قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » همه اعتراضات کازرون از یک شایعه بی اساس شروع شد

    همه اعتراضات کازرون از یک شایعه بی اساس شروع شد

    امام‌جمعه کازرون در گفت‌وگویی تفصیلی، ابعاد گوناگون ماجرای اعتراضات مردم کازرون به طرح تقسیم این شهر از ابتدا تاکنون را تشریح کرد.

    همه اعتراضات کازرون از یک شایعه بی اساس شروع شد

    امام جمعه کازرون در گفت وگویی تفصیلی، ابعاد گوناگون ماجرای اعتراضات مردم کازرون به طرح تقسیم این شهر از ابتدا تاکنون را تشریح کرد.

    جزئیات حوادث کازرون در گفت وگو با امام جمعه این شهر

    بعد از مطرح شدن طرح تقسیم شهرستان کازرون و اعتراض بعضی از مردم این شهرستان به این طرح، تجمعاتی در شهر کازرون به وقوع پیوست که در مورد علل این حوادث و سوءتدبیر بعضی مسؤولان در ایجاد آن، حرف وحدیث های فراوانی گفته شد. واکاوی دقیق عنوان با توجه به هجمه رسانه های معاند و عدم پاسخگویی به موقع مسؤولان استان، نیازمند حضور در متن ماجرا و شهر کازرون و گفت وگوی صورت به صورت با مسؤولان این شهر جهت براق سازی عنوان بود.

    عبارات مهم : نماینده مجلس – استان فارس
    در بحبوحه هجمه رسانه های معاند که همچون موارد مشابه در وقوع یک اعتراض مردمی، قصد ماهی گیری از آب گل آلود داشته و مسیر اعتراض صنفی مردم را رنگ ولعاب سیاسی و نارضایتی از نظام می زنند، دفتر خبرگزاری فارس در شیراز با اعزام گروه های فیلم، تصویر و سیاسی خود به کازرون تلاش کرد از نزدیک وقایع این شهرستان را رصد کرده و ضمن مصاحبه با مردم و شنیدن حرف آنان، واقعیات را آن طور که است منعکس کند.

    در این بین، بی شک حجت الاسلام خرسند امام جمعه شهرستان کازرون نخستین فردی است که در متن ماجرا حضور داشته هست. وارد دفتر او شدیم و مصاحبه خود را اینگونه شروع کردیم: «می گویند شما عامل جنبش مردم بوده اید، شما بودید؟» در پاسخ، خنده ای ملیح بر لبان خرسند نقش بست و ناگفته هایی بر زبان رانده شد. مشروح سخنان حجت الاسلام محمد خرسند که اکنون قریب به ۱۰ سال است امامت جمعه کازرون را برعهده دارد، در ذیل بخوانید.

    طرح بی سروصدا

    وی در ابتدای این گفتگوی تفصیلی با بیان اینکه طرح تجزیه کازرون نه قانونی بوده و نه روال طبیعی آن طی شده است هست، اظهار داشت: در این طرح به حساسیت های منطقه توجه نشد؛ چراکه اگر این گونه بود این اتفاقات ناگوار به وجود نمی آمد.

    زمانی که طرحی را بی سروصدا تا کمیسیون امنیتی و دفاعی دولت جهت تصویب می برند و هیچ روشنگری در این خصوص انجام نمی شود، شایعه آن یک شهر را به هم خواهد ریخت؛ خب اگر صداوسیما اعلام می کرد که این تقسیمات قرار است در کازرون اتفاق بیفتد، چه اتفاقی می افتاد؟ آیا بازهم شاهد آشوب و اعتراض بودیم؟ معلوم است که نه.

    امام جمعه کازرون ادامه داد: مردم به روند تصویب طرح تقسیم کازرون اعتراض داشتند و اعتراضات نیز از مردادماه سال ۹۶ شروع شد، ولی آن توجهی که مردها در وزارت کشور به این اعتراضات باید مبذول می داشتند، انجام ندادند و بنده خبر دارم بسیاری از طومارها و اعتراض ها به مرکز استان و حتی پایتخت کشور عزیزمان ایران ارسال نمی شد.

    همه اعتراضات کازرون از یک شایعه بی اساس شروع شد

    دیوار کوتاه امام جمعه

    خرسند با بیان اینکه اشتباهی صورت گرفته و بالاخره باید کسی را در این غائله مقصر بدانند و دیواری کوتاه تر از امام جمعه پیدا نکرده اند، تأکید کرد: جهت نظام حاضریم هر هزینه ای را بپردازیم و هر تهمت ناروایی را بشنویم و بنده چون مطالبه مردم را به حق می دانستم، حضورم در اجتماعات با توصیه مسؤولان شهر و شورای تأمین بوده هست؛ مسؤولان استان نیز مکرراً با بنده تماس گرفتند که اجازه ندهم این جمعیت معترض ۱۵ هزارنفری که تا روز پنجم به ۳۰ هزار نفر رسید و نیاز به کنترل داشت، تجمعشان به آشوب کشیده شود.

    بنده به اجتماع مردم رفته تا به آنان بگویم که کسی است که مطالبات شما را بشنود و اجازه ندهد جریانات مسئله دار، برانداز و ضدانقلاب یکه تاز این میدان شوند و به یاری خدا در این عرصه نیز موفق بودیم، چراکه ۵ روز در این شهر کلّ بازار تعطیل و تجمع بود، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. حتی یک نفر از مسؤولان عالی رتبه از استان و پایتخت کشور عزیزمان ایران اینجا نیامدند؛ به جز یک مصاحبه ناقص که معاون سیاسی و امنیتی استاندار انجام داد و آن مصاحبه خودش آرام بخش که نبود هیچ، بلکه با گفتن این جمله که «نمی دانیم دلایل اجتماعات چیست، باوجودی که ما واقعیات را به امام جمعه و… گفته ایم ولی آن ها واقعیات را به مردم نگفته اند»، خودش جنبش کننده نیز بود.

    حتی یک گُل پایمال نشد

    اجتماعات کازرون در ابتدا هیچ صدمه ای به کسی وارد نکرد و با وجود اجتماع حدود ۳۰ هزار نفری مردم در میدان شهدا، حتی یک گل در این میدان پایمال نشد و با آرامش قضایا به آخر رفت. ما منتظر بودیم در آن مقطع زمانی یک روشنگری در این مورد صورت بگیرد؛ چراکه نباید هر لحظه مردم را بدهکار بدانیم، مگر مردم بدون کار بودند که اعتراض کنند؟ حتماً یک دلیلی داشته است و مسؤولان باید بیایند آن دلایل را کشف کنند؛ بنابراین ایراد از جایی دیگر بود، آیا یک شهر را متهم می کنیم؟

    خرسند با بیان اینکه امام جمعه وظیفه دارد حرف مردم را شنیده و آن ها را آرام کند، تصریح کرد: بعد از تجمعات ۵ روز ه ای که از ۲۷ فروردین ماه تا روز جمعه ۳۱ فروردین برگزار شد و چند ده هزار نفر در کمال آرامش حرف خود را زدند و رفتند، بدنبال تقاضای من از مردم در نمازجمعه جهت حفظ آرامش، دیگر از اول اردیبهشت هیچ تجمعی صورت نگرفت. تا اینکه صبح چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه که از قضا من در مشهد بودم، به بنده اطلاع دادند که یک شایعه انتشار یافته که طرح تقسیم کازرون تصویب شده است است و بدنبال آن تجمعی کوچک در کازرون صورت گرفته هست. پیگیری کردیم و دیدیم بی اساس و کذب است و هم در این تجمع اتفاق خاصی صورت نگرفته، ولی دستگیری های بعدازظهر چهارشنبه، مردم را جنبش کرده بود و آن ها برابر پاسگاه آمده و جهت آزادی عزیزان خود جواب مثبتی نگرفته بودند. مورد نیاز بود در این زمان، مسؤولان شهرستان و شورای تأمین تدبیر مناسب تری به خرج می دادند.

    بنده جهت آرام کردن جوّ شهر و صحبت با مسؤولان، چون خودم در مشهد بودم علمای شهر را بسیج کردم، ولی جالب است در فرمانداری راهشان ندادند که به نظر بنده می شد با یک مقدار تعامل، مسئله را حل کرد.

    حمله به پاسگاه نیروی انتظامی هیچ توجیهی ندارد

    در تجمعات قبلی، این جمعیت از ۴ بعدازظهر تا ۱۱ شب در میدان امام رضا (ع) جمع شدند، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد؛ نه کسی سنگی زد و نه کسی کار دیگری کرد که اگر با آنان جور دیگری برخورد می شد، این وقایع نیز پیش نمی آمد؛ البته حمله به پاسگاه نیروی انتظامی هیچ توجیهی ندارد ولی باید دید چه عاملی منجر به این حمله شده است است؟

    مدعیان امام جمعه دلایل خود را بیان کنند

    وی با بیان اینکه بعضی ادعا می کنند که امام جمعه در این اعتراضات نقش دارد، اضافه کرد: خب بیایند و استدلال خود را اعلام کرده و ادعای خود را ثابت کنند. بنده اگر در این وقایع صحبتی کردم، استنادات و تصویر های آن موجود است و بیانیه هایی که دادم همه جهت آرام کردن مردم بوده هست؛ یک مورد ارائه دهند که امام جمعه مردم را دعوت به تجمع کرده است.

    اینکه از حق مردم دفاع کرده و خواسته آنان را ابراز و تقصیرها را بیان می کنم خوشایند بعضی از مسؤولان نیست؛ چراکه بعضی فقط عادت دارند تعریف و تمجید بشنوند و هر اشتباهی کردند، باید به آنان بگوییم که کار شما درست است.

    بنده به دنبال انجام وظیفه هستم و نمی خواهم بگویم که اشتباه ندارم و یا نکردم، چراکه بشر جایزالخطاست؛ ولی عده ای که می خواهند امام جمعه را در وقایع کازرون مقصر نشان دهند، باید جهت ادعای خود مدرک بیاورند که البته باید مقداری از این پرسشها را به قیامت واگذار کرد چراکه حقایق آنجا کشف خواهد شد.

    بنده به مسؤولان استان بارها گفته ام که حرفشان به خوبی به مرکز انتقال پیدا نمی کند و همین موجب یک عقده بین مردم شده است هست؛ چراکه حس می کنند مطالباتشان شنیده نمی شود. ضمن اینکه مسؤولان تأثیرگذار کازرون نیز اکثراً غیربومی هستند، درصورتی که این شهر نیروهای نخبه کم ندارد.

    بارها گفته ام که پرسشها کازرون را ریشه یابی کنید که متأسفانه ذره ای به عرض بنده توجه نشد. جهت نمونه استاندار پیشین فارس ۱۱ ماه استاندار بود و بعد ازاین مدت به کازرون آمد، درحالی که کازرون شهری بزرگ در فارس است و حتی استاندار فعلی نیز ۷ ماه بعد از انتصابش به کازرون آمد.

    خرسند با اشاره به پرسشها عدیده کازرون که در به وجود آمدن رویدادهای اخیر بی تأثیر نبوده هست، گفت: صادق عابدین استاندار اسبق فارس به بنده گفت اولویت نخست ما جهت ایجاد فرمانداری ویژه، شهرستان کازرون هست. ولی می بینیم که متأسفانه کازرون از قلم می افتد و فسا و جهرم در اولویت فرمانداری خاص قرار می گیرد. در مثالی دیگر باید بگویم آخوندی وزیر راه ۲ بار به کازرون آمد و جهت تونلی در این شهرستان در سال ۹۴، ۱۰ میلیارد بودجه گذاشتند ولی تخصیصش صفر شد! در سال ۹۵ حدود ۴ میلیارد گذاشتند که نمی دانم چقدر تخصیص پیدا کرد و یا بزرگراه های کازرون که بیشترین تلفات را در استان فارس دارد و هیچ فکری جهت آن نمی شود. خلاصه اینکه آن توجهی که باید به شهر نشده، خب این ها بی تأثیر نیست و در این اوضاع زمزمه می شود که شهرستان می خواهد ۲ تکه شود؛ معلوم است که این مسئله موجب اعتراض خواهد شد.

    امام‌جمعه کازرون در گفت‌وگویی تفصیلی، ابعاد گوناگون ماجرای اعتراضات مردم کازرون به طرح تقسیم این شهر از ابتدا تاکنون را تشریح کرد.

    نماینده کازرون حضوری کم رنگ در شهرستان دارد

    نماینده مجلسی که ۲ سال نماینده این شهرستان هست، به جز اینکه در شورای اداری حضور یافته و یا همراه وزیری آمده باشد، در این شهر حضوری نداشته؛ در هیچ نمازجمعه ای، راهپیمایی، یادواره شهدایی و… حضور ندارد، درحالی که وظیفه شرعی دارد که پرسشها شهرستان را پیگیری کند.

    امام جمعه کازرون با بیان اینکه بعضی مناطق جزو هویت شهرستان کازرون است و منطقه انارستان جزو بافت تاریخی کازرون به شمار می رود، خاطرنشان کرد: درست است که بیشابور جزو شهرستان تازه نیست، ولی روستاهای اطراف آن را جدا کرده اند و یا دشت بَرم که هویت طبیعی و زیست محیطی کازرون است و به این ترتیب شرق تا غرب کازرون را می خواهند به شهرستانی دیگر بدهند. خب این پرسشها را در کنار بی توجهی مسؤولان بگذارید موجب بغض و خشم مردم می شود، ولی این خشم از نظام نیست.

    تنها کارخانه بزرگ کازرون از ۱۰ سال پیش با ۳۰۰ کارگر تعطیل شده است و هنوز نتوانسته اند آن را احیاء کنند و خشک سالی نیز تأثیرات بسیاری گذاشته و درصد بیکاری هم بالاست، آیا در چنین شرایطی اولویت نخست کازرون تقسیمات کشوری است؟ البته ما می گوییم قانون باید رعایت شود، ولی مثل اینکه تصمیمی جهت کازرون گرفته اند که می خواهند قانون را بر آن تصمیم جفت وجور کنند و زمانی که بنده اعتراض می کنم می گویند که این تصمیم حاکمیت است.

    طرح تقسیم کازرون تصمیم نظام نیست

    بنده می گویم طرح تقسیم کازرون، تصمیم وزارت کشور و استانداری بوده است نه تصمیم نظام. آیا می خواهید مردم را برابر نظام قرار دهید؟ بگویید تصمیمی گرفته ایم و می خواهیم اجرا کنیم. فقط به حساسیت های مردم و بافت تاریخی و مذهبی کازرون توجه کنید و محرومیت های شهرستان را ببینید؛ هنگامی که از تریبون این حرف ها را می زنیم می گویند امام جمعه در حال جنبش مردم است.

    آیا اینکه می گوییم چند وزیر به کازرون آمده و قول حفر یک تونل داده اند و کاری صورت نگرفته هست، این جنبش مردم است؟ آیا باید مردم کازرون با این جمعیت بسیار جهت امراض به شیراز بروند؟ ما با پیشرفت یک منطقه دیگر مخالف نیستیم، ولی حرف ما این است که آیا به کازرون پیگیری نمی شود؟مردمی که در انقلاب و دفاع مقدس پیشتاز بودند و ۱۳۰۰ شهید تقدیم کردند و حتی رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۸۷ خود به این شهرستان، مفصل در مورد سوابق انقلابی و تاریخی کازرون فرمایشاتی داشتند، حقشان این بی توجهی ها نیست.

    مگر مردم کازرون بدون کار هستند که تجمع کنند؟

    مسؤولان به جای آنکه پرسشها را بپذیرند، مردم کازرون را متهم می کنند آیا اعتراض داشته اند. آخر مگر مردم بدون کار هستند که ۵ روز کار و کسب خود را تعطیل و تجمع کنند؟

    وقتی مردم در اعتراض به تقسیمات در مردادماه سال گذشته اجتماع کردند، به جای اینکه خبر را درست تحلیل کنند، می گفتند خب تقسیماتی انجام می شود و طبیعی است که ۵۰۰ نفر یا هزار نفر مخالف این تقسیم باشند و اجتماع کنند؛ ولی هنگامی که با جمعیت چند هزارنفری مواجه شدند بازهم خبر حضور مردم را نگرفتند. البته بعد از آن اعلام کردند که طرح متوقف شده است است و کارشناسان آمدند و گفتند مردم راضی به طرح تقسیم هستند، درصورتی که در اکثر جاهایی که ما رفتیم مردم به این مسئله راضی نبودند.

    دلیل خشم مردم

    آنچه خشم مردم را برافروخت این بود که هنوز هیات کارشناسی به پایتخت کشور عزیزمان ایران نرفته بود و گزارش کار خود را به وزیر کشور نداده بود که این طرح را می درخواست کردند به دولت برده و تصویب کنند که همین مسئله موجب اعتراض و اجتماع مردم کازرون شد، البته استاندار این مسئله را پیگیری کرد و کار متوقف شد، ولی از وزارت کشور توقع داشتیم از همان ابتدا موضع گیری براق داشته باشد.

    مردم به بنده به عنوان خادم خود دوستی دارند و بنده نیز هیچ وعده ووعیدی خارج از ضابطه به آنان نداده ام و تنها واسطه ای بین آنان و مسؤولان بوده ام و هیچ گاه عقاید شخصی خود را در این پرسشها دخیل نکردم، ولی به هرحال تحریکاتی از سوی بعضی مسؤولان و نماینده کازرون صورت گرفت که طرح تقسیم کازرون قطعی است و به زودی انجام خواهد شد.

    تجمع غیرقانونی با فراخوان مشکوک

    تجمع قابل دفاع نیست و نباید برگزار می شد، لیکن فراخوانی که زده بودند مشکوک بود و افرادی که در این تجمعات آمده بودند یا افراد مغرض بودند یا افراد احساسی فریب خورده، درحالی که هیچ مسئله ای اتفاق نیفتاده و بررسی های وزارت کشور به آخر نرسیده بود و بنده نیز از روند پرونده مطلع بودم.

    بنده به بعضی رسانه ها و افرادی که در اینترنت مطلب می نوشتند تذکر دادم که دست از جنبش مردم بردارند چراکه پشیمانی به بار خواهد آورد که متأسفانه توجه نشد و اشتباه بعدی دستگیری ها و برخوردها بود.

    خرسند با بیان اینکه طرح تقسیم کازرون با لحاظ خواسته های مردم کازرون باید متوقف شود، تأکید کرد: ما باید به مسؤولان و دولت مردان خود اعتماد کرده و فراتر از بحث تقسیمات باید با کمک مردم و نخبگان، شهرستان را آرام کنیم.

    نیاز به بررسی دقیق اتفاق کازرون

    وی با بیان اینکه باید یک هیات بررسی و کارشناسی به سرعت وارد شهرستان شده است و پرسشها را بررسی کنند تا اگر مسؤولی کار خود را درست انجام نداده است با او برخورد شود، افزود: عده ای دستگیر شدند و اعتراض مردم به همین خاطر بود که بنده از مسؤولان استان خواستم که در آزادسازی آنان تسریع کنند تا فضا آرام شود، چراکه نمی توان آنان را معاند خواند.

    خرسند با اشاره به تجمعات مصالحت آمیز پیشین کازرون نیز گفت: به مدت ۵ روز از ۲۷ فروردین مردم تجمع کردند و بنده در نمازجمعه به آنان گفتم که مطالباتشان را پیگیری می کنم و اگر نتوانستم استعفا می دهم. آن ها نیز اعتماد کردند و دیگر از اول اردیبهشت تجمعی نداشتیم. من هم صبح شنبه عازم پایتخت کشور عزیزمان ایران شدم و طی سفریک هفته ای به پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود ۲۲ ملاقات با مسؤولان متفاوت ازجمله وزیر اطلاعات، مدیر مجلس، معاون وزیر کشور، دادستان کل کشور و … انجام داده و با مسؤولان تقسیمات کشوری نیز جلسات مفیدی برگزار کردیم.

    بدون تعارف باید بگویم که نماینده کازرون به وظایف نمایندگی خود عمل نکرده است و باید این کم کاری جبران شود و خشم مردم نیز با توجه به شعارهایشان مربوط به نماینده است که ما به آن ها گفتیم شعار ندهند، ولی خب آن ها کار خودشان را می کنند.

    به هرحال در سفر تهران، تمام حساسیت های طرح تقسیم کازرون را با مسؤولان در میان گذاشتیم و خواست مردم کازرون را نیز مطرح کردیم، چراکه جهت آنان براق بیان نشده بود و در نمازجمعه هفته بعد هم گزارش سفر خود را به مردم دادم و آنان راضی شدند. حتی در ۱۳ اردیبهشت نیز استاندار به کازرون آمد که استقبال بی سابقه ای از او شد. ولی این حوادث تلخ بعد از سفر استاندار و بر اثر یک شایعه و بی تدبیری بعضی مسؤولان بوجود آمد.

    همه اعتراضات کازرون از یک شایعه بی اساس شروع شد

    دعوت مردم به آرامش

    خرسند در آخر با دعوت مردم به حفظ آرامش اظهار داشت: ضمن قدردانی از تلاش نیروی انتظامی باید این توصیه را مدنظر داشت که فضا را نباید امنیتی و پلیسی کرد و جهت ایجاد امنیت باید به مردم تکیه کنیم، چراکه مردم انتظار دارند خودشان جهت ایجاد آرامش در شهرستان اثرگذار باشند.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: farsnews.com

    واژه های کلیدی: نماینده مجلس | استان فارس | اعتراضات | اعتراض | ایران | خبر | اجتماعی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال