انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    روند اعطای تسهیلات با بهره های بالا به تولیدکنندگان جهت رونق کسب و کارشان به جای کمک به تولید،آنها را راهی زندان کرده است.

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، یکی از وظایف بانک‌ها جهت رونق اقتصاد، تأمین منابع مالی تولید از طریق اعطای تسهیلات هست. اقدامی که در سالهای اخیر یکی از چالش های مهم اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده و از آنجاییکه بازارهای متفاوت با رکود مواجه بوده اند، احیای تولید به نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منوط شده است است.

    در حالیکه بعضی واحدهای تولیدی از روی استیصال و ناچاری اقدام به دریافت وام با بهره ۱۸ درصد به بالا می‌کنند، بهره مرکب (جریمه دیر کرد) پرسشها را زیاد کرده و بانک ها علاوه بر دریافت اصل مبلغ وام و سود آن بر دیر کرد اقساط بازپرداخت، جریمه وضع می‌کنند.

    با اینکه شورای پول و اعتبار و وزیر اقتصاد معتقدند که فرمول اخذ بازپرداخت تسهیلات اعطایی، مرکب نیست، ولی آنچه در عمل اتفاق می افتد اخذ اصل تسهیلات با سود و بهره با ارقام عجیب و غریب است.

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    به گفته پورابراهیمی مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بعضی از مراجع عظام تقلید نیز بر غیرشرعی بودن این نوع دریافت بازپرداخت تسهیلات معترض شده‌اند، ولی سیف مدیر کل بانک مرکزی اظهار داشته که هیچ نوع بهره مرکبی به وسیله هیچ یک از بانک‌ها صورت نپذیرفته است.

    به هر صورت آن چیزی که موجب ورشکستگی به جای رونق واحدهای تولیدی شده است روند اعطای تسهیلات و بهره های بالا آن است که در بعضی مواقع باعث شده است که تولیدکنندگان راهی زندان شوند و چرخ اقتصاد کشور عزیزمان ایران همچنان لنگ بزند.

    تولیدکنندگانی که زندانی شدند

    عبدالوهاب سهل آبادی مدیر منزل صنعت، معدن و تجارت کشور عزیزمان ایران در نشستی خبری ضمن ابراز نگرانی از اوضاع نابسامان تولیدکنندگان و روند تسهیلات بانکی به این بخش گفت: تسهیلاتی مربوط به توسعه باید در تشکل های تخصصی کارشناسی شود تا بتواند راهگشا باشد.

    وی تصریح کرد: تا وظیفه دیون گذشته صنعتگرانی که تسهیلات را درکار و تولید هزینه کرده اند مشخص نشود، هیچ تسهیلاتی نمی تواند تولید را نجات دهد.

    روند اعطای تسهیلات با بهره های بالا به تولیدکنندگان جهت رونق کسب و کارشان به جای کمک به تولید،آنها را راهی زندان کرده است.

    سهل آبادی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان مشکلات بانکی قبلی دارند، گفت: اینکه تولیدکننده موفق به بازپرداخت تسهیلات نشده، بدلیل اوضاع نامناسب اقتصادی و رکود در بازار بوده ولی بار بدهی هایی که هر روز بهره و سود به آن تعلق می‌گیرد را به دوش می‌کشد.

    رئیس منزل صنعت، معدن و تجارت کشور عزیزمان ایران بیان کرد: امروز جریمه هایی وضع می شود با علم به اینکه تولیدکننده قادر به پرداخت آن نیست و هر روز نیز به آن اضافه می شود و اینجا است که شوراهای گفتگو باید ورود کرده و در برطرف پرسشها نقش آفرینی کند.

    نفس کشیدن تولید با بخشودگی جرائم

    محمدرضا مرتضوی مدیر منزل صنعت و معدن استان پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص مشکلاتی که تسهیلات با بهره های غیرمنطقی جهت تولیدکنندگان ایجاد کرده، گفت: ایجاد یک میلیون شغل در سال که در دستور کار دولت قرار گرفته به آسانی ممکن نیست و جهت آن باید به بخش تولید زیاد توجه شود ولی کارشناسانه ، صرف شعار دادن نمی توان به افزایش تولید و اشتغال امیدوار بود.

    وی افزود: این امر همکاری و همکاری تمام دستگاه های اجرایی و قانونگذاری را می طلبد و همه مسئولان چه در مجلس، چه در قوه مجریه و قضائیه باید جهت برطرف پرسشها تولید اهتمام ورزند.

    مرتضوی تصریح کرد: هنوز هم تعدادی از همکاران ما را به علت بدهی بانکی از کارخانه راهی زندان می‌کنند که نباید این اتفاق بیفتد چراکه تولیدکنندگان گرفتار بهره های ۲۰ تا ۳۰ درصدی شده است اند و یک واحد تولیدی از کجا می‌تواند این مطالبات را پرداخت کند ولی به علت نیاز به نقدینگی جهت ادامه حیات خود در صنعت مجبور به اخذ این وام ها شده است است.

    وی با اشاره به اوضاع نه چندان مطلوب اقتصادی اظهار داشت: همه استحضار دارند که جامعه در رکود است و بسیاری از پروژه های عمرانی بدلیل نداشتن بودجه مورد نیاز متوقف شده است اند و در چنین شرایطی تولیدکننده موظف است زیر بار فشار بدهی های سنگینی بانکی باشد، در حالیکه مطالبات خودشان در جای دیگر وصول نمی شود.

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    مرتضوی ادامه داد: در واقع تولیدکننده با حجم قابل توجهی چک برگشتی مواجه بوده و از طرفی موظف به پرداخت بدهی های بانکی است که در نهایت یا ورشکسته می شود و یا راهی زندان خواهد شد.

    رئیس منزل صنعت و معدن استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه تعداد زیادی از تولیدکنندگان با پرسشها قضایی مواجه شده است اند، گفت: بسیاری از همکاران ما با مراجعه به ستادهای برطرف موانع تولید از دیون زیادی که به بانک‌ها باید پرداخت کنند گلایه داشته و خواستار برطرف آنها هستند.

    وی در آخر بیان کرد: ما خواستار بخشودگی بدون قید وشرط جرائم و بهره های مرکب هستیم، چراکه هم از نظر فقه اسلامی حرام بوده و هم نفس اقتصاد را بریده است و جهت جان گرفتن تولید باید این امر محقق شود.

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت

    حسن نعمتی مدیرعامل یک شرکت رنگ سازی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی بیان کرد: در بسیاری از صنایع، تولیدکنندگان داخلی توانایی تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از خروج ارز به‌دلیل صادرات را دارند ولی حمایت از این بخش بطور مناسب صورت نمی گیرد.

    روند اعطای تسهیلات با بهره های بالا به تولیدکنندگان جهت رونق کسب و کارشان به جای کمک به تولید،آنها را راهی زندان کرده است.

    وی در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به بخش شخصی گفت: تولیدکنندگان آن‌چنان که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و در خصوص تسهیلات نیز بانک‌ها رفتاری متفاوت با یک بنگاه اقتصادی کوچک و یک واحد صنعتی بزرگ دارند، چراکه جهت بانک ، سودآوری و منفعت خودش در اولویت قرار دارد.

    این فعال صنعتی با اشاره به پرسشها عدیده تولیدکنندگان جهت اخذ وام گفت : یکی از مهمترین پرسشها که باعث شده است واحدهای تولید گرفتار شوند، اخذ وام با بهره مرکب است . بنده ۶۵ میلیون تومان وام گرفتم ولی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان به بانک پرداخت کردم.

    نعمتی افزود: این اتفاق موجب شد تا یک بار، کارخانه بنده با ورشکستگی روبرو شود. در این میان وعده وام ۲۰۰ میلیونی دیگری دادند که محقق نشد و دوسال طول کشید تا دوباره شرکت به اوضاع قبل خود بازگردد.

    وی در آخر بیان کرد: وعده و وعیده های دولت جهت رونق اقتصادی با اینگونه تسهیلات راه به جایی نخواهد برد و زیاد تولیدکنندگان را به منجلاب خواهد برد.

    ورشکستگی با تسهیلات حمایتی دولت! ، تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می برند

    بهره مرکب و جریمه دیر کرد بلای جان تولید

    عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص پرسشها بانکداری و نحوه تسهیلات دهی به بنگاه های تولیدی گفت: تولید در کشور ما یک چالش ساختاری بوده و مشکلات مالیات، نظام بانکی و بیمه ای که از گذشته وجود داشته، موجب شد تا تولیدکنندگان با معضلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند.

    وی افزود: در این خصوص هیچ‌گونه اصلاحی صورت نگرفته و همین امر موجب شده است تا رکود جدی در صنعت رخ دهد و قسمت عمده رکود نداشتن سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است که به‌دلیل وجود بعضی پرسشها در روند اعطای و بازپرداخت تسهیلات مانع از رونق تولید شده است است.

    عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با اشاره به بعضی پرسشها که بانکداری در راه تولید ایجاد کرده ، بیان کرد: اخذ سود مرکب، جریمه دیر کرد در بازپرداخت تسهیلات و امثال اینها عاملی بازدارنده است که میل به استفاده از این تسهیلات را زیاد کرده، ضمن اینکه واحدهای تولیدی که از آن بهره برده اند را نیز با مسئله مواجه کرده است.

    رضیان تصریح کرد: با اینکه فعالان و مسئولان بانکی معتقدند که هیچ‌گونه بهره مرکبی از تسهیلات دریافت نمی شود ولی تولیدکنندگان معتقدند که تسهیلات دریافتی آنها را ورشکستگی زیاد نزدیک کرده تا رونق گرفتن و زیاد کردن تولید و ادامه این روند پرسشها را زیاد خواهد کرد.

    وی در آخر بیان کرد: در نیمه دوم امسال طرح اصلاح قانون بانکداری (از جمله بررسی فرمول اخذ بازپرداخت تسهیلات) در کمیسیون ها مربوطه در مجلس بررسی خواهد شد و امیدواریم با اصلاح آن، روند اعطای تسهیلات اصلاح یافته و تولید رونق گیرد.

    گزارش از هادی سیانکی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: تولید و اشتغال | رونق اقتصادی | ورشکستگی | دریافت | اقتصاد | کمیسیون | دریافتی | تسهیلات | اقتصادی | تجارت | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب لاتین