آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و وقت تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد ماشین مطلع اند، ولی بعضی از وجود سیالات مهم دیگری

    بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان ، بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و وقت تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد ماشین مطلع اند، ولی بعضی از وجود سیالات مهم دیگری در ماشین نیز خبر دارند که همگی وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ به همین باعث اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از این سیالات بی توجهی صورت گیرد حوادث ناگواری را جهت سرنشینان ماشین رقم خواهد زد.

    از جمله این سیالات کاربردی می‌توان به روغن هیدرولیک، روغن گیربکس یا واسکازین و روغن ترمز اشاره کرد.

    * روغن هیدرولیک
    خودرویی که فرمان هیدرولیکی دارد، به یک منبع انرژی جهت کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز هست. بیش تر فرمان‌هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی‌ هستند. زمانی که راننده غربیلک فرمان را می‌چرخاند، پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان ماشین انتقال می‌دهد تا به واسطه اهرم‌بندی مناسب، چرخ ها به آسانی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد.

    بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روان‌کاری، انتقال نیرو، کم کردن اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است.

    روغن‌های هیدرولیک به‌شدت به آلودگی هایی که وارد آن‌ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری عوض کردن می‌کند.

    روغن هیدرولیک همچون روغن موتور، وقت و یا کیلومتر کار‌کرد مشخصی جهت تعویض ندارد. وقت تعویض روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات، شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می‌دهد بستگی دارد و به این باعث نمی توان جهت تمام روغن‌های هیدرولیک مورد استفاده در خودروهای متفاوت وقت کارکرد یکسانی را تعریف کرد و آن را مبنای کار سیستم قرار داد.

    اما بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو، این سیال بعد از هر ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش ماشین باید به طور کامل تعویض گردد.

    بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و وقت تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد ماشین مطلع اند، ولی بعضی از وجود سیالات مهم دیگری

    در ضمن توجه به این توصیه مهم است که هرگز روغن‌های هیدرولیک حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد.

    * روغن گیربکس

    عبارات مهم : مواد افزودنی – در ماشین
    یکی از روغن‌هایی که در ماشین مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین هست. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل ماشین مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور تفاوت دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند.

    تعویض به‌موقع روغن گیربکس باعث می شود تا گیربکس روان کار کند و همچنین زیاد کردن عمر بافایده قطعات، کم کردن درجه حرارت گیربکس، کم کردن سر و صدا و در نهایت اصلاح عملکرد آن را به همراه دارد.

    زمان تعویض روغن گیربکس بستگی به نوع روغن و گیربکس ماشین و شرایط متفاوت آب و هوایی و کارکرد آن دارد ولی معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین باید تعویض شود.

    روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده است و باعث از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود.

    * روغن ترمز
    روغن ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل امریکا جهت روغن ترمزها تعیین شده است سه نوع روغن ترمزDOT5 ،DOT4 و DOT3 در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل زیاد آن است.

    بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    روغن ترمز DOT3 بر پایه ترکیبات پلی‌الیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT4بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT5متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت هست. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT4 بالاتر هست. ولی DOT5 کاملا یا این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، لیکن در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد.

    میانگین دمای جوش مایع ترمز بعد از سه سال کارکرد، به علت جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می‌آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد ماشین تاکید دارند منطق آن‌ها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می‌کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می‌شود. این مسئله در مناطق آب و هوایی مرطوب بیش‌تر مشهود است.

    مایع ترمز خودروها فقط بعد از یک سال، به طور میانگین دو درصد رطوبت جذب می کند؛ بعد از ۱۸ماه سطح آلودگی می‌تواند بیش از سه درصد شود و بعد از چند سال آلودگی مایع ترمز به هفت تا هشت درصد رطوبت می‌رسد.

    افزایس میزان رطوبت باعث ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز می‌شود.

    بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و وقت تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد ماشین مطلع اند، ولی بعضی از وجود سیالات مهم دیگری

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم ترمز چرخ‌های جلوی ماشین که خطوط انتقال نیمه‌فلزی دارند، گرمای بیش‌تری نسبت به چرخ‌های عقب تولید می‌کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند توصیه می‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا ۶۰هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود.

    گردآوری: کشور عزیزمان ایران جیب و کارشناس ماشین

    انتهای خبر/

    بهترین وقت جهت تعویض روغن ترمز، هیدرولیک و گیربکس

    واژه های کلیدی: مواد افزودنی | در ماشین | استفاده | آلودگی | ماشین | سیستم | رطوبت | انتقال

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری