به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار سیاسی » نوسازی ناوگان هوایی، اولویت گریزناپذیر

    نوسازی ناوگان هوایی، اولویت گریزناپذیر

    اگرچه علت سانحه پرواز شماره ۳۷۰۴ مسیر پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هنوز مشخص نیست ولی این اتفاق هشداری جدی جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور بود. ناوگانی که میانگین عمر آن حدود ۲۳ تا ۲۴ سال است.

    نوسازی ناوگان هوایی، اولویت گریزناپذیر

    نوسازی ناوگان هوایی، اولویت گریزناپذیر

    اگرچه علت سانحه پرواز شماره ۳۷۰۴ مسیر پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هنوز مشخص نیست ولی این اتفاق هشداری جدی جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور بود. ناوگانی که میانگین عمر آن حدود ۲۳ تا ۲۴ سال هست.

    به گزارش بیاکافه به نقل از روزنامه ایران، هنگامی که کشوری ناوگان هوایی با این طول عمر دارد، یعنی هر لحظه در معرض خطر و حوادثی از این دست هست. حوادثی دلخراش و تکان دهنده که متأسفانه جان هموطنانمان را نشانه می گیرد. سه عامل در زیاد کردن عمر ناوگان هوایی کشور عزیزمان ایران تأثیرگذار است.

    عبارات مهم : شرکت هواپیمایی – روزنامه ایران
    اول؛ امتناع شرکت های تأمین کننده قطعات و خدمات از همکاری با ایران. آن هم باوجود اینکه حتی به صراحت در برجام ذکر شده است که امریکا باید مجوز های فروش هواپیما به کشور عزیزمان ایران را صادر کند. متأسفانه شرکت های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به علت وحشت و وحشت از تحریم ها و جرایم امریکا حاضر نیستند به آسانی به کشور عزیزمان ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت های هواپیمایی کشور عزیزمان ایران نمی توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند.

    دوم؛ هنگامی که هواپیماها قدیمی می شوند قطعات آنها از خط تولید خارج می شود. یعنی آنکه دیگر شرکت سازنده قطعات این نوع قطعات را تولید نمی کنند و هواپیماهای نو و تجهیزات مورد نیاز آنها را می سازند. لذا دستیابی به قطعات قدیمی سخت می شود. در نتیجه اتکای شرکت های ایرانی به آن قطعاتی است که در بازارهای بین المللی می توان پیدا کرد که گاهی حتی خود سازندگان هم ندارند.

    عامل سوم، وضع مالی شرکت های هواپیمایی کشور عزیزمان ایران هست. شرایط این شرکت ها چندان خوب نیست. آیا که ما در سال های گذشته اجازه دادیم که شرکت ها با یک سرمایه اندک هواپیمای دسته دوم بخرند و با دو یا سه هواپیما یک خط هوایی راه بیندازند. طبیعی است که این شرکت ها بنیه مالی پشتیبانی، آموزشی، حمایتی و توانایی تأمین خدمات و قطعات مورد نیاز را نخواهند داشت. همه این عوامل در کنار هم زنگ خطری است که به ما لزوم نوسازی هر چه سریعتر ناوگان هوایی کشور را گوشزد می کند و نشان می دهد که این عنوان باید در اولویت قرار گیرد.

    باید مجلس امکانات مالی را جهت نوسازی خطوط هوایی فراهم کند و دولت نیز دست به کار شود. در این راه بانک ها و نهادهای پولی کشور هم باید به شرکت ها وام هایی اعطا کنند که بتوانند در زمینه نوسازی موفق شوند.

    این تصور که هواپیما یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از آن استفاده می کنند، غیرعقلانی هست. همان طور که می بینیم مسافران مسیر پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج دنبال لوکس گرایی نبودند؛ بلکه به استفاده از خط هوایی جهت سفری سریع نیاز داشتند. در اتفاق زلزله کرمانشاه هم اگر هواپیماها نبودند امکان اینکه مصدومان بموقع به مراکز امداد و درمانی انتقال یافته شوند، وجود نداشت. در حج و زیارت هم شرایط همین هست. آیا بدون وجود هواپیمای کافی و امن می توانیم ۷۰ هزار زائر را در عرض یک ماه جابه جا کنیم؟

    از این رو نوسازی ناوگان باید یکی از اولویت های مهم کشور باشد. مجلس شورای اسلامی و دولت باید به این عنوان اهمیت بدهند و بدانند که بدون کمک مالی و نوسازی امکان اینکه بتوانیم صنعت هوایی امنی داشته باشیم، وجود ندارد. دولت، مجلس و تمام دستگاه های برنامه ریز کشور جهت نوسازی ناوگان هوایی باید بسیج شوند و امکانات مورد نیاز را فراهم کنند. اگر ما هرچه سریعتر عمر میانگین هواپیماهای کشور را کم نکنیم، با گذشت وقت شرایط سخت تر، سن ناوگان و شمار حوادث ناشی از آن بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر این عدد بالای ۲۰ سال هست.

    در بعضی از شرکت ها نظیر شرکت هواپیمایی کشور عزیزمان ایران ایر میانگین ۲۰ سال و در بعضی دیگر حتی به ۲۵ سال هم می رسد و این یعنی زنگ خطر. ناگفته نماند که میانگین عمر ناوگان هوایی در دنیا حدود ۱۰ سال هست. حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس این شاخص به کمتر از ۱۰ سال هم می رسد. بنابراین باید مجلس امکانات مالی را جهت نوسازی خطوط هوایی فراهم کند و دولت نیز دست به کار شود. در این راه بانک ها و نهادهای پولی کشور هم باید به شرکت ها وام هایی اعطا کنند که بتوانند در زمینه نوسازی موفق شوند. ولی از آن مهم تر ایجاد ابزار های تازه و قانونی کردن آنها در کشور عزیزمان ایران به دست نمایندگان مجلس و دولت هست. ابزارهایی نظیر اجاره به شرط تملیک که به کشور قدرت خرید هواپیما و نوسازی ناوگان را می دهد.

    بدون شک در این زمینه باید به اجماع ملی برسیم و جهت جلوگیری از وقوع هر اتفاق احتمالی وارد عمل شویم. تاکنون وزارت راه و شهرسازی و شرکت هواپیمایی کشور قدم هایی در این مسیر برداشته هست. نظیر خرید هواپیما در سایه برجام و وادار کردن شرکت ها به زیاد کردن سرمایه هایشان تا بتوانند توان مالی کافی جهت خرید هواپیمای نو داشته باشند. ولی مورد نیاز است که در این زمینه جدی تر اقدام شود.


    منبع: روزنامه ایران

    واژه های کلیدی: شرکت هواپیمایی | روزنامه ایران | خرید هواپیما | خطوط هوایی | هواپیما | ایرانی | هواپیما | امکانات | قطعات | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب