برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    فضای مجازی، عرصه‌ای است که می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی داشته باشد؛ نقشی که با حضور و حمایت بازدیدکنندگان پررنگ‌تر خواهد شد.

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ در جریان نامگذاری سال تازه از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، از همان ساعات اولیه استقبال خوبی در این زمینه از سوی مردم به خصوص بازدیدکنندگان اینترنت صورت گرفت. در جهت استقلال و پیشرفت هر کشوری همواره اقتصاد یکی از عنصرهای مهم بوده هست. اگر کشوری بتواند در اقتصاد به خودکفایی برسد قدم بزرگی به سوی پیشرفت خواهد برداشت. بدون شک یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به این مطلوب کم کردن واردات و زیاد کردن صادرات هست. تا زمانی که مردم کشوری به جای حمایت از تولیدات ملی به محصولات خارجی روی آورند و کالای ملی خود را نادیده بگیرند به طور قطع آن کشور اقتصادی وابسته خواهد داشت و در نتیجه با تکان‌های جهانی یا خباثت دشمن های آسیب می‌بیند و این یکی از راه‌های نفوذ و سواستفاده دشمن های است.

    با توجه به شعار امسال یکی از جنبه‌های حمایت از کالای ایرانی می‌تواند در اینترنت و ابزارهای بومی به خاص در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نمود پیدا کند. از آنجا که طبق معیارها و ترازهای جهانی، کشور عزیزمان ایران به علت آن که شبکه ملی اطلاعات ندارد، کشوری وابسته به غرب محسوب می‌شود، می‌توان گفت اینترنت از جمله موارد مهمی است که اگر کنترل نشود تهدیدی جدی جهت اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور خواهد بود.

    سید علیرضا آل‌داوود کارشناس و پژوهشگر اینترنت و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ اظهار کرد: “قدم اول جهت جامه عمل پوشاندن به شعار امسال در این زمینه بومی سازی زیرساخت اینترنت یا همان شبکه ملی اطلاعات، مانند کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، انگلیس، کره جنوبی و بسیاری دیگر هست. با بررسی و اندکی تأمل راجع به اپلیکیشن‌های مبتنی بر گوشی و شبکه‌های اجتماعی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، می‌توان به خوبی اهمیت استفاده از کالای ملی را درک کرد. به عنوان مثال شرکت گوگل طی گزارشی که در سال ۲۰۱۷ در برآورد درآمد سالیانه‌اش انتشار داده است مدعی شد که تنها از یک موتور جستجو، از هر کاربر حدود ۱۰ دلار درآمد داشته است که با توجه به تعداد بالای بازدیدکنندگان و جستجوکنندگان این آمار بسیار تکان دهنده هست. در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز این اصل سندیت دارد؛ شبکه‌هایی که تعداد بازدیدکنندگان آنها گاهی مرز میلیارد را هم رد می‌کند. حال تصور کنید چقدر می‌تواند استفاده از کالای ایرانی در اینترنت ارزش آفرین باشد و یک تناوب اقتصادی را به وجود آورد. از طرفی اینترنت اگر در بستر مناسبی هدایت شود به خودی خود از راههای مهم جهت اشتغال‌زایی محسوب می‌شود به عنوان نمونه استارت‌آپی مانند بازار که حدود ۳۰ میلیون کاربر را پوشش می‌دهد یکی از نمونه‌های بارز آن است که ضمن ایجاد شغل جهت تعدادی از هموطنان‌مان گردش مالی بسیار بالایی را به وجود آورده است”.

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    این کارشناس اینترنت در توضیح اهمیت جایگزینی کالای داخلی با نمونه خارجی آن گفت: “زمانی که مردم از سرویس‌های غربی مثلاً همان پیام‌رسان‌ها و یا اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند در واقع به نوعی به حمایت از آنها برخاسته و جهت آن کشورها اشتغال‌زایی می‌کنند. البته زمانی که صحبت از کالای ایرانی می‌شود منظور کالایی است که با کیفیت و در خور سلیقه مردم و قابل مسابقه در سطح جهانی باشد. در حال حاضر بیش از ۵۶ میلیون نفر در کشور از گوشی استفاده می‌کنند که حدود ۴۰ میلیون از آن‌ها از بازدیدکنندگان خبر رسان تلگرام هستند و از آن جهت تبادل پیام‌هایشان استفاده می‌کنند؛ خبر رسانی که سرورهایش در داخل کشور نیست. حال اگر همین تعداد کاربر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور اتفاق خواهد افتاد و چندین هزار نفر در مناطق متفاوت کشور به واسطه پرسشها زیرساختی، فنی و محتوایی جهت این پیام‌رسان مشغول کار می‌شوند”.

    وی همچنین اظهار داشت: “ناگفته نماند که عنوان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند جهت مردم هم مزیت‌هایی را در بر داشته باشد که بااهمیت ترین آن حفظ اطلاعات شخصی آن‌ها در داخل کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمن های هست. در حال حاضر بعضی از کشورها با استفاده از داده‌های خبر رسان‌ها که در اصطلاح فنی بیگ‌دیتا نامیده می‌شود اطلاعات بازدیدکنندگان را به دزدی می‌برند و به وسیله فناوری تازه به تحلیل آنها می‌پردازند و از آن با مقاصد سیاسی و اقتصادی بر ضد کشورهای موردنظر بهره می‌برند”.

    فضای مجازی، عرصه‌ای است که می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی داشته باشد؛ نقشی که با حضور و حمایت بازدیدکنندگان پررنگ‌تر خواهد شد.

    آل‌داوود در این خصوص ادامه داد: “این مسئله اهمیت ویژه‌ای نیز در بحث امنیت دارد؛ به عنوان مثال خبر رسان تلگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین خبر رسان‌ها، ۳۲ امکان دسترسی تلفن‌های هوشمند بازدیدکنندگان را گشوده هست، و این یعنی یک نسخه پشتیبان کامل از محتوای گوشی همراه مردم در انگلیس و هلند نیز موجود است که می‌تواند هشداری جدی باشد. امروزه از این اطلاعات با عنوان نفت تازه یاد می‌شود که یک ذخیره ارزشمند جهت دشمن های جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. آنها با استفاده از تحلیل و سنجش این اطلاعات موقعیت‌یابی و در زمانش بر ضد کشور اقدام می‌کنند. پاول دوروف مؤسس خبر رسان تلگرام طی مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشت به طور صریح اعلام کرد اطلاعات ۴۰ میلیون کاربر ایرانی خبر رسان تلگرام ۵ میلیارد دلار می‌ارزد. همین ادعا می‌تواند خود علت محکمی بر عدم امنیت این خبر رسان و لزوم استفاده از نمونه‌های داخلی باشد”.

    این پژوهشگر رسانه در رابطه با مزیت اقتصادی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی جهت مردم اظهار داشت: “استفاده از خبر رسان‌های داخلی هزینه‌های مصرفی را به یک سوم کم کردن می‌دهد که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند حتی تا یک بیستم هم برسد که به واقع دستاورد بزرگی است”.

    آل‌داوود در خصوص چگونگی عمل به شعار سال، مهم‌ترین راهکار را همان عزم ملی مردم در حمایت و استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی دانست و گفت: “با توجه به گران بودن پهنای باند در کشور جهت صاحبان این خبر رسان‌ها چندان به صرفه نیست ولی اگر تعداد بازدیدکنندگان زیاد کردن یابد آنها می‌توانند سرورهای بیشتری خریداری کنند و در خدمات رسانی موفق‌تر باشند. از سوی دیگر دولت جهت یک خبر رسان خارجی مانند خبر رسان تلگرام حدود ۶۰ درصد پهنای باند رایگان اختصاص داده است که البته درصد قابل توجهی هست، اگر همین میزان در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی باشد و خبر رسان تلگرام محدود شود، قطعا استقبال مردم از خبر رسان‌های داخلی زیاد خواهد بود آیا که سرعت بالا و هزینه کمتری را جهت آنها در برخواهد داشت”.

    وی در رابطه با اهمیت اطلاع رسانی براق به مردم در این حوزه اظهار داشت: “به تازگی شایعاتی راجع به تیک سوم اطراف حریم شخصی به وسیله عده‌ای ضد انقلاب و بدخواه نظام مطرح شده است است که پایه قانونی ندارد. مردم باید بدانند که چنین چیزی صحت ندارد و این عنوان تنها با دستور قاضی و دقیقا به وسیله شخص قاضی و متقاضی انجام می‌شود و نه هیچ ارگان یا سازمانی، و مسئله حریم شخصی در این خبر رسان‌ها کاملاً رعایت می‌شود و این‌ها تنها ترفندهایی است که منافقین و دشمن های قسم خورده جمهوری اسلامی جهت ایجاد ذهنیت منفی و هموار کردن مسیر جهت رسیدن به اهداف شوم خود و رویای ضربه زدن به نظامبه کار می‌برند”.

    مطابق با دسته بندی سید علیرضا آل‌ داوود، کالای ملی به دو دسته ملموس و غیر قابل لمس تقسیم می‌شود که اپلیکیشن‌های مورد استفاده در اینترنت در دسته دوم قرار می‌گیرد و به عنوان یک کالا باید به آن نگاه شود؛ کالایی که نقش مهمی در عرصه‌های متفاوت به خاص اقتصاد دارد.

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    مهدیا جوهرپور

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: شبکه ملی اطلاعات | اینترنت | اطلاعات | استفاده | اپلیکیشن | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | استفاده | میلیون | تلگرام

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه اینترنت حمایت کرد؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری