کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » روزگار در جازموریان سخت می گذرد

    روزگار در جازموریان سخت می گذرد

    با گذشت چهار دهه از انقلاب و با وجود تلاش‌هایی که جهت سازندگی و برطرف محرومیت صورت گرفته، ولی هنوز وسعت فقر و محرومیت در جنوب استان کرمان زیاد است.

    روزگار در جازموریان سخت می گذرد

    با گذشت چهار دهه از انقلاب و با وجود تلاش هایی که جهت سازندگی و برطرف محرومیت صورت گرفته، ولی هنوز وسعت فقر و محرومیت در جنوب استان کرمان زیاد است.

    بی شناسنامه ها در جازموریان

    با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و با وجود تلاش هایی که جهت سازندگی و برطرف محرومیت صورت گرفته، ولی هنوز وسعت فقر و محرومیت در جنوب استان کرمان زیاد است.

    عبارات مهم : استان کرمان – شناسنامه
    بارها و بارها راجع به محرومیت و فقر در جنوب استان شنیده بودم ولی در سفرهای مکرری که به همراه استاندار (آقای رزم حسینی) به شهرستان های جنوبی داشتیم، این مسئله را به چشم خود دیدم.

    به عنوان نمونه در یکی از این سفرها که در منطقه زهکلوت رودبار انجام شد، پس از طی کردن مسیر ۷۰ کیلومتری بزرگراه خاکی به روستایی رسیدیم که مردم به جز یارانه ۴۵ هزار تومانی درآمد دیگری نداشتند و به علت خشکسالی، کشاورزی و دامداری خود را از دست داده بودند. (در این سفر استاندار قول داد طرح جابه جایی دِه را بررسی و با در نظر گرفتن همه جوانب، کار را انجام دهد).

    و حالا بار دیگر تلاشی شروع شده است تا توجه را به این منطقه جلب کند که امیدواریم این صدا به جایی رسیده و بخشی از پرسشها منطقه جازموریان حل شود.

    “سروش صلواتیان” فعال اجتماعی است که کار خود را با شعار “جازموریان تنها نیست” شروع کرده و از حدود پنج ماه قبل در جنوب کرمان کار می کند.

    وی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در ابتدا یک هفته جهت کمک آمدم ولی تا حالا ماندم و باورم نمی شد در کشور عزیزمان ایران هنوز جایی باشد که مردم از امکانات اولیه زندگی برخوردار نباشند.

    صلواتیان گفت: در این منطقه روستاهای کنار بزرگراه برق دارند و دولت قبل جهت آنها منزل مسکونی ساخته، ولی بسیاری از این منزل ها سرویس بهداشتی ندارند.

    انتقال بیماران به پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت درمان

    وی تصریح کرد: بنده از حدود ۵ ماه قبل در این منطقه حضور دارم و یکی از کارهایی که انجام می دهیم، بیماران بحرانی را جهت درمان به پایتخت کشور عزیزمان ایران می بریم و با ارتباطی که با یکسری از پزشکان در پایتخت کشور عزیزمان ایران گرفتیم، درمان این افراد رایگان انجام می شود و ۴ نفر را تاکنون جهت درمان برده ایم، البته در بیماران زیر ۱۸ سال دست مان بازتر است و حتی اگر شناسنامه نداشته باشند، درمان آنها رایگان انجام می شود.

    این فعال اجتماعی تاکید کرد: جهت عید نوروز بسته های غذایی به مبلغ حدود ۲۵۰ هزار تومان، ۵۰۰ دست لباس نو و کمک های مادی در بین خانواده های ضعیف که با کمک دهیاران شناسایی کردیم، توزیع شد.

    وی افزود: کار دیگر ما که محور مهم فعالیت بود، دریافت شناسنامه جهت کسانی است که شناسامه ندارند.

    بی شناسنامگی دروغ نیست

    صلواتیان با تاکید بر این که بی شناسنامگی دروغ نیست، گفت: خیلی از رسانه ها به خاطر کتمان کردن این مسئله اخباری درج کردند که کذب است و به اعتقاد من این کارها حاصل بدفهمی است.

    وی با اشاره به این که بی شناسنامگی در این منطقه دو مقوله دارد، اظهار کرد: یکسری از افراد فاقد هر گونه سند ثبتی هستند و هیچ مدرکی ندارند و این ها فرزند افرادی هستند که شناسنامه نداشته اند.

    گروه دیگر کسانی هستند که سند ثبتی و یا شناسنامه وقت پهلوی داشته و نرفته اند آن را عوض کنند و بعضی دیگر نیز شناسنامه ارزش را گم کرده و یا در کپر آتش گرفته و سوخته است.

    وی با اشاره به این که ۳۵ نفر در روستای توریگ بدون شناسنامه هستند، بیان کرد: حتی یکسری به این افراد تهمت زده می زنند که بیزینس شناسنامه می کنند ولی در واقع همین شناسنامه جهت آنها، یارانه است و می توانند با آن یارانه نقدی بگیرند.

    این فعال اجتماعی گفت: جهت دریافت شناسنامه نامه ای به همسر وزیر کشور دادیم و ایشان به آقای وزیر رساندند و وزیر به شرکت ثبت احوال کشور نامه زده و از آنجا به ثبت احوال استان و شهرستان های قلعه گنج و رودبار نامه زده شده است که با ما همکاری می کنند و جهت پنج نفر داریم شناسنامه می گیریم که شناسنامه سه نفر از این افراد گم شده است بود و سند ثبتی دارند.

    وی در ادامه با اشاره به بعضی پرسشها در منطقه جازموریان گفت: اگر قرار است کسی به این منطقه خدمت کند، باید در حوزه آموزش تلاش کند و آموزش درست به مردم بدهد.

    وی افزود: معلمان این منطقه قراردادی و با حقوق های پایین هستند.

    جازموریان تنها نیست

    صلواتیان گفت: منظور ما از “جازموریان تنها نیست” این است که تالاب جازموریان و مردم حاشیه تالاب تنها نیستند و تلاش می کنیم توجهات را به این منطقه جلب کنیم تا پرسشها کمتر شود.

    راه های این منطقه مسئله دارد، آسفالت ندارد و یک دِه در این منطقه کاملا کپرنشین است و برق ندارد و آب از فاصله دو کیلومتری با موتورپمپ از چاه کشیده می شود.

    هم چنین “محمد خوبیاری” دهیار روستای توریگ از توابع شهرستان قلعه گنج در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: منطقه توریگ و سولان حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد که در جنوب تالاب جازموریان واقع شده است و شغل مردم کشاورزی و دامداری است.

    وی افزود: چند خانوار ساربان در این منطقه مسئله شناسنامه دارند و این افراد در ریگزارهای جازموریان زندگی می کنند و از امکانات اولیه زندگی برخوردار نیستند.

    خوبیاری که از معلمان این منطقه هست، در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که دامنگیر مردم منطقه هست، سند اراضی مسکونی و کشاورزی است و شاید بیش از ۵۰ سال سکونت و کشاورزی در اینجا دارند، ولی از سوی منابع طبیعی اراضی، ملی اعلام شده است و مردم دچار مسئله شده است اند.

    مردم در آبیاری مزارع کشاورزی نیز به روش های سنتی عمل می کنند و اگر آبیاری تحت فشار اجرا شود، صرفه جویی شده است و موجب رونق کشاورزی می شود. البته این مسئله نیز به مسئله سند اراضی برمی گردد و زمانی که مردم سند ندارند، خیلی از کارها را نمی توانند انجام بدهند.

    خوبیاری با اشاره به دیگر پرسشها منطقه اظهار کرد: مدارس امکانات سرمایشی و گرمایشی ندارند و کمبود فضای آموزشی داریم و با در نظرگرفتن این که کلاس ها چند پایه هست، دانش آموزان دچار افت تحصیلی می شوند.

    گفتنی است در پی تماس های مکرر با فرماندار قلعه گنج، موفق به گفت وگو با ایشان نشدیم.

    گزارش از: “فاطمه افضلی” خبرنگار ایسنا منطقه کویر

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    روزگار در جازموریان سخت می گذرد

    واژه های کلیدی: استان کرمان | شناسنامه | کشاورزی | تالاب | ایران | خبر | اجتماعی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب