ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تأملی بر تهدید‌ها و فرصت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

    تأملی بر تهدید‌ها و فرصت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

    در طول سالیان اخیر زیاد کردن فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رشد خیره کننده‌ای همراه شده، در این میان عده‌ای گسترش مراکز مذکور را وقت و عده‌ای دیگر تهدیدی جدی قلمداد می‌کنند.

    تأملی بر تهدید‌ها و فرصت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، فروشگاه های زنجیره ای به مجموعه ای از فروشگاه ها اطلاق می شود که با مدیریت واحد در سطح یک شهر استان،کشور و گاهی چندین کشور با برندی واحد مشغول به فعالیت هستند، در ارتباط با تاریخچه فروشگاه های مذکور در دنیا ، اَقوال متعدد هست، بعضی نخستین فروشگاه زنجیره ای را به قرن هجدهم و عده ای نیز به قرن نوزدهم نسبت می دهند، ولی به هر ترتیب می توان با قاطعیت بیان کرد که عمر فروشگاه های زنجیره ای (فارغ از عنوان و برندی خاص) حداقل به یکصد سال پیش باز می گردد و جهت نخستین بار چنین مجموعه هایی در غرب مشغول به فعالیت کردند.

    در ایران، نخستین فروشگاه زنجیره ای در سال۱۳۴۰ به وسیله چند برادر راه اندازی شد و به تدریج بر تعدد و تکثرِ چنین مراکزی با برندها و عناوین متعدد و متنوع تری افزوده شد.

    در سالیان اخیر، به میزان قابل توجهی تعداد این فروشگاه ها زیاد کردن یافت و اگر در دهه های گذشته، تنها در کلانشهرها و مناطقی خاص شاهد فعالیت این فروشگاه ها بودیم، امروزه حتی در شهرهای کوچک نیز شاهد افتتاح و فعالیت چنین مراکِزِ نسبتا بزرگِ توزیعِ محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم هستیم.

    تأملی بر تهدید‌ها و فرصت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

    با رشد و تعدد فزاینده فروشگاه های مذکور، مباحث و اظهار نظرها در خصوص تهدیدات و وقت های این مراکز نیز بیش از پیش زیاد کردن یافته هست، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق متقاضیان خرید محصولاتی که در این فروشگاه ها عرضه می شود و به تعبیری جامعه نشانه این فروشگاه ها دید و نگاه مثبتی به این مراکز دارند، ولی به موازات آن کم نیستند فروشگاه هایِ خُرد و کوچک موسوم به سوپرمارکت ها که آن را تهدیدی جهت بقاء و حیات خود تلقی می‌کنند.

    از تخفیف های آنچنانی تا اشتغالزایی جهت جوانان

    یکی از مشتریان برندهای خاص فروشگاه های زنجیره ای است در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به مزایای متعدد مراکز مذکور اظهار کرد: فارغ از عنوان و اسم و رسم این فروشگاه ها، نفس فعالیت این مراکز مثبت و سازنده به شمار می رود.

    وی افزود: یکی از نکات مثبت این فروشگاه ها به تخفیفاتی معطوف می شود که در اِزای خرید از این مراکز، نصیب مشتریان می شود که بالتبع این عنوان کمتر در سوپر مارکت ها و مراکز توزیعِ خُرد دیده می شود.

    این خریدار بیان کرد: مدیریت بهینه وقت از دیگر نکات مطلوب فعالیت این فروشگاه ها به شمار می رود، به صورتیکه گاهی از جوراب تا مواد غذایی و شوینده های مورد نیاز خانوارها و در بعضی از فروشگاه ها حتی لوازم خانگی همچون یخچال، فریزر و…در یک محدوده و مکان مشخص تجمیع شده است که این امر، توصیه مثبتی است که در سایه آن صرفه جویی در وقت و مدیریت بهینه آن حاصل می شود.

    در طول سالیان اخیر زیاد کردن فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رشد خیره کننده‌ای همراه شده، در این میان عده‌ای گسترش مراکز مذکور را وقت و عده‌ای دیگر تهدیدی جدی قلمداد می‌کنند.

    این مشتری دائمی فروشگاه های زنجیره ای در ادامه افزود:حضور چندین جوان و اشتغال آنها در این مراکز در شرایطی که کشور با بحران بیکاری مواجه هست، مزیت مثبت دیگر فعالیت این فروشگاه ها به شمار می رود و در صورت توجه به قرعه کشی هایی که گاهی در این فروشگاه ها برگزار می شود، بیش از پیش به فوائد فروشگاه های زنجیره ای پِی می بریم.

    ضرورت توجه به جانمایی فروشگاه های زنجیره ای

    محمد رضا حدادی، یکی از سوپرمارکت داران فعال در غرب استان پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از رشد بی رویه فروشگاه های زنجیره ای، در بسیاری از شهرهای کشور از جمله غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: مراکز مذکور با تبلیغات بسیار، آنچنان مشتری جذب کرده‌اند که در سالیان اخیر، بسیاری از سوپرمارکت داران مجبور به تعطیلی یا عوض کردن شغل شده است اند و بالتبع در شرایطی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم شده است و قدرت خرید مردم کم کردن یافته؛ این عنوان ضربات مشکل را به سوپرمارکت داران تحمیل کرده است.

    وی افزود: بعضی عنوان می‌کنند فروشگاه های زنجیره ای باعث زیاد کردن فرصت‌های شغلی جهت جوانان جویای کار شده، در حالیکه با در نظر گرفتن تعداد سوپرمارکت هایی که در اقصی نقاط کشور مجبور به تعطیلی شده است اند، به این واقعیت پی خواهیم برد که آنچنان که ظاهر امر نشان می دهد توفیقی در اشتغالزایی در سایه فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بوجود نیامده است.

    جمشید حدادی، مدیر اتحادیه سوپرمارکت داران کرج اعتقاد است: باید دقت نظر هر چه بیشتری در جانمایی فروشگاه های زنجیره ای لحاظ شود و در صورت راه اندازی چنین مراکزی در مناطقی که در جوار یا نزدیکی آنها، مراکز و واحدهایی همچون قصابی، خوار بار فروشی، سوپرمارکت و سایر مغازه های این‌چنینی فعالیت می‌کنند؛ تهدیدات و آسیب های بسیاری متوجهِ این صنوف خواهد شد .

    به هر ترتیب با عنایت به شرایط موجود، یقینا استمرار این وضعیت، باعث تعطیلی هر چه زیاد واحدها و صنوفی همچون پروتئین فروشی ها، خواربار فروشی ها، قصابی ها و…خواهد شد و انتظار می رود با اتخاذ تدابیر لازم، مراکز مذکور نیز از امکانِ خریدِ محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت های پایین تر و ارائه و عرضه آن با تخفیف های مورد نیاز به مشتریان فراهم شود و به موازات آن، مراکز ذی ربط تمهیداتی را آینده نگری کنند که در شعاع خاصی از فروشگاه های خُرد، امکان راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای امکان پذیر نباشد، یقینا در صورت حصول این امر، ضمن برخورداری از مزایای فروشگاه های زنجیره‌ای می توان در حفظ موقعیت شغلی و تجاری مراکز توزیعِ خُرد پروتئین، خواربار و…نیز موفق عمل کرد.

    گزارش : ناصر رمضانی

    تأملی بر تهدید‌ها و فرصت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: فروشگاه | زنجیره | اندازی | فعالیت | تعطیلی | اخباراقتصادی | اشتغال | بیکاری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب خارجی pdf