كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    چین از نمونه کشورهایی است که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، در حال حاضر به یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی دنیا مبدل شده است است.

    تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، پیش از این در قالب سلسله گزارش‌هایی روند تحول و توسعه اقتصادی کشورهای آلمان،کره جنوبی، ژاپن و مالزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    آنچنان که پیش از این عنوان شد،هدف از تنظیم و بازتاب چنین گزارش‌هایی، واکاوی مسیر پویایی و شکوفایی کشورهای توسعه یافته دنیا است که در کمتر از ۱۰۰ و حتی ۵۰ سال گذشته با پرسشها اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کردند،تا جایی که در مقاطعی فقر به جزئی لاینفک از جامعه کشورهای مورد نظر تبدیل شده است بود،اما با برنامه ریزی و تلاش مستمر از آن چالش‌ها و معضلات خارج به چنان توفیقاتی دست پیدا کردند که امروزه سهم و بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و به نحو مطلوبی توانسته اند قله های پیشرفت و توسعه را فتح کنند، با این اوصاف در صورت الگو قرار دادن راه های رفته و نرفته و بایدها و نبایدهایی که جوامع مذکور مد نظر قرار داده اند، می توان روند توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور عزیزمان ایران را با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه کرد.

    البته تردیدی وجود ندارد که بعضا از حیث فرهنگی و حتی ساختار اقتصادی، میان کشور عزیزمان ایران و کشورهای پیشرفته‌ای که در قالب گزارش‌های اینچنینی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، تفاوت‌هایی جدی وجود دارد، ولی این تفاوت‌ها، نافیِ توجه و الگو برداری از نکات مثبت و سازنده جوامع توسعه یافته جهت نائل شدن به موفقیت های فزاینده اقتصادی نبوده و نیست.

    تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    با این توضیحات در ذیل این گزارش تلاش می‌شود الگوی توسعه اقتصادی و صنعتی کشور چین مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد، باشد تا با بازتاب این گزارش‌ها، فرآیند پیشرفت کشور در عرصه های اشاره شده است ( تولیدی و اقتصادی ) با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه شود.

    توجه به روستاها به عنوان کانونی جهت توسعه/الگوی حرکتی از نقطه پیرامونی به مرکزی

    با مطالعه و بررسی روند توسعه و شکوفایی چین، به روشنی این واقعیت هویدا می‌شود که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این کشور،ارزش و اهمیت بسیاری را جهت مناطق روستایی خود قائل شده است اند تا جایی که اساسا الگوی توسعه این کشور از مناطق پیرامونی(روستایی) به مناطق شهری(مرکزی) کلید خورد و به واقع حرکت و سِیرِ پیمایش شکوفایی و رونق اقتصادی در این کشور از روستاها ( به عنوان نقطه مبداء ) عملیاتی شد.

    با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیتِ کشورِ مذکور به پیشة زراعت و کشاورزی مشغول می باشند،دولتمردان این کشور تلاش نمودند با امتزاج فناوری های نوین،کشاورزی و زراعت خود را در این مناطق از فاز سنتی به فاز پیشرفته انتقال یافته کنند و همین رویکرد باعث شد علیرغم جمعیت بسیار بالای این کشور ، پرسشها و نارسایی های جامعه چین جهت تامین نیازهای اولیه ای همچون خوراک و پوشاک به حداقل ممکن کم کردن پیدا کند و روستاهای این کشور به کانونی جهت تولید و عرضه محصولات مبدل شوند تا جایی که امروز نیز بسیاری از کالاهای چینی در همین حوزه های روستایی تولید یا مونتاژ می شوند.

    توجه به علم و فناوری به عنوان پایه مهم تولید کالا

    یکی دیگر از تدابیر چینی ها جهت دستیابی به توسعه اقتصادی به این امر معطوف می‌شد که نسبت به فناوری های روز و دستیابی به آن و حتی بومی سازی فناوری ها تلاش بسیاری را لحاظ کردند.

    چین از نمونه کشورهایی است که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، در حال حاضر به یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی دنیا مبدل شده است است.

    به واقع، اهمیت علم و فناوری و دانش در کشور مذکور چنان برجسته و مهم است که بخش قابل توجهی از بودجه‌ها و هزینه‌های دولتی مصروف این حوزه شد.

    احداث و راه اندازی چندین مرکز و منطقه عظیمِ علوم و فناوری های نوین در این کشور جهت پیگیری اهداف مورد نظر در این عرصه، مصداقی از رویکرد این کشور آسیای شرقی در بخش مذکور است و به واقع دولتمردان چین تلاش نمودند جهت توسعه و تقویت و تسری این علوم و فنون در کشور ارزش از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

    توجه به ظرفیت‌های درونی/خصوصی سازی حساب شده است و هوشمندانه در کشور چین با الگوهای بومی

    اگرچه چین در عرصه‌های جهانی حضور گسترده و رو به افزایشی داشته هست، ولی با این وجود توجه به ظرفیت‌های درونی و الگوهای بومی هیچگاه مورد غفلت این کشور قرار نگرفته است.

    به واقع،در سالیان گذشته، چین همواره تلاش کرد با ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود حتی از حضور در جریان اقتصاد آزاد و باز کردن درهای کشور خود به سمت اقتصادی جهانی متضرر نشود.

    عبارات مهم : کشورهای پیشرفته – سرمایه گذاری
    یکی از مصادیق توجه به اقتضائات و ظرفیت ها و شرایط خاص چین از سوی تصمیم گیران و تصمیم سازان این کشور را می توان در جریان شخصی سازی آن مشاهده کرد، به واقع علی رغم بعضی که گمان می‌کنند شخصی سازی به معنای قطع کامل ارتباط دولت با اقتصاد هست، چینی ها بصورتی هوشمندانه علاوه بر اجرای دقیق سیاست‌های شخصی سازی،حضور دولت در اقتصاد را به‌صورتی خاص و ظریف مد نظر قرار دادند.

    به تعبیر دیگر، چینی‌ها، صرفا جهت توسعه به الگوهای غربی دلخوش نبودند و در پیاده‌سازی برنامه‌های مبتنی بر پیشرفت و شکوفاییِ خود، اقتضائات و شرایط خاص کشورشان را نیز مد نظر قرار دادند.

    استفاده بهینه از ظرفیت های درونی در این کشور، مقدمه‌ای شد جهت بهره برداری مناسب از فرصت‌های بین المللی و بدین‌گونه نظام اقتصادی در چین شکل گرفت که مشابه آن در دنیا کمتر وجود داشت و می توان آن را از این حیث تا حدودی بی بدیل و نمونه توصیف کرد.

    تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    تکیه بر ظرفیت‌های داخلی چین آنچنان عمیق و جدی در دستور کار قرار داده شد که حتی در حوزه سرمایه‌گذاری ابتدا به ساکن، جذب سرمایه‌های داخلی و به کار گیری آن در مسیر توسعه و شکوفایی در اولویت قرار گرفت، البته طرح این عنوان به معنای نادیده گرفتن سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور نیست و در حال حاضر نیز جذب انبوه سرمایه گذاری خارجی این کشور را به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا تبدیل کرده، ولی ابتدا به ساکن موفقیت در جذب سرمایه گذاری داخلی و استفاده سازنده از آن در مسیر توسعه، باعث شد سرمایه‌گذاران خارجی نیز به حضور فعالانه در اقتصاد این کشور تشویق شوند و البته مشوق های دیگری نیز در این خصوص تأثیرگذار بود که در ادامه این گزارش، در گفت‌وگو با معاون امور حقوقی و مجلس مناطق خاص اقتصادی کشور، مورد تبیین و واکاوی قرار خواهد گرفت.

    اقتصاد دانش بنیان، صرفه جویی و کار شبانه روزی، رمز موفقیتِ اقتصادیِ چینی‌ها

    با مطالعه دقیق سیاست‌های اقتصادی چین، این واقعیت مسجل می‌شود که نقشه راه و چارچوب برنامه های صنعتی، تولیدی و اقتصادی این کشور در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبیین و تعریف می‌شود.

    اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر علم و فناوری و تولید محصولات و کالاهایی با ارزش افزوده بالا پرهیز از اسراف،کار و تلاش شبانه روزی که به نوعی ریشه در فرهنگ کُنفسیوسیِ جامعه چین دارد و تقویت صادرات از ارکان مهم توفیقات اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

    چینی‌ها، علی‌رغم مراودات و مناسبات گسترده با تمامی کشورهای دنیا و بخصوص اروپایی ها،همچنان بسیاری از آداب و سنن خود را حفظ کرده‌اند.

    چین از نمونه کشورهایی است که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، در حال حاضر به یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی دنیا مبدل شده است است.

    پرهیز از بِرَندگرایی یکی دیگر از نکات جالب توجه در میان مردم کشور چین است و این در شرایطی است که بسیاری از مارک هایِ مطرحِ دنیا با سرمایه گذاری در این کشور به تولید محصولات مورد نظر خود مبادرت می ورزند و تمامی این موارد حاکی از عزم جدی و همت والای چینی ها در دهه های اخیر جهت دستیابی به شکوفایی اقتصادی هست، روندی که در حال حاضر نیز ادامه دارد.

    تبدیل مناطق آزاد چین به محور تولید

    حسین گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس مناطق خاص اقتصادیِ کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در تشریح عوامل موثر در توسعه این کشور، اظهار کرد: چینی‌ها، اصل۴۴ را بعد از ما اجرایی کردند، ولی در واقع امر، بسیار بسیار موفق تر از کشور عزیزمان ایران عمل کردند لیکن به معنای واقعی و متناسب با اقتضائات کشور خود به عملیاتی ساختن آن تلاش کردند.

    عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: مناطق آزاد چین، یکی دیگر از ارکان و مولفه های اساسی در موفقیت اقتصادی این کشور به شمار می رود و به نوعی می توان گفت مناطق مذکور در این کشور به یکی از محورهای مهم تولید مبدل شده‌اند.

    نماینده پیشین مردم ملارد،شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: معافیت‌های مالیاتی و نیروی کار ارزان قیمت از دیگر عوامل موثر در توسعه اقتصادی چین محسوب می‌شود تا جایی که امروز بسیاری از برندهای صاحب نام و جهانی در دنیا، با راه‌اندازی مراکز تولیدی در این کشور به ساخت و عرضه محصولات خود مبادرت می‌ورزند.

    تأملی بر رویکرد چین جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

    وی افزود: موارد فوق در شرایطی به دست آمده که کشور چین، کمونیستی هست، ولی در رویکرد اقتصادی خویش، تجدید نظری جدی و اساسی را لحاظ کردند و امروز کشور مذکور از مزایا و ثمرات آن بهره‌مند می‌شود و به نوعی برنامه ریزی اقتصادی از سوی تصمیم گیران این کشور به نوعی طراحی شده است که معادله بُرد بُرد جهت این کشور و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی حاصل می‌شود.
    معاون حقوقی و امور مجلس مناطق خاص اقتصادی کشور گفت: قیمت تمام شده است پایین و حداقلی و ارتقای کیفی محصولات از دیگر موارد حائز اهمیت در شکوفایی اقتصادی و صنعتی چین به شمار می رود و به واقع چینی ها با عملیاتی ساختن این دو عنصر تعیین کننده در تسخیر بازارهای خارجی و عرصه های صادراتی، بسیار موفق عمل کرده‌اند.

    وی افزود: شناسایی نخبگان در این کشور از دیگر مولفه هایی است که چین را با سرعت و شتابی خیره کننده به سمت توسعه و پویایی سوق داد، به صورتی که عضویت در حزب کمونیست این کشور جهت تمامی اقشار جامعه مذکور امکان پذیر هست، ولی کسانی می توانند سکاندار بخش‌های حساس شوند که شایستگی خود را به اثبات برسانند و مجموعه این عوامل چون حلقه‌هایی به هم پیوسته یک زنجیره، کشور چین را در چنین ترازی از موفقیت و شکوفایی قرار داده است.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کشورهای پیشرفته | سرمایه گذاری | رونق اقتصادی | سرمایه گذار | موفقیت | فناوری | اقتصاد | محصولات | اقتصادی | خارجی | اقتصاد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب آمازون
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری