سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک به تشریح گزینه های پیش روی اوپک در اجلاس خرداد ماه امسال پرداخت و جهش مصنوعی قیمت نفت را رد کرد.

    جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    محمدعلی خطیبی نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،؛ راجع به قیمت نفت و عوامل تاثیرگذار بر آن در سال ۲۰۱۸ اظهار کرد: عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت ۲ مورد هستند یکی از آنها پرسشها اقتصادی یعنی عرضه‌ و تقاضاست،در این بخش رونق اقتصادی، رکود اقتصادی و مسائلی که بر روی مصرف نفت و توسعه میادین نفتی در جهت زیاد کردن تولید یعنی عرضه‌و تقاضا تاثیر می‌گذارد،مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

    وی ادامه داد: پرسشها ژئوپلیتیکی به عنوان دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت ،غیرقابل پیش‌بینی است به عبارتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در طول سال چه پرسشها سیاسی و نظامی رخ خواهد داد، ولی آنچه مشخص است تاثیر موقت و روانی این عامل بر قیمت جهانی نفت هست، که بعد از گذشت مدتی دوباره به حالت عادی بر می‌گردد.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه دو عامل فوق به صورت فیزیکی و روانی بر روی قیمت جهانی نفت تاثیر می‌گذارد، در تشرح نقش اثرگذار عامل اقتصادی گفت:بر اساس عامل تاثیرگذار عرضه‌و تقاضا هم‌اکنون به طور تقریبی با سیاست در پیش گرفته شده است مدیریت عرضه از جانب اوپک، بازار اوضاع متعادلی دارد.

    جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    خطیبی بیان کرد: اگر همین اوضاع متعادل پیش رود و تا آخر سال همین شرایط استمرار داشته باشد در اجلاس پیش‌روی اوپک که در خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد ممکن است تغییراتی صورت بگیرد.

    وی تصریح کرد: البته اگر سیاست کم کردن تولید ادامه یافته و اوپک همچنان به دنبال مدیریت مازاد عرضه در بازار به منظور جلوگیری از کم کردن قیمت‌ها باشد، سیاست فعلی در پیش گرفته شده است از جانب آن که نسبتا خوب اجرا می‌شود ،تداوم داشته و قیمت‌ها در حوالی ۷۰ دلار باقی خواهد ماند.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه اگر اوپک در اجلاس پیش‌ رو تولید را زیاد کردن دهد به دنبال آن قیمت ها روند نزولی خواهد داشت ،افزود:در آن وقت قیمت جهانی نفت به میزان زیاد کردن تولید اوپک بستگی دارد.

    خطیبی با اشاره به احتمال بسیار نیرومند بحث بر روی عنوان زیاد کردن تولید در اجلاس پیش‌روی اوپک و بعید به نظر رسیدن مذاکره بر روی مسئله کم کردن تولید،بیان کرد: اگر بر سر زیاد کردن تولید توافق صورت بگیرد با قیمت‌هایی کمتر از ۷۰ دلار روبرو خواهیم بود.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک به تشریح گزینه های پیش روی اوپک در اجلاس خرداد ماه امسال پرداخت و جهش مصنوعی قیمت نفت را رد کرد.

    وی گفت: بنابراین با تدوام سیاست فعلی اوپک تا آخر سال و اوضاع متعادل بازار ، می‌‌توانیم قیمت ۷۰ دلاری را جهت نفت در نظر بگیریم.

    سطح ذخیره سازی نفت در بازارهای جهانی بسیار بالاست/در بازار متعادل امروز با مازاد عرضه مواجه نیستیم

    تحریریه بیاکافه :آیا در اوضاع فعلی بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبروست؟

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه هم اکنون در بازار با مازاد فیزیکی نفت روبرو نیستیم، افزود: مازاد قبلی نفت در بازارهای جهانی ذخیره‌سازی شده است و اکنون با زیاد کردن سطح این عنوان روبرو هستیم. بعبارتی ذخیره‌سازی که در سالهای گذشته در پی زیاد کردن تولید رخ داده است اکنون به سطح بسیار بالایی رسیده است که باید به تدریج به سطح عادی و نرمال خود برگردد.

    خطیبی با بیان اینکه در بازار متعادل امروز با مازاد عرضه مواجه نیستیم و تنها شاهد زیاد کردن سطح ذخیره‌سازی هستیم، گفت: با استمرار سیاست کنونی در اوپک نه تنها امکان حفظ بازار متعادل فعلی وجود دارد بلکه می‌توان سطح ذخیره‌سازی انباشت شده است در گذشته را کم کردن داد.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه تصمیم پیش‌روی اعضای اوپک در اجلاس خرداد ماه بستگی به شرایطی دارد که در آن وقت این جلسه شکل می‌گیرد، افزود: اگر همین شرایط فعلی استمرار داشته باشد بعید به نظر می‌رسد که بر روی کم کردن تولید بحث کنند بلکه به احتمال زیاد بر روی ادامه اوضاع فعلی و یا زیاد کردن مختصر توافق خواهند کرد،البته احتمال دوم چندان نیرومند نیست.

    خطیبی تاکید کرد: موارد فوق احتمال است و اعضای اوپک بر اساس اوضاع بازار و بررسی آن نتیجه خواهند گرفت، اگر احساس کنند در بازار کمبودی به وجود خواهد آمد اجازه ایجاد کمبود را نخواهند داد.

    جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    برخلاف گفته ترامپ قیمت‌ها تصنعی زیاد کردن نیافته است/متعادل نگه‌داشتن بازار سیاست مهم اوپک است

    تحریریه بیاکافه :آیا طبق نظر ترامپ قیمت نفت به شکل تصنعی زیاد کردن یافته است؟

    وی ضمن انتقاد از اظهار نظر ترامپ مبنی بر زیاد کردن قیمت نفت به شکل تصنعی گفت: قیمت‌ها زمانی تصنعی زیاد کردن می‌یابد که کمبودی در بازار رخ داده باشد ولی اکنون نه تنها کمبودی در بازار وجود ندارد بلکه اوپک نیز بنای بر ایجاد کمبود را ندارد.گفته ترامپ مبنای کارشناسی و علمی ندارد و مانند هر لحظه بی‌پایه و اساس است.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با اشاره به اجلاس پیش روی اوپک و بررسی بازار جهت نیمه دوم سال گفت: اگر اوپک احساس کند کمبودی پیش خواهد آمد قطع به یقین این کمبود را پاسخ داده و اجازه جهش قیمت را نخواهد داد، این سیاستی است که در طول دهه‌های گذشته از اوپک دیده‌ایم،از یک سو نه تنها اجازه کمبود را نمی‌دهد بلکه به هنگام مواجه شدن با این مسئله بلافاصله سیاست زیاد کردن تولید را اجرا کرده و زمانی که شاهد مازاد در بازار باشد در پی کم کردن آن نیز تلاش می‌کند.

    خطیبی تاکید کرد: متعادل نگه‌داشتن بازار سیاست مهم اوپک است و علی رغم گفته ترامپ قیمت‌ها تصنعی زیاد کردن نیافته هست، قیمت تصنعی زمانی در بازار به وجود می‌آید که با کمبود روبرو باشیم در آن صورت زیاد کردن قیمت به خاطر کمبود رخ داده و قیمت‌ها غیر واقعی خواهند بود.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک به تشریح گزینه های پیش روی اوپک در اجلاس خرداد ماه امسال پرداخت و جهش مصنوعی قیمت نفت را رد کرد.

    ردپای آمریکا و متحدانش در زیاد کردن قیمت این روزهای طلای سیاه

    تحریریه بیاکافه :علت زیاد کردن قیمت نفت در بازار متعادل این روزهای طلای سیاه چیست؟

    وی راجع به علت زیاد کردن قیمت نفت در بازار متعادل این روزهای طلای سیاه گفت:افزایش اخیر قیمت نفت در بازار متعادل این روزها به علت سیاست‌های آمریکاست بنابراین هیچ عامل اقتصادی در زیاد کردن قیمت نفت دخالت ندارد.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک ادامه داد: اگر در این روزهای اخیر شاهد روند صعودی قیمت‌ها از ۶۵ دلار به ۷۴ دلار هستیم تنها به علت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی و دخالت‌های بی‌مورد آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است.

    خطیبی با اشاره به حساسیت بازار جهانی نفت نسبت به منطقه خاورمیانه ،تصریح کرد:این منطقه از نظر عرضه نفت و گاز بسیار تأثیرگذار هست، آمریکا و متحدانش با دخالت‌های خود در این منطقه یک روز بمباران و روز دیگر موشک‌باران می‌کنند یک روزی هم می‌گویند که قصد دارند یک کشور از منطقه را تصاحب کنند.

    جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟ ، گزینه‌های روی میز اوپک جهت بازار نفت ایران

    وی اضافه کرد: دخالت‌های آنها در خاورمیانه به عنوان عامل ژئوپلیتیکی مهمترین علت زیاد کردن قیمت‌های روزهای اخیر نفت بوده هست، اگر این دخالت‌ها نباشد بازار متعادل و نسبتا شفافی داریم که قیمت‌های آنها واقعی است.

    جهش تصنعی قیمت نفت با خروج کلی یا جزئی نفت کشور عزیزمان ایران از بازارهای جهانی

    تحریریه بیاکافه :خروج آمریکا از برجام چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت دارد؟

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه تصمیم ترامپ در ۲۲ اردیبهشت ماه مبنی بر خروج از برجام یا تعلیق چندین باره آن بر زیاد کردن قیمت نفت تاثیر اقتصادی و تاثیر ژئوپلیتیکی دارد، افزود: تاثیر اقتصادی این عنوان یعنی عرضه و تقاضا زمانی معلوم می‌شود که ما ببینیم تصمیم آنها چه تاثیری بر روی عرضه و تقاضای نفت خواهد گذاشت.

    خطیبی ادامه داد:قطع به یقین کم کردن عرضه نفت بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود ولی اگر تصمیم آمریکا بر روی عرضه نفت تاثیر نگذارد بازار نفت نیز از این قضیه متاثر نخواهد شد.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با اشاره به زیاد کردن صادرات قریب به یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت کشور عزیزمان ایران بعد از برجام گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد اکنون بازار با کمبود مواجه بود از اینرو اگر ترامپ و متحدانش مجدد کاری کنند که کشور عزیزمان ایران از بازار خارج شود در پی کمبود ایجاد شده است ناشی از آن ،قیمت‌ها به شکلی تصنعی زیاد کردن خواهد یافت.

    وی ادامه داد: کشور عزیزمان ایران اکنون نه تنها آماده عرضه بلکه در حال عرضه نفت نیز است اگر به هر علت عرضه کشور عزیزمان ایران یا عرضه هر کشور موثر دیگری در تولید نفت به طور کلی و یا جزئی از بازار از بین بردن شود روی قیمت نفت اثرگذار خواهد بود.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک افزود: اگر تصمیم ترامپ راجع به برجام بر روی عرضه نفت کشور ما تاثیر نگذارد هرچند این عنوان تاثیر اقتصادی نخواهند داشت ولی در جایگاه عامل تاثیرگذار ژئوپلیتیکی و روانی، جهت مقطعی و موقت قیمت‌ها زیاد کردن خواهد یافت، سپس به محض برطرف شدن آثار روانی ناشی از آن ،قیمت‌ها دوباره به سطح قبلی خود باز خواهد گشت.

    خطیبی بیان کرد:هر عاملی که مناطق و عرضه نفت عرضه‌کنندگان مهم نفت را دچار اخلال کند، با نگرانی ایجاد شده است در اثر آثار روانی آن زیاد کردن قیمت‌ طلای سیاه را در پی خواهد داشت.

    وی تاکید کرد: اگر آمریکا و متحدانش در منطقه دخالت کنند و به انجام کارهایی که منجر به قطع سرمایه‌گذاری و موجب نگرانی عرضه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌‌شود مبادرت ورزند؛ نه تنها بعضی از عرضه‌ها متوقف می‌شود بلکه این عنوان بر روی قیمت نفت نیز تاثیر گذاشته و به شدت قیمت ها را زیاد کردن خواهد داد.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک ادامه داد: اگر گاهی مصرف کنندگان قیمت بالایی جهت نفت می‌پردازند باید بدانند که این عنوان ناشی از سیاست‌ها آمریکاست و این عنوان ارتباطی به سیاست‌های کشور عزیزمان ایران ندارد؛ آیا که سیاست‌های ما هر لحظه عرضه نفت در اوپک بوده و خواهان تعادل همیشگی بازار هستیم.ضمن اینکه بر همگان روشن است که یک بازار متعادل، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را راضی نگه‌می‌دارد.

    عبور قیمت نفت از مرز ۷۰ دلار با شدت یافتن پرسشها ژئوپلیتیکی

    تحریریه بیاکافه :قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ چگونه خواهد بود؟

    وی راجع به فرجام قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ گفت:طبق سناریوهای مطرح شده است ، در هر سناریو بر اساس اینکه اتفاقی بیافتد یا نه، قیمت متفاوتی جهت نفت در پی خواهد داشت.

    خطیبی با بیان اینکه نمی‌توان به صورت متقن راجع به قیمت نفت اظهار نظر کرد، گفت:‌ این عنوان بستگی به عوامل متفاوت سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارد.

    وی در آخر گفت: بر اساس نوع هر سناریو جهت نفت یک قیمتی می‌توان در نظر گرفت از آنجایی که چندین سناریو در این عامل که قبلا به ذکر آنها پرداخته‌ایم وجود دارد بنابراین می‌توان گفت که با شدت یافتن پرسشها ژئوپلیتیکی قیمت نفت از این میزان نیز فراتر خواهد رفت، ولی بعد از مدتی موقت آثار روانی خود را دست داده و به سطح قبلی خود بر می‌گردد.

    گفتگو از پریسا مهریان

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | اقتصادی | سیاست | بازار | ایران | نفت | اوپک

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک