آینده را قضا و قدر می سازد و امید و تلاش تو آن را می گذراند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    میراث فرهنگی | جاذبه گردشگری | میراث فرهنگی | کشور ترکیه | گردشگری | گردشگران | ایرانیان | گردشگر | صادرات | توریسم | ایرانی

    سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    برخی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند؛ یکی از موثرترین راهکارها جهت حمایت از کالای ایرانی به توسعه گردشگری و بهره‌گیری از این ظرفیت خاص و کم نظیر معطوف می‌شود.

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بسیاری از کشورهای دنیا با اتکا به صنعت توریسم و گردشگری به توفیقات بسیاری در حوزه اقتصادی نائل شده‌اند، نمونه بارز این ادعا را می‌توان با اشاره به دو کشور همسایه کشور عزیزمان ایران همچون ترکیه و امارات به اثبات رساند.

    علیرغم تأکید بسیاری از کارشناسان مبنی بر لزوم توسعه و تقویت صنعت گردشگری، متأسفانه اوضاع موجود در تَرازِ ظرفیت‌های بالقوه کشور عزیزمان ایران زمین در این عرصه نیست.

    سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    شرایط خاص اقلیمی ایران، پهنه وسیع جغرافیایی این مرز و بوم و برخورداری از بافت طبیعی خاص اعم از کویر، کوه، دشت، دریا، جنگل و فراتر از آن عقبه تاریخی و فرهنگ و تمدن کهن کشورمان، فرصت‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و زمانی افسوس از شرایط فعلی در جذب توریسم کشور عزیزمان ایران عمیق‌تر می‌شود که بسیاری از کشورها بدون برخورداری از چنین استعدادهایی به موفقیت‌های خیره کننده‌ای در این عرصه نائل شده‌اند.

    البته نباید این واقعیت نادیده گرفته شود که توسعه گردشگری در کشور، صرفا با تصمیم یا بیانات فلان مسئول و تصویب فلان قانون بر روی کاغذ محقق نخواهد شد و حصول چنین امر خطیری مستلزم تامین پیش نیازها، امکانات و الزامات خاص خود است.

    در صورت مُهَیا شدن اقتضائاتِ توسعه گردشگری، قطعا شاهد موفقیت‌ها و دستاوردهای متعدد و زنجیره واری از پولسازی، اشتغالزایی و نشاط و طراوت اقتصادی در کشور خواهیم بود.

    درآمد ۲۵ میلیارد دلاری تُرک‌ها از گردشگری/ صنعت توریسم کشور عزیزمان ایران ، دقیقا کجایی؟

    آنچنان که اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد، درآمد کشور ترکیه از محل گردشگری، سالیانه حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود و این در شرایطی است که بخش قابل توجهی از این درآمد، به‌واسطه حضور گردشگران ایرانی در این کشور تأمین می‌شود، که مصداقی از ضرب المثل آب در کوزه و ما گرد دنیا می‌گردیم، است.

    میراث فرهنگی | جاذبه گردشگری | میراث فرهنگی | کشور ترکیه | گردشگری | گردشگران | ایرانیان | گردشگر | صادرات | توریسم | ایرانی

    در این میان، عواملی همچون بُعد مسافت نسبتا اندک در مقایسه با دیگر مقاصد گردشگری در دنیا و عدم ضرورت اخذ ویزا از موارد حائز اهمیت در سفر ایرانیان به این کشور به شمار می‌رود تا جایی که بنابر اخبار و گزارش‌های منعکس شده، تنها در مقطع بین (یکم فروردین تا ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۶/ ۲۱ مارچ تا ۲ آوریل سال ۲۰۱۷) ۷۰ درصد از گردشگران کشور ترکیه‌، ایرانی بودند.

    در همین ارتباط، مدیر انجمن هتل‌های ترکیه در سال گذشته در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد، ۲۵۰ هزار نفر گردشگر ایرانی به این کشور عزیمت کرده‌اند.

    آنچنان که تیمور باییندر مطرح کرده؛ استانبول و وان دو شهر مورد توجه ایرانیان در سالیان اخیر محسوب می‌شوند.

    در مجموع، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی در سال ۲۰۱۷ به کشور ترکیه مسافرت داشته‌اند که بعضی از آنها با نشانه تفریح و سیاحت و بخشی دیگر در قالب مسافرتِ کاری و تجارت انجام پذیرفته هست. در هر صورت و با هر نشانه و منظوری، هتل‌ها و صنوف ترکیه از حضور ایرانیان منتفع شده‌اند.

    طرح این عنوان به معنای نَفی مسافرتِ سیاحتیِ ایرانی‌ها به خارج از کشور نیست، ولی عنوان و بحث مهم به این امر معطوف می‌شود که خروج هر مسافر از کشور عزیزمان ایران به معنای خارج شدن ارز از کشور خواهد بود و در شرایطی که حفظ ارز کشور نقش بسیاری در حصول بعضی از اهداف اقتصادی ایفا می‌کند، هر آنچه از این خروج ارزی پیشگیری شود، ضریب تحقق اهداف مورد نظر اقتصادی ( حداقل در بعضی بخش ها ) تسهیل خواهد شد و از سوی دیگر این امر زمانی تامل برانگیزتر می‌شود که مراکز گردشگری و سیاحتی کشور عزیزمان ایران زمین به مراتب فراتر از کشوری همچون ترکیه هست، ولی نباید خود فریبی کرد و این واقعیت را نیز انکار کرد که تفاوت مهم موجود میان ما و کشور ترکیه به این امر باز می‌گردد که تُرک‌ها برنامه‌های هوشمندانه بسیاری را جهت جذب گردشگر تعیین، تعریف و عملیاتی کرده‌اند، ولی ما همچنان در پیچ و خم بعضی از نارسایی‌ها و گرفتاری‌ها سِیر می‌کنیم.

    البته آنچنان که مسئولان ذی‌ربط مطرح می‌کنند ضریب حضور گردشگران به نسبت ادوار گذشته در کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن همراه بوده، ولی با نیم نگاهی به پهنه وسیع جغرافیایی کشور عزیزمان ایران و تنوع، تعدد و تکثر نقاط دیدنی این مرز و بومِ تاریخی، این واقعیت مُسَجَل می‌شود که همچنان با عقب ماندگی‌های بسیاری در عرصه جذب توریسم مواجه هستیم.

    سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    تراز منفی ۴۵ درصدی گردشگری در ایران

    چندی پیش، اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی شرکت میراث فرهنگی در گفتگویی با رسانه‌ها، تصریح کرد: به کرات این عنوان مطرح شده است که درآمد و صنعت گردشگری یکی از جایگزین‌های مناسب جهت صنعت نفت محسوب می‌شود و از آن به عنوان صادرات نامرئی یاد می‌شود، ولی توصیه مهم به این امر معطوف می‌شود که جهت حصول اهداف مورد نظر در عرصه گردشگری نیازمند مدیریت علمی و تخصصی هستیم که کشور عزیزمان ایران در حال حاضر از آن محروم است.

    وی می‌افزاید: شاهِدِ مثال جهت فقدان مدیریت تخصصی را می‌توان در این واقعیت دریافت که در حال حاضر در سال، ۹ میلیون نفر گردشگر از کشور عزیزمان ایران خارج می شود و تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ورودی گردشگر به ثبت می‌رسد، یعنی یک تراز منفی ۴۵ درصدی که دلواپس کننده به نظر می‌رسد.

    مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی شرکت میراث فرهنگی در ادامه، گفت: متأسفانه در این میان، بعضا شاهد بعضی تصمیمات غلط نیز بوده‌ایم که توفیقات چندانی جهت گردشگریِ کشور عزیزمان ایران به همراه نداشته که از نمونه‌های آن می‌توان به تفاهمنامه میان کشورهایی همچون ترکیه، روسیه و چین اشاره کرد که با نشانه توسعه گردشگری اتخاذ و عملیاتی شده، ولی در برآوردهای آماری شاهدیم همچنان ضریب خروج گردشگر ایرانی به نسبت ورود توریسم خارجی بسیار پایین‌تر است.

    وقتی جایگاه پنجم کشور عزیزمان ایران در دنیا از حیث ظرفیت گردشگری بلا استفاده می‌ماند

    اروجی در ادامه می‌گوید: جایگاه کشور عزیزمان ایران در دنیا از حیث جاذبه گردشگری، پنجم برآوُرد شده است ولی در مقام عمل، شاهدیم از این موقعیت بهره مورد نیاز حاصل نشده است.

    میراث فرهنگی | جاذبه گردشگری | میراث فرهنگی | کشور ترکیه | گردشگری | گردشگران | ایرانیان | گردشگر | صادرات | توریسم | ایرانی

    وی در خصوص میزان مسابقه پذیری گردشگری ایران، بیان کرد: مجمع جهانی اقتصاد، سال ۲۰۱۵ میلادی گزارشی در این زمینه انتشار داده است که باید توجه خاص ای به اطلاعات مندرج در آن داشته باشیم، چون آمارهای موجود این گزارش، بیانگر نیازها و امتیازات گردشگری کشور عزیزمان ایران جهت دستیابی به درآمدهای مستمر و مناسب در این حوزه است.

    بنابر بیانات مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی شرکت میراث فرهنگی در این گزارش، جایگاه کلی کشور عزیزمان ایران از میان ۱۴۰ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۰۰ بوده که نسبت به امتیازات گردشگری کشور عزیزمان ایران ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

    وی در تشریح این عنوان می‌گوید: به عنوان نمونه در تعاملات بین المللی، جایگاه کشور عزیزمان ایران ۱۱۶، خدمات سفر۱۲۰ ، منابع فرهنگی ۳۷ ، بهداشت و سلامت ۹۳ و در ارتباط با صنایع وابسته و نیروی آموزش دیده، رتبه کشور عزیزمان ایران حدود۱۲۰ احصاء شده است که به واقع می‌توان از این امتیازات استفاده بهینه‌تری را کسب کرد.

    گردش مالی حوزه گردشگری در واحدهای صنفی

    با این اوصاف، هر آنچه در بخش گردشگری به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم به همان میزان بستر و زمینه شایسته‌تری جهت حمایت از کالای ایرانی و ارتقای سطح تولید ملی فراهم خواهد شد.

    سهم ايران از صنعت جهانى گردشگرى چقدر است؟ ، صادرات نامرئى کالاى ایرانى با رونق گردشگرى

    به واقع، حضور هر گردشگر صرفا به سیاحت در مناطق دیدنی کشور عزیزمان ایران خلاصه نخواهد شد و با عرضه اقلام و محصولات تولید شده است در کشور عزیزمان ایران می‌توان از محل تجارت چمدانی و سوغات گردشگران به سود قابل توجهی نائل شد که البته تحقق این امر مستلزم تامین پیش نیازها و زیرساخت‌های مورد نیاز خواهد بود.

    به تبع در چنین شرایطی،گردش مالی از محل پرداختی که گردشگران در کشور عزیزمان ایران خواهند داشت با رشد هر چه بیشتری همراه خواهد شد و در سایه این امر، دستاوردهای اقتصادی بسیاری کسب خواهد شد و قطعا روند تحقق شعار سال نیز تسهیل و تسریع می‌شود.

    عکس این عنوان نیز صادق هست، به نحوی که در سایه تولیدات ملی،گردشگری کشور عزیزمان ایران را نیز می‌توان تقویت کرد.

    محمد محب خدایی، معاون گردشگری شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در خصوص نقش تولیدات ملی در معرفی جاذبه‌های گردشگری، گفت: ما طرحی را در کیش اجرا کردیم که در قالب آن به مصرف کنندگان کارخانه‌هایی که در قالب یک کار مشترک، کیش را تبلیغ می‌کردند، جایزه سفر می‌دادیم و به واقع این روش، مُشارکتِ برندها محسوب می‌شود.

    وی افزود: ما به عنوان مرکز گردشگری می‌توانیم با تولیدات ملی و داخلی این همکاری را داشته باشیم و باعث توزیع برند و توسعه آن شویم و در برابر مشوق‌های یکسان ایجاد کنیم.

    محب خدایی بیان کرد: یکی از بحث هایی که در دنیا جهت ایجاد برند یا صادرات برند مطرح است ، به گردشگری معطوف می‌شود. بدین نحو که بعضی از برندها ، مجموعه‌های فروشگاهی خودشان را در مراکز گردشگری ایجاد می‌کنند ، جایی که توریست می‌تواند، صادرات چمدانی انجام دهد که البته امکان این صادرات به صورت، استان به استان نیز وجود دارد.

    معاون گردشگری شرکت میراث فراهنگی گفت: مقرر است در برابر مصرف کالای ایرانی به صاحبان برند، وقت مشوق‌های گردشگری بدهیم و آنها نیز در مقابل، جاذبه‌های گردشگری کشور را معرفی کنند و امروزه در جهت اجرای این طرح با مسئولان کارخانه ها مباحث مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.

    امید آن می‌رود با توسعه هتل‌ها و مراکز اسکانِ گردشگران، ارتقای کیفی حمل و نقل و تأمین زیر ساخت‌های این‌چنینی، شاهد رشد روز افزون گردشگری در کشور عزیزمان ایران باشیم که قطعا تحقق چنین امری افزون بر انتقال فرهنگ اصیل ایرانی به آن سوی مرزها، توفیقات دیگری همچون توسعه فرصت‌های شغلی، زیاد کردن صادرات غیر نفتی، ارتقای عرضه محصولات و تولیدات مرتبط با صنایع دستی و فروش هر چه زیاد کالاهای ایرانی را در پی‌خواهد داشت و البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که بخش دیگری از توسعه گردشگری به جذب هر چه زیاد گردشگران داخلی باز می‌گردد، امری خطیر که با اطلاع رسانی هر چه دقیق‌تر در خصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور عزیزمان ایران زمین و در نظر گرفتن مُشَوِق‌هایی در این خصوص ، مُحَقَق خواهد شد.

    گزارش از ناصر رمضانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | جاذبه گردشگری | میراث فرهنگی | کشور ترکیه | گردشگری | گردشگران | ایرانیان | گردشگر | صادرات | توریسم | ایرانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی