آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    به گزارش گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، به نقل از منزل ملت محمدرضا پورابراهیمی داورانی مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص جلسه امروز اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد ،قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزی گفت: اقداماتی که از سوی دولت راجع به ساماندهی بازار ارز گزارش شده است بیانگر این است که بخش زیادی از کارها خیلی مشخص نیست و کمیسیون اقتصادی نمی تواند بر اساس این گزارش ها نظر خود را ارائه کند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، گزارش های مکتوبی درخصوص اوضاع ساماندهی بازار ارز ارائه کنند که تاکنون این گزارش به کمیسیون ارسال نشده هست. البته توافق شده است که وزارتخانه های اقتصاد و صنعت این مهم را انجام دهند تا تحلیل درستی متناسب با اطلاعات دقیق صورت بگیرد.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر ما اشتباهات جدی در خصوص ساماندهی بازار ارز وجود دارد و بیان عدد ۴۲۰۰ تومان جهت هر دلار مغایر با قانون قیمت ارز شناور مدیریت شده است است و از نظر فنی توانایی اجرا ندارد.

    سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    اشکالات درخصوص اجرای طرح ساماندهی بازار ارز وجود دارد

    پورابراهیمی در این خصوص افزود: هنگامی که قیمت های ارز بالاتری در اقتصاد کشور وجود دارد، جهت مدیریت بازار، حتی اگر هدفگذاری جهت دلار ۴۲۰۰ تومانی شده است باشد، باید اعداد تعیین شده است از عدد بالا با ساز و کار مدیریت عرضه و تقاضا به عدد مطلوب تعدیل شود و اینگونه نباشد که از عدد پایین که تقاضای ارز را جنبش می کند، قیمت و مسیر حرکتی در بازار ارز را مدیریت کرد، بنابراین به علت اشتباهات درخصوص اجرای طرح ساماندهی ارز اظهارنظر درخصوص ابعاد ساماندهی بازار مشخص نیست.

    وی ادامه داد: مدیر کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک تاکنون شرح تصمیمات اتخاذ شده است در حوزه بازار ارز را ارائه نکرده اند و در این خصوص نامه ای به مدیر مجلس و مدیر جمهور راجع به فقدان همکاری بانک مرکزی به علت عدم ارائه برنامه جامع ساماندهی بازار ارز تقدیم می شود.

    پورابراهیمی افزود: این نگرانی وجود دارد که فقدان حضور مدیر بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی بابت عدم اشراف وی بر برنامه جامع ساماندهی بازار ارز از سوی تیم اقتصادی دولت باشد، آیا که فکر می کنم بانک مرکزی خود حلقه مفقوده جریان تصمیمات ارزی است و از نظر ما این عنوان صحیح نیست.

    وی تصریح کرد: اگر حدس ما مبنی بر اینکه بانک مرکزی در جریان برنامه جامع تیم اقتصادی دولت جهت ساماندهی بازار ارز نیست، درست باشد، دیگر طرف ما جهت بررسی پرسشها ارزی بانک مرکزی نخواهد بود و باید در این عنوان با مدیر جمهور و تیم اقتصادی دولت تصمیم گیری صورت بگیرد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت هایش با مدیر بانک مرکزی در صحن علنی مجلس بیان کرد: این برداشت وجود دارد که بخشی از کارها بانک مرکزی در حوزه ساماندهی بازار ارز مورد تایید این بانک نیست، بنابراین با تناقض در واکنش‌ها نمی توان تصمیم کارشناسی اتخاذ کرد که توانایی اجرا داشته باشد.

    وی گفت: کارها دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید هست، آیا که حداقل بازار رها نشده هست، ولی باید در حوزه تصمیمات اجرایی بازبینی صورت بگیرد.

    حذف صرافی ها یک خطای راهبردی محسوب می شود

    پورابراهیمی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت باید به پرسشها توجه جدی کند، به طور مثال از بین بردن صرافی ها یک خطای راهبردی محسوب می شود آیا که در طول تحریم ها از مسیر صرافی ها، سازوکار جهت نقل و انتقال وجوه ارزی فراهم شد، البته ساماندهی صرافی ها یک ضرورت است.

    وی گفت: الزاماتی که درخصوص پیمان سپاری ارزی مطرح شده، نیز مهم هست، در حوزه صادرات حدود ۷۰ درصد منابع صادراتی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت هست، به طور مثال صددرصد منابع حاصل از صادرات نفت در اختیار دولت بوده و حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیز در اختیار دولت و مابقی صادرات غیرنفتی به وسیله بخش شخصی انجام می شود که در این راستا در طرح دوفوریتی مجلس راجع به ساماندهی بازار ارز به مشوق های صادراتی توجه شده است است.

    نیازمند قراردادهای آتی ارز در حوزه مبادلات ارزی

    پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ابزارها از طریق ایجاد بازار متشکل توصیه مهمی است و سنگ زیربنای تصمیمات جهت ساماندهی بازار ارز محسوب می شود که تمامی اطلاعات در آن براق هست، بنابراین اگر بازار متشکل ایجاد شود، نقش ابزارها جهت کمک به بازار ارز تاثیرگذار هست، به طور مثال در حوزه مبادلات ارزی به قراردادهای آتی ارز نیازمندیم، یا اینکه امکان استفاده از سلف ارزی وجود دارد.

    وی افزود: علی رغم اشتباهات اساسی و وجود مسئله در اجرای تصمیمات ارزی دولت، ولی کارها مثبتی نیز صورت گرفته که می توان با ایجاد حساب های ارزی با گارانتی بانک مرکزی اشاره کرد به نحوی که امکان جذب ارز به وسیله بانک ها را فراهم می کند.

    سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    سوءمدیریت بانک مرکزی و عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    پورابراهیمی تصریح کرد: درخصوص مدیریت و خروج سرمایه از کشور دغدغه وجود دارد، آیا که سوءمدیریت در بانک مرکزی و فقدان هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز شده، ولی اینکه در مدت اخیر با اقداماتی از خروج ارز جلوگیری شد توصیه مثبتی هست، علاوه بر این کارها باید به مدیریت واردات نیز توجه شود که در این خصوص توافقاتی وجودن دارد.

    وی گفت: بخشی از کارها دولت در جهت ساماندهی بازار ارز مورد قبول هست، ولی از تصمیماتی که به عنوان ایجاد بازار متشکل ارتباط دارد غفلت شده است است و تلاش می شود تا آخر هفته جاری اطلاعات مجموعه های دولتی درخصوص بازار ارز اخذ شود تا کمیسیون به جمع بندی دست یابد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ابتدای هفته آینده نیز نشست مشترکی بین کمیسیون اقتصادی مجلس با نمایندگان دولت درخصوص بازار ارز برگزار می شود و گزارش نهایی این کمیسیون راجع به بررسی بازار ارز در صورت هماهنگی با هیات رئیسه مجلس در صحن علنی برگزار می شود که این گزارش در بردارنده کارها مثبت دولت در حوزه بازار ارزی و همچنین اقدمات اصلاحی است همچنین نکاتی درخصوص ممانعت از بعضی کارها در آن لحاظ می شود و پیشنهادات مربوطه نیز بیان خواهد شد.

    این نمایندده مردم در مجلس دهم در آخر گفت: جمع بندی نهایی کمیسیون اقتصاد درخصوص پرسشها بازار ارز بعد از قرائت گزارش این کمیسیون در صحن علنی در کمیسیون صورت خواهت گرفت و در صورت لزوم نیاز به تمکین دولت به اتخاذ تصمیمات در حوزه بازار ارز، طرح دوفوریت مجلس در این خصوص به صحت علنی مجلس ارائه خواهد شد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:سوء مدیریت بانک مرکزی و نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مدیریت | صادرات | اقتصاد | کمیسیون | هماهنگی | اقتصادی | مرکزی | بازار | مدیریت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی