هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » مدیران دولتی از بخش شخصی فاصله گرفته‌اند ، بررسی شیوه نادرست توزیع دلار‌های نفتی بین تولیدکنندگان

    مدیران دولتی از بخش شخصی فاصله گرفته‌اند ، بررسی شیوه نادرست توزیع دلار‌های نفتی بین تولیدکنندگان

    کارشناسان معتقدند؛ بستر‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سطح جامعه فراهم نشده است.

    مدیران دولتی از بخش شخصی فاصله گرفته‌اند ، بررسی شیوه نادرست توزیع دلار‌های نفتی بین تولیدکنندگان

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، برخی از کارشناسان سال ۹۷ را سال مشکل جهت بنگاه های اقتصادی می دانند و بر این باورند که بانک ها دیگر قادر به حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیستند. از سوی دیگر عوامل فشاری مانند مالیات و بیمه باعث شده است که بنگاه‌های تولیدی هر روز ضعیف تر شوند.

    یکی دیگر از عواملی که موجب بحران زیاد در بازار کشور و در نتیجه تاثیر منفی بر صنعت و تولید شده است ؛ بلاتکلیفی در بازار ارز کشور هست. اکنون ما در یک شرایط متلاطم اقتصادی به سر می بریم و بحران که در بازار ارز شاهد بودیم بلاتکلیفی زیاد و شرایط پر تلاطمی را جهت بنگاهای اقتصادی ایجاد کرده و باعث می شود کارفرمایان در یک فضای وحشت و بی اعتمادی به سر ببرند.

    اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی از کلمات با ارزشی هستند که همچون یک نقطه عطف در آسمان نشان گذاری شده است و باید راه های رسیدن به آن را فراهم آوریم که هنوز بسترهای رسیدن به آن در سطح جامعه مشاهده نشده هست. قوانین تجارت نیز، نیاز به اصلاح دارد لیکن طی سال های گذشته قانون های متفاوت و بخش نامه های متعددی تنظیم شده است است که همین قانون و مقررات امروز حکم باتلاقی را پیدا کرده است که به هیچ کس اجازه کوچکترین حرکت را نمی دهد.

    یکی از راهکارهای مهمی که می تواند در شرایط کنونی به رونق تولید ملی در کشور کمک کند،کاهش تمرکز در مرکز کشور است و در صورتیکه دولتمردان، نگاه خود را به تمام نقاط و مناطق کشور تعمیم دهند و در واگذاری امور به بخش شخصی اعتماد بیشتری از خود به خرج دهند، بدون شک شاهد تحول شگرفی در حوزه تولید ملی و صنعت خواهیم بود.

    مدیران دولتی از بخش شخصی فاصله گرفته‌اند ، بررسی شیوه نادرست توزیع دلار‌های نفتی بین تولیدکنندگان

    در راستای واکاوی زیاد پرسشها تولید ملی کشور و همچنین یافتن راهکارهای موثر در جهت رونق صنعت با یکی از مسئولان حوزه صنعت به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه گزارش متن کامل آن را می خوانید.

    وابستگی تولیدکننده ملی به یارانه دولتی

    محمد رضا برکتین، عضو هیئت مدیره منزل صنعت ،معدن و تجارت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اظهار کرد: واحدهای صنعتی ما در طی ۲۰ سال به یک روند کمک رسانی و در یافت یارانه از دولت عادت کرده بودند .

    عبارات مهم : پرداخت یارانه – رونق اقتصادی
    وی افزود: در سالهای گذشته بسیاری از مدیران بنگاههای اقتصادی، بخشی از سود خود را از تولید و فروش به دست آورده و بخش دیگر را به وسیله یارانه‌هایی که دولت به آنها تزریق می‌شد، کسب می‌کرد.

    برکتین تصریح کرد: در گذشته تورم بالا بود و پایین بودن قیمت تسهیلات باعث می‌شد اگر بنگاهی از وام جهت خرید ماشین آلات یا سایر امور بهره ببرد، بتواند در کنار آن سود قابل قبولی را به واحد تولیدی خود تزریق کند.

    عضو هیئت مدیره منزل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه رشد واحدهای صنعتی داخلی هر لحظه تحت تاثیر یارانه‌های دولتی بوده هست، گفت: در شرایط کنونی این یارانه ها وجود ندارد و تورم در اقتصاد پایین آمده و در برابر قیمت بهره بانکی بالا رفته هست، بنابراین می‌توان گفت که شرایط مدیران بنگاههای اقتصادی بدتر شده است و این مدیران چند برابر تحت خسران قرار گرفته‌اند.

    نحوه توزیع کمک های دولتی به تولید اشتباه بود

    وی اذعان کرد: طبیعی است که دولت تا زمانیکه به واحدهای تولیدی پول تزریق می‌کرد، تولید داخلی سود دِه بود ولی متاسفانه در تمام این سالها هیچگاه به نحوه توزیع منابع مالی در واحدهای تولیدی دقت نشد و در نتیجه شاهد بروز پرسشها بیشماری در این حوزه هستیم.

    برکتین با اشاره به این عنوان که کشور دارای منابع عظیمی همچون گاز و نفت هست، گفت: مدیریت اشتباه موجب شد تا نتوانیم منابع حاصل از فروش نفت و گاز را به درستی در صنعت توزیع کنیم و از آن جهت آینده بهره ببریم.

    عضو هیئت مدیره منزل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه شیوه توزیع دلارهای نفتی در کشور ما غلط بود، در حالیکه کشور چین توانست با ارایه تسهیلات و پرداخت یارانه حمل و نقل و موارد حمایتی مشابه آن کشور خود را در صادرات به یکی از کشورهای پیشتاز تبدیل کند، به طوریکه اکنون توانسته با بیش از ۱۴۰ کشور دنیا به عنوان نخستین شریک تجاری، همکاری کند.

    وی ادامه داد: باید توجه داشت که بستر و شرایطی که دولت ایجاد می‌کند، تولید کننده و صنعت را به جلو حرکت داده ولی این بسترها جهت سوق دادن تولیداتمان به سمت صادرات فراهم نشده و در واقع در سیستم مدیریتی کشور، هیچ گاه نقشه راه و استراتژی مدیریتی صحیح وجود نداشته است.

    برکتین ابراز کرد: هر لحظه زمانیکه در کشور با مشکلاتی روبرو شدیم، خواسته‌ایم به واسطه تزریق پول آنها را حل کنیم، حتی زمانیکه در اصفهان با مسئله کم آبی جهت کشاورزی و صنعت روبرو بودیم، مسئولان به جای اندیشیدن یک راهکار طولانی مدت، با تزریق مالی تلاش کردند همه پرسشها را به صورت کوتاه مدت حل کنند.

    رئیس سابق منزل صنعت، معدن و تجارت اصفهان تاکید کرد: به طور حتم منابع مالی و دلار قدرت زیادی ایجاد می‌کند ولی مهم است که این هزینه‌ها در کجا صرف شود و رسیدن به این نشانه نیازمند فکر و تدبیر اندیشمندانه است.

    وی اذعان کرد: تفکر و بینش دولتی ما هر لحظه فکر می‌کند، خودش می‌تواند همه چیز را به تنهایی حل کند ولی به لحاظ فقدان تجربه و بینش درست مدیریتی، بسیاری از مسئولان تفکر کارشناسی درست ندارند.

    برکتین ادامه داد: اگر بر اساس نگرش واگذاری امور به دست خود مردم، عمل کنیم و مسئولان تنها نقش ناظر را بر عهده داشته باشند و بتوانیم از تجربیات افراد موفق در بخش شخصی بهره برده و مسئولان می‌توانستند نقشه راه را به خبره‌های این مسیر بسپارند، می‌توانیم به آینده اقتصادی و صنعتی کشور امیدوار باشیم.

    ضرورت بهره گیری از نظرات بخش خصوصی

    عضو هیئت مدیره منزل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: جهت مثال، در کشور ترکیه مسئولان به فعال اقتصادی میدان دادند و این عنوان موجب شد تا ترکیه بتواند به رونق اقتصادی دست یابد و بخشی از اقتصاد اروپا را به چرخش در بیاورد.

    وی اضافه کرد: ولی در کشور ما مسئولان نمی‌خواهند از بخش شخصی نظر بگیرند و گویی مدیران دولتی از آسمان به میزهایشان نازل شده‌اند.

    عضو هیئت مدیره منزل صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان یادآور شد: بسیاری از معضلات فرهنگی موجب مشکلات اقتصادی کنونی شده است و همه این امور باعث شده است تا نتوانیم به درستی از مزیتهای اقتصادی بیشمار کشور در جهت چرخش چرخ صنعت و اقتصاد بهره ببریم.

    وی با بیان اینکه تا بحرانی ایجاد نشود، مدیران دولتی به فکر چاره نمی‌افتند، گفت: دولت می‌تواند کمیسیونهایی از بخش شخصی تشکیل داده که نقش اتاق فکر را جهت مدیران دولتی بازی کند و این پرسش هر لحظه مطرح بوده که آیا مردم و بنگاههای خصوصی، هر لحظه باید از عواقب تصمیم‌گیریهای دولتی ضرر کنند؟.

    عضو هیئت مدیره منزل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان یادآور شد: در سالهای گذشته قوانین زیاد و دست و پاگیری در کشور وضع شده است و به خاطر وجود این قوانین، هیچگاه نمی‌توانیم با تغییرات سریع جهانی همگام شویم.

    کارشناسان معتقدند؛ بستر‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سطح جامعه فراهم نشده است.

    نگاه اقتصاد مقاومتی در بین مدیران کشور وجود ندارد

    برکتین تاکید کرد: چند گانگی در اجرای سیاستهای کشور موجب شده است تا نظر درستی نسبت به اقتصاد مقاومتی در بین مدیران وجود نداشته باشد و به جای اینکه نگاه ما به توانمندیهای داخلی باشد، دائما متوجه خارج هستیم.

    وی تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی به جای اینکه تحول جدیدی در امور اقتصادی کشور ایجاد کنند، از محتواهای روزانه و پرسشها پیش پا افتاده تر شده است است و در این میان عنوان مهم و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی، نادیده گرفته می‌شود.

    این مقام مسئول در خاتمه ابراز کرد: تاکنون بسیاری از وقت ها را از دست داده‌ایم و اکنون وقت آن رسیده تا از همکاری بخش شخصی و مردم در اقتصاد کشور بهره ببریم. در صورتیکه دولت بستر مناسبی جهت شرکت مردم در برطرف کردن پرسشها کشور فراهم آورد، می‌توانیم در آینده به موفقیت کشور امیدوار باشیم.

    گزارش از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: پرداخت یارانه | رونق اقتصادی | اقتصاد | اصفهان | مسئولان | اقتصادی | تزریق | تجارت | یارانه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی pdf