كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » صداوسیما باید در مواقع بحران، استرس را کم کردن دهد

    صداوسیما باید در مواقع بحران، استرس را کم کردن دهد

    وزیر کشور، کارها انجام‌شده در زلزله‌های اخیر به‌ویژه زلزله غرب کشور را تشریح کرد.

    صداوسیما باید در مواقع بحران، استرس را کم کردن دهد

    وزیر کشور، کارها انجام شده است در زلزله های اخیر به خاص زلزله غرب کشور را تشریح کرد.

    عبدالرضا رحمانی فضلی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه کرمان یکی از استان هایی است که تعداد زلزله هایش در این روزها زیاد شده است است و آخرین زلزله در کوهبنان با بزرگی ۵.۲ ریشتر رخ داد، اظهار کرد: متاسفانه این زلزله موجب خرابی بیش از ۳۰۰ واحد از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شد و در این روزهای زمستانی جهت مردم پرسشها زیادی ایجاد کرد.

    عبارات مهم : وزارت کشور – کرمانشاه
    وی با بیان اینکه ستاد ساماندهی پرسشها زلزله از ساعات اولیه تشکیل شد، گفت: به علت مناسبت شب یلدا مردم بیدار بودند و خوشبختانه تلفات زیادی نداشتیم ولی تعدادی از هموطنان مجروح شدند که در مراحل اولیه دولت تصمیم گرفت امکانات مورد نیاز و منابع را جهت بازسازی این مناطق تقدیم کند.

    وزیر کشور ادامه داد: عبرت گرفتن از این پرسشها این است که در کشوری با شرایط خاص و گسل های فراوان و فعالی روبه رو هستیم. بنابراین باید نسبت به یک برنامه ریزی جامع و کامل اقدام کنیم تا تلفات را کم کردن دهیم.

    وی در ادامه به زلزله اخیر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: هنگامی که زلزله در کرمانشاه رخ داد مساکنی که در وقت جنگ بازسازی شده است بودند کمتر اتفاق دیدند لیکن حداقل استانداردهای ساختمان سازی در آنجا رعایت شده است بود. همچنین در زلزله ۵.۲ ریشتری پایتخت کشور عزیزمان ایران و البرز به علت استانداردهای ساختمانی خسارت ندادیم ولی در زلزله ۵.۲ ریشتری کوهبنان تخریب به وجود آمد لیکن در بررسی های انجام شده است مساکن با بافت های قدیمی و ساخت نامناسبی بودند که با کمترین لرزش امکان ریزش داشتند.

    به گفته رحمانی فضلی از حدود ۲۰ سال قبل بازسازی و بهسازی مساکن مناطق روستایی به وسیله بنیاد مسکن پیگیری می شود ولی به علت حجم بالای روستاها نیاز به حرکتی سریع و نیرومند است که باید مجلس و دولت نیز به فکر آن باشند.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پایتخت کشور عزیزمان ایران هنگام وقوع بحران تا چه میزان آمادگی داریم، گفت: آن چیزی که واقع است و آن چیزی که در فضای تبلیغاتی و رسانه ای مطرح می شود از یکدیگر متفاوتند. مخاطبان ما هم به علت اینکه در شرایط و جغرافیای زلزله قرار نگرفتند شاید به آن معنایی که ما در صحنه بودیم و دیدیم، درک متفاوتی داشتند. آنها براساس خبرهای رسانه ها داوری می کنند.

    وی افزود: واقعیت این است که در ساعتی که زلزله کرمانشاه به وقوع پیوست رادیو و تلویزیون اعلام کردند که مرکز زلزله در کشور عراق است و بعد از پیگیری مشخص شد که زلزله در داخل کشور عزیزمان ایران بوده هست. همچنین نخستین اتفاقی که در آنجا افتاد قطع آب، برق و گاز بود و بزرگراه ها بسته شدند و مردم نیز زیر آوار مانده بودند و فشار معنوی و جسمی وجود داشت.

    وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه ستاد بحران در لحظات اولیه بعد از وقوع زلزله در وزارت کشور تشکیل دادیم، گفت: نخستین نگرانی من این بود که لوله های گاز که ممکن بود بر اثر زلزله ترکیده باشند اگر موجب انفجار شوند همه شهر آتش می گیرد. همچنین نگرانی هایی نیز در خصوص انفجار پمپ بنزین ها، برق گرفتگی و شکسته شدن سدها نیز وجود داشت که گاز، برق و سد مدیریت شدند و دامنه اتفاق را شناسایی و مدیریت کردیم.

    صداوسیما باید در مواقع بحران، استرس را کم کردن دهد

    به گفته وی گام بعدی این بود که تعداد تلفات را پایین بیاوریم بنابراین به تمامی نیروها دستور دادیم که به مناطق آسیب دیده بروند و با وجود قطعی برق و تلفن که باعث می شد برآوردی از خسارت نداشته باشیم ولی بالاترین حد خسارت را تخمین زدیم و از ارتش، سپاه و بسیج خواستیم که با تمامی نیروهای خود مردم را از زیر آوار نجات دهند.

    وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف به بازگشایی راه ها شد، گفت: به علت اینکه در آن ساعت از شب امکان پرواز هلی کوپتر نبود امکانات محلی را به کمک آوردیم. همچنین حدود ۱۹۰۰ دِه و ۷ شهر آسیب دیده بودند که به همه دستگاه ها آماده باش دادیم لیکن بالاترین حد خسارت را تخمین زده بودیم که در نهایت توانستیم در نخستین طلوع خورشید هلی کوپترهایی را به آنجا انتقال یافته کنیم که ۵۴ فروند هلی کوپتر آماده در آن مناطق داشتیم.

    وزیر کشور اضافه کرد: هنگامی که به منطقه زلزله زده رسیدیم در دیدار از منطقه سرپل ذهاب دستور دادیم آب و چادر جهت مردم بیاورند و در همان لحظه اعلام کردیم به مردم بگویند که هر کسی در هر جایی گمشده ای دارد به ما اعلام کند. در ساعت ۱۳:۳۰ هیچ گمشده ای نبود یعنی هیچ کس در زیر آوار نبود. همچنین تا بعدازظهر همان روز ۲۷۰۰ نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند. در خصوص مجروحان نیز تا ساعت ۷ بعدازظهر همان روز حدود ۵۰۰۰ مصدوم زلزله به استان های کرمانشاه، پایتخت کشور عزیزمان ایران و همدان انتقال یافته شدند.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه ارتش مسئول پیگیری به شهرها و سپاه مسئول پیگیری به روستاها شد، گفت: تا ساعت ۲۳:۳۰ همان شب ۲۰ تا ۲۵ هزار تخته چادر توزیع شد و غذا و امکانات رسید. همچنین در دو روز اول حدود ۹۰ هزار چادر نیز توزیع شد بنابراین اگر کشورهایی که زلزله بیش از ۶.۵ ریشتر داشتند را از نظر میزان کمک رسانی با این زلزله مقایسه کنیم می بینیم که نباید زحمات را نادیده گرفت. البته مردم حق دارند گلایه کنند لیکن منزل هایشان خراب شده است است و خانواده هایشان را از دست داده اند. قطعا آنها حق دارند و ما نیز باید تلاش کنیم.

    وی افزود: تعداد منزل های آسیب دیده و تخریب شده است ۳۰۰ هزار بود و سه برابر تعداد منزل ها چادر توزیع کردیم. همچنین در خصوص هماهنگی دستگاه ها نیز در ابتدا اینگونه به نظر می رسید که هر دستگاهی کار خودش را انجام می دهد ولی در حقیقت کارها واحدی انجام می شد و در مناطق، تقسیم کار شده است بود و هماهنگی میان دستگاه ها وجود داشت. قطعا از هر اتفاق ای باید درس عبرت بگیریم و نقاط ضعف و آسیب را جبران کنیم. البته هر اقدامی که انجام دهیم در برابر آلام مردم کافی نیست.

    در ادامه رحمانی فضلی به پرسشها اسکان مردم نیز اشاره کرد و گفت: بزرگ ترین مشکلی که مردم دارند اسکان موقت هست. اسکان سه مرحله ضروری، موقت و دائم دارد. اسکان مهم در همان دو روز اول با توزیع چادر تامین شد. در خصوص اسکان موقت نیز آینده نگری شد بین ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد به وسیله کانکس تامین شود البته در ابتدا نگاه ما کانکس نبود و قصد بر این بود که با ظرفیت های پیمانکاری همه کشور مسکنی حدود ۱۶ متر به صورت موقت بسازیم ولی گفتند شاید سرعت ساخت این مسکن ها نسبت به کانکس تاخیر داشته باشد و بنا شد که کانکس ایجاد شود.

    وی ادامه داد: همچنین چون بعضی از مردم خودشان به آن مناطق کانکس بردند و مردم نیز آنان را دیدند و دریافتند که اوضاع در این کانکس ها بهتر از چادر است همه آنها تقاضای کانکس کردند. بنابراین ۸۰۰۰ کانکس در روستاها و ۲۰۰۰ کانکس در شهرها باید ساخته شود که وظیفه تولید این کانکس ها در روستاها بر عهده سپاه و در شهرها نیز برعهده ارتش گذاشته شد و در نهایت بنیاد مسکن متولی آن شد. در حقیقت به ما قول دادند در مدت ۴۵ روز از وقوع زلزله این مساکن موقت را تحویل دهند.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه کانکس تنها یک اتاق آماده نیست و به صورت قطعات جدا از هم و بسته بندی شده است هست، گفت: این کانکس ها زیرساخت می خواهند و نیازمند سکوی بتنی هستند. همچنین باید چارچوب های فلزی در آنجا راه اندازی شود و سپس قطعات کانکس روی آن قرار گیرد که این کار امری وقت بر است.

    به گفته وی، به طور میانگین روزی ۴۰۰ کانکس در حال راه اندازی است و از ۴۵ روزی که جهت تحویل کانکس قول دادند حدود ۲۰ روز باقی مانده است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین تسهیلاتی جهت ساخت مسکن در شهر و روستا، کمک های بلاعوض و کمک هایی جهت دام های روستاییان در نظر گرفته شده است است و ۴۰۰۰ تن علوفه قرار است به آنها داده شود. از طرفی بنیاد مسکن نیز اعلام کرده است که آواربرداری را انجام می دهد و براساس تقاضای مردم از پیمانکاران محلی در خصوص آواربرداری استفاده کردیم و بخش دیگر آواربرداری را نیز به سپاه دادیم.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه در مناطق زلزله زده کرمانشاه برق در همان روز و در ساعت ۲۳ شب وصل شد ولی بعضی از خیابان ها و کوچه ها به علت افتادن تیربرق امکان برق دهی نداشتند چون خطر برق گرفتگی بود، اظهار کرد: در خصوص آب نیز در همان روز اول آب بود ولی کدر بود لیکن منشاء آب چشمه های کوهستانی هستند و هنگام وقوع زلزله این چشمه ها دچار ریزش شده است بودند ولی آب خوردن به اندازه کافی به مردم رسید. در خصوص گاز نیز هیچ مشکلی نداشتیم ولی باید تمامی رگولاتورها تنظیم می شدند. در حقیقت مسئله کلی در برق، آب و گاز وجود ندارد ولی بعضی از مناطق و محله ها به علت عدم راه اندازی تیرهای برق به هم ریخته است.

    وی درخصوص نوسازی و بازسازی منازل مسکونی نیز گفت: مردم خودشان گفتند که منزل هایشان را تعمیر می کنند و ما نیز به آنها تسهیلات دادیم ولی در بحث نوسازی که باید دوباره منزل ای ساخته شود در حال حاضر تقریب درستی به دست ما نرسیده است ولی قطعا در مدت یک سال این مسئله را برطرف خواهیم کرد.

    وزیر کشور در مورد زلزله ای که در پایتخت کشور عزیزمان ایران رخ داد نیز تصریح کرد: در نخستین اقدام، ستاد بحران پایتخت کشور عزیزمان ایران تشکیل شد و صداوسیما نیز به سرعت وارد صحنه شد.

    رحمانی فضلی ضمن تقدیر از صداوسیما گفت: انتقادهایی از این نظر به صداوسیما دارم چراکه هنگام بحران، تامین امنیت اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار هست. نشان دادن شلوغی خیابان ها و صف در پمپ بنزین ها می تواند عواقبی در پی داشته باشد. ما باید در اینجور مواقع به مردم آرامش دهیم. همچنین آموزش مردم در مدیریت بحران نیز از وظایف صداوسیماست و باید در مواقع بحران، استرس را کم کردن دهد.

    وی راجع به آمادگی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در مواقع بحران نیز گفت: حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ سوله مدیریت بحران در مناطق متفاوت پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شده است هست. همچنین ۲۰ استان مسئول مدیریت شرایط خاص پایتخت کشور عزیزمان ایران شده است اند و در حال حاضر زمینی ۱۵ هکتاری نزدیک مرقد مطهر حضرت امام (ره) خریداری شده است که تجهیزات ۲۰ استان جهت مدیریت بحران پایتخت کشور عزیزمان ایران در آنجا تامین می شود.

    وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر جهت زلزله های ۶ تا ۶.۵ ریشتری در پایتخت کشور عزیزمان ایران برنامه ریزی صورت گرفته هست، تصریح کرد: جهت زلزله های ۶.۵ ریشتر به بالا برنامه ریزی فوق العاده ای در پایتخت کشور عزیزمان ایران و شهرهای دیگر صورت گرفته هست. همچنین به وزارت راه و شهرسازی نامه ای در خصوص تهیه شناسنامه ایمنی مساکن کشور عزیزمان ایران به خاص در مناطق زلزله خیز ابلاغ شده است است.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه ظرف پنج سال آینده ۵۰ درصد روستاها دارای چادر و امکانات در انبارهای خود جهت مدیریت بحران در هر نقطه از کشور می شوند، بیان کرد: اگر در هر نقطه ای اتفاق ناگواری بیفتد این روستاها می توانند به تمام نقاط کشور کمک کنند.

    وزیر کشور ادامه داد: بحث بافت های فرسوده و حاشیه نشینی ها نیز یکی از نگرانی های دولت هست. این اتفاق به علت تصمیمات و برنامه ریزی های غلط در گذشته رخ داده است و مهاجرت به شهرها و اسکان در نقاطی که استانداردهای مورد نیاز را ندارند باعث شده است است مدیر جمهور به طور جدی پیگیر حاشیه نشینی و بافت های فرسوده باشند.

    رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه مدیریت بحران در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در حال حاضر به عهده شهرداری هست، گفت: به علت اینکه شهرستان های استان پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز ممکن است همزمان با شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران دچار بحران شوند، اظهار کرد: در اصلاح قانون این مساله را بیان کرده ایم که مسئولیت مدیریت بحران کل استان پایتخت کشور عزیزمان ایران به استانداری سپرده شود.

    وزیر کشور از راه اندازی مرکز ملی بحران در کشور نیز خبر داد و گفت: همه حدس هایی که در مورد زمین لرزه بیان می شود براساس شواهد است و امکان آینده نگری دقیق آن وجود ندارد.

    وزیر کشور، کارها انجام‌شده در زلزله‌های اخیر به‌ویژه زلزله غرب کشور را تشریح کرد.

    وی در ادامه در مورد مسئولیت وزارت کشور در حوزه حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی یک عنوان اعتقادی و همچنین قانونی هست. وظیفه ای بر عهده وزارت کشور در حوزه امنیت نظامی و عمومی در جامعه وجود دارد که با هماهنگی همه دستگاه های امنیتی باید بگوییم که از ضریب بالای امنیتی در کشور برخوردار هستیم. همچنین در حوزه امنیت داخلی نیز ضریب امنیتی بالایی داریم.

    رحمانی فضلی در ادامه گفت: در حوزه سیاسی بزرگ ترین حقی که مردم دارند همکاری در آینده خودشان هست. جهت این مشارکت، مردم در ساختارهای سیاسی فعالیت می کنند که بااهمیت ترین مولفه ساختار سیاسی، احزاب هستند. در فعالیت احزاب در چهار سال اخیر باید بگوییم که حتی یک حزب، معطل مجوز پشت در وزارت کشور نمانده است.

    وزیر کشور افزود: منزل احزاب در پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز تعطیل بود که در سال های اخیر منزل احزاب در پایتخت کشور عزیزمان ایران و ۱۰ استان دیگر فعال شد و نتیجه این تعامل، همکاری در حوزه سیاست داخلی است.

    وی بیان کرد: در مراسم ۱۶ آذر در سراسر کشور ۱۰۰۰ صحبت ظرف چند روز انجام شد و حتی یک مورد درگیری نیز نداشتیم. همچنین در چند سال اخیر چهار انتخابات در دو مقطع انجام شد که بالاترین میزان همکاری و سالم ترین انتخابات را داشتیم.

    رحمانی فضلی همچنین با بیان اینکه در این دولت تعداد سمن ها سه برابر شده است هست، گفت: در مورد مسائلی مانند اقلیت ها، قومیت ها و بانوان نیز کارها خوبی صورت گرفته است.


    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع:isna.ir


    واژه های کلیدی: وزارت کشور | کرمانشاه | استاندارد | کرمانشاه | مدیریت | زلزله | ایران | خبر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی