افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    صنعت نفت پیشرو در درآمد زایی اقتصاد کشور است از این رو زیاد غرض های کشورهای بیگانه به آن معطوف می شود.

    زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، خروج آمریکا از برجام یکی از مهمترین خبرهایی بود که هفته گذشته در مجامع بین المللی منتشر شد؛ بنا بر تحلیل خبرگزاری های خارجی بااهمیت ترین نشانه این اقدام ترامپ مدیر جمهور آمریکا، ضربه زدن به اقتصاد کشور عزیزمان ایران است.

    از آنجاییکه صنعت نفت پیشرو در درآمد زایی اقتصاد کشورمان هست، زیاد تحلیل ها، نگاه ها و غرض های کشورهای بیگانه بر روی آن معطوف می شود به طوریکه با تهدیدهای ترامپ (فرصت ۱۸۰ روزه جهت خروج از قراردادهای نفتی با ایران) آینده نگری می شود که نخستین قدم شرکای تجاری آمریکا در اروپا و منطقه، دوری از منافع مشترکشان با کشور عزیزمان ایران باشد که البته توصیه مهم این فلسفه به میزان مراودات کشور عزیزمان ایران با گروه ۵+۱ بر می گردد؛ آیا عقب گرد شرکای تجاری آمریکا تاثیری در صنعت نفت کشورمان خواهد داشت؟ آیا بزرگترین مشتریان نفت و انرژی کشور عزیزمان ایران کشورهای اروپایی یا آمریکایی هستند؟

    در این گزارش تلاش شده است تا با بررسی نظرات کارشناسان به اینگونه سوالات پاسخ داده شود که در ادامه می خوانید.

    زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه نفتی کشور عزیزمان ایران فقط شرکای آمریکا نیستند

    سید محمد علی خطیبی نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی؛ راجع به ترساندن ۱۸۰ روزه ترامپ مبنی بر خروج شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه نفت کشور عزیزمان ایران و محدودیت فروش نفت اظهار کرد: اکنون شرایط تحریم‌های اعمال شده است با تحریم‌های قبلی تفاوت دارد آیا که تحریم‌های قبل در سطح گسترده‌تری علیه کشور عزیزمان ایران اعمال شد و بندهایی از شرکت ملل در آن وجود داشت از این روز استدلال کشورها از آن تحریم‌ها به علت وجود قطعنامه‌ شرکت ملل شرایطی را فراهم کرده بود که نسبت به آن پایبند بودند.

    وی ادامه داد: اکنون تنها آمریکا به اعمال تحریم علیه کشور عزیزمان ایران پرداخته است بنابراین هیچ ابعاد گسترده‌ای در این عنوان کشور عزیزمان ایران را در بر نمی‌گیرد. ۵ کشور طرف برجام از جمله کشورهای اروپایی، چین و روسیه اعلام کرده‌اند که با آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران همراهی نخواهند کرد و به عبارتی به توافق برجام، پایبند خواهند بود.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه تحریم نفتی آمریکا مشمول بر خرید نفت و سرمایه‌گذاری هست، افزود: آمریکا از همان آغازین روزهای تحریم علیه کشور عزیزمان ایران نه تنها هیچ نفتی از کشور عزیزمان ایران نخریده و نمی‌خرد بلکه هیچ سرمایه‌گذاری نیز در حوزه نفت در کشور عزیزمان ایران نداشته است.

    خطیبی تاکید کرد: بنابراین در این شرایط تحریم‌های آمریکا چیزی را عوض نمی‌کند آیا که خریداران نفتی و باقی کشورها از جمله اروپایی ها اعلام کرده‌اند که به برجام پایبند خواهند بود.

    صنعت نفت پیشرو در درآمد زایی اقتصاد کشور است از این رو زیاد غرض های کشورهای بیگانه به آن معطوف می شود.

    وی افزود: متعقدم پایبندی به برجام به معنای حفظ و استمرار روابط اقتصادی با کشور عزیزمان ایران هست، بنابراین خرید نفت و سرمایه‌گذاری در این حوزه از جانب همراهان با کشور عزیزمان ایران در برجام وجود خواهد داشت، اگر غیر از این باشد و کشورهای اروپایی به قطع روابط اقتصادی با کشور عزیزمان ایران بپردازند، پایبندی آنها به برجام معنا و مفهومی نخواهد داشت.

    وی ادامه داد: خرید نفت از ایران، اعمال سرمایه‌گذاری، انجام مبادلات تجاری و تأمین تجهیزات کشور ما، از جانب کشورهای اروپایی به معنای پایبندی آنها به برجام است.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با بیان اینکه با ترساندن و مهلت ۶ ماهه ترامپ هیچ اتفاق خاصی در صنعت نفت ایران نخواهد افتاد، افزود: در این ۶ ماه باید مشخص شود که چه کشورهایی با استمرار روابط اقتصادی به برجام پایبند بوده و چه کسانی از آمریکا تبعیت خواهند کرد.

    خطیبی افزود: تاکنون کشورهای اسرائیل و عربستان و امارات از دستور ترامپ حمایت کردند. این حمایت سه کشور تأثیری بر اقتصاد کشور عزیزمان ایران نخواهد داشت؛ آیا که این‌ها نه تنها به خرید نفت از کشور عزیزمان ایران نمی‌پردازند بلکه تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در کشور ما نداشته اند.

    وی در خصوص مشوق‌های عربستان سعودی جهت تصاحب مشتریان سنتی نفت کشور عزیزمان ایران و همراهی با امریکا در زمینه محدود کردن فروش نفت کشور عزیزمان ایران افزود: اینکه عربستان چه توانی در زمینه تولید دارد و تا چه اندازه می‌تواند تولیدات خود را زیاد کردن دهد تا جایگزین نفت کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی شود جای سؤال دارد اگرچه از نظر فنی با اعمال فشار به ذخایر می‌توان بطور غیر صیانتی میزان تولید را زیاد کردن داد ولی این عنوان در کوتاه مدت جوابگوست.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک با اشاره به اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه اوپک به همراه کشورهای همراهش می‌تواند میزان فروش نفت خارج شده است کشور عزیزمان ایران در اثر فشار امریکا را جایگزین کند، افزود: مفهوم این ادعا این است که توافق‌نامه اوپک یعنی کم کردن تولید و مدیریت عرضه در بازار جهانی نفت که به ثبات رسیده باید لغو شود. البته جهت این کار همه اعضای اوپک باید به اجماع نظر برسند.

    زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    خطیبی افزود: بنابر این کافیست وزیر نفت ما مخالفت کند تا این تصمیم وتو شود. از این رو در اوپک این عنوان به اجماع نخواهد رسید. علاوه بر این در اوپک کشورهایی هستند که از کشور عزیزمان ایران حمایت کنند. مگر اینکه اوپک بخواهد بصورت غیر قانونی تولید خود را زیاد کردن و توافقات را زیر سؤال ببرد.

    وی بیان کرد: به نظر می‌رسد هیچ یک از مشتریان نفت کشور عزیزمان ایران از ترساندن ترامپ حمایت نکردند. بنابر این در این سناریو اتفاق خاصی صنعت نفت کشور عزیزمان ایران را تحت شعاع قرار نخواهد داد.

    خطیبی گفت: اگر در بدبینانه‌ترین شرایط با فشار و تهدیدهای آمریکا و جریمه‌هایی که ترامپ جهت دارایی مشتریان نفتی کشور عزیزمان ایران در نظر خواهد گرفت هرچند به تدریج کاهش‌هایی در خرید نفت کشور عزیزمان ایران اعمال خواهد شد ولی باید اذعان کرد که این فشار ترامپ مبنی بر محدود کردن فروش نفت کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی از ماه قبل شروع شده است است و عنوان جدیدی نیست.

    وی ابراز کرد: امریکا و متحدانش در زمینه محدود کردن فروش نفت کشور عزیزمان ایران چندان موفق نبودند.

    صنعت نفت پیشرو در درآمد زایی اقتصاد کشور است از این رو زیاد غرض های کشورهای بیگانه به آن معطوف می شود.

    نماینده سابق کشور عزیزمان ایران در اوپک تأکید کرد: آنچه مهم است نقطه ضعف ما در وابستگی به درآمدهای نفتی است که باید هرچه سریعتر برطرف شود.

    وی در آخر گفت: باید تلاش کنیم تا در وهله اول وابستگی به درآمدهای نفتی و در وهله دوم وابستگی به خام فروشی را از بین ببریم تا دشمن های ما از این نقطه ضعف علیه ما استفاده نکنند.

    هند، چین، کره و روسیه مشتریان مهم نفت ایران

    علیرضا پیمان‌پاک کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ما می‌گوید: در سال‌های ۸۷ تا ۹۲ با وضع تحریم‌های امریکا و شرکت ملل بسیاری از کشورهای اروپایی توسعه میادین را ترک کردند و ضمن کنار گذاشتن پروژه‌های ما به فایناس‌های خود عمل نکردند.

    وی ادامه داد: حتی در پروژه‌هایی که برنده شده است بودند بویژه در حوزه پتروشیمی، به لایسنس‌های نهایی شده است خود عمل نکردند.

    زور ترامپ در تحریم انرژی کشور عزیزمان ایران چقدر است؟ ، بازی نفتی آمریکا بر سر هیچ!

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز تأکید کرد: کشورهای اروپایی در سال‌های ۸۷ تا ۹۲ به علت فشارهای امریکا و قطع‌نامه شرکت ملل و شورای امنیت به قطع تمام همکاری‌ها و قراردادهای منعقد شده است به کشور عزیزمان ایران دامن زدند.

    پیمان‌پاک ادامه داد: کشورهای درجه ۲ که علاقمند به همکاری در حوزه پایین دستی ما بودند بدلیل پرسشها مالی، نقل و انتقالات وجوه، فروش قطعات و تجهیزات و لایسنس کار زیادی از پیش نبردند.

    وی در تشریح شرایط همکاری شرکت‌های اروپایی از سال۹۲ به بعد و با تحقق توافق برجام گفت: علی‌رغم گشایش‌هایی که صورت گرفته بود بحث‌ها در حد MOU، توافقات و جلسات غیر کاربردی و غیر اجرایی بوده هست. به عبارتی در عمل شرکت‌های اروپایی چندان وارد پروژه‌های صنعت نفت کشور عزیزمان ایران نشده‌اند.

    کارشناس اقتصاد نفت و گاز ادامه داد: این عنوان نشان می‌دهد که با سخت‌تر شدن شرایط و فشارهای آمریکا قطع به یقین شرکت‌ها و کشورهای اروپایی به حد گذشته عمل نمی‌کنند. یعنی اینکه کار دچار انقباض‌ها و تنگناهایی می‌شود هرچند اروپایی‌ها اعلام کنند که در برجام می‌مانند به‌نظرم حداقل در حوزه بالا دستی نفت به علت سنگینی حجم پروژه‌ها وجوه سنگین نقل و انتقالات و هزینه‌بر بودن تجهیزات اتفاق خاصی از جانب آن‌ها در کشور عزیزمان ایران رخ نخواهد داد.

    پیمان‌پاک تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ در سال‌های آتی با توجه به فشارهای امریکا و جهت‌گیری‌های ترامپ تمایلی جهت همکاری نشان نخواهند داد.

    وی در تشریح دوران مربوط به تحریم‌های قبلی یعنی سال‌های ۸۷ تا ۹۲ گفت: با نگاهی به تجربه آن وقت درمی‌یابیم که روابط کشور عزیزمان ایران تنها متمرکز بر یکی دو کشور دنیا همچون چین و کره شده است بود. تنها تجربه موفق ما با چینی‌ها بود که در قبال فروش نفت‌مان اقدام به اخذ تجهیزات می‌کردیم.

    کارشناس اقتصاد نفت و گاز ادامه داد: البته با هند نیز مراوداتی داشتیم به طوری که در ازای فروش نفت اقلام مختلفی از آنها تحویل می‌گرفتیم این در حالی است که در حوزه فاینانس و سرمایه‌گذاری حداقل در حوزه نفت به ۲ علت موفق نبودیم.

    پیمان‌پاک اضافه کرد: اول اینکه چینی‌ها سخت می‌گرفتند و شرایط خاصی را به ما تحمیل می‌کردند و دوم اینکه حوزه فنی کشور عزیزمان ایران میل به و رغبت چندانی جهت بهره‌مندی از دانش فنی و استفاده از تکنولوژی چینی‌ها در حوزه‌های متفاوت نداشت آیا که چینی‌ها در حوزه بالا دستی نفت نیرومند و فعال نیستند.

    وی بیان کرد: تنها اتفاق متفاوتی که این دوره از تحریم‌ها را با دوره‌های قبل متفاوت کرده هست، اول اهتمام آمریکا به تنهایی به منظور اعمال تحریم‌ها علیه کشور عزیزمان ایران است و دومین مورد که در دو سال اخیر رخ داده است تحریم روسیه به وسیله امریکا و اتحادیه اروپاست.

    کارشناس اقتصاد نفت و گاز افزود: روسیه در روابطش با غرب به سمتی در حال حرکت است که بر میزان اختلاف خود با آنها روزبه روز می‌افزاید در ۱ سال و نیم و گذشته بین کشور عزیزمان ایران و روسیه همکاری‌هایی صورت گرفته است.

    پیمان‌پاک اضافه کرد: جهت فروش نفت، تأمین تجهیزات و قطعات در حوزه نفت اگر با روسیه به توافق برسیم دیگر مشکلی که با چین داشتیم برایمان در دور تازه تحریم‌ها به وجود نخواهد آمد.

    وی گفت: اکنون هند، چین، کره و روسیه ، سبدی در پیش روی ما هستند که می‌توانیم در گزینش پروژه‌ها و گزینش پیمانکاران و همکاری با آنها یک فضای رقابتی مطلوبی را به نفع خود ایجاد کرده و همچون قبل انحصار چین را در روابط اقتصادی از بین ببریم.

    کارشناس اقتصاد نفت و گاز با بیان اینکه روسیه به لحاظ تجربه در حوزه نفت و گاز از استانداردهای بسیار بهتر و بالاتری نسبت به چین برخوردار هست، افزود: روسیه روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که ۹۰ درصد آن بر مبنای توانمندی تجهیزات و تکنولوژی خودش است.

    پیمان‌پاک اضافه کرد: شرکت‌های معروفی چون لوک‌اویل، روس‌نفت، تاتنس و گاسپروم مجموعه فعالی در حوزه صنعت نفت دنیا هستند که مبتنی بر توانمندی روسیه در حال فعالیت هستند.

    وی تصریح کرد: بنابر این بین کشور عزیزمان ایران و روسیه فضای همکاری خوبی در سال‌های آتی پیش روست بطوری که می‌توانیم هم جهت تجارت فرآورده‌های نفتی و هم پروژه‌های فنی از آنها کمک جوییم.

    کارشناس اقتصاد نفت و گاز با بیان اینکه تنها مسئله در روابط اقتصادی با روسیه تفاوت استانداردها و بی‌علاقه‌گی وزیر نفت فعلی و تیمش هست، افزود: متأسفانه وزارت نفت کاملاً دید به غرب داشته و نسبت به روسیه منفی هست. همین عنوان باعث می‌شود رابطه مطلوبی بین کشور عزیزمان ایران و روسیه شکل نگیرد.

    پیمان‌پاک اضافه کرد: اکثر مدیران نفتی ما دانش‌آموخته واحدهای آکادمیک، غربی، اروپایی و آمریکایی هستند و ذهن آنها بر مبنای استانداردهای غربی شکل گرفته از این رو جهت برون رفت از این مسئله که با شدت یافتن تحریم های امریکا جهت صنعت نفت ما دردسرساز خواهد بود نیازمند عوض کردن ساختار نظام فکری این قبیل از مدیران هستیم.

    وی در آخر گفت: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم در برابر تحریم‌های سخت‌گیرانه امریکا و غرب که حوزه نفت ما را نشانه گرفته است با موفقیت گذر کنیم.

    گزارش از پریسا مهریان

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | دستور ترامپ | تحریم ها | آمریکایی | امریکا | اقتصاد | آمریکا | اقتصادی | روسیه | ایران | همکاری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک