امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » علم و فناوری » لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    حالا «lifi»، سریع تر از «wifi» + یکی از سخت ترین کارها بعد از حرکت انتحاری بوسه سوم و جواب دادن به سوال های شبه فلسفی فامیل، گرفتن رمز و وای فای میزبان بود؛ تکنولوژی ای که به شدت به آن وابسته شده ایم و امروزه نبود آن، قطع و وصل شدنش و کم بودن سرعتش از مهم ترین عواملی است که می تواند جوان ها را عصبی و افسرده کند

    تکنولوژی لای فای کاملا وابسته به نور به خصوص لامپ های LED است. در حقیقت، قدم بعدی در فرایند «هوشمندسازی خانه» است و اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، لای فای اینترنت را از طریق امواج نوری منتشر می کند در حالی که وای فای از طریق امواج رادیویی.
    حالا «لای فای»، سریع تر از «وای فای»
    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

     علی هادی زاده: عید امسال، یکی از سخت ترین کارها بعد از حرکت انتحاری بوسه سوم و جواب دادن به سوال های شبه فلسفی فامیل، گرفتن رمز و وای فای میزبان بود؛ تکنولوژی ای که به شدت به آن وابسته شده ایم و امروزه نبود آن، قطع و وصل شدنش و کم بودن سرعتش از مهم ترین عواملی است که می تواند جوان ها را عصبی و افسرده کند و در مواردی به گوشه جوی بیندازد! خبر خوب اینکه نسل جدید اینترنت بی سیم در حال تولد است و می تواند تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد کند و اینترنتی بسیار سریع تر، امن تر و به صرفه تر برای شما فراهم کند.

    حالا «لای فای»
    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    Li-Fi یا «وفاداری نور» به تازگی توسط یک شرکت استونیایی در محیط طبیعی تست شده است و توانسته اطلاعات را با سرعت یک گیگابایت در ثانیه بین دو دستگاه منتقل کند؛ سرعتی صدبرابر وای فای، البته در تست های آزمایشگاهی سرعت انتقال تا ۲۲۴ گیگا بایت بر ثانیه نیز رسیده و همه اینها تنها به یک منبع نور وابسته است.

    این طوری دیگر نیاز نیست دکمه مودم را بزنید و هر وقت چراغ اتاقتان روشن باشد اینترنت هم در دسترس است و البته با یک سرعت نجومی. همه این ماجراها را بگذارید کنار خاطره استفاده از مودم های دایال آپ و قطعی تلفن و خرخر و جان کندن تمام اجزا درون کیس برای وصل شدن به اینترنتی که قرار بود نهایتان ۵۶ کیلوبایت بر ثانیه سرعت داشته باشد و البته هیچ کس هیچ وقت به چنین توفیقی دست پیدا نکرد.

    حالا اما کافی است وقتی روی تخت تان دراز کشیده اید، گوشی تان را روشن کنید و در کسری از ثانیه به نهایت سرعت دست پیدا کنید و تنها در چند ثانیه ۱۱۰ قسمت سریال کیمیا را یک جا دانلود کنید؛ موهبتی که احتمالا برای آیندگان ما بسیار لذت بخش خواهدبود و هیچ گاه درک نخواهند کرد که چطور می شود با سرعت ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه هر سه قسمت هابیت را دانلود کرد.

    لای فای چیست؟

    تکنولوژی لای فای کاملا وابسته به نور به خصوص لامپ های LED است. در حقیقت، قدم بعدی در فرایند «هوشمندسازی خانه» است و اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، لای فای اینترنت را از طریق امواج نوری منتشر می کند در حالی که وای فای از طریق امواج رادیویی.
    این بدان معنی است که لای فای می تواند اینترنت را توسط یک لامپ LED منتشر سازد، البته نه لامپ هایی که هم اکنون در حال استفاده هستند، بلکه نیازمند لامپ های مخصوص و هوشمند است. خلاصه اینکه باید لامپ جدید بخرید و البته قطعه جدیدی نیز باید به دستگاه های خود متصل کنید؛ قطعه ای که نامش «آشکارساز نوری» است و می توان این امواج نوری را بخواهند.

    چرا لای فای خوب است؟

    دیگر لازم نیست نگران آنتن دهی مودم های بی سیم و مکان های بدون اینترنت باشید و راحت می توانید در هر مکانی که لامپی روشن است از اینترنت استفاده کنید. این فناوری به طرز وحشتناکی از وای فای سریع تر است و البته به همان اندازه کم مصرف تر. وای فای میزان انرژی بسیار زیادی مصرف می کند در حالی که لای فای بسیار کم مصرف تر است و اگر آشکارساز نوری شما از جنس سلول خورشیدی باشد (که تست شده است) می توانید به صورت بی سیم گوشی خود را شارژ کنید و درعین حال از اینترنت نیز استفاده کنید!

    همچنین این ویژگی لای فای که کاربر باید مستقیما در زاویه دریافت نور باشد، آن را شبکه ای امن تر می سازد و دیگر نگران هک شدن شبکه خود توسط اطرافیان و دسترسی های غیرمجاز نخواهید بود هرچند باز هم راه هایی برای دسترسی به شبکه های شما وجود خواهدداشت ولی این امر امنیت بیشتر این شبکه نسبت به وای فای را زیرسوال نخواهدبرد.

    مشکلات لای فای چیست؟

    تا اینجا که همه چیز خوب به نظر می آید ولی مثل هر فناوری جدیدی لای فای نیز با مسائلی رو به رو است که باید آنها را حل کند. مهم ترین مشکل آن این است که از لای فای نمی توان در نور مستقیم خورشید یا شرایطی که نور خورشید زیاد باشد، استفاده کرد زیرا دستگاه دریافت کننده نمی تواند نور حامل اطلاعات را تشخیص دهد. هنوز میزان نور محیطی که لای فای در آن قابل استفاده است، مشخص نیست ولی با توجه به گفته سازندگان، در محیط هایی با نور کم قابل استفاده است.

    حالا «لای فای»
    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    مسئله مستقیم در معرض منبع نور بودن نیز محدودیت دیگری برای کاربران ایجاد می کند. فرض کنید در پذیرایی خود یک لامپ لای فای دارید و می خواهید به اتاق بروید. اگر در اتاق خود لامپ لای فای نداشته باشید از اینترنت محروم می شوید. همچنین لای فای نیاز به سیم کشی مجدد ساختمان و تعویض کل سیستم کابل کشی و نوری ساختمان دارد که این امر نیز خود مشکلات بسیاری برای استفاده کنندگان ایجاد می کند.

    آیا لای فای انقلابی در صنعت اینترنت است؟

    حقیقتا الان برای گفتن این حرف بسیار زود است. متخصصان حوزه فناوری پیشنهاد می کنند فعلا به جای استفاده از این فناوری سعی کنید اینترنت خود را به روزآوری کنید، اینترنت پرسرعت تر بگیرید یا حتی یک منبع اتصال به اینترنت دیگر که سرعت شما را چندین برابر کند، در آینده نزدیک تمام انواع اینترنت بی سیم از جمله اینترنت همراه، وای فای و لای فای مورد استفاده خاص خود را خواهندداشت و کنار گذاشته نمی شوند، پس به این زودی تغییر بزرگی در نحوه اتصال به اینترنت و میزان سرعت انتقال آن شاهد نخواهیم بود. شرکت Pure Li-Fi در زمینه توسعه لای فای پیشقدم شده است و هم اکنون با شرکتی فرانسوی قراردادی بسته است تا در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ این فناوری را در معرض فروش جهانی قرار دهد.

    حالا آخرش که چی؟!

    حقیقتش را بخواهید «هیچی». چیزی به آن صورتی که فکر می کنید تغییر نمی کند! لای فای فناوری بسیار جالب و خفنی است و در مقایسه با فای لای فناوری بسیار جالب و خفنی است و در مقایسه با وای فای تحول مهمی در نحوه اتصال به اینترنت ایجاد خواهدداشت. حتی ممکن است جایگزین تمام روش های اتصال به اینترنت شود ولی این اتفاق به این زودی ها نخواهدافتاد.

    حالا «لای فای»
    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    وقتی لای فای به دنیا نیامده بود

    تجربه بی سیم

    بعد از اولین تست ها در وصل کردن ارتباط اینترنتی جزیره هاوایی به صورت بی سیم و بعد از آن همکاری شرکت های AT&T و NCR در توسعه پروژه WaveLAN وای فای به عنوان «شبکه بی سیم محلی» برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ با سرعت دو مگابیت در ثانیه در اختیار مشتریان قرار گرفت؛ روشی جدید در انتقال اطلاعات اینترنتی که اطلاعات را به امواج رادیویی تبدیل و آن را منتشر می کرد. بعد محققان شروع به ساختن وسایلی کردند که بتوانند از امواج وای فای استفاده کنند.

    در سال ۲۰۰۳ اولین تلفن همراه با قابلیت اتصال به وای فای به اسم CALYPSO C1250I ساخته شد و به بازار آمد. طی چندین سال فرکانس های مختلفی برای وای فای درنظر گرفته شد که هرکدام دیگری را کنار می زدند. در سال ۲۰۰۹ میزان فراگیری مرکز اتصال های وای فای به یک میلیون عدد رسید و در همان سال سرعت بسیار بالاتر و پوشش بیشتر نسبت به مدل های قبلی توانست فرکانس ۸۰۲,۱۱n و سرعت انتقال ۱۷۳۳ مگابایت در ثانیه اینترنت وای فای را به راحتی به خانه های مردم آورد. امروزه میزان استفاده از این فناوری به صورت تصاعدی در حال افزایش است و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۷۰ میلیون نقطه اتصال در جهان رسیده و با توجه به پیشرفت روزافزون آن در آینده شاهد اینترنتی با گستره انتشار، سرعت و امنیت بیشتر نسبت به آنچه امروز در اختیار ماست، خواهیم بود.

    لای فای چگونه کار می کند و اطلاعات چطور منتقل می شوند؟

    هرجا چراغی روشن است

    تئوری عملکرد لای فای روی کاغذ بسیار ساده است. شما یک سری اطلاعات دارید و به جای آنکه آنها را تبدیل به امواج رادیویی کنید (که این خودش کلی پیچیدگی دارد) آنها را به امواج نور تبدیل می کنید؛ به همین سادگی! سپس به جای آنکه اطلاعات را از طریق آنتن ها پخش کنید می فرستیدشان داخل شبکه توزیع برق و درون لامپ های LED و مردم هم حالش را می برند؛ باز هم خیلی ساده.

    حالا «لای فای»
    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    طرز کار لای فای بسیار شبیه فناوری مادون قرمز است که با آن تلیوزیون خود را روشن می کنید. شما با فشار دادن دکمه ای (مثل تغییر کانال) یک دستور ورودی می دهید که تبدیل به یک کد باینری یا همان صفر و یک می شود. بعد این کد از طریق امواج مادون قرمز منتشر می شود و تلویزیون شما آن را دریافت و رمزگشایی می کند و بعد کانال عوض می شود.

    در این اینفوگرافی نحوه کار لای فای، نشان داده شده است. اینترنت و سرور با یک کابل به لامپ های خانه متصل می شوند. بعد لامپ ها داده را به امواج نور ترجمه و آنها را منتشر می کند تا گوشی موبایل یا هر وسیله دارای آشکارساز نوری آنها را دریافت و رمزگشایی کند. با وجود این هرجای خانه که لامپی روشن باشد و آشکارساز نوری بتوان آن را دریافت کند، می توانید از اینترنت پرسرعت لای فای استفاده کنید، البته این مسئله را نیز درنظر بگیرید که باید مستقیما در زاویه دریافت نور باشید؛ یعنی برخلاف وای فای که از دیوار هم عبور می کند در مورد لای فای نباید چیزی بین فرستند و دریافت کننده حائل شود.

    لای فای ،نسل جدید وای فای که با امواج نوری کار میکند و سرعتی فراتر از وای فای دارد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی