پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم (خداوند)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    سریال «نفس» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش می‌شود و مانند دو سریال قبلی این کارگردان، یک قصه باعشق را در

    «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    «نفس» باعشق ای جهت روایت انقلاب

    عبارات مهم : سودابه بیضایی – کارگردانی

    سریال «نفس» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش می شود و مانند دو سریال قبلی این کارگردان، یک قصه باعشق را در بستر مبارزات مردم کشور عزیزمان ایران علیه رژیم پهلوی روایت می کند. براساس بیانات سامان، این سریال ضمن این که مکمل دو سریال «ارمغان تاریکی» و «پروانه» هست، تصویر متفاوتی از علاقه و مبارزه به نمایش می گذارد.

    نفس، مجموعه ای ۳۰ قسمتی است که داستانش کمی قبل از انقلاب اسلامی شروع می شود و تا وقت شروع جنگ تحمیلی کشور عزیزمان ایران و عراق ادامه پیدا می کند.

    «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    پخش این سریال از شب گذشته ساعت ۲۱ از شبکه ۳ سیما شروع شده است و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، ۱۰ صبح و ۱۶ عصر روز بعد تکرار می شود. همچنین شبکه افق نیز ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه این سریال را نمایش می دهد.

    تاکید بر نقش خانواده

    در سریال نفس به اندازه دو اثر قبلی جلیل سامان، بر شیدایی شخصیت ها و علاقه آنها تاکید نمی شود. او این بار بر مفهوم خانواده تاکید دارد؛ نقش پدر و مادرها را در آینده اعضای خانواده مدنظر قرار داده و به اصول اخلاقی خانواده ها می پردازد.

    سریال «نفس» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش می‌شود و مانند دو سریال قبلی این کارگردان، یک قصه باعشق را در

    سامان در این باره به جام جم توضیح می دهد: نظراتی که از مردم بعد از دو سریال قبلی دریافت کردم، راجع به علاقه غیرزمینی و شیدایی قهرمان ها بود و گویی از نگاه بعضی مخاطبان هر کس که عاشق شود یعنی در مسیر درست قرار گرفته هست. این برداشت ها موجب شد در سریال نفس به خانواده و نقش تعیین کننده اصول خانواده در آینده شخصیت های قصه بپردازم.

    یک تصویر در ۳ قاب

    سریال نفس با یک قصه مستقل و شخصیت هایی متفاوت، داستانش را روایت می کند و از این بابت با دو سریال دیگر جلیل سامان، آمیختگی ندارد؛ ولی براساس توضیحات این کارگردان، سه گانه ای که او در بستر مبارزات انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران روایت کرده مکمل یکدیگر هستند.

    «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    سامان می گوید: این سریال ها ترتیب مشخصی ندارند و در امتداد هم قرار نمی گیرند بلکه از نظر تاریخی، بستر اجتماعی و نوع اطلاعات، یک تفکر واحد و حال و هوای یکسان را به مخاطب انتقال می دهند. این که در آن دوران، شرایط اجتماعی چطور بود، شرکت مجاهدین خلق چه می کرد، از کجا به کجا رسید و مواردی از این دست. شاید هیچ کدام از این سه سریال به تنهایی نتوانند تمام جنبه های اجتماعی مورد نظر مرا راجع به آن دوران به تصویر بکشند، ولی هر سه کنار هم یک تفکر و نگاه واحد به آن دوران را انتقال یافته می کنند.

    قصه گویی متاثر از تاریخ

    «تاریخ را روایت نمی کنم، سریال سیاسی هم نمی سازم؛ هر چند زندگی ما از تاریخ و سیاست منفک نیست، ولی من با آدم ها و موقعیت ها سر و کار دارم. کنش ها و تصویر العمل هایی آنها در موقعیت های سخت و ناگزیر زندگی را روایت می کنم.» جلیل سامان ضمن اشاره به این توصیه تاکید می کند سریال های او شخصیت محور هستند و او با شخصیت ها، در گذر تاریخ با موقعیت هایی سخت روبه رو می شود که قهرمان ها تصمیم می گیرند و آینده خودشان و جامعه ارزش را رقم می زنند.

    سریال «نفس» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش می‌شود و مانند دو سریال قبلی این کارگردان، یک قصه باعشق را در

    این کارگردان توضیح می دهد: هنگامی که گزینش و کنش شخصیت ها محور یک سریال می شود پرسشها انسانی، اعتقادی و فکری جهت هر شخصیت تعیین کننده می شود نه پرسشها سیاسی و حاشیه ای. سیاست و تاریخ در بعد زمینه کار من قرار می گیرند و تماشای آنها می تواند شبیه نوشیدن آبمیوه باشد که شما معمولا جهت لذت این کار را می کنید، ولی در ضمن ویتامین هم جذب بدنتان می شود.

    قصه در خدمت تزکیه نفس

    «نفس» عاشقانه‌ای جهت روایت انقلاب

    از نگاه کارگردان سریال نفس، غلط های تاریخی ناشی از اشتباهات انسانی هستند و هر اشتباه انسانی ناشی از خصلت و خصوصیتی خاص هست. سامان در سریال نفس به این خصلت ها و شاخصه ها پرداخته و از زبان یکی از شخصیت ها تاکید می کند تاریخ، تسلسل غلط های انسانی است.

    کارگردان سریال نفس، یک اثر قصه گو و روایتگر را ابزاری جهت کاتارسیس (تزکیه نفس) می داند و از همین رو داستانش را در یک بستر تاریخی روایت می کند که برهه ای پرالتهاب از تاریخ کشور عزیزمان ایران بوده هست. سامان در این باره توضیح می دهد: خواندن تاریخ جهت همه واجب هست، چون همان طور که در قرآن آمده جهت عبرت آدم هاست. غلط های تاریخی ناشی از غلط های انسانی است که آنها هم برآمده از خصلت مشخصی است و خصلت های بشری باقی می مانند و در دوره های متفاوت تاریخ در هر جغرافیایی ممکن است دوباره تکرار شوند مگر این که در اصلاح خودمان بکوشیم تا اشکالاتمان را برطرف کنیم. فیلمساز کسی است که با ساخت یک اثر نمایشی و از طریق قصه گویی، خودش و جامعه اش را در تزکیه نفس یاری می کند.

    بازیگران صحنه علاقه و مبارزه

    در سریال نفس، جمعی از بازیگران پیشکسوت و جوان کنار هم حضور دارند. مسعود رایگان، ژاله صامتی، داریوش فرهنگ ، سودابه بیضایی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عامل هاشمی، پژمان جمشیدی، شهاب شادابی، احسان امانی، آتوسا راستی، هدایت هاشمی، خسرو شهراز، معصومه قاسمی پور، طوفان مهردادیان، رامین راستاد و هادی حجازی فر از بازیگران این سریال هستند و نقش مهم آن را ساناز سعیدی به عهده دارد که تا پیش از این تجربه چندانی در زمینه بازیگری نداشته است.

    سامان راجع به گزینش بازیگران سریال نفس توضیح می دهد: جهت گزینش بازیگر دشواری های زیادی داشتم. متاسفانه ما در این باره پرسشها جدی داریم، ولی خوشبختانه در نهایت لطف تعدادی از بازیگران بسیار خوبمان مشمول بر من شد که لطف کردند و نقش های کوتاهی را جهت بازی در این سریال پذیرفتند.

    این کارگردان راجع به سپردن نقش اول سریال به یک بازیگر تازه کار و صورت ناشناخته در عالم بازیگری می گوید: نمی خواستم بیننده ذهنیتی از شخصیت مهم قصه داشته باشد یا راجع به این که چطور آدمی هست. ترجیح دادم در سریال با شخصیت پردازی خودم او را آرام آرام به مخاطب بشناسانم. جهت این نقش، زن سعیدی نزدیک به یک سال تمرین و تلاش کرد و از وقت شروع تمرین تا زمانی که فیلمبرداری به آخر رسید، دو سال طول کشید. او در این دو سال تجربه های خوبی به دست آورده و مطمئن هستم اتفاقات خوبی در انتظارش است.

    تداوم شخصیت ها

    برخی شخصیت های دو سریال قبلی در سریال نفس حضور دارند؛ ازجمله مهری با بازی سودابه بیضایی که در سریال ارمغان تاریکی، نقش یکی از اعضای شرکت مجاهدین خلق را به عهده داشت یا شخصیت شیخ حسن با بازی هدایت هاشمی در سریال پروانه که یکی از علمای مبارز بود.

    سودابه بیضایی راجع به حضورش در سریال نفس می گوید: ادامه نقش مهری را بازی می کنم که در سریال ارمغان تاریکی یکی از نقش های مهم بود. بار دیگر همین شخصیت را بازی می کنم و در واقع ما در سریال نفس، مهری را در برهه ای دیگر از زندگی می بینیم.

    این بازیگر راجع به همکاری با جلیل سامان گفت: این بار نقش و حضور مهری در داستان کوتاه است و به همین علت من جزو بازیگران مهم این سریال نیستم، ولی آثاری که آقای سامان می نویسد و کارگردانی می کند به قدری ادبیات درستی دارد و به همه جوانب آن فکر شده است که دیگر اهمیتی ندارد نقش مهم را جهت او بازی می کنید یا نقش فرعی.

    گفتنی هست، بیضایی جهت ایفای این نقش در سومین جشنواره بین المللی جام جم موفق به دریافت سرو زرین در بخش عالی ترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

    سه گانه باعشق در بستر انقلاب

    «نفس» سومین و آخرین قطعه از پازلی است که تصویری از دوران انقلاب را به روایت جلیل سامان کامل می کند. پیش از این سریال، او در «ارمغان تاریکی» و بعد از آن در «پروانه» دو قصه متفاوت را در همین بستر تاریخی به نمایش گذاشت.

    ارمغان تاریکی، داستان دانشجوی عکاسی به نام مجید با بازی آرش مجیدی را روایت می کرد که اوایل انقلاب جذب یکی از شرکت های سیاسی شد و به علت هوش و ذکاوت خود مورد اطمینان قرار می گیرد و به او ماموریت مهمی واگذار می شود؛ ولی علاقه در گام اول، نگاه و بینش و به تبع آن آینده مجید را عوض کردن می دهد.

    پروانه، روایت علاقه دختری از طبقه اشرافی به جوانی مبارز به نام امیر است که علیه رژیم پهلوی می جنگد. در مسیر این عشق، پروانه با بازی سارا بهرامی از پیله اشرافی گری رها می شود و امیر با بازی حامد کمیلی، مسیر رستگاری را در مبارزاتش پیش می گیرد.

    درباره سریال نفس می دانیم با برملا شدن یک راز شروع می شود و یک قصه باعشق را روایت می کند.

    واژه های کلیدی: سودابه بیضایی | کارگردانی | خانواده | کارگردان | بازیگران | پروانه | تاریکی | انقلاب | سریال | تاریخ | پروانه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf