هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    کاهش قیمت سود بانکی یکی از ضروریات اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده ولی باید دید دولت جهت چالش های آن چه تدابیری اندیشیده است.

    قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، از آنجایی که اقتصاد کشور عزیزمان ایران بانک محور است به همین علت سیاست گذاریهای بانکی تأثیر بسزایی در بخش های متفاوت اقتصادی دارد و یکی از مهمترین مؤلفه های مؤثر قیمت سود(بهره) بانکی است.

    نرخ سود بانکی به‌عنوان هزینه سرمایه جهت بنگاه‌های تولیدی نقش مهمی دارد و بالا بودن این نرخ، بر تولید و بنگاه‌های کوچک و میانگین فشار زیادی وارد کرده و موجب بالارفتن قیمت تمام شده است کالای تولیدی می شود در نتیجه شاهد زیان ده شدن و تعطیلی بسیای واحدهای تولیدی در کشور شده است است.

    بنابراین کم شدن قیمت سود بانکی موجب کم کردن انگیزه سپرده گذاری و هدایت احتمالی آن به سمت بنگاه های اقتصادی است که در نتیجه کارآفرین را به دنبال خواهد داشت.

    قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    کارشناسان معتقدند که قیمت سود بانکی مؤلفه‌ای است که از قیمت تورم تبعیت می‌کند. در سال ۹۴ شورای پول و اعتبار طی مصوبه قیمت سود بانکی جهت سپرده های یکساله ۲۰ درصد و تعیین قیمت سپرده های کمتر از یکسال بر عهده بانک‌ها گذاشته شد که بر اساس قیمت تورم و در مصوبه سال ۹۵ با توجه به تک رقمی شدن تورم، این قیمت به ترتیب به ۱۵ و ۱۰ درصد تقلیل یافت.

    اما بانک‌ها خود را ملزم به رعایت تصمیم شورای پول و اعتبار و ابلاغیه بانک مرکزی ندانسته و بعضی نیز اقدام به دور زدن این مصوبه از طریق ایجاد صندوق های سرمایه‌گذاری کرده که بعضاً سودهای بالای ۲۲ درصد را به مشتریان خود می‌دادند.

    حال بعد از یک‌سال مجدداً مصوبه قبلی، به بانک ها ابلاغ شده است و از شنبه ۱۱ شهریور اجرایی خواهد شد. مصوبه ای که ضمن تأکید بر مورد نیاز الاجرا بودن آن، به بانک‌ها هشدار داده تا با بانک های متخلف برخورد جدی خواهد شد، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند تعیین قیمت سود دستوری همواره مسئله آفرین بوده است.

    در حالیکه کم شدن قیمت سود بانکی موجب کم کردن انگیزه سپرده گذاری و احتمالاً رونق تولید خواهد شد ولی از طرفی تأثیر بسزایی بر بخش مسکن به‌ویژه افزایش اجاره بها خواهد داشت.

    کاهش قیمت سود بانکی یکی از ضروریات اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده ولی باید دید دولت جهت چالش های آن چه تدابیری اندیشیده است.

    تصمیم جدی بانک مرکزی جهت کم شدن قیمت سود بانکی قطعاً یکی از چالشی ترین کارها دولت تازه خواهد بود و باید دید جهت تأثیرگذاری این سیاست بر بخش های متفاوت اقتصادی چه راهکارهایی اندیشیده شده است و آیا دولت بعد از سالها تلاش آخر می‌تواند با کم شدن قیمت سود بانکی کارآفرین را رونق بخشد یا اثرات منفی آن بر بخش های دیگر مانند بازار مسکن مانع اجرایی شدن دقیق این طرح خواهد شد.

    تاثیر قیمت سود بانکی بر تولید

    آرمان خالقی کارشناس صنعتی در مورد تأثیر کم شدن قیمت سود بانکی بر تولید اظهار داشت: تولید‌کنندگان با قیمت سود بالای بانکی، قدرت مسابقه و حضور در بازارهای جهانی را نخواهند داشت و قدرت چانه‌زنی در برابر رقبای خارجی که از منابع مالی ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند و قیمت تمام شده است تولیداتشان پایین‌تراست را از دست خواهند داد.

    وی در ادامه افزود: قیمت سودی که در شرایط فعلی بابت تسهیلات بانکی دریافت می‌شود به اندازه قیمت سودی است که در شرایط تورم ۳۵ درصدی اعمال می‌شد، در حالیکه هم اکنون قیمت تورم تک رقمی شده است و قیمت سود تسهیلات بانکی جهت فعالان اقتصادی نیز باید در همین حد باشد.

    این کارشناس صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر صف طولانی جهت متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد، تصریح کرد: شرایط تولید طوری است که تولید‌کنندگان حاضرند با استفاده از تسهیلات با قیمت سود بالا، حداقل سود را کسب کنند ولی چرخ تولید بچرخد.

    خالقی با اشاره به اعمال قیمت سود ۲۴ تا ۳۲ درصدی جهت تسهیلات بانکی بخش تولید از سوی بانک‌های دولتی، شخصی و مؤسسات مالی یادآور شد: به علت تورم بالا طی سال‌های گذشته، نیاز بخش تولید به منابع بانکی هر سال زیاد کردن یافته و در عین حال، محدودیت منابع بانکی باعث شده است تا میزان متقاضیان رو به زیاد کردن باشد.

    کنترل تاثیر قیمت سود بانکی در بازار مسکن

    حسن حسینی شاهرودی دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار داشت : بالاتر بودن قیمت سود بانکی از قیمت تورم جهت نظام اقتصادی کشور آسیب‌زا است و باید متناسب با تورم باشد در غیر این‌صورت نقدینگی را به سمت تولید نخواهد برد.

    قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    وی با اشاره به اینکه تأثیرات مثبت کم شدن قیمت سود بانکی زیاد از اثرات منفی آن است ، تصریح کرد : دولت قصد دارد قیمت مسکن و اجاره بها را کم کردن دهد تا تورمی در این حوزه نداشته باشیم.

    حسینی شاهرودی با اشاره به رکود بازار مسکن گفت : اعمال مالیات بر خانه‌های خالی ، باعث زیاد کردن عرضه مسکن و کم کردن اجاره بها می‌شود.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه سپرده گذاری پول پیش ، در گذشته نیز توجیه اقتصادی نداشته ، گفت : اکثر مالکین به جای دریافت تسهیلات جهت پرداختن بدهی ناشی از ساخت و سازها پول رهن را از مستأجر دریافت یا این ودیعه را در بازار، سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین انباشت پول پیش به عنوان سپرده بانکی کمتر اتفاق می افتد.

    وی ادامه داد : سپرده گذاری پول پیش در بانک ها، بهانه بعضی بنگاه‌های املاک برای زیاد کردن قیمت اجاره بها است و درصد کمی از مالکین به دنبال سپرده گذاری پول پیش، جهت دریافت سود از بانک هستند و دمقدار زیادی از پول رهن در بازار و تناوب تولید و تجارت هزینه می شود.

    کاهش قیمت سود بانکی یکی از ضروریات اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده ولی باید دید دولت جهت چالش های آن چه تدابیری اندیشیده است.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم کردن میزان اجاره بهای مسکن در روزهای آخر شهریورماه گفت: بازار مسکن به اقتصاد کلان کشور و حوزه های متفاوت صنایع، کارخانجات ، واردات و صادرات گره خورده است.

    وی تأمین نقدینگی به وسیله دولت را یکی از راهکارهای خروج از رکود دانست و تصریح کرد : اعطای تسهیلات کم بهره با اقساط طولانی مدت جهت متقاضیان فاقد مسکن ، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند، البته تسهیلات باید طوری پرداخت شود که قسمتی از پرداخت سود را دولت و بخشی را مردم برعهده بگیرند.

    نرخ سود بانکی مؤلفه مؤثر در زیاد کردن قیمت اجاره مسکن

    حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، در خصوص اوضاع کنونی بازار اجاره مسکن اظهار داشت: اجاره نشینی به خانوار‌ها کمک می‌کند تا به جای صرف هزینه‌های هنگفت جهت خرید منزل در سال‌های اولیه زندگی، با هزینه کمتر، مسکن اجاره‌ای تهیه کنند و طبق آمار سرشماری سال ۹۵ ، میزان اجاره نشینان به ۳۶٫۸ درصد رسیده است که در مناطق شهری رقم قابل توجهی است.

    وی افزود: در خصوص اجاره نشینی توصیه مهم ، بحث قیمت اجاره بها است که باید متناسب با درآمد‌ افراد باشد و در آن‌صورت ثبات بر بازار حاکم می‌شود.

    قشر محروم جامعه در ضرب و تقسیم نظام بانکی سهمی دارند؟ ، الاکلنگ سود بانکی و اجاره بها مسکن

    مظاهریان در پاسخ به این سؤال که قیمت اجاره بها چگونه تعیین می‌شود، گفت: اجاره بها معمولاً بر مبنای تورم سالانه زیاد کردن پیدا می‌کند، همچنین قیمت ملک و قیمت بهره بانکی از مواردی است که بر میزان اجاره بها تأثیر گذار هستند.

    مظاهریان تصریح کرد: قیمت بالای سود بانکی مشکلاتی را جهت مالکین بوجود آورده و چون مالکین به دنبال سود بیشتری هستند، اجاره بها رشد بیشتری داشته است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:با کاهش قیمت سود بانکی، در بازار اجاره مسکن نیز تغییراتی به وجود می آید و لذا باید جهت کنترل تأثیر آن بر قیمت اجاره بها تدابیری اندیشیده شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در آخر با بیان اینکه رشد قیمت مسکن بیش از ۱۲ درصد نخواهد بود، یادآور شد: بیش از ۷ میلیون اجاره نشین در کشور وجود دارد و آینده نگری می شود که در امسال زیاد کردن قیمت صورت نپذیرد.

    گزارش: هادی سیانکی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | سود بانکی | تأثیرگذار | دریافت | تسهیلات | اقتصادی | بازار | اجاره

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال