هنر ما را به گونه اي رويايي از درد هستي رها مي سازد.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » توییتر و یوتیوب را آزاد کنید!/ ۶ عضو کابینه دولت

    توییتر و یوتیوب را آزاد کنید!/ ۶ عضو کابینه دولت

    در خبری غیر رسمی؛ دیروز بعضی اعضای دولت و شورای عالی فضای مجازی، در نامه‌ای به مدیر شورای عالی امنیت ملی کشور خواستار برطرف فیلتر بعضی شبکه‌های اجتماعی شدند.

    توییتر و یوتیوب را آزاد کنید!/ 6 عضو کابینه دولت

    در خبری غیر رسمی؛ دیروز بعضی اعضای دولت و شورای عالی فضای مجازی، در نامه ای به مدیر شورای عالی امنیت ملی کشور خواستار برطرف فیلتر بعضی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … شدند.

    شش نفر از اعضای کابینه خواستار برطرف فیلتر بعضی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … شدند

    این روزها خبر مهم اینترنت کشور، اعمال فیلتر و فیلترینگ حتی جهت فیلترشکن هاست. در این حال، روز گذشته خبری غیرسمی منتشر شد مبنی بر اینکه بعضی اعضای دولت و شورای عالی فضای مجازی، در نامه ای به مدیر شورای عالی امنیت ملی کشور خواستار برطرف فیلتر بعضی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … شده است اند.

    عبارات مهم : وزیر ارتباطات – شبکه اجتماعی

    در این خبر که وب سایت «عصرخبر» آن را منتشر کرد، آمده است: «شش نفر از اعضای کابینه که عضو شورای عالی اینترنت و کارگروه تعیین مصادیق جرائم رایانه ای هستند، در نامه ای خواستار برطرف فیلتر توییتر، یوتیوب و بعضی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دیگر شده است اند. گفته می شود صالحی، وزیر ارشاد، بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، علوی، وزیر اطلاعات و آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از امضاکنندگان این نامه هستند».

    نزدیکان بعضی وزرایی که گفته شده است این نامه را امضا کرده اند، صحت این نامه را تأیید کرده اند. در شرایطی که بخش زیادی از حامیان دولت روحانی و به خصوص نسل جوان فعال در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … از فیلترکردن خبر رسان بسیار فراگیر و محبوب خبر رسان تلگرام گله مند و معترض هستند، نفس ورود شش عضو بلندپایه دولت جهت برطرف فیلتر دو شبکه اجتماعی مهم جهانی که سال هاست در کشور عزیزمان ایران فیلتر هستند، اتفاقی مهم و تعیین کننده هست؛ البته به شرطی که این نامه صرفا در حد همین نامه و نمایشی صرف باقی نماند.

    در میان افرادی که نامشان در زمینه این درخواست انتشار یافته هست، سه وزیر یعنی صالحی، وزیر ارشاد، بطحایی، وزیر آموزش وپرورش و آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در توییتر صاحب حساب کاربری هستند و کمی تا قسمتی حضوری فعالانه در این شبکه اجتماعی دارند.

    در این بین، نام علوی، وزیر اطلاعات، در میان امضاکنندگان نامه درخواست برطرف فیلتر توییتر و یوتیوب، ولی از همه جالب تر و مهم تر به نظر می رسد؛ چراکه درخواست او به این معناست که بلندپایه ترین و مهم ترین مقام امنیتی دولت روحانی نیز این دو شبکه اجتماعی را واجد مسئله امنیتی جهت فعالیت در کشور عزیزمان ایران نمی داند و اعتقاد است باید فعالیت در آن آزاد باشد. اهمیت این توصیه هنگامی که زیاد می شود که بدانیم همه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … ای که تاکنون در کشور عزیزمان ایران فیلتر شده است اند، زیاد از همه با استدلال های امنیتی به محاق فیلترینگ رفته اند.

    پیشنهاد برطرف فیلتر یوتیوب پیش از این کمتر مطرح شده است بود و البته با توجه به حضور رقیبی بومی و قدرتمند مانند آپارات، معلوم نیست به چه سرانجامی خواهد رسید، ولی راجع به برداشتن فیلتر توییتر، پیش از این و دست کم در یک سال گذشته، بارها و بارها صحبت های جسته وگریخته ای هم در رسانه ها و هم در اظهارنظر مسئولان رده بالای کشور مانند شخص وزیر ارتباطات مطرح شده است بود.

    حتی چندین بار بازدیدکنندگان داخلی این شبکه اجتماعی که بخش زیادی از آنها بازدیدکنندگان اصولگرا هستند نیز در هشتگ ها و توفان های شبکۀ اجتماعی توییتر خواستار برداشتن فیلتر توییتر شده است بودند. با این همه، تاکنون هیچ کدام از این اظهارنظرها به نتیجه دلخواه ختم نشده است.

    نگاهی به سابقه اخبار راجع به تلاش ها یا گمانه زنی ها راجع به برطرف فیلتر توییتر، نشان می دهد یکی از فعال ترین و نقل قول ترین افراد در این باره، شخص محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات، بود که البته این روزها نامش دست کم بین بازدیدکنندگان شبکه مجازی زیاد با فیلترینگ گره خورده است. او در این مدت بارها در این زمینه اظهارنظر کرده بود. اسفند سال گذشته وزیر ارتباطات در نخستین جلسه نشست خبری آنلاین خود راجع به برداشته شدن فیلترینگ وب سایت های پربازدید، این طور گفته بود: «رفع فیلتر اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … یوتیوب و توییتر مستلزم تصمیم گیری سه قوه است و در این زمینه شورای عالی اینترنت این فرایند را نهایی می کند».

    به گفته او، فیلترکردن و برطرف فیلتر سرویس های اینترنتی ازجمله یوتیوب و توییتر به صورت مستقیم در مسئولیت وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه در کمیته فیلترینگ یک رأی دارد. با این وجود، جهرمی از پیگیری عنوان برطرف فیلتر یوتیوب و توییتر خبر داد و البته اعلام کرد به صورت کلی این فرایند در مرکز ملی اینترنت در حال بحث است و باید از سوی سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تصمیم گیری شود.

    در همین حال، همان روزها، سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، در اظهارنظری در این باره به ایلنا گفته بود: «مسئله برطرف فیلتر شبکه اجتماعی توییتر، در معاونت امنیت مرکز ملی اینترنت در حال بررسی است». او همچنین افزود: «توییتر یا اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … فیلتر شده است در ایران، هیچ مسئله ای در زمینه مقررات گذاری یا تدوین مقررات جهت برطرف فیلترینگ ندارند و مسئله فیلترینگ آنها به علت پرسشها امنیتی و مصادیق مجرمانه است که نیاز است سطوح عالی نظام در کنار مرکز ملی اینترنت جهت برطرف فیلتر تلاش کنند».

    به گفته این مقام مسئول، مسئله برطرف فیلتر شبکه اجتماعی توییتر از سوی وزیر ارتباطات همواره پیگیری شده است است و در شورای عالی اینترنت نیز با نگاه مثبتی مطرح شده. به نظر می رسد انتشار نامه اخیر را هم باید بخشی از تلاش ها در همین زمینه دانست.

    آذری جهرمی خود یکی از کسانی است که حضوری فعالانه و جدی در توییتر دارد و به بسیاری از مباحث و پرسش های بازدیدکنندگان این شبکه اجتماعی، در همان جا پاسخ و توضیحاتی ارائه می دهد. شهریور سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه وزیر جهت دسترسی به توییتر از فیلترشکن استفاده نمی کند. جهرمی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «از فیلترشکن استفاده نمی کنم؛ لیکن ما در چارچوب مقررات می توانیم به کارگروه تعیین مصادیق درخواست بدهیم تا مجوز دهند جهت اینکه فیلتر نداشته باشیم». او البته در همان شهریور بر اساس اظهارنظری که در برنامه «حالا خورشید» مطرح کرد نیز گفته بود: «رفع فیلتر توییتر در سراسر کشور پیگیری می شود».

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: sharghdaily.ir

    توییتر و یوتیوب را آزاد کنید!/ ۶ عضو کابینه دولت

    واژه های کلیدی: وزیر ارتباطات | شبکه اجتماعی | اعضای کابینه | اینستاگرام | اینترنت | فیلترینگ | اینترنتی | تلگرام

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب آمازون