امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    با وجود آنکه آمار گمرک در پنج ماه نخست سال بیانگر کم کردن ۸۰ درصدی صادرات سیب از نظر وزنی و ارزشی است ولی معاون وزیر جهاد کشاورزی نظر دیگری دارد.

    سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی جهت تقویت صادرات سیب سیاست بازار در ازای بازار را وضع کرد که براین اساس تاجران به ازای صادرات ۱٫۵ کیلو سیب می توانند یک کیلو موز با تعرفه پایه و پنج درصدی وارد کنند.

    براین اساس در پنج ماه نخست سال گذشته ۱۶۲ هزارتن سیب صادر شد که امسال علی رغم سال گذشته نه تنها صادراتسیب زیاد کردن نیافت بلکه با افت ۸۰ درصدی از نظر وزنی و ارزشی روبرو شد که بعضی کارشناسان علت آن را نشان از ناکارآمدی سیاست بازار در ازای بازار مطرح می کنند.

    البته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که در چند ماه نخست سال، سیب چندانی در سردخانه ها موجود نبود که بتوان جهت صادرات آن برنامه ریزی کرد.

    سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از زیاد کردن تولید ۴۰۰ هزارتنی سیب خبر داد و گفت: مجموع تولید سیب امسال با احتساب بهاره، تابستانه و زمستانه به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتن خواهد رسید در حالیکه این رقم، سال گذشته ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بود.

    به گفته وی، با توجه به زیاد کردن قابل توجه تولید سیب نسبت به مدت مشابه سال قبل،سازمان تعاون روستایی سیب های درجه ۳ را جهت تبدیل کنستانتره از کشاورزان خریداری می کند.

    طهماسبی، اجرای سیاست بازار در ازای بازار را در توسعه صادرات سیب امری موفق دانست و افزود: صادرات ۱٫۵ کیلو سیب در ازای واردات یک کیلو موز با تعرفه پایه در شش ماه نخست سال گذشته، ارزش افزوده بالایی حاصل از صادرات جهت کشور در بر داشت.

    این مقام مسوول ادامه داد: چند صد میلیارد تومان مشوق صادراتی به وسیله بانک عامل در جهت توسعه صادرات محصولاتی نظیر سیب،کشمش، زعفران و پسته جهت صادرکنندگان در نظر گرفته شده است است.

    با وجود آنکه آمار گمرک در پنج ماه نخست سال بیانگر کم کردن ۸۰ درصدی صادرات سیب از نظر وزنی و ارزشی است ولی معاون وزیر جهاد کشاورزی نظر دیگری دارد.

    وی عرضه سیب در بورس کالا را یکی از اهداف وزارتخانه در راه اندازی زنجیره محصول برشمرد و تصریح کرد: دولت با ایجاد زنجیره تولیدکنندگان، فرآوری کنندگان، صاحبان صنعت و بازرگانان درصدد صادرات مازاد تولید سیب درختی است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه امسال بیش از ۸۳ هزارتن سیب تولیدی به بازارهای نشانه صادر شده است هست، بیان کرد: امسال حدود ۴۵ هزارتن سیب تولیدی آذربایجان غربی صادر شد در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۱۱ هزارتن بود که از این رو انتظار می رود روند زیاد کردن صادرات به کشورهای خواهان سیب ایرانی ادامه یابد.

    طهماسبی با انتقاد از اظهار نظر بعضی کارشناسان نسبت به عدم موفقیت سیاست بازار در ازای بازار، ناشی از کم کردن صادرات سیب در پنج ماه نخست سال دانست و اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال گذشته، ۱۶۳ هزارتن سیب مربوط به تولید سال ۹۴ بوده که در سردخانه ها به باعث توفیق در اجرای سیاست بازار در ازای بازار، صادر شد در حالیکه در ماه های نخست امسال، سیب چندانی در سردخانه های کشور موجود نبود که بتوان جهت صادرات آن به بازارهای نشانه برنامه ریزی کرد.

    به گفته این مقام مسوول، با توجه به آنکه سیب صادراتی ازشهریور به بعد بدست می آید از این رو اظهار نظرات کارشناسان مبنی بر موفق نبودن سیاست صادرات سیب در ازای واردات موز غیر کارشناسی است.

    معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بعضی افراد با اظهار نظرات غیرکارشناسی معلوم نیست چه اهدافی را دنبال می کنند و به چه منظور قصد دارند بر سر تولید ملی بزنند در حالیکه بنابر آمار گمرک صادرات سیب تولیدی، امسال به اوج خود رسیده است.

    وی بنا بر آمار گمرک میزان صادرات سیب،تا چند روز گذشته را ۸۳ هزار و ۳۵۰ تن اعلام کرد.

    سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    طهماسبی در پاسخ به این پرسش که تا آخر سال چه میزان سیب به بازارهای نشانه صادر خواهد شد، تصریح کرد: میزان صادرات سیب تا آخر سال به تعامل کشورها، تعرفه واردات و سیستم های حمل و نقل صادراتی بستگی دارد و اکنون نمی توان آمار دقیقی از آن اعلام کرد.

    چالش های پیش روی صادرات سیب

    رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه تولید سیب امسال به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن خواهد رسید، گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن سیب در داخل مصرف می شود که با وجود حجم بالای تولید باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم.

    وی با انتقاد از پروتکل های یک جانبه بعضی کشورهای همسایه از جمله هند به کشور عزیزمان ایران افزود: دولت تعرفه واردات برنج هندی را از ۹۰ درصد به ۲۵ درصد کم کردن داد در حالیکه هندی ها جهت واردات سیب ایرانی تعرفه ۵۰ درصدی اخذ کردند که با احتساب ارزش افزوده این رقم به ۷۰ درصد می رسد که این امر صادرکنندگان را با پرسشها زیادی مواجه کرده است.

    نورانی با انتقاد از این امر که سیاست گذاری های یک شبه جواب نمی دهد، ادامه داد: مسوولان وزارتخانه به جای آنکه در اتاق های دربسته جهت صادرات محصولات کشاورزی جایزه صادراتی تعیین کنند باید درصدد حل پروتکل های دو جانبه به منظور توسعه صادرات با کشورها باشند.

    با وجود آنکه آمار گمرک در پنج ماه نخست سال بیانگر کم کردن ۸۰ درصدی صادرات سیب از نظر وزنی و ارزشی است ولی معاون وزیر جهاد کشاورزی نظر دیگری دارد.

    رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه هند، هر سال ۵۱۰ هزارتن سیب درختی از کشورهای متفاوت همچون پاکستان و چین وارد می کند، تصریح کرد: با توجه به توقف واردات سیب از چین، وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان ذی ربط باید با مقامات هندی وارد مذاکره شوند تا سیب تولیدی روی دست کشاورزان نماند.

    اجرای جامع سیاست بازار در ازای بازار امری مهم در رونق صادرات

    عنایت الله بیابانی قائم مقام منزل کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه زیاد کردن تولید، بیانگر توانایی بالای تولید کنندگان هست، بیان کرد: با توجه به مزیت های نسبی کشور در تولید بعضی محصولات باید تمهیداتی نظیر تسهیل قوانین صادراتی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی به کار گرفته شود.

    وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار، حفظ اقتصاد کشاورزان و کم کردن مصرف آب از جمله اولویت های تکمیل تناوب تولید در بخش کشاورزی به شمار می رود.

    بیابانی در پاسخ به این پرسش که نسبت به سیاست بازار در ازای بازار انتقاداتی وارد هست، تصریح کرد: در صورت اجرای جامع و کامل، این سیاست می تواند دستاوردی مهم در توسعه صادرات به شمار رود در حالیکه عدم اجرای این سیاست، علت مهم شکست آن است.

    سیاست گذاری یک شبه جواب نمی دهد ، کاهش صادرات سیب از شایعه تا واقعیت/ نورانی

    قائم مقام منزل کشاورزبا اشاره به اینکه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی، سیاست بازار در ازای بازار را به ازای صادرات ۱٫۵ کیلو سیب در ازای واردات یک کیلو موز با تعرفه پایه وضع کرد، گفت: در صورت عدم صادرات، تعرفه پایه جهت واردات موز از بین بردن می شود که ولی و اگرهای این قانون، مانع پیش روی صادرکنندگان و رونق صادرات خواهد بود.

    گزارش: آزاده محبی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: وزارت جهاد کشاورزی | جهاد کشاورزی | روز گذشته | کشاورزی | واردات | صادرات | محصولات | سیاست | بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی