بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » پویایی بنگاه‌های کوچک صنعتی در گِرو صنایع بزرگ ، طراحی استراتژی و آمایش صنعتی، لازمۀ شکوفایی در تولید

    پویایی بنگاه‌های کوچک صنعتی در گِرو صنایع بزرگ ، طراحی استراتژی و آمایش صنعتی، لازمۀ شکوفایی در تولید

    کارشناسان معتقدند،حصول شکوفایی و پیشرفت در عرصه تولید بدون طراحیِ استراتژی و آمایش صنعتی هوشمندانه میسر نخواهد شد.

    پویایی بنگاه‌های کوچک صنعتی در گِرو صنایع بزرگ ، طراحی استراتژی و آمایش صنعتی، لازمۀ شکوفایی در تولید

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بدون تردید صنایع کوچک نقش تعیین کننده‌ای در حصول پیشرفت و شکوفایی صنعتی و تولیدی کشور ایفا می کنند و این الگویی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته با پیروی و پیاده سازی آن به توفیقات برجسته و شایسته ای در این خصوص نائل شده است اند.

    اگرچه به اهمیت صنایع مذکور(کوچک)در طول سالیان گذشته به کرات تأکید شده است ولی واقعیت این است که حال و روز بنگاه های تولیدی اشاره شده است در طول سالیان اخیر، مناسب نبوده و علی‌رغم پشت سرگذاشتن سختى ها و آسانى ها های بسیار، همچنان با نقطه مطلوب فاصله ای بسیار دارند.

    محمد رضا شکوری، محقق و پژوهشگر اقتصادی و دانش آموخته رشته مدیریت صنعتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش بسیار تأثیرگذار صنعت در تحقق پیشرفت و شکوفایی اقتصادی اظهارکرد: توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن صنعت و تولیدِ پویا امکان پذیر نخواهد بود و قطعاً لازمه و پیش نیاز اقتدار اقتصادی، توسعه و پیشرفت صنعتی و تولیدی است.

    پویایی بنگاه‌های کوچک صنعتی در گِرو صنایع بزرگ ، طراحی استراتژی و آمایش صنعتی، لازمۀ شکوفایی در تولید

    وی افزود: اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و با نیم نگاهی به شعار سال (اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال) به این واقعیت پی خواهیم برد که یکی از پایه های مهم و اساسی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی به حوزه تولید و صنعت معطوف می شود.

    شکوری گفت: جهت دستیابی به اقتصادی موفق، پویا و بالنده، آسیب شناسی حوزه صنعت و تولیدِ کشور ضرورتی است که در فقدان و خلأ آن، امکان حصول اهداف مورد نظر در این بخش مُیَسَر نمی شود.

    دانش آموخته رشته مدیریت صنعتی و کارشناس حوزه اقتصادی عنوان کرد: در صورت بررسی عمیقِ نارسایی‌ها و معضلات جاری و ساری در حوزه صنعت و تولید متوجه چالش هایی خواهیم شد که کمبود نقدینگی، رکود و کم کردن ظرفیت های تولیدی از نمونه های آن به شمار می رود.

    وی افزود: اگرچه تعریف بسته تسهیلاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی در دوره قبل تا حدودی در برطرف معضلات و پرسشها اشاره شده است و پیش روی فعالان صنعتی مؤثر بوده، ولی این معنای عبور کامل از نارسایی های موجود در این مسیر نیست.

    کارشناسان معتقدند،حصول شکوفایی و پیشرفت در عرصه تولید بدون طراحیِ استراتژی و آمایش صنعتی هوشمندانه میسر نخواهد شد.

    دانش آموخته رشته مدیریت صنعتی و محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: فراتر از تسهیلات مذکور ایجاد رونق اقتصادی و بازار فروش مناسب جهت فعالان صنعتی است و در فقدان و خلأ چنین ضرورتی، تسهیلات اشاره شده است به مثابه مسکنی کوتاه مدت است که نتیجه ای جز بدهکارتر شدن فعالان صنعتی و تولیدی در پی نخواهد داشت.

    وی افزود: متأسفانه نه تنها رکود اقتصادی، امکان فروش مناسب از واحدها و بنگاه های تولیدی را سلب کرده، بلکه در عرصه صادراتی نیز با چالش هایی مواجه هستیم که اگر این نارسایی ها حل و فصل می شد، بخشی از کسادی بازار داخلی، با تکیه بر توسعه صادرات، مرتفع می شد.

    شکوری گفت: در این میان، پرسشها واحدها و بنگاه های تولیدی کوچک به مراتب زیاد از مراکز صنعتی بزرگ هست، لیکن بسیاری از مجموعه های مذکور (صنایع بزرگ) از حمایت های دولتی برخوردارند که نمونه آن را می توان در صنعت ماشین سازی کشور جستجو نمود.

    دانش آموخته رشته مدیریت صنعتی عنوان کرد: عبور و مهار معضلات و چالش های اقتصادی کشور در گروی همگرایی و هم افزایی فزاینده میان سه حلقه واحدهای صنعتی کوچک، میانگین و بزرگ خواهد بود و در صورت وجود خلل در کارکرد هر یک از این حوزه ها، طِیِ طَریقِ فرآیندِ توسعه، بصورت اصولی و صحیح انجام نمی پذیرد.

    وی افزود: بعضی کارشناسان ، واحدهای کوچک را مهمتر از واحدهای بزرگ قلمداد می‌کنند و بالعکس عده‌ای به اهمیت بنگاه‌های بزرگ (با عنایت به سرمایه‌گذاری لحاظ شده است در آن) تاکید می ورزند، ولی تمامی بنگاه ها و واحدهای تولیدی اعم از کوچک و بزرگ مکمل یکدیگر محسوب می شوند و هر کدام به سهم خود در پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور مؤثر هستند.

    تلاش جهت تامین سرمایه در گردش ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی

    احسان مرتضوی،کارشناس حوزه اقتصادی در گفت و گو باخبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش تعیین‌کننده حمایت های تسهیلاتی در شکوفایی واحدهای تولیدی و تسریع روند برون رفت از معضلات و محدودیت های اقتصادی گفت: جهت استمرار و ایجاد رونق هر چه زیاد در تولید، حفظ اشتغال فعلی و ایجاد و توسعه وقت های شغلی جدید، تامین سرمایه در گردش ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تأمین تسهیلات مورد نیاز ۶ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصدی در دستور کار قرار دارد.

    پویایی بنگاه‌های کوچک صنعتی در گِرو صنایع بزرگ ، طراحی استراتژی و آمایش صنعتی، لازمۀ شکوفایی در تولید

    وی افزود: تأمین مالیِ بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی از منابع داخلی از دیگر دستور کارهایی است که در جهت کم کردن پرسشها و معضلات اقتصادی و حمایت از واحدهای تولیدی مد نظر قرار گرفته که البته امید آن می رود با هوشمندی مضاعف، تزریق تسهیلات و کمک های مالی به نحوی عملیاتی شود که در نهایت خروجی آن به پویایی تولید و اقتصاد کشور منتهی شود.

    مرتضوی گفت: آن‌چنان که در برآوردهای بانک مرکزی منعکس شده، مجموع تسهیلات و تأمین مالی موارد اشاره شده، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که البته شرط تخصیص و تزریق آن منوط به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا با اتکای آن منابع به عرصه هایی که از توجیه فنی، مالی و اقتصادی مورد نیاز برخوردار هستند، هدایت می شود.

    وی افزود: البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که صرفاً با تزریق پول نمی توان، اقتصاد و صنعت کشور را متحول کرد و به واقع لازمه تحقق اهداف مورد نظر در این حوزه به تدوین و طراحی استراتژی و آمایش صنعتی و تولیدی معطوف می شود، در غیر این‌صورت تجارب تلخ ادوار گذشته (تئوری تزریق پول جهت برطرف معضلات اقتصادی ) مجدداً تکرار خواهد شد.

    کارشناس اقتصادی در خاتمه یادآور شد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی و انسانی، تزریق تسهیلات به‌صورت هدفمند و کارشناسی شده، ایجاد رونق اقتصادی، بازاریابی مناسب و توسعه صادرات و فراهم ساختن بستر مناسب جهت عرضه و فروش اقلام و محصولات تولید شده است از ضروریاتی است که با تحقق آن، فصلی نو در حوزه تولید و اقتصادکشور گشوده خواهد شد و در چنین شرایطی قطعاً در تأمین منویات مقام معظم رهبری و همچنین دستیابی به اهداف مرتبط با سیاست های جامع و حکیمانه اقتصاد مقاومتی موفق تر از گذشته خواهیم بود.

    کارشناسان معتقدند،حصول شکوفایی و پیشرفت در عرصه تولید بدون طراحیِ استراتژی و آمایش صنعتی هوشمندانه میسر نخواهد شد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: تولید و اشتغال | اقتصاد مقاومتی | رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | توسعه صادرات | مدیریت | اقتصاد | تسهیلات | اقتصادی | تزریق | اقتصاد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی