هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » خودروسازی کره در مسیر پیشرفت، کشور عزیزمان ایران در بیراهه ، خودرو، تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون است

    خودروسازی کره در مسیر پیشرفت، کشور عزیزمان ایران در بیراهه ، خودرو، تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون است

    شروع همزمان صنعت خودروسازی کشور عزیزمان ایران و کره جنوبی، آورده متفاوتی را جهت این دو کشور به همراه داشته است.

    خودروسازی کره در مسیر پیشرفت، کشور عزیزمان ایران در بیراهه ، خودرو، تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون است

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه تحریریه سایت جوان؛ در حالی که بسیاری از بازار‌های جهانی در تسخیر صنعت خودروسازی کره جنوبی قرار گرفته، این صنعت در کشور عزیزمان ایران فراتر از مونتاژ مدل‌های قدیمی کشور‌های اروپایی فراتر نرفته است.

    از تفاوت کیفیت خودرو‌های ساخت کشور عزیزمان ایران عبور کنیم، شیوه فروش خودرو‌های داخلی نیز همگام با بازار‌های بین‌المللی حرکت نکرده است در حالی که فروش در بسیاری از کشور‌ها ماشین بدون پیش پرداخت با سود کمتر از دو درصد به صورت اقساط واگذار می‌شود پیش فروش محصولات در کشور و دریافت سود‌های کلان از فروش لیزینگی ماشین ادامه دارد.

    در همین راستا با بهرام شهریاری عضو اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران و عضو سابق انجمن قطعه سازان، مصاحبه‌ای داشته ایم که به شرح ذیل است.

    خودروسازی کره در مسیر پیشرفت، کشور عزیزمان ایران در بیراهه ، خودرو، تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون است

    صنعت خودروسازی از چه سالی در کشور عزیزمان ایران شکل گرفت؟

    صنعت خودروسازی در کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۳۸ با کارخانه جیپ سازی شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۴۶ که نخستین پیکان تولید شد زیاد کار‌ها مربوط به مونتاژ در آن صورت می‌گرفت. از سال ۱۳۴۶ شرکت کشور عزیزمان ایران ناسیونال که امروز کشور عزیزمان ایران ماشین نام دارد وارد صنعت خودروسازی شد و بعد از ۱۱ سال از تولید نخستین خودوری پیکان در ایران، انقلاب به وقوع پیوست.

    با شروع جنگ تحمیلی و ادامه یافتن آن تا سال ۶۸ صنایع خودروسازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در خدمت جنگ قرار داده شد که کم کردن تولیدات ماشین را به همراه داشت. در وقت جنگ همه کارخانه‌ها به جز کارخانه سایپا نیرو‌های خود را بازخرید و کارخانه را تعطیل کردند.

    اواخر سال ۱۳۷۲ قانون ماشین در مجلس مصوب شد در واقع تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون هست، ماشین هست. بحث ساخت داخل و واژه خودکفایی پا به عرصه اقتصاد گذاشت.

    از اواخر سال ۷۲ تا شروع ۸۴، طی ۱۲ سال ماشین در مسیر ترقی قرار داده شد و پیشرفت‌های بسیار خوبی در صنعت ماشین به وقوع پیوست. در این ۱۲ سال میزان تولید از ۱۹۰ هزار دستگاه ماشین در کشور به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ماشین رسید.

    شروع همزمان صنعت خودروسازی کشور عزیزمان ایران و کره جنوبی، آورده متفاوتی را جهت این دو کشور به همراه داشته است.

    دلایل افول صنعت خودروسازی در سال ۸۴ چیست؟

    در دولت نهم صنعت ماشین با سونامی مدیریت مواجه شد و با زیاد کردن بی‌رویه واردات قطعات ماشین از کشور چین همزمان با کم کردن کیفیت بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از گردونه مسابقه خارج شدند. در واقع صنعت خودروسازی در دولت نهم و دهم از مسیر مهم خود خارج شد و قیمت ماشین چند برابر و کیفیت خودرو‌ها به علت استفاده از قطعات بی‌کیفیت کم کردن یافت.

    سال ۷۲ تا ۸۴ با استفاده از نمونه‌سازی و مهندسی معکوس که با نظارت کمپانی‌های خارجی صورت گرفت، قطعات ماشین با کیفیت عالی در کشور ساخته و به کشور‌های اروپایی صادر می‌شد. بعد از سال ۸۴ به علت تحریم، فرانسه کنار رفت و واردات از چین بدون نظارت شروع شد. زیاد کردن قیمت ماشین به علت وابستگی به واردات و زیاد کردن چهار برابری قیمت ارز باعث شد قیمت مواد اولیه زیاد کردن یابد.

    انتقاداتی به نحوه فروش ماشین در کشور وارد هست، چه تأثیری در فروش ماشین داشته است؟

    یکی از ایراداتی که به نحوه فروش ماشین در کشور وارد هست، فروش به صورت نقدی یا پیش خرید است و این عنوان در حالیست که در بسیاری از نقاط دنیا ماشین بدون پیش پرداخت و اقساطی واگذار می‌شود و عملا تسهیلاتی جهت خریداران در نظر گرفته نمی‌شود. تنها نمونه موفق آن برمی‌گردد به سال گذشته که دولت با وام ۲۵ میلیون تومانی به خریداران خودرو، رونق زیادی به این صنعت رساند که نشان از قدرت خرید پایین مردم دارد.

    عمده پرسشها حوزه صنعت چیست؟

    بیشتر تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور دولتی‌ها هستند، دولت‌ها به علت نداشتن برنامه و جزیره‌ای عمل کردن، صنایع مادر و سنگین را ملزم به حمایت از صنایع پایین دستی نمی‌کنند، در نتیجه شرکت‌های مادر مواد اولیه را به قیمت‌های جهانی در کشور به فروش می‌رسانند و به علت صرفه اقتصادی آن خام‌فروشی شتاب گرفت و بابت آن نیز جایزه صادرات دریافت می‌کردند.

    طراحی ماشین در کشور دچار ضعف و کمبود‌های فراوانی هست. ماشین‌های چینی به علت تنوع در طراحی و لیزینگ ماشین توانستند بازار‌های کشور عزیزمان ایران را بگیرند. دستمزد کارگران در کشور پایین است و به علت پرسشها مدیریتی نیروی کار مازاد زیاد است و با تغییرات مدیریتی تعداد نیروی انسانی زیاد کردن می‌یابد.

    فعالیت ۱۷ کارخانه ماشین سازی بدون استراتژی در سطح کلان که با اعمال فشار از سوی بعضی از نمایندگان جهت بردن صنعت به شهر خود در استان‌های متفاوت پراکنده شده است هزینه‌های تولید را زیاد کردن داده است.

    خودروسازی کره در مسیر پیشرفت، کشور عزیزمان ایران در بیراهه ، خودرو، تنها صنعتی که در کشور صاحب قانون است

    ارزیابی شما از جایگاه صنعت خودرسازی کشور چیست؟

    در مجموع ۱۱ سال قبل از انقلاب و ۱۲ سال بعد از انقلاب، صنعت خودروسازی در مسیر پیشرفت حرکت کرد، بنابراین مقایسه کشور عزیزمان ایران با کشور کره که ۵۰ سال به صورت مداوم و علمی در صنعت خودروسازی فعالیت کرده است مقایسه غلطی هست، ضمن اینکه خودروسازی کره با برنامه کار کرد و ما بدون برنامه فعالیت کردیم.

    انتهای پیام/

    صنعت خودروسازی در کشور در مونتاژ قطعات مانده است

    واژه های کلیدی: صنایع خودرو | کارخانه | واردات | مونتاژ | برنامه | انقلاب | ماشین | قطعات | قانون | خودرو | بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب اورجینال