گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    رئیس شرکت امور شیلات گفت: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، در توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

    توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    حسن صالحی مدیر شرکت امور شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، به تحلیل عملکرد شرکت در زمینه اقتصاد مقاومتی، موفقیت ها و چالش های پیش رو در این زمینه پرداخت.

    افزایش رشد میگو امری مهم در تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی

    تحریریه بیاکافه : عملکرد شرکت در زمینه اقتصاد مقاومتی، کارآفرین را چگونه ارزیابی می کنید؟

    صالحی: براساس برنامه ششم توسعه، تعهد سازمان شیلات در سال اول برنامه تولید یک میلیون و ۵۰ هزارتن آبزی بود که خوشبختانه این میزان با زیاد کردن ۱۰ درصدی تا آخر سال ۹۶ به یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن رسید.

    توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    از مجموع یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن تولید آبزی حدود ۴۷۱ هزارتن از این میزان مربوط به آبزی پروری و مابقی صید و صیادی هست. قطعا باید بدانیم که تلاش متعددی به وسیله صیادان در بخش تن ماهیان صورت گرفته هست، به طوریکه صیادان قشم و جاسک توانستند میانگین برداشت خود از شناورها را زیاد کردن دهند.

    بی شک رشد قابل توجه در زمینه پرورش و صادرات میگو را می توان یکی از سیاست های شرکت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد آیا که تولید در سال ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی از ۲۲ هزارتن به ۳۲ هزارتن ارتقا یافت که این امر بیانگر جایگاه مناسب کشور در زمینه تولید میگو است.

    با توجه به آنکه پرورش میگو با استفاده از آب شور دریا و در مناطقی که فعالیت کشاورزی دیگر وجود ندارد، اتفاق می افتد؛ بنابراین پرورش میگو در توسعه صادرات غیر نفتی جایگاه خاص ای دارد که این امر مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

    ضرورت توجه جدی به پرورش ماهی در قفس

    تحریریه بیاکافه : آخرین اوضاع پرورش ماهی در قفس به عنوان اولویت مهم شرکت در جهت تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی را شرح دهید؟

    رئیس شرکت امور شیلات گفت: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، در توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

    صالحی: براساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید پرورش ماهی در قفس باید گفت که این امر در اکثر استان های ساحلی انجام شده است و خلأ در این زمینه احساس نمی شود.

    محدودیت منابع آبی، وقت مناسبی جهت پرورش ماهی در قفس ایجاد کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی خدادادی بتوانیم گامی در جهت امنیت غذایی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی برداریم. با توجه به زیرساخت های فراهم شده است در زمینه پرورش ماهی در قفس آینده نگری می شود که میزان تولید تا آخر برنامه ششم توسعه به ۲۰۰ هزارتن برسد.

    با وجود آنکه بانک کشاورزی با کار پرورش ماهی در قفس آشنا شدند، بدین منظور به تعدادی از بهره برداران تسهیلات بانکی پرداخت شد تا آنها بتوانند در سال آینده با قوت به کار خود ادامه دهند.

    محدودیت واردات آبزیان، نگرانی تولیدکنندگان را بر طرف کرد

    تحریریه بیاکافه : در بخش ماهیان گرم آبی چه چالش ها و مشکلاتی وجود دارد؟

    صالحی: در بخش ماهیان گرم آبی و سردآبی در نیمه اول سال ۹۶ به باعث حضور داعش در عراق، تولیدکنندگان و صادرکنندگان با پرسشها متعددی روبرو شدند آیا که بخش عمده صادرات ماهیان گرم آبی به این کشور صورت می گیرد که محدودیت صادرات موجب شد قیمت قزل آلا و کپور متناسب با تورم رشد نداشته است.

    البته در نیمه دوم سال گذشته با از بین رفتن غده سرطانی داعش، قیمت ماهیان سردآبی و گرم آبی در بازار اصلاح یافت که این امر در کنار اعمال محدودیت واردات بعضی آبزیان موجب شد تا حدودی نگرانی تولیدکنندگان مرتفع شود.

    توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    رشد قابل توجه تولید خاویار در کشور

    تحریریه بیاکافه : با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، آخرین اوضاع در زمینه پرورش این ماهی را شرح دهید؟

    صالحی: سال گذشته تولید ماهی خاویاری رشد قابل توجهی داشت، به طوریکه از ۹۰ مزرعه خاویار پرورشی حدود ۴ تا ۴٫۵ تن تولید داشتیم که پرورش دهندگان بخشی از این میزان را جهت مدیریت بازار برداشت نکردند.

    از مجموع تولید خاویار حدود یک تن به بازارهای نشانه صادر خواهد شد، آیا که خوشبختانه فضای مناسبی جهت مصرف گوشت ماهیان خاویاری در داخل ایجاد شده است است.

    صیادان غیر مجاز دردسرساز شدند

    تحریریه بیاکافه : آخرین اوضاع صید و صیادی در بخش دریای خزر و خلیج فارس توضیح دهید؟

    رئیس شرکت امور شیلات گفت: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، در توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

    صالحی: سازمان شیلات تمامی انرژی خود در سال های اخیر بر روی تمرکز بر تثبیت میزان صید و اشتغال گذاشته و اقداماتی در این راستا انجام داده هست، همچنین سند ماهیگیری مسئولان شرکت خاروبار جهانی را امضا کردیم و خوشبختانه با طرح دریا بست در استان بوشهر نتیجه های خوبی در بحث رشد میگو دریایی داشت .

    نبود مقررات صید توسط صیادان غیر مجاز یکی از چالش های پیش روی شرکت شیلات است که این عنوان آسیب جدی به ذخایر وارد کرده هست. بنابراین عنوان صید در اعماق ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر در فاصله ۱۰ مایل ساحل دریای عمان را شروع کردیم که با صیادان سنتی تلاقی نداشته باشد، ضمن آنکه بر تمامی شناورها دستگاه کنترل کننده راه اندازی کردیم که این امر نگرانی صیادان سنتی در شرق استان هرمزگان را مرتفع کرده است.

    انتقاد از سرانه پایین مصرف ماهی در کشور

    تحریریه بیاکافه : درباه آخرین مقایسه سرانه مصرف ماهی کشور عزیزمان ایران با دیگر کشورها توضیح دهید؟

    صالحی: کم کردن سرانه مصرف آبزیان در کشور یکی از چالش های جدی در حوزه آبزی پروری می دانیم، آیا که با وجود نقش آبزیان در سلامت آحاد جامعه، سرانه مصرف داخل کشور تنها ۱۱ کیلو بوده و در حالیکه میانگین مصرف جهانی ۲۰ کیلو هست. از دو سال گذشته جهت زیاد کردن سرانه مصرف، شرکت شیلات اقدام به برگزاری طبخ جشنواره غذاهایی دریایی در استان های متفاوت کرده است.

    توسعه آبزی پروری، راه حلی جهت کم کردن وابستگی به درآمد‌های نفتی

    در بخش آبزی پروری کمترین وابستگی به خارج داریم

    تحریریه بیاکافه : جهت توسعه صادرات آبزیان چه اقداماتی انجام شده است است؟

    صالحی: با اقداماتی نظیر توسعه صنایع بسته بندی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در صدد تسهیل در صادرات هستیم، آیا که کشور از حیث تولید و صید آبزی از پتانسیل بالایی برخوردار هست. امروز در بخش آبزی پروری کمترین وابستگی به خارج از کشور داریم و به جرئت می توان گفت میزان وابستگی بیش از یک تا دو درصد نیست.

    بنابر آخرین آمار ده ماهه گمرک در سال ۹۶، صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود ۴۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است که این زیاد کردن مشمول بر میگو، ماهی و بعضی گونه های غیرخوراکی نظیر ماهی مرکب و یال اسبی هست؛ در حالیکه در همین بازه زمانی ۲۵ درصد واردات کم کردن یافته که این دو امر در کنار یکدیگرناشی از تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و نگاه به ظرفیت درون نگری است.

    توسعه پرورش ماهی در قفس برنامه اصولی پیش روی سازمان

    تحریریه بیاکافه : چه برنامه هایی در سال های آتی در حوزه شیلات وجود دارد؟

    صالحی: توسعه پرورش ماهی در قفس با رویکرد استفاده آب دریاها، رشد تولید میگو با نشانه صادرات و پرورش ماهیان خاویاری یکی از برنامه های اصولی پیش روی شرکت به شمار می رود. با توجه به توسعه مکانیزاسیون، زیاد کردن تولید در واحد سطح و نگاه خاص به پرورش ماهی در قفس انتظار می رود که سیاست های شرکت در برنامه ششم توسعه تحقق یابد.

    اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی جهت پرورش دهندگان خُرد

    تحریریه بیاکافه : تسهیلات با چه نرخی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد؟

    صالحی: یک نوع تسهیلات جهت مکانیزاسیون با قیمت بهره ۱۷ تا ۱۸ درصد در اختیار بهره برداران قرار می گیرد، به طوریکه تا آخر سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان اعتبارات در اختیار بهره برداران قرار گرفت. جهت تولید ماهی و سرمایه گذاری در پروژه پرورش ماهی در قفس ترکیبی از تسهیلات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها بانرخ بهره ۱۵ تا ۱۶ درصد در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد و این قیمت در مناطق کمتر توسعه یافته ۲ تا ۳ درصد کمتر است.

    براساس تفاهم نامه شرکت شیلات با صندوق مهر کارآفرین، تسهیلاتی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان با قیمت قرض الحسنه در اختیار پرورش دهندگانی که فعالیت خرد داشتند، قرار گرفت.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: صندوق توسعه | صادرات | برنامه | اقتصاد | بیاکافه | اقتصادی | سیاست | وزارت جهاد کشاورزی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی