هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سند راهبردی صنعت ماشین تا چه حد دست یافتنی است؟ ، ایران یازدهمین تولیدکننده ماشین در دنیا خواهد شد

سند راهبردی صنعت ماشین تا چه حد دست یافتنی است؟ ، ایران یازدهمین تولیدکننده ماشین در دنیا خواهد شد

بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو،ایران باید تا سال۱۴۰۴ در تولید ماشین رتبه یازدهم دنیا را بدست آورد که با روند فعلی دست یابی به این نشانه در هاله از ابهام قرار دارد.

سند راهبردی صنعت ماشین تا چه حد دست یافتنی است؟ ، ایران یازدهمین تولیدکننده ماشین در دنیا خواهد شد

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،در سال ۱۳۹۳ سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق ۱۴۰۴ که در برگیرنده راهکارهای دست یابی به سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه کشور در خصوص ماشین و قطعه سازی بود اصلاح شد و ویرایش آن به تصویب شورای سیاست گذاری ماشین رسید و ابلاغ شد.

براساس این سند کشور عزیزمان ایران تا سال ۱۴۰۴ باید در تولید ماشین به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر دنیا دست یابد.

از یک سو اینکه این چشم انداز تا چه حد معقول و دست یافتنی است و از سوی دیگر اینکه تا به حال چه اقداماتی انجام شده است و آیا صنعت ماشین سازی ایران اساسا این پتانسیل وظرفیت را دارد جای پرسش است و دست یابی به این اهداف نیازمند فراهم ساختن زیر ساخت ها و متصل شدن کشور عزیزمان ایران به زنجیره فروش جهانی و حضور در بازارهای بین المللی است.

سند راهبردی صنعت ماشین تا چه حد دست یافتنی است؟ ، ایران یازدهمین تولیدکننده ماشین در دنیا خواهد شد

فارغ از مباحث مطرح شده است ارتباط دانشگاه با صنعت بویژه در خودروسازی موضوعی بوده که همواره با چالش های اساسی روبرو بوده و به نظر می رسد جهت رسیدن به اهداف مورد نظر باید رویکرها فعلی عوض کردن یافته و توان علمی وفنی قطعه سازان داخلی زیاد مورد توجه قرار گیرد.

لزوم مدرن کردن خطوط تولید خودرو

مانی حدادی کارشناس ماشین در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درخصوص چشم انداز و سند راهبردی صنعت خودرو بیان کرد: دست یابی به رتبه مورد نظر در چشم انداز نیازمند کارها اساسی جهت اصلاح عملکرد و تولید ماشین در شرکت های خودروسازی بزرگ کشور است و بسیار خطوط تولید باید مدرن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان تمایلی به مدرن ساختن خطوط تولید ندارد، اظهارکرد: اگر خطوط تولید قدیمی ماشین رباتیک شوند منجر به از بین بردن قابل توجه نیروی انسانی از تولید خواهدشد و به دنبال آن بسیاری از قطعه سازان نیز بدون کار خواهند شد و شاید به همین علت خودروسازان ترجیح می دهند با خطوط فعلی به تولید ادامه دهند.

حدادی در خصوص تولید خودروهای تازه داخلی گفت: اکنون خودروسازان به دنبال تولید ماشین با پلت فرم تازه نیستند، بلکه به دنبال سامان دادن بازار داخلی هستند و با عرضه مناسب تلاش در کنترل بازار داخل دارند و جهت تامین نیاز داخلی نیز مسئله چندانی ندارند.

بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو،ایران باید تا سال۱۴۰۴ در تولید ماشین رتبه یازدهم دنیا را بدست آورد که با روند فعلی دست یابی به این نشانه در هاله از ابهام قرار دارد.

این کارشناس ماشین در آخر با اشاره به قراردادهای خودرویی میان کشور عزیزمان ایران و شرکت های فرانسوی تاکید کرد: این عنوان اتفاق خوبی بود و گسترش همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی راهی جهت ارتقا صنعت ماشین در کشور هست، ولی جهت دست یابی به اهداف مورد نظر اتفاق بهتری باید بیفتد و نباید به این حد اکتفا کرد.

نباید با نگاه کمی از کیفیت غافل شد

امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس ماشین در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص چشم انداز صنعت خودرو و دست یابی به رتبه نخست تولید ماشین در آسیا گفت: ما یک زمانی این رتبه را داشتیم و در دنیا رتبه ۱۱ تولید ماشین از آن کشور عزیزمان ایران بود و اکنون این رتبه را نداریم و این رتبه ها مدام در حال جابه جایی است و یک کشور هر لحظه صاحب رده ثابت در خصوص تولید ماشین نیست.

وی افزود: در سالهای تنظیم این سند راهبردی، تولید ماشین در کشور عزیزمان ایران زیاد کردن یافته بود و اوج فروش خودور در کشور عزیزمان ایران به حساب می آمد و بعضی اعتقاد بودند که رسیدن به این رتبه ها خیلی دور از ذهن نیست.

کاکایی با بیان اینکه رقبای دیگر نیز در حال اصلاح وضعیت تولید خودرو هستند، گفت: در سالهای اخیر رتبه کشور عزیزمان ایران چندین بار نوسان داشت و بسیای از کشورهای آسیایی که ما آنها را رقیب خود نمی دانیم، مثل تایلند پیشرفت خوبی در تولید ماشین داشته اند.

این کارشناس ماشین با اشاره به لزوم ارتقای کیفی تولیدات داخلی اظهار کرد: رتبه ای که در چشم انداز نشانه گذاری می شود باید با مدنظر قرار دادن بازار آزاد باشد یعنی کیفیت تولیدات داخلی به میزانی باشد که اگر خودروهای خارجی هم به بازار وارد شدند باز مردم کشور عزیزمان ایران میل و رغبت به خرید تولیدات کشور خود داشته باشند.

کاکایی با بیان اینکه نباید دست یابی به اهداف کمی ما را از کیفیت غافل سازد گفت: اینکه هدفگذاری در خصوص تولید ماشین گذاشته می شود صرفا مقدمه ای جهت حضور مناسب در صنعت ماشین سازی دنیا هست، بنابراین باید تولیدات مسابقه پذیر و مطابق با استانداردهای جهانی باشند.

سند راهبردی صنعت ماشین تا چه حد دست یافتنی است؟ ، ایران یازدهمین تولیدکننده ماشین در دنیا خواهد شد

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: خودروسازان | کشاورزی | کشاورزی | ماشین | خودرو | بازار | ایران | صنعت خودرو

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو