سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » هفتمین روز بعد از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

    هفتمین روز بعد از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

    رئیس کمیسیون عمران مجلس از رد فرضیه تاثیر اوضاع نامساعد جوی  و جایگزینی فرضیه پرواز هواپیما در سطح پایین تر از حد استاندارد خبر داد.

    هفتمین روز بعد از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

    رئیس کمیسیون عمران مجلس از رد فرضیه تاثیر اوضاع نامساعد هوا و جایگزینی فرضیه پرواز هواپیما در سطح پایین تر از حد استاندارد خبر داد.

    رد فرضیه اوضاع نامساعد هوا و توربولانس در سقوط هواپیمای پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج

    محمدرضا رضایی گفت: براساس گزارش یکی از خبرنگاران صدا و سیما که در کانال تلگرامی اش انتشار یافت و مورد تایید مقامات مسئول قرار گرفت، چهار دقیقه قبل از سقوط هواپیما یکی دو نفر از مسافران داخل هواپیما به مدت ۸۰ ثانیه با آشنایان خود روی زمین صحبت کرده اند که این مسئله نشان می دهد تا قبل از سقوط، شرایط هوا و اوضاع داخل هواپیما کاملا عادی بوده است.

    عبارات مهم : هواپیمای مسافربری – شرکت هواپیمایی
    نماینده مردم جهرم در مجلس یادآور شد: فرضیه اولیه این بود که شاید اوضاع هوا و توربولانس شدن هواپیما در آسمان عامل سقوط بوده باشد ولی در ۸۰ ثانیه مکالمه قبل از سقوط هواپیما هیچ نشانی از اضطراب و نگرانی در افراد مکالمه کننده دیده نمی شود.

    وی ادامه داد: حالا فرضیه دیگری شکل گرفته مبنی بر اینکه چرا هواپیما در ارتفاع پایین تر از حد مجاز پرواز کرده که در نهایت در همان ارتفاع با دیواره کوه دنا برخورد کرد؟ البته هر گونه اظهار نظر قطعی دراین باره نیز بعد از کشف شدن جعبه سیاه نزدیک به واقعیت است.

    رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه جعبه سیاه هواپیما به علت شدت برودت هوا و شرایط برفی کوهستان هنوز پیدا نشده هست، گفت: محدوده زمین خوردن هواپیما و حدود جغرافیایی سقوط جعبه سیاه مشخص است، البته با کم کردن بارش برف در این منطقه به زودی عملیات تجسس جهت یافتن آن شروع می شود.

    رضایی توقف پرواز هواپیماهای ای تی آر ۲۰۰ و ۵۰۰ تا وقت کشف شدن جعبه سیاه هواپیما ساقط شده است را مورد اشاره قرار داد و افزود: دلایل فنی یا مسن بودن هواپیما یا شرایط هوا و خطای دید خلبان از جمله فرضیات سقوط هواپیماست ولی تا پیدا نشدن جعبه سیاه و بررسی دقیق اطلاعات آن نمی توان اجازه پرواز هواپیماهای ای تی آر قدیمی را داد.

    نماینده مردم جهرم در مجلس از پیگیری مستمر عنوان سقوط هواپیمای پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج در مشورت با وزرا و مسؤولان ذیربط سخن گفت و افزود: بعد از یافتن جعبه سیاه هواپیما به وسیله نیروهای ایرانی کار متخصصان فرانسوی شرکت ای تی آر جهت خواندن اطلاعات آن شروع می شود.

    وی پرداخت بیمه سرنشینان هواپیمای آسمان را منوط به کشف شدن جعبه سیاه هواپیما ندانست و افزود: شرکت بیمه گر باید هر چه سریعتر تعهدات بیمه ای خود را به شرکت آسمان و خانواده سرنشینان جانباخته این هواپیما پرداخت کند.

    هیچ جای دنیا مرسوم نیست که همه فرودگاه ها رادار داشته باشند

    سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها در پاسخ به بعضی ابهامات مطرح شده است راجع به نبود امکانات مورد نیاز در فرودگاه یاسوج جهت کنترل هواپیمای سقوط کرده اعلام کرد که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست در تمامی فرودگاه ها رادار وجود داشته باشد.

    الهی نیا اعلام کرد: هیچ یک از مدیران صنعت هوانوردی اعلام نکرده که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیده شده است است و این حرف صرفا یک شایعه بوده که واقعیت ندارد.

    وی راجع به اوضاع پوشش راداری در فرودگاه های ایران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داریم. در کنار آن شبکه راداری فعال است که آسمان کشور عزیزمان ایران را تحت کنترل دارد و هواپیماها را هدایت می کند.

    سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها با بیان این که کنترل ترافیک هوایی در یاسوج اگر به رادار دسترسی داشت نیز تنها مدیریت فاصله میان موانع با هواپیما در اختیار خلبان بود، اظهار کرد: در این شرایط رادار صرفا یک وسیله است که فاصله بین پروازها در آسمان حفظ شود از این رو زمانی که رادار نداشته باشیم هدایت هوایی تعطیل نمی شود.

    الهی نیا به آمار ایکائو راجع به سوانح هوایی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار ۷۵ درصد از سوانح هوایی به علت عوامل انسانی و تنها ۲۵ درصد به علت پرسشها در تجهیزات اتفاق می افتند. از تجهیزات ایمنی نمی آفریند بلکه انسان ها و نوع عملکردهاست که ایمنی را ایجاد می کند.

    وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد ادامه داد: آمار شرکت هواپیمایی کشوری نیز نشان می دهد تا چند سال پیش فقط ۲۵ درصد سوانح به علت پرسشها تجهیزات بوده و این آمار با شرایط جهانی هماهنگ هست. همچنین در طول روزهای گذشته صحبت هایی راجع به سیستم های از‌بین‌برده‌شده در دنیا مطرح شد که حتی در صورت صحت داشتن نیز مربوط به فرودگاه می شد، در حالی که سانحه اخیر در فرودگاه اتفاق نیفتاده است.

    به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها در حال حاضر در فرودگاه یاسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسیاری از فرودگاه های دنیا نیز از آن نیز استفاده می شود و نباید با اطلاع رسانی غلط راجع به آن ذهن مردم با ابهام های تازه مواجه شود.

    الهی نیا ادامه داد: تمامی طرح های تقرب به فرودگاه و مسیرهای ورود و خروج با نرم افزارهای خاصی طراحی می شود و سپس به مرحله وارثی می رسد. هنگامی که یک طرح تمام این مراحل را طی کرد یعنی ایمن است و این به شرایط آب و هوایی مربوط نیست. از این رو می توان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه یاسوج راه اندازی می شد نمی توانست از وقوع این سانحه جلوگیری کند.

    هفتمین روز بعد از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

    پیکرها و قطعات هواپیما در زیر دو متر برف مدفون شده است اند

    مدیر کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR با بیان اینکه خلبان در نوار مکالمات هیچ گزارشی از نقص فنی هواپیما نداده هست، گفت: تا قبل از بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما احتمالات از علت وقوع سانحه مورد تایید نیست.

    حسن رضایی فرد راجع به فیلم انتشار یافته مبنی بر خالی بودن کپسول آتش نشانی هواپیمای ATR اظهار داشت: هنوز این فیلم به صورت رسمی به شرکت هواپیمایی و کمیسیون بررسی این سانحه تحویل داده نشده است و ما آن را نمی توانیم به صورت رسمی تایید کنیم.

    وی افزود: همچنین از خالی بودن این کپسول آتش نشانی نمی توان به نتیجه ای دست یافت مگر اینکه در لابراتوارهای تخصصی بررسی شود تا مشخص شود که محتویات این کپسول بر اثر چه چیزی خارج شده است است.

    رئیس کمیسیون بررسی سانحه پرواز پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج تاکید کرد: احتمال اینکه محتویات این کپسول بر اثر ضربه خارج شده است باشد، وجود دارد ولی باز هم باید در آزمایشگاه های مخصوص این کپسول مورد بررسی قرار گیرد بنابراین خواسته ایم که آن را در اختیار ما قرار دهند.

    وی راجع به حضور کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه گفت: کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه حضور دارند و در حال آموزش تکاوران ارتش و افرادی هستند که توانایی افزایش به نقطه وقوع سانحه را دارند تا مشخص کنند چه قطعاتی از هواپیما در اولویت کشف و انتقال هستند.

    رضایی فرد تاکید کرد: تنها یکی از مستندات جهت بررسی علت سانحه، جعبه سیاه است و ما به مستندات دیگری از جمله بعضی از قطعات دیگر هواپیما نیاز داریم.

    رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج با تاکید بر اینکه پیکرها و قطعات این هواپیما در حال حاضر زیر برف مدفون شده است است، گفت: بعد از وقوع این سانحه چندین بار شاهد بارش برف در ارتفاعات دنا بوده ایم و در حال حاضر حداقل دو متر برف بر روی پیکرها و قطعات هواپیما باریده است و باید منتظر مساعد شدن شرایط هوا بمانیم.

    وی راجع به گمانه زنی ها مبنی بر نقص ارتفاع سنج هواپیمای ATR تاکید کرد: قبل از بررسی FDR و CVR جعبه سیاه هواپیمای ATR نمی توان هیچ اظهار نظری راجع به این مباحث داشت.

    رضایی فرد تاکید کرد: باید به این توصیه توجه داشته باشیم که در نوار مکالمات، خلبان هیچ گزارشی راجع به نقص فنی هواپیما نداده است بنابراین نیاز به بررسی های زیاد در این باره وجود دارد.

    وی ادامه داد: بررسی این مباحث و کشف جعبه سیاه هواپیما وقت بر خواهد بود.

    توضیح پزشکی قانونی راجع به اعلام اسامی جانباختگان هواپیمای پایتخت کشور عزیزمان ایران -یاسوج

    رییس شرکت پزشکی قانونی کشور اخبار مربوط به اعلام اسامی اجساد شناسایی شده است از سرنشینان هواپیمای مسافربری پایتخت کشور عزیزمان ایران یاسوج را تکذیب و توضیحاتی را در خصوص عملکرد پزشکی قانونی در این زمینه ارائه کرد.

    دکتر احمد شجاعی در این باره گفت: تاکنون هیچ پیکر کاملی از قربانیان اتفاق سقوط هواپیمای یاسوج به پزشکی قانونی تحویل داده نشده بلکه تنها بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شده است که بررسی های تشخیصی مورد نیاز در مورد آن ها انجام شده است است.

    وی با بیان اینکه آنچه که تحت عنوان تحویل ۳۱ جسد به پزشکی قانونی مطرح شده، صحیح نیست، گفت: همانطور که گفتم هیچ جسد کاملی به ما تحویل داده نشده هست.

    رییس شرکت پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بعد از تجمیع و تحویل مابقی قطعات یا پیکرهای اجساد این اتفاق به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی ها و اظهار نظر نهایی در خصوص تعیین هویت قربانیان سقوط هواپیما اقدام خواهد شد، گفت: در حال حاضر درمورد وقت قطعی اعلام اسامی و تحویل اجساد نمی توان اظهار نظر قطعی کرد ولی تمام همکاران من در پزشکی قانونی در حال انجام وظایف خود هستند.

    پرونده سقوط هواپیمای ATR روی میز کمیسیون اصل ۹۰

    عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قصور در سقوط هواپیمای ATR روشن هست، گفت که این کمیسیون وارد بررسی عنوان سقوط این هواپیما خواهد شد.

    بهرام پارسایی ادعا کرد: برای کارشناسان روشن است که سانحه سقوط هواپیما می توانست اتفاق نیفتد اگر قدری دلسوزی، نظارت و جدیت در کار وجود داشت این اتفاق نمی افتاد. این عنوان در بخش هواپیمایی به وزرات راه و در بحث شرکت آسمان به وزارت رفاه مربوط است.

    وی افزود: متاسفانه کسی در کشور مسئولیت این حوادث را به عهده نمی گیرد. این مباحث چند روزی بحث داغ محافل می شود و بعد به فراموشی سپرده می شود. ما باید این روند را اصلاح کنیم و مدیران و وزرا باید مسئولیت پذیر باشند و به حرمت جریحه دارد کردن احساس مردم و کسانی که جان خود را از دست داده اند از مسئولیت کنار بروند و نشان دهند که دلسوز مردم هستند و دغدغه آنها را دارند.

    نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اطلاعاتی که از هواپیمای ATR و پرسشها قبلی آن وجود دارد و همچنین مدت وقت کارکردش مشخص است که نباید پرواز می کرد و خلبان نباید چنین ریسک بزرگی را انجام می داد.

    وی ادامه داد: سیستم هایی در هواپیماهای امروزی وجود دارد که فاصله اش را از زمین اعلام می کند و نزدیک شدن به زمین را هم هشدار می دهد ولی بعضی هواپیماها این سیستم را ندارند و این به پرسشها متعدد و سیاست هایی برمی گردد که تاکنون اتخاذ شده است هست. مدتی شاهد بودیم که عده ای به خرید هواپیما می تاختند و می گفتند که این خرید به نفع مردم نیست درحالی که در اتفاق اخیر شاهد بودیم مردم عادی در سقوط هواپیما کشته شدند.

    عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: دولت تا حدی جهت نوسازی ناوگان هوایی اقدام کرد ولی کارشکنی هایی صورت گرفت و چوب لای چرخ دولت گذاشتند؛ در ادامه هم تحریم های داخلی و موضع گیری ها باعث شدت یافتن تحریم های خارجی شد که دولت نتواند کار را به خوبی پیش ببرد. متاسفانه بعضی صداها در داخل کشور با مخالفین برجام در خارج هم صدا است .

    وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه پرواز هواپیما با ریسک بالا داده شود، ادعا کرد: سازمان هواپیمایی و به احتمال زیاد فرودگاه ها که زیرمجموعه وزارت راه است و هواپیمایی آسمان که زیرمجموعه وزارت رفاه است در این عنوان قصور داشتند.

    پارسایی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ این عنوان را بررسی می کند، گفت: در عین حال ما نیازمند تحول در سیاست های مدیریتی کشور هستیم و تا آن وقت فعالیت ها چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

    عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: امیدوارم با توجه به نامه ای که نمایندگان به مدیر جمهور ارائه کردند این عنوان جدی گرفته شود و وزرای مربوطه استعفا دهند؛ آیا که مجلس وارد بررسی استیضاح آنها شده است و بهتر است پیش از طرح استیضاح، شاهد استعفای وزرا باشیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: ilna.ir/isna.ir


    رئیس کمیسیون عمران مجلس از رد فرضیه تاثیر اوضاع نامساعد جوی  و جایگزینی فرضیه پرواز هواپیما در سطح پایین تر از حد استاندارد خبر داد.

    واژه های کلیدی: هواپیمای مسافربری | شرکت هواپیمایی | کمیسیون عمران | سقوط هواپیما | هواپیما | فرودگاه | قانونی | ایرانی | کمیسیون | هواپیما | پزشکی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی