کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    وجود معادن فلزی و کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی نشان می‌دهد که کشور در حوزه کانی‌های فلزی، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

    افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بر اساس آمارهای جهانی، کشور عزیزمان ایران ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا را به خود اختصاص داده است و وجود ۸ معدن بزرگ در سطح کلاس جهانی خود دلیلی بر این مدعاست. ولی سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما توانسته ایم از این ذخایر بی نظیر معدنی به خاص در حوزه کانی های فلزی در کشور بهره ببریم و میزان معادنی که تاکنون کشف شده، توانسته نمره خوبی در کارنامه کشور در حوزه اکتشاف به جا بگذارد یا خیر.

    ذخایر غنی معادن فلزی در ایران

    علی اصغرزاده قوچانی مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: از آنجایی که کمربند کوه‌زایی پسین از کشور ما عبور کرده هست، می‌توان گفت کشور عزیزمان ایران کشوری با پتانسیل بسیار بالا در حوزه ذخایر معدنی است.

    وی در تشریح کمربند کوه‌زایی پسین گفت: هر کشوری که بر روی این کمربند قرار دارد، دارای پتانسیلهای معدنی فلزی و حتی غیرفلزی بالایی است و نشانه این امر وجود ۸ معدن بزرگ کشور در کلاس جهانی است.

    افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی تصریح کرد: معادن فلزی غنی همچون انگوران، سنگان، مهدی آباد،‌ چادرملو،‌ گل گهر،‌ سرچشمه،‌ سنگون، نشان دهنده غنی بودن کشور عزیزمان ایران در حوزه کانی‌های فلزی است.

    اصغرزاده قوچانی تاکید کرد: وجود این کانی‌های و شواهد موجود و همچنین کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی (اندیس مکان‌هایی هستند که شواهدی دال بر وجود ماده معدنی در آنها وجود دارد) نشان می‌دهد که کشور در حوزه کانی‌های فلزی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

    وی ادامه داد: ممکن است بعضی از اندیس‌ها باردار نباشند ولی زمانی که این تعداد زیاد از اندیس و نشانه‌های خوب زمین شناسی در یک منطقه وجود دارد می‌توان به آسانی نتیجه گرفت که به طور حتم در این منطقه کانی‌های فلزی یافت می‌شود.

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور عزیزمان ایران گفت: سنگ آهن، مس،‌ سرب و روی،‌ طلا،‌ کرومیت، تیتان و ‌آنتی موان کانی‌های فلزی هستند که کشور کشور عزیزمان ایران در حوزه آنها نیرومند بوده و احتمال کشف معادن تازه در آینده نیز وجود دارد.

    وجود معادن فلزی و کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی نشان می‌دهد که کشور در حوزه کانی‌های فلزی، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

    اصغرزاده قوچانی تصریح کرد: اکنون در کشور۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ذخیره سنگ آهن قطعی کشف شده است و قطعی بودن آن از این جهت است که علاوه بر آخر یافتن کار اکتشافی،‌ با اطمینان و بدون اشتباه در آینده نزدیک قابل بهره‌بردرای هستند.

    ثروت هنگفت نهفته در زیر زمین

    وی افزود: با توجه به قیمت جهانی سنگ آهن و یک ضرب و تقسیم راحت متوجه می‌شویم که تنها همین ذخیره تازه کشف شده است چه ارزش هنگفتی داشته هر چند که باید هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری را از آن کم کرد ولی در عین حال می‌توان گفت همین اکتشاف تازه می‌تواند به عنوان یک سرمایه ملی مطرح شود.

    مدیر اکتشاف ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما توانسته‌ایم در سال‌های گذشته از ظرفیت‌های معادن فلزی کشور بهره‌ ببریم، یا خیر گفت: در کشور ما آنچه که در طول تاریخ اکتشافات رخ داده، ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری جهت رسیدن به ذخایر معدنی بوده است ولی در کشورهای پیشرفته معدنی همچون کانادا و استرالیا هر ساله ۶ میلیون متر حفاری انجام می‌َشود واز این مقایسه راحت می‌توان متوجه شد که کشور عزیزمان ایران دارای معادن نهفته بی‌شماری است که باید جهت کشف و استخراج آن اقدام جدی صورت گیرد.

    اصغرزاده قوچانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته معدنی همچون استرالیا،‌ نه تنها کل کشور چندین بار از جهت اکتشاف معادن تازه بررسی شده است بلکه مناطق معدنی قدیم نیز هر چند سال یکبار با روش‌های تازه اکتشافی بررسی شده است و ذخایر جدیدی کشف می‌شود.

    برای اکتشاف معادن جدید،به سرمایه زیادی نیاز داریم

    وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه در حوزه اکتشاف معدن تصریح کرد: کشف پتانسیلهای تازه معدنی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دارد و بدون شک با بودجه اندک دولتی نمی‌توان به این مهم دست یافت و در این راه نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی داریم.

    اصغرزاده قوچانی ادامه داد: تهیه منابع انسانی متخصص و ابزارهای سخت افزاری در جهت رسیدن به اکتشاف و شناسایی معادن بزرگ کشور هزینه‌های بسیار هنگفتی دارد که دولت به تنهایی از پرداخت آن عاجز است.

    افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور عزیزمان ایران در رابطه با پرسشها محیط زیستی اکتشاف و بهره‌برداری از معادن تازه گفت: در کشورهای پیشرفته جهت کاهش آلودگی‌های محیط زیستی معادن نقشه راهبردی طراحی شده است و معدن داران جهت اینکه به محیط زیست آسیبی وارد نکنند، هزینه‌های بیشتری صرف می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما با دیدن نخستین مشکلی که معدن جهت محیط زیست ایجاد کرده، خواستار لغو فعالیت‌های معدنی در یک منطقه می‌شوند.

    وی اذعان کرد: تجهیزات و ماشین آلات بخشی از کار معدن است و در دهه‌های گذشته دولت چند بار به معدن داران جهت خرید ماشین‌آلات وام داده است ولی مهم است که دولت دوباره جهت تجهیز معادن از روش‌هایی همچون تسهیلات دهی، اجاره شرکتهای فروشنده ماشین آلات معدنی به شرط تملیک و یا کم کردن تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی استفاده کند.

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور عزیزمان ایران افزود: رسیدن به این نشانه نیازمند سیاست‌گذاری در این حوزه است و با توجه به منافعی که فعالسازی معادن در حوزه زیاد کردن اشتغال و رونق اقتصادی در پی دارد، می‌طلبد که دولتمردان در این حوزه بودجه و تمرکز بیشتری به خرج دهند .

    وی یادآور شد: زمانیکه دولت می‌خواهد از خودروسازان حمایت کند مبالغ هنگفتی را به عنوان وام به مردم می‌دهد تا صنعت خودروسازی از رکود دربیاید. نمونه چنین کاری را دولت می‌تواند با روش‌های زیادی در حوزه معادن انجام دهد.

    وجود معادن فلزی و کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی نشان می‌دهد که کشور در حوزه کانی‌های فلزی، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

    اصغر زاده قوچانی گفت: کشورهایی که توسعه معدنی در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است،‌ برنامه‌های خاص بلند مدتی در جهت توسعه و حمایت از معادن طرح ریزی کرده‌اند و نتیجه آن رونق اقتصادی در این کشورها بوده است.

    وی کشور شیلی را به عنوان یک نمونه موفق در حوزه استفاده از معادن نام برد و گفت: شیلی توانست با فراهم آوردن شرایط مناسب و جذب سرمایه‌های خارجی معادن مس خود را شناسایی کرده و اکنون تامین کننده اول کانی مس در دنیا است.

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور عزیزمان ایران ادامه داد: کشورهای بزرگی مانند کانادا، شیلی،‌ چین و حتی آمریکا بخش بزرگی از رونق اقتصادی خود را از طریق معادن تامین می کنند و این عنوان نقش حیاتی معادن در اقتصاد یک کشور را نشان می‌دهد.

    وی تصریح کرد: در صورتیکه سرمایه‌گذاران خارجی امنیت و گارانتی سرمایه خود را در کشور عزیزمان ایران حس کنند، به حوزه معادن ورود خواهند کرد لیکن کشور عزیزمان ایران علاوه بر شاخصه غنی بودن معادن دارای امنیت و زیر ساخت‌های نیرومند همچون جاده، راه‌آهن و فرودگاه است که این عنوان کشور ما را از جهت ورود سرمایه گذاران خارجی جالب کرده است.

    افزایش عمق اکتشاف، راهکار دسترسی به ثروت‌های ملی ، گنج‌های معدنی زیر زمین ایران

    اصغر زاده قوچانی افزود: از آنجاییکه کشور عزیزمان ایران کشوری خشک و نیمه خشک هست، رخ نِمون معدنی خوبی دارد به این معنا که پوشش گیاهی کم باعث شده است تا به آسانی پتانسیلهای معدنی کشف و به بهره‌برداری برسد.

    وی ابراز کرد: در کنار پرسشها سیاسی توصیه مهم عدم توفیق ما در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های گذشته ، سو مدیریت‌ها و فقدان شفافیت در این حوزه بوده است و بدون شک با عوض کردن ساز و کارهای حوزه معدن می‌توان به فعال سازی معادن کشور و بهره برداری هر چه زیاد از این سرمایه ملی امیدوار بود.

    همه اکتشافات در سطح انجام شده است است

    محمدرضا بهرامن مدیر منزل معدن کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: از آنجایی که عمدتا برداشت از ذخایر حوزه پلی متال ها به صورت سطحی بوده و اکتشافات را کامل نکرده‌ایم،‌ نمی‌توانیم بگوییم که ذخایر کشور در چه حدی برداشت شده است و به چه میزان پتانسیل برداشت نشده وجود دارد.

    بهرامن افزود: عملا از سه سال گذشته یک حرکت بزرگ در اکتشاف کشور شروع شد و از آنجایی که عمدتا ذخایر غنی کشور عزیزمان ایران کانی‌های فلزی است می‌توان امیدوار بود که شروع این حرکت مثبت به اکتشاف معادن فلزی بیشتری در کشور عزیزمان ایران بیانجامد.

    وی تاکید کرد: اکتشاف پهنه های معدنی کشور باید به صورت عمقی صورت گیرد و در تحقیقاتی که همین امسال انجام شد منجر به کشف ذخیره دو میلیارد تنی شد و این نشان می‌دهد اگر اکتشافات کامل شود، به ذخایر عظیم دسترسی پیدا خواهیم کرد.

    مدیر اکتشاف شرکت توسعه و نوسازی ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم از این سرمایه ملی و غنی کشور بهره ببریم عواید اقتصادی زیادی به کشور تزریق خواهد شد.

    اصغرزاده قوچانی دسترسی به ذخایر واقعی را مستلزم به اکتشافات در عمق دانست و گفت: مطالعه در اعماق زیاد به طور حتم موجب کشف ذخایر غنی تازه خواهد شد.

    وی تصریح کرد: با توجه به ساختار زمین شناسی و ذخایر تازه که به آن دسترسی پیدا می‌کنیم، باید نگاه ما به معدن با نگاه به آمایش سرزمین و حفظ محیط زیست همراه باشد و با تدوین استراتژی‌های بلند مدت شرایطی به وجود بیاید که توسعه معادن به محیط زیست وارد نکند.

    مدیر منزل معدن کشور عزیزمان ایران بیان کرد: در طی ۶۰ سال گذشته تمام عملیاتهای اکتشافی معدنی در عمق حداکثر ۱۵۰ متری صورت گرفت ولی امروز می‌بینیم که با انجام عملیاتی در عمق ۱۵۰۰ متری به یک ذخیره ۱٫۵ میلیارد تنی دست یافتیم و این عنوان نشان دهنده اهمیت بردن اکتشافات به اعماق زمین است.

    بهرامن ادامه داد: اکتشاف در عمق زیاد مستلزم یک برنامه ریزی راهبردی از اکتشاف تا انتهای خط است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در آینده به جایگزینی نفت به جای مواد معدنی در کشور امیدوار بود، گفت: نمی‌توان نفت را از مواد معدنی جدا کرد لیکن نفت خود از ذخایر معدنی کشور به حساب می‌آید ولی باید توجه داشت که در ۶۰ سال گذشته در هیچ یک از حوزه‌های معدنی به جز نفت اکتشافات کاملی نداشته‌ایم و در صورت اکتشافات تازه در حوزه کانی‌هایی همچون کانی‌های فلزی امروز به کشف منابع تازه و ثروتهای بیشتری جهت کشور باشیم.

    وی در آخر تاکید کرد: بدون شک در صورتیکه سرمایه مورد نیاز در حوزه اکتشاف معادن صرف شود و با بهره‌گیری از یک برنامه راهبردی صحیح در آینده می‌توان یک منبع اقتصادی بزرگ به کشور اضافه کنیم.

    گزارش:سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رونق اقتصادی | سرمایه گذار | اقتصادی | ایران | اخبار اقتصادی | صنعت | معدن |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی