نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد/ وزیر راه و شهرسازی

    باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد/ وزیر راه و شهرسازی

    وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور ما در حال زوال اجتماعی است و نمی توانیم کمترین مسئله در جامعه را به طور اجتماعی حل کنیم.

    باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد/ وزیر راه و شهرسازی

    وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور ما در حال زوال اجتماعی است و نمی توانیم کمترین مسئله در جامعه را به طور اجتماعی حل کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی: جامعه در حال زوال اجتماعی است

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جامعه ما در حال زوال اجتماعی هست، گفت: هر اتفاق ای رخ می دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعا دنبال یک نفر می رویم که با او درگیر شویم.

    عبارات مهم : عباس آخوندی – شهرسازی
    عباس آخوندی در نخستین جشنواره نشان تعالی HSE که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، اظهار کرد: بااهمیت ترین بحث مهندسی، اخلاق و امید اجتماعی هست. تقریبا تمام مطلبی که مهندس رجبی (رئیس شرکت نظام مهندسی ساختمان) به آن اشاره کردند، بحث سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی است.

    وی افزود: امید و سرمایه اجتماعی بدون عدل قابل تحقق نیست. مهندسی مبتنی بر عدالت است چون عدالت، ثبات و پایداری از طریق قرار گرفتن اشیا در جای خودش است. گمگشته کشور عزیزمان ایران نیز همین عدالت است.

    وزیر راه و شهرسازی با تفکیک دو حوزه اخلاق شخصی و اخلاق عمومی گفت: اخلاق عمومی می تواند محور اعتماد جامعه باشد که اعتماد عمومی را نسبت به این قشر بالا ببرد. این در حالی است که ما معمولا در کشور عزیزمان ایران هر دو حوزه را با هم جمع می کنیم و آن را تحت عنوان اخلاق می شناسیم.

    آخوندی با اشاره به روز مهندس گفت: خواجه نصیر در عین حال که یک مهندس و منجم مشهور بود، یک سیاستمدار بود که کتاب ماندگار او در حوزه سیاست با عنوان اخلاق ناصری ارائه شد. یعنی مهم ترین بحث او فضیلت و عدالت است و بدون عدالت، اخلاق مفهومی نخواهد داشت.

    وی اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. یعنی امکان اینکه پرسشها بنیادی خود را برطرف کند، ارزش افزوده ایجاد کند و امید را تزریق کند، ندارد. این یک واقعیت است که اگر آن را در لفافه بیان کنیم، راهی جهت درمان آن پیدا نخواهیم کرد.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در کشور کمتر مشکلی را می توانیم به صورت اجتماعی حل کنیم؛ چه گرد و غبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد یا پرسشها اقتصادی. مدتی است که نمی توانیم پرسشها اجتماعی را حل کنیم. در هر مسئله تاب آوری بسیار در آستانه پایینی قرار دارد.

    آخوندی ادامه داد: وقتی پرسشها را نگاه می کنیم می بینیم که به سرعت یک تجمع به یک آشوب تبدیل می شود، یک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم می ریزد. این نشان می دهد که تاب آوری اجتماعی به مفهوم استوار و پایدار آن دچار مسئله است.

    وی با اشاره به بودجه های کشور گفت: زمانی می گفتند اگر ۳۰ درصد بودجه حال توزیعی و ۷۰ درصد حالت عمرانی داشته باشد، خوب هست. الان بودجه ما صددرصد توزیعی هست. یعنی قدرت ارزش افزوده به سمت صفر گرایش پیدا کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مشکلی که ما در کشور عزیزمان ایران داریم که منشا یک سوء تفاهم ملی است به این برمی گردد که همه چیز را به حوزه اخلاق شخصی همچون متواضع، فداکار مهربان، مودب بودن و … محدود می کنیم. البته اینها صفات خوبی است و ولی همه آن در حوزه اخلاق شخصی است. در حالی که معیار اخلاق عمومی فقط و فقط عدالت هست. این خلط مبحث عمومی است که ما با آن مواجه هستیم.

    آخوندی ادامه داد: مهم ترین ماموریت اخلاق، مهار قدرت است. ولی در حوزه عمومی، مهار قدرت فقط از طریق اجرای عدالت صورت می گیرد و با توصیه های فردی امکان پذیر نیست.

    وی با بیان اینکه فعالیت مهندسان در تمام زمینه ها به عدالت و ارزش عمومی مربوط می شود، گفت: مهندس کارش با حوزه عمومی است به همین علت باید متخلق به اخلاق عمومی باشد. به همین علت است که من در ماه های گذشته مکررا به عدم تعارض منافع تاکید کرده ام.

    وزیر راه و شهرسازی بزرگترین ظلم در جامعه را بحث تعارض منافع دانست و گفت: تعارض منافع در واقع ریشه تمام مفاسد هست. من نمی توانم دو طرف میز بنشینم. اگر به هر نحوی این را توجیه کنم، همان جا لغزش اخلاق اتفاق افتاده هست. می گویند فلانی خیلی آدم خوبی هست. اگر دو طرف میز بنشیند، خودش رعایت می کند. چنین چیزی اصلا نداریم.

    آخوندی جامعه مهندسی را به دوری از تعارض منافع دعوت کرد و گفت: مهندسان باید تعارض منافع را از خودشان شروع کنند. متاسفانه به علت غفلت نظری داریم می گوییم اشکالی ندارد که مهندس، پزشک، صنعتگر دو طرف میز بنشیند.

    وی خاطرنشان کرد: در روز مهندس باید به اخلاق ناصری برگردیم. متاسفانه در حال حاضر به این صورت است که همه چیز را شخصی کرده ایم به همین علت هر اتفاق ای رخ می دهد به جای نگاه به فرآیندها سریعا می رویم دنبال اینکه یک نفر را پیدا کنیم که با او درگیر شویم. در حالی که HSE یک فرآیند است که افراد مختلفی در آن درگیر هستند و باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در قانون مدنی چیزی داریم به عنوان عدالت عرفی. ممکن است پرهیزگاری در یک نفر بسیار زیاد باشد ولی به محض اینکه دو طرف میز نشست، از عدالت عرفی ساقط می شود. لیکن جامعه نگاه می کند به اینکه این فرد در موضوعی که اظهارنظر می کند، نفع دارد یا ندارد.

    آخوندی با اشاره به تفکیک شرکت هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها که در دهه ۷۰ به دستور ایکائو صورت گرفت، گفت: سوال این است که آیا ایکائو این دستور را صادر کرد. چون شرکت هواپیمایی کشور خودش در حوادث منافع نداشته باشد. بنابراین بحث تفکیک باید به اجزای خود تبدیل شد تا اجزا بتوانند حل مسئله کنند. این انتظاری است که از جامعه مهندسی وجود دارد.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir


    باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد/ وزیر راه و شهرسازی

    واژه های کلیدی: عباس آخوندی | شهرسازی | مهندسی | مهندس | حوادث | خبر | اجتماعی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی