و شهر آب انبارها نامیده می‌شود و  به دلیل داشتن باغستان‌های وسیع، لقب شهر پاک ایران را هم به خودش اختصاص داده است.
    اگر ایام عید به قزوین سفر کردید حتما طعم معروف‌ترین غذای قزوینی‌ها یعنی قیمه نثار را بچشید. اگر اهل خرید سوغات یا یادگاری از شهرها و استان‌های ایران هستید، منبت کاری، نقاشی پشت شیشه و خوش‌نویسی و خطاطی‌های شهر قزوین یکی از بهترین سوغاتی‌های ماندگار این شهر به حساب می‌آید. اما نان گردویی و باقلوای سه رنگ قزوینی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه قزوین به شمار می‌آیند.
    اگر عاشق ایران قدیم و سفر به تاریخ ایران هستید، قزوین بهترین مکان تاریخی ایران محسوب می‌شود. با سفر به این شهر تاریخی می‌توانید طعم قدم زدن در اولین خیابان‌های سرزمین‌تان را تجربه کنید.
    خیابان سپه یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های ایران است که هنوز هم تاریخ چندین ساله ایران را با خود یدک می‌کشد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌توان به پارک ملی باراجین که بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور است اشاره کرد.
      قلعه الموت كه نیز یکی از منحصربه‌فردترین قلعه‌های ایران است و دیدنش خالی از لطف نیست. همچنین سرای سعدالسلطنه كه در اطراف قزوین قرار دارد یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای سرپوشیده دنیاست، آب انبار سردار بزرگ که بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی جهان است، کلیسای کانتور که کوچک‌ترین کلیسای ایران نامیده می‌شود، از جمله مکان‌های معروف تاریخی شهر قزوین به حساب می‌آیند.
    همچنین تپه زاغه، دریاچه بی نظیر اوان، حمام و موزه قجر، موزه چهلستون، حسینیه امینی‌ها ، درخت خونبار زرآباد و برج‌های دوقلوی خرقان از جمله سایر جاذبه‌های گردشگری شهر و استان قزوین است.
    قزوین همسایه تهران است و از همین رو به واسطه این همجواری‌اش دروازه‌ای مشترک و قدیمی‌دارند که می‌تواند بهترین مکان تاریخی و گردشگری برای خاتمه سفر به قزوین باشد. از چهار دروازه ورودی به شهر قزوین اکنون تنها دو دروازه باقی مانده که دروازه تهران یکی از مکان‌های تاریخی مشترک بین تهران و قزوین محسوب می‌شود.
    تهران ترکیبی از قدیم و جدید
    سفر بعدی ما به تهران است. پایتخت اقوام ایرانی. تهران تمامی‌اقوام ایران را از کرد و بلوچ تا فارس و لر در خود جای داده است. تهران یکی از شهرهایی است که ایام نوروز بهترین فرصت برای گشت و گذار و سیر و سیاحت است چرا که در این ایام تهرانیان خسته از زندگی شهر نشینی تهران را به مقصد شهرهای دیگر ترک می‌کنند.
     تهران شهری است که از ترکیب همگون بناهای کهن، مسجدهای باشکوه، عمارت‌های مجلل، پارک‌های مصفا و بناهای مدرن تشکیل شده است.
    با این که تهران به عنوان یک شهر تاریخی در میان ایرانیان شناخته شده نیست، اما سفر به این شهر جاذبه‌های گردشگری مختص خود را دارد. تهران در اصل شهر تقابل سنت و مدرنیسم است. تهران نه تنها پر از برج و باروهای لوکس و مدرن است بلکه خاطرات تهران قدیم را در دل نهفته دارد.
     بازار تهران بهترین مکان برای بازسازی خاطرات قدیم است. خیابان‌های سنگ فرش شده، مساجد قدیمی، کالسکه و ماشین دودی، عمارت و بازارهای مسقف همه زنده کننده گذشته تهرانند.
    علاوه بر این تهران جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. مثل کاخ موزه نیاوران، برج آزادی، موزه حیات وحش و طبیعت دارآباد، کاخ موزه‌های سعدآباد، موزه تماشاگه زمان، دارالفنون، باغ موزه قصر، موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، موزه ملی ایران، سر در باغ ملی، موزه فرش ایران و کاخ موزه گلستان.
    از نماد‌ها و جاذبه‌های مدرن تهران هم می‌توان به برج میلاد، پل طبیعت و انواع و اقسام پاساژهای مدرن و لوکس اشاره کرد. دریاچه خلیج فارس، بوستان آب و آتش و بام تهران هم از جاذبه‌های مهم تفریحی این شهر محسوب می‌شوند. البته شهربازی و پارک ژوراسیک هم می‌تواند یک روز پر هیجان را برای شما رقم بزند.
    سمنان، شهر ناشناخته
    سمنان مقصد بعدی ما در این سفر نوروزی است. سمنان یکی از شهرهای ناشناخته در صنعت گردشگری ایران است و از همین رو هتل‌های زیادی برای اقامت مسافران ندارد. از آنجایی که سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر واقع شده یکی از ناب‌ترین مناظر را برای شما  رقم می‌زند چرا که می‌توانید از نزدیک کویر، ابرها و ستارگان را ببینید.
    طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان بسیار قابل توجه است، با سفر به شهر سمنان و پس از آن شهرستان‌های اطراف آن مانند شهمیرزاد و مهدیشهر می‌توانید دو آب و هوای متفاوت را در کمتر از ۲۰ کیلومتر تجربه کنید.
     سمنان را می‌شود با غذاهای محلی‌اش به خاطر سپرد. غذاهایی که در آن برنج حرف اول را می‌زند و در کنار آن شوری یا ترشی حضوری پر رنگ دارد. اگر به سمنان سفر کردید حتما سبزی‌پلوی سمنانی‌ها را با ترشی متکا نوش جان کنید.
    شهر سمنان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری دارد که از مهم‌ترین آنها می‌شود به کوچه باغ‌های کویری سمنان که بهشتی در دل کویر است، قلعه‌های سارو که یکی از مهم ترین قلعه‌های دفاعی شرق ایران بوده، دروازه ارگ سمنان که تزئینات آجرکاری و کاشیکاری بی نظیری دارد، مسجد امام که از مهم‌ترین و زیباترین بناهای شهر به حساب می‌آید، موزه گرمابه پهنه که ۶۰۰ سال قدمت دارد،‌ کویر کوه سرخ و پرنده همای سعادت، قلعه لاسگرد و گردنه رویایی آهوان اشاره کرد.
    مناطق گردشگری این استان آنقدر زیاد است که یک روز برای سیر و سیاحت در آن کفاف نمی‌دهد اگر وقتی داشتید تا بیش از یک روز این شهر تاریخی و کویری را بشناسید بد نیست که به پارک ملی کویر، پارک علم و فناوری، تپه باستانی سنگ چخماق، گنبد زنگوله، مجموعه کاروانسراهای تاریخی میاندشت، کاروانسرای قصر بهرام، کاروانسرای عباس آباد، جنگل ابر، باغ چشمه علی، جاذبه‌های گردشگری دامغان و  مجموعه تاریخی بسطام شاهرود نیز سری بزنید.
    مشهد، اولین مقصد سفرهای نوروزی
    مشهد نیازی به معرفی ندارد. حالا وقت آن رسیده تا سفرمان را متبرک به آستان مقدس امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) کنیم.
    مشهد پس از تهران دومین کلان شهری است که بیشترین گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. بر طبق آمارهای رسمی‌مشهد سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر از داخل و بیش از یک میلیون زائر از خارج کشور است.
    بسیاری از ایرانیان مشهد و حرم امام رضا(ع) را اولین مقصد سفر نوروزی خود قرار می‌دهند و لحظه سال تحویل را در آنجا می‌گذارنند. مشهد شاید تنها شهری باشد که نباید دغدغه‌ای برای یافتن مکان اقامت در آن داشت.
    مشهد به واسطه موقعیتی که در جذب گردشگر در کشور دارد بیشترین آمار مهمانسرا و هتل را به خود اختصاص داده است. مشهد است و یک شله؛ غذایی خاص مشهدی‌ها که کمتر در خانه خود مشهدی‌ها طیخ می‌شود اما برای گردشگران بسیار محبوب لست.
    مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه این شهر حرم مطهر امام رضا (ع) است‌ که تقریبا اصلی ترین بخش سفر به مشهد را به خود اختصاص می‌دهد، ولی علاوه بر آن مشهد جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.
    جاذبه‌هایی مثل  مجموعه سنگ بست که قدیمی‌ترین اثر معماری اسلامی‌بر جای مانده در خراسان است، بنای هارونیه که تنها بنای باقی مانده از شهر ویران شده توس‌ است، مدرسه دودر که از زیباترین و اصیل‌ترین نمونه‌های معماری عصرتیموریان است، خانه تاریخی حاج ملک، آرامگاه نادرشاه، حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی، مقبره پیر پالاندوز، مسجد گوهرشاد، زادگاه فردوسی، بوستان هفت حوض، پارک وکیل آباد، مدرسه پری زاد، مسجد ۷۲ تن  و تفریحگاه کوه سنگی و ییلاق اخلمد و صدها مکان دیدنی دیگر از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر است.
    اگر اهل خرید و گردش در پاساژهای لوکس هستید، مجتمع تجاری الماس شرق هم فال است و هم تماشا. علاوه بر آن مجتمع تجاری زیست خاور و پروما نیز یکی دیگر از بهترین مراکز خرید مشهد محسوب می‌شود.
    چهار بهار در چابهار
    حالا وقت سفر به شهر‌های جنوب شرقی ایران رسیده؛ چابهار در استان سیستان و بلوچستان. شاید این سفر یکی از لذت بخش ترین‌ها در طول سفرهای نوروزی‌تان باشد. شهر چابهار یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری ایران است که به بهشت گمشده معروف است.
     این شهر به به خاطر آب و هوای بهاری و معتدلش به «چهار بهار» شهرت دارد و یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور به حساب می‌آید که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. مردم چابهار هم مثل هر شهر و دیاری غذاهای محلی خاص خود را دارند. ماهی و خرما پایه‌های اصلی غذاهای محلی چابهار را تشکیل می‌دهند.
      خوراک خرما از مهم‌ترین خوراک‌های چابهار است که اکثر رستوران‌های چابهار آن را می‌پزند و به مشتریان خود می‌فروشند.از آنجایی که چابهار منطقه آزاد تجاری است، بازارها و مراکز تجاری یکی از جاذبه‌های ویژه این بندر محسوب می‌شوند.
     حتما سری به بازارهای پردیس، صالحیار، صدف، فردوس و تیس که از پر رونق‌ترین بازارهای این شهر هستند بزنید. این بازارها بسیار شبیه به مراکز خرید کیش ساخته شده‌اند و می‌توانند جایگزینی خوب برای کسانی باشد که پول وشرایط مناسبی برای سفر به این جزایر ندارند. از سوغاتی‌های معروف چابهار می‌شود به صنایع دستی و نان‌های محلی اشاره کرد.
     همچنین پدیده موج فشان دریا که ارتفاعش در فصل بادهای موسمی‌به ۲۰ متر می‌رسد، تپه‌های گل فشان که یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های ژئوتوریسم است و یکی از پدیده‌های نادر زمین شناسی در دنیا به حساب می‌آید، رودخانه باهو کلات و گاندو که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، از نادرترین انواع تمساح در جهان است و تالاب صورتی رنگ لیپار که یکی از پنج چشمه رنگی جهان است، جاذبه‌های گردشگری چابهار را تشکیل می‌دهند.
    اگر اهل داستان‌های ترسناک و خیالی هستید بد نیست که سری به کوه‌های تاریخی شهبازبند و گورستان جن در روستای تاریخی تیس بزنید. دیدن ساختمان تلگرافخانه انگلیسی‌ها،  قلعه پرتغالی‌ها، درختان انجیر معابد، اسكله كنارک و ساحل صخره‌ای پزم نیز خالی از لطف نیست.
    ستاره دنباله دار را در آسمان كرمان ببینید
    حالا که سفر ما را با مناطق کویری آشنا کرد بد نیست که از شهر کرمان دیدن کنیم و با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شویم. کرمان، یکی از کلان شهرها و مرکز پهناورترین استان ایران است. کرمان سابقه زیادی در تاریخ کشور دارد و به واسطه پایتخت بودنش در دوران زندیه آثار تاریخی و فرهنگی بی شماری دارد.
     آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)، که قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرمان به حساب می‌آید، بازار کرمان، که شهرت جهانی دارد و طولانی‌ترین راسته بازار ایران شناخته می‌شود، کاروانسرای وکیل، که جزو بزرگ‌ترین کاروانسراهای جهان است، موزه مردم شناسی زرتشتیان، که تنها موزه زرتشتیان در ایران است، ‌ گنبد جبلیه، که بر اساس افسانه‌ای از ملات شیر شتر ساخته شده، دره سختی، که از منحصر به‌فردترین دره‌های ایران است، حمام گنجعلی خان، مسجد ۲۰۰ ساله ملک و یخدان مویدی بخشی از آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری شهر محسوب می‌شوند. سوغاتی‌های کرمان هم که برای همه آشناست، زیره، قالی کرمان و کلمپه از بهترین ومحبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند.
     اگر شما یکی از کسانی هستید که علاقه به کویر گردی دارید این بهترین فرصت است. دشت لوت در استان کرمان یکی از جاذبه‌های «استرونومیک توریسم» یا گردشگری ستاره شناسی است. اما باید بسیار مراقب باشید چرا که دشت لوت بسیار گرم است و در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه جهان شناخته شده است. بنابراین باید تجهیزات کافی با خود به همراه داشته باشید.
    دومین شهر تاریخی جهان
    شاید باورتان نشود اما باید این را بدانید که قرار است پا در دومین شهر تاریخی جهان بگذارید. یزد بعد از ونیز در کشور ایتالیا دومین شهر تاریخی جهان است. یزد به شهر خشتی معروف است. به حتم دلیل این نامگذاری به سبب خانه‌های خشتی بادگیر دار این شهر است که برای دور ماندن از گرمای همیشگی یزد به دست معماران ساخته شده است.
     از مکان‌های دیدنی استان و شهر یزد که نباید آنها را از دست داد، می‌توان به آتشكده بهرام که آتش درونش بیش از ۱۵۰۰ ساله روشن مانده، باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر خشتی دنیاست، سرو ابرکوه که پیرترین جاندار زنده‌ جهان است، مسجدجامع، میدان امیرچخماق، موزه آب، حمام خان، برج خاموشان، موزه قصر آینه و روشنایی و قنات زارچ  که طولانی‌ترین قنات ایران شناخته می‌شود، اشاره کرد. هنگام عزیمت به شهرهای دیگر حتما طرفدارترین سوغات یعنی قطاب و باقلوای یزدی‌ها را فراموش نکنید.
    شیراز شهر عشاق هنر و ادب
    فال می‌گیریم. حافظ قرعه را این بار به نام شیراز، شهر عشاق زده است. خیلی‌ها معتقدند که شیراز نگین شهر‌های توریستی ایران است. شیراز هرچند زیبا و تاریخی است اما شهرتش را بیشتر وام دار  سعدی و حافظ این دو شاعر بزرگ ایرانی است.
    مسجد نصیرالملک، مسجد قدیمی‌که مسجد هزار رنگ لقب گرفته، ارگ کریمخانی که یکی از خاص‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی این شهر است، باغ ارم که با سروهای سر به فلک کشیده اش یکی از زیباترین باغ‌های ایران محسوب می‌شود، دریاچه مهارلو که در هر فصل به یک رنگ در می‌آید و شاهچراغ که مهم‌ترین جاذبه مذهبی شهر شیراز است، از جمله مکان‌های گردشگری و تاریخی این شهر است.
    علاوه بر این دیدن بازار وکیل، خانه زینت الملوک، ‌باغ جهان نما، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ عفیف آباد، سرای مشیر، ‌دروازه قرآن، عمارت شاپوری و نارنجستان قوام خالی از لطف نیست. اگر سری به شیراز زدید حتما فالوده اصل شیراز و کلم پلو شیرازی را امتحان کنید و با چرخی در بازار وکیل بزنید و برای آنهایی که دوست‌شان دارید یک سوغاتی کوچک بخرید.
    شهر سمبوسه و فلافل
    حالا وقتش رسیده  تا فرمان ماشین را به سمت اهواز بچرخانید. اهواز دومین شهر گرم ایران است و به خاطر پنج پل تاریخی‌اش به آن شهر پل‌ها لقب داده‌اند.
     رودخانه کارون یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهر است که به اهواز حیات و زندگی می‌بخشد. رودخانه کارون،‌ پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران است، اما متاسفانه در چند سال اخیر حیاتش مورد تهدید قرار گرفته و آلودگی به یکی از مشکلات اساسی آن تبدیل شده است.
     رودخانه کارون یکی از رودخانه‌هایی است که نامش در سنگ نوشته‌های باستانی برده شده است و از آن به عنوان زادگاه اولین تمدن‌های بشری یاد می‌شود. پل سیاه؛ قدیمی‌ترین پل اهواز و تنها پلی که راه ریلی قطار از روی آن می‌گذرد،‌ پل سفید، اولین پل معلق در ایران، آبشار اهواز، طولانی ترین و قشنگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه‌، عمارت سه گوش و سرای معین التجار از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر اهواز است.
     یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که بخش عظیمی‌از توریست‌ها را به خود جذب می‌کند بازار معروف فلافل اهواز است که فلافل‌های بی نظیری دارد. فلافل و سمبوسه یکی از غذاهای محلی محبوب اهوازی‌هاست.
    سیاحت در شلوغ‌ترین شهر توریستی ایران
    حالا وقت آن است که آخرین روزهای نوروز را در یک شهر مرکزی و خوش آب و هوا سپری کنید و  اهواز را به مقصد اصفهان ترک کنید. برای رسیدن به اصفهان باید از شهرکرد عبور کنید. می‌توانید ساعاتی را در شهرکرد بگذرانید و از طبیعت آنجا لذت ببرید. پس از پشت سر گذاشتن شهرکرد اصفهان چشم انتظار شماست.
     اصفهان یک شهر فرهنگی و تاریخی است که بعد از مشهد دومین شهر گردشگرپذیر ایران به حساب می‌آید. اصفهان به واسطه نقش و نگارهای فیروزه‌ای رنگ گنبدهای مساجدش، نگین فیروزه‌ای  جهان لقب گرفته و نصف جهان خطابش می‌کنند.
     اصفهان به سبب قرار گرفتن در مرکزی‌ترین ناحیه ایران آب و هوایی گرم و خشک دارد بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر باستانی نیمه‌های فصل بهار است که هوایی مطبوع و پاکی دارد اما شاید آن چیزی که کمی برای شما آزار دهنده باشد شلوغی و ترافیک هایی است که به واسطه هجوم مسافران نوروزی در اصفهان ایجاد شده است که البته آن هم به لذت قدم زدن در میدان نقش جهان اصفهان می‌ارزد.
    هر گوشه از شهر باستانی اصفهان یک جاذبه برای گردشگری است با وجود این اما سی و سه پل، یكی‌ از شاهكارهای‌ معماری‌ و پل‌ سازی‌ ایران‌ و جهان، زاینده رود مهم‌ترین‌ رودخانه‌ مركز فلات‌ ایران، عمارت‌ عالی‌قاپو، نمونه ‌منحصربه ‌‌فردی‌ از معماری‌ كاخ‌های‌ عهد صفویه، آتشگاه‌ كوه‌ سنگی، كهن‌ترین‌ میراث‌ باقی‌ مانده‌ تاریخی‌ اصفهان، منار جنبان‌، مشهورترین مناره متحرک جهان، میدان نقش جهان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دنیا، پل‌ خواجو (شاهی‌)، كاخ‌ چهل‌ ستون‌، هشت بهشت، کوه صفه، باغ پرندگان، مسجد شیخ لطف الله و کلیسای وانک از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری در اصفهان محسوب می‌شوند.
    اگر عاشق هنر و صنایع دستی هستید بازار اصفهان بهترین مکان برای سیر و سیاحت است تا در خلال تماشای یک اثر تاریخی به مقصود خود برسید. هرچند گردش و تماشای اصفهان گشنگی و تشنگی نمی‌شناسد اما اگر خواستید دلی از عزا در بیاورید حتما بریانی اصفهان را تجربه کنید و طعم بی نظیر آن را بچشید.

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • افست کتاب لاتین
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک