ایستایی وجود ندارد ، هر چه هست جوشش و جاری بودن است.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » اعتراف معتضد به اشتباه تاریخی‌اش راجع به مومیایی منتسب به رضاشاه

    اعتراف معتضد به اشتباه تاریخی‌اش راجع به مومیایی منتسب به رضاشاه

    خسرو معتضد در برنامه اینترنتی‌اش با ارائه بعضی دلایل، ثابت کرد جنازه پیدا شده است در شهرری رضاشاه است.

    اعتراف معتضد به اشتباه تاریخی‌اش راجع به مومیایی منتسب به رضاشاه

    خسرو معتضد در برنامه اینترنتی اش با ارائه بعضی دلایل، ثابت کرد جنازه پیدا شده است در شهرری رضاشاه است.

    مومیایی پیدا شده است بدون شک رضاشاه است

    خسرو معتضد در برنامه اینترنتی «تاریخ تماشایی» راجع به تحقیقاتی که راجع به جنازه کشف شده است در شهرری انجام داده و به پاسخ این پرسش رسیده که آن پیکر مربوط به رضا شاه است یا خیر، اظهار کرد: من یک هفته تحقیق و مصاحبه هایی را که قبلا با دو نفر در این زمینه داشتم پیدا کردم. یک نفر سرهنگ اسدالله پسیان که سنگ قبر را که ۱۶ و نیم تن وزن آن بوده حدود ۲۰ روز بعد از افتتاح آرامگاه راه اندازی کرده هست. شاه سابق آمد، جنازه را تشییع و دفن کردند و سپس سنگ قبر را از مشهد آوردند؛ سنگی که به حدی بزرگ بود که راه اندازی آن روی قبر اشکال ایجاد می کرد. همچنین وارد کردن آن از طبقه بالا به پایین کار بسیار مشکلی بود.

    عبارات مهم : تشییع جنازه – ۱۰۰ میلیون

    آرامگاه رضاشاه با چه مختصاتی ساخته شد

    او افزود: سرهنگ پسیان در مصاحبه ای که من در سال ۱۳۷۷ با او داشتم می گوید «ساختمان آرامگاه به وسیله مهندس فروغی پسر مرحوم فروغی و دوستانش از جمله شرکت قباد ظفر، پناهی و ابتهاج، به مساحت ۹ هزار متر در سمت غربی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی ساخته شد. جهت رفاه عابران در اطراف این زمین یک خیابان به عرض ۸ متر و در غرب هم خیابانی به پهنای ۲۰ متر ایجاد شد.»

    این مورخ با اشاره به دیگر جمله پسیان در آن مصاحبه که «آرامگاه اساسا از یک ساختمان بزرگ تشکیل شده است بود که دارای یک طبقه زیرزمین بود» یادآور شد: من خودم این را دیده بودم و کسانی که می آمدند از جمله پرنس فیلیپ و ملکه الیزابت و خیلی از رجال و سلاطین و روسای جمهور به طبقه پایین می رفتند و تاج گل می گذاشتند.

    معتضد در ادامه در حالی که تصاویری از تشییع جنازه رضاشاه در برنامه پخش می شد، بخشهای دیگری از مصاحبه را بازخوانی کرد: «در مشرق این بنای اصلی، دو ساختمان یک طبقه یکی جهت موزه و دیگری جهت پذیرایی واردین بنا شده است بود، ارتفاع آرامگاه از سطح زمین ۲۵ متر بود. کاری کرده بودند که هفت متر کوتاه تر و پایین تر از گنبد مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی باشد. نمای ساختمان خارجی تا ارتفاع سه متر و ۲۵ سانتی متر و دور درها و پنجره ها از مرمر سیاه مشهد بود. سنگی که ساخته بودند بسیار بزرگ بود که از ایتالیا آورده نشده بود و ساخت آن در کارخانجات سنگ بری و سنگ تراشی حجارباشی آن وقت ۲ میلیون تومان تمام شده است بود که حجارباشی این مبلغ را نگرفته بود به این خاطر که ساختمانهای کاخهای سلطنتی را می ساخت. این سنگ در آن وقت از عالی ترین سنگهای کوهستانهای مشهد بود و چون حجارباشی سنگهای مورد نیاز کاخهای مرمر، سعد آباد و دربند را تهیه کرده بود و پولی گرفته بود این را اهدا کرد»

    اعتراف معتضد به اشتباه تاریخی‌اش راجع به مومیایی منتسب به رضاشاه

    در دی ماه ۵۷ نتوانستند سنگ ۱۶ و نیم تنی را بکنند

    او تصریح کرد: پسیان در آن گفتگو اشاره کرد زمانی سنگ را آوردند که ساخت مقبره تمام شده است بود. بعد در ۱۷ اردیبهشت جنازه را در قبر گذاشته بودند و کار تمام شده است بود. سپس ملکه مادر پیغام فرستاده بود که سنگ قبر را قبل از چهلم راه اندازی کنید. پسیان هم رفته بوده و وزن سنگ و طول و عرض آن را حساب کرده بود که ۱۶ و نیم تن بوده هست. به همین علت سالها بعد در دی ماه ۱۳۵۷ نتوانستند که این سنگ را بکنند. افسران و مهندسانی که در دو هفته آخر سلطنت محمدرضا شاه مامور شده است بودند جنازه را دربیاورند دیدند نمی توانند چنین کاری کنند و کار بسیار مشکلی هست. بنابراین از این عنوان گذر کردند و رفتند.

    این مورخ در ادامه به سخنان مهندس مولوی اشاره کرد که این آرامگاه را به قیمت ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان در سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۲۹ ساخته بود و افزود: من بر اساس نوشته مرحوم حسین مکی که استاد من بود و خیلی به او ارادت داشتم، او هم با اقتباس از گزارش خلخالی نوشته بود که جنازه را از کشور عزیزمان ایران برده اند، در برنامه قبلی اشتباه مطرح کردم. تاریخ علم شک هست. بنابراین جنازه برده نشده است.

    مطابق بودن تصویر جنازه پیدا شده است با لباسها و ظاهر رضاشاه

    معتضد در ادامه تصویر مومیایی کشف شده است با تصویر جنازه رضاشاه را تطبیق داد و گفت: اینجا می بینید که دور کلاه میت ملیله هایی وجود دارد که دور آستین دست او هم بوده هست. در جریان عروسی فوزیه با شاه رضا شاه نخستین بار این لباس را پوشید. قبل از آن همه لباسهای او راحت و نظامی بود. بنابراین آقای خلخالی هم نتوانست سنگ ۱۶ و نیم تنی را با چهار کمپرسور تکان بدهد. مهندس مولوی هم در مصاحبه ای که با او داشتم به برآورد وقت و هزینه جهت تخریب این آرامگاه اشاره کرده بود که گفته بودند حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند تا طی ۲ ماه تخریب شود. با وسایل نیرومند تلاش می کردند ولی دیوار فرو نمی ریخت. حتی ایده منفجر کردن ساختمان مطرح شد که به علت احتمال صدمه به مرقد حضرت عبدالعظیم و ساختمان های اطراف منتفی شد و چهار کمپرسور نیرومند آوردند و آنجا را تخریب کردند و می درخواست کردند مدرسه ای در آن بنا بسازند.

    او ادامه داد: ولی قبر آنجا ماند و این تصور پیش نمی آمد که زمانی این قبر را تخریب کنند. من گفته بودم در این باره شک دارم و حالا باید بگویم این جنازه در آن محل ماند چون ۱۶ تن یعنی ۱۶ ماشین پیکان و امکان برداشتن سنگ نبوده هست. آخر هم که اخیرا که با بیل مکانیکی کارهایی در آن محل انجام و جنازه پیدا شده است هست. فقط من تعجب می کنم که چطور می گویند این جنازه در مسافتی بیرون آرامگاه پیدا شده است هست. آیا به فکر شما نمی رسد که کسی این کار را کرده؟ کسی جنازه را پیدا کرده و جایی دور تر دفن کرده هست. این ها همه جزو احتمالات است و باید آزمایش دی ان ای هم انجام شود.

    شکی نیست که جنازه جهت رضاشاه است

    این نویسنده و مورخ در آخر این قسمت از برنامه «تاریخ تماشایی» گفت: با صحبتی که سرهنگ پسیان مهندس تحصیل کرده آلمان ۲۰ سال پیش با من داشته است من فکر می کنم که جنازه جهت خود رضاشاه است که به شکل مومیایی باقی مانده است و سردست او هم کاملا مشخص هست. حالت نگاه و دست روی سینه او مطابقت می کند. به این خاطر که در برنامه قبلی عجولانه صحبت کردم عذرخواهی می کنم. این جنازه جهت رضاشاه است و شکی نیست.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: khabaronline.ir

    خسرو معتضد در برنامه اینترنتی‌اش با ارائه بعضی دلایل، ثابت کرد جنازه پیدا شده است در شهرری رضاشاه است.

    واژه های کلیدی: تشییع جنازه | ۱۰۰ میلیون | ساختمان | برنامه | مومیایی | آرامگاه | مهندس | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین