آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    یکی از موثرترین مولفه‌ها در حصول توسعه اقتصادی در هر کشوری به میزان بهره‌وری نیروی انسانی آن معطوف می‌شود، قاعده‌ای که باید در ارتباط با نیروی انسانی فعال در کشور عزیزمان ایران مورد توجه قرار گیرد.

    افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اگر در دهه‌های گذشته، منابع طبیعی و زیر زمینیِ کشورها به عنوان شاخصی جهت میزان ثروت آنها مد نظر قرار می گرفت، امروزه این قاعده با تفاوت هایی جدی همراه شده است و این مولفه جای خود را به نیروی انسانی توانمند به عنوان مهمترین عامل توسعه و ثروت کشورها داده است.

    عبارات مهم : سرمایه گذاری – آموزش و پرورش
    با مطالعه سیر و روند توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها که پیش از این در قالب گزارش‌های متعدد به آن پرداخته شده، این واقعیت به اثبات می رسد که بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا همچون کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، آلمان،مالزی و غیره بدون برخورداری از منابع طبیعی و زیر زمینی، به چنان رشد و توسعه ای در عرصه اقتصادی نائل شده است اند که امروزه از آنها به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی دنیا یاد می شود.

    بررسی ها و مطالعات انجام شده است نشان می دهد،نیروی انسانی، مهم ترین و شاخص ترین عامل در شکوفایی و پیشرفت این کشورها محسوب می‌شود، به تعبیر دیگر با اتکای به نیروی انسانی متخصص، توانمند و کارآزموده، روند توسعه بسیاری از کشورهای دنیا تسریع و تسهیل شده است است.

    اگر معادن و منابع زیر زمینی با ارزش افزوده فزآینده، توام شده،این موفقیت نه به واسطه برخورداری از ثروت های طبیعی و زیرزمینی، بلکه با اتکای به نیروی انسانی متخصص حاصل شده است است.

    افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    کم نیستند کشورهای توسعه یافته ای که با واردات فزاینده و انبوه مواد خام از کشورهای دنیا سوم و غنی (از حیث منابع طبیعی و زیر زمینی)، به تولید زنجیره ایِ متنوع و متعدد از کالاها، اقلام و محصولات مبادرت می ورزند و آن را به چندین برابر قیمت روانه بازارهای جهانی می‌کنند.

    بدون تردید، این دانش کشورهای توسعه یافته است که ارزش افزوده چندین برابری را جهت آنها به همراه داشته هست، دانشی که بر شانه‌های نیروی انسانی متخصص رشد پیدا کرده و در قالب فناوری ها، کالاها، محصولات و خدماتِ پیشرفته ظهور و بروز پیدا کرده است.

    با چنین اوصافی، بدون تردید، زیاد کردن بهره وریِ نیروی انسانی از ارکان مهم و هموار کننده مسیر توسعه و شکوفایی به شمار می‌رود و قطعا در فقدان و خلاء این الزام و ضرورت،ابتر و بی نتیجه ماندن بسیاری از طرح های تعریف شده است جهت توسعه و شکوفایی کشور ناتمام و ناقص خواهد ماند.

    به واقع برنامه‌ریزی مدون و اصولی و تعریف استراتژی های کارآمد، با نقش آفرینی نیروهای توانمند و کارآزموده حاصل خواهد می‌شود.

    یکی از موثرترین مولفه‌ها در حصول توسعه اقتصادی در هر کشوری به میزان بهره‌وری نیروی انسانی آن معطوف می‌شود، قاعده‌ای که باید در ارتباط با نیروی انسانی فعال در کشور عزیزمان ایران مورد توجه قرار گیرد.

    برنامه‌ریزی و استراتژی هدفمند و هوشمندانه، فصل یکسان اثرگذار در توسعه تمامی کشورهای دنیا محسوب می‌شود، به واقع محال است جامعه یا کشوری بدون تعریف و طراحی برنامه ریزی، قادر به پیمایش مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

    بدون تردید، تنها عامل و رکن رکین موثر در تعریف و تبیین برنامه ریزی ها معطوف به نیروی انسانی خواهد بود،عنصری که چه در مرحله تعریف و طراحی و چه در مرحله اجرا نقش پر رنگ و اثرگذار آن غیر قابل انکار است.

    اگر در کشوری شاهد طراحی و تعریف برنامه‌ریزی های بسیار و بی نتیجه بودن آن هستیم، ریشه مهم این عارضه را باید در نیروی انسانی ناکارآمد فعال در آن جستجو نماییم،نیروهایی که بدون در نظر گرفتنِ واقعیات اقتصادی کشور به تعریف برنامه‌های مورد نظر مبادرت ورزیده اند و یا اینکه در مرحله اجرا، عوامل و عنصرهای توانمند و موثر جهت پیاده سازی آن عهده دار وظایف و مسئولیت‌های مورد نیاز نبوده اند.

    نیروی انسانی در بخش‌های متعدد یک مجموعه اعم از مدیران ارشد و بالادستی تا نیروهای میانه و پایین دستی، نقش بسیار تأثیرگذاری را در تسریع روند شکوفایی آن مجموعه ایفا می‌کنند.

    نقش تعیین کننده نظام آموزشی در رشد و پرورش نیروی انسانی کارآمد

    یکی از مولفه‌های تعیین کننده در رشد، تربیت و پرورش نیروی انسانی کارآمد،خلاق و توانمند به نظام آموزشی آن کشور یا جامعه باز می‌گردد.

    اساسا مهم ترین و مهمترین نشانه و خروجی یک نظام آموزشی در هر مقطعی به پرورش نیروهای تحت اموزش آن معطوف می شود و از همین حیث است که در میان مولفه های اثرگذار در رشد و توسعه کشورها در حوزه های گوناگون (من جمله اقتصادی و صنعتی )، از نظام آموزشی به عنوان حوزه های تعیین کننده و اثرگذار یاد می‌شود.

    افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    در این ساز و کار، استعدادها شناسایی می‌شوند ،در جهت باروَرسازی هر چه زیاد آن تلاش می شود و البته به اقتضای نیاز کشور و جامعه،عوامل و نیروی انسانی مورد نیاز رشد، تربیت و پرورش داده خواهند شد تا در آینده در عرصه های گوناگون خلاء و فقدان آن احساس نشود.

    آموزش و پرورش ژاپن،یک نمونه و مثال از سیستم تربیتی و پرورشی خلاق، فعال و توانمند به شمار می رود که در آن،افراد تحت آموزش از دوران کودکی تا مقاطع عالی و دانشگاهی به فراخور نیاز کشور تحت اموزش قرار می گیرند و همین افراد استمرار توسعه در آینده کشور مذکور را تضمین می‌کنند.

    البته طرح این عنوان به معنای الگوبرداری مطلق یک کشور از نظام آموزشی کشورهای دیگری همچون ژاپن و غیره نیست لیکن آموزش و پرورش هر جامعه ای بر مبنای شرایط فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن تعریف و طراحی می شود،اما نمی توان منکر این واقعیت شد که در صورت عدم نیازسنجی مناسب و فقدان درک صحیح از شرایط موجود و آینده یک کشور و لحاظ کردن الزامات مرتبط با آن در نظام آموزشی،خسارات سنگینی به کشور مربوطه تحمیل خواهد شد که جبران آن با هزینه های بسیار سنگینی همراه خواهد بود.

    بهره وری نیروی انسانی،عامل ارتقای سرمایه مالی

    نتیجه و خروجی یک نظام آموزشی پویا و توانمند،در تربیت و پرورش نیروهای انسانی با بهره وری بالا و حداکثری مُتِجَلی خواهد شد،نیروهایی که با بهره وری بالای خود از تمامی موانع،مشکلات و پیچیدگی های موجود در مسیر توسعه عبور می کنند و کشو را به سر منزل مقصود می رسانند.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند، نیروهای انسانی متخصص و کارآمد با بهره وری بالا،از سرمایه مالی و اقتصادی قدرتمندتری نیز برخوردار هستند.

    یکی از موثرترین مولفه‌ها در حصول توسعه اقتصادی در هر کشوری به میزان بهره‌وری نیروی انسانی آن معطوف می‌شود، قاعده‌ای که باید در ارتباط با نیروی انسانی فعال در کشور عزیزمان ایران مورد توجه قرار گیرد.

    صدیقه حسینی صفا،عضو انجمن بهره وری کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در این خصوص اظهار کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری،نفت ثروت است ولی نیروی انسانی متخصص،سرمایه ملی محسوب می‌شود، فَلِذا تیم مدیریتی خبره ای باید در شرکت ها ،متولی مدیریت نیروی انسانی باشد.

    وی افزود:متاسفانه تعداد محدودی از شرکت ها به نحو مطلوب و سازنده ای به مدیریت منابع انسانی می پردازند و انتظار می رود با تجهیزِ واحدهای منابع انسانی در شرکت ها،توسط شرکت ملی بهره وری،جذب نیروی متعهد و متخصص در جهت اهداف تعریف شده است جهت شرکت ها محقق شود.

    حسینی صفا، اعتقاد است: به منظور زیاد کردن بهره وری سرمایه،چاره ای جز زیاد کردن بهره وری نیروی انسانی وجود ندارد و اگر در مدیریت نیروی انسانی غفلت کنیم اوضاع بهره وری کشور هیچگاه اصلاح پیدا نخواهد کرد.

    کار بافایده پایین، نشانه‌ای از بهره وری نه چندان مطلوب نیروی انسانی

    یکی از نشانه‌ها و شاخص های تعیین کننده در ضریب بهره وری نیروی انسانی به میزان خروجی کار بافایده آن باز می گردد، به تعبیر دیگر یکی از مصادیق بهره وری در هر سازمان، مجموعه، ارگان یا نهادی را باید در ضریب کار بافایده آن جستجو کرد.

    افزایش بهره وری نیروی انسانی، تسهیل کننده روند توسعه اقتصادی

    آنچنان که شواهد و قرائن و گزارشات موجود نشان می دهد متاسفانه میزان نیروی کار بافایده در کشور عزیزمان ایران آنچنان که باید مطلوب و شایسته به نظر نمی رسد.

    چندی پیش مهدی بعیدی،کارشناس حوزه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به سرانه پایین میانگین کار بافایده در کشور عزیزمان ایران بیان کرد: با مقایسه ای میان ضریب کار بافایده در کشورهای توسعه یافته و آنچه که در کشور عزیزمان ایران شاهد می باشیم،به روشنی به عمق و میزان تفاوت موجود، پی خواهیم برد.

    وی افزود:برآوردها موید بهره وری بالای ۹۰ درصدی نیروی کار در جوامع غربی است و در نقطه برابر در ایران،علی رغم ساعات کار نسبتا بالا، ضریب بهره وری رضایت بخش به نظر نمی رسد.

    بعیدی گفت: بدون تردید جهت فراهم شدن بسترِ کار و فعالیت، سرمایه و هزینه های بسیاری مصروف می شود و به تبع باید خروجی این سرمایه گذاری ها از تناسب منطقی برخوردار باشد و در صورت حاصل شدنِ خروجی مثبت و سازنده از این سرمایه گذاری‌ها، بهره وری نیروی انسانی و اقتصاد رو به رشد خواهد بود،در غیر اینصورت فرسایش و اُفت ضریب دستاوردها،نتیجه اجتناب ناپذیر بهره وری حداقلی است.

    به اعتقاد وی عوامل زیادی همچون نارسایی های مدیریتی،جذب غیر متعارف نیرو،حقوق و مزایای ناکافی،عدم وجود شایسته سالاری منطقی،استهلاک بالای تجهیزات و ادوات مرتبط با واحدهای تولیدی،اقتصادی و خدماتی در کم کردن بهره وری موثر هستند که امید آن می رود با مطالعه و بررسی همه جانبه و تلاش جهت برطرف کاستی ها در عرصه های اشاره شده،افزایش بهره وری حداکثری نیروی انسانی به عنوان مهم ترین مولفه در توسعه اقتصادی کشور، با رشد و ارتقای هر چه بیشتری همراه شود.

    گزارش از ناصر رمضانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | آموزش و پرورش | برنامه ریزی | کشورهای دیگر | سرمایه گذاری | برنامه | آموزشی | اقتصادی | منابع | کشورها | برنامه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب لاتین