افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    در این گزارش به بررسی راهکارهای موثر جهت مقابله با سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی در فصل بهار پرداخته شده است است.

    چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،بدون تردید یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی هر کشوری به حوزه زراعت و باغداری آن معطوف می شود، عرصه ای که تامین کننده سلامت و استقلال غذایی هر جامعه ای به شمار می رود.بنابراین در صورت بروز نارسایی و خلل در این حوزه ،یکی از ارکان مهم و اساسی در توسعه اقتصادی تضعیف و متزلزل خواهد شد.

    قطع به یقین تقویت و توسعه حوزه زراعت و کشاورزی مستلزم تامین پیش نیازها و الزامات خاص به خود در هر سه بخش کاشت،داشت و برداشت است.به رغم اهمیت این حوزه،متاسفانه کشور کشور عزیزمان ایران در هر سه بخش با پرسشها و معضلاتی دست و پنجه نرم می کند که برطرف آن روند شکوفاییِ زراعت و کشاورزی در این مرز و بوم را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

    یکی از این معضلات به پدیده سرمازدگی معطوف می شود که متاسفانه در سالیان اخیر به کرات باعث تحمیل خسارت های سنگین به باغداران و کشاورزان شده است و شوربختانه در سالِ جاری نیز این معضل در بسیاری از نقاط کشور دامنگیر فعالان این عرصه شد.

    چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    متاسفانه،بهار از مقاطعی است که بستر و زمینه سرمازدگی باغات و اراضی زراعی فراهم می شود و در صورت عدم اتخاذ تدابیر موثر و مقتضی، سوخت شدن و هدر رفت سرمایه و انرژی باغداران و زارعان بسیار محتمل خواهد بود.

    تردیدی وجود ندارد کم کردن محسوس و یکباره دما از پدیده هایی است که نمی توان با آن مقابله کرد ولی می توان با آینده نگری تمهیدات مورد نیاز ،آسسیب ها و ضرر و زیان آن را کنترل کرد، در غیر اینصورت تحمیل خسارات میلیاردی به عرصه باغداری و کشاورزی کشور تعجب آور و غیر منتظره نخواهد بود.

    طی روزهای گذشته،نامه اتحادیه سراسری باغداران کشور به روسای قوه مجریه و مقننه ابعاد تاسف آورِ هر چه بیشتری را از ضرر و زیان سرمازدگی به باغات کشور هویدا کرده است.

    آنچنان که در این نامه قید شده،سرمازدگی در ۱۷ استان کشور باعث خسارات هفت تا هشت هزار میلیارد تومانی شده است هست، رقمی قابل توجه که قطعا در صورت پیشگیری از آن،شرایط متفاوت تری را در عرصه باغداری کشور شاهد خواهیم بود.

    در این گزارش به بررسی راهکارهای موثر جهت مقابله با سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی در فصل بهار پرداخته شده است است.

    بر اساس گزارشات منعکس شده است در رسانه ها،بیش از ۶۷۸ هزار هکتار از محصولات باغی و قریب به سه میلیون تن از محصولات سردسیری دچار سرمازدگی شده است اند.

    چه باید کرد؟

    محمد علی رهگذر،یکی از فعالان باسابقه عرصه زراعت و باغداری در شهرستان شهریار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم آموزش مورد نیاز جهت باغداران به منظور مقابله موثر با چنین پدیده هایی بیان کرد:متاسفانه فعالان این عرصه،با پرسشها عدیده بسیاری مواجه هستند و پدیده سرمازدگی نیز بعضا مزید بر علت می شود که خسارات بسیاری به کشاورزان و باغداران تحمیل شود.

    وی افزود:آنچه که منجر به خسارت در باغات می شود به سرمای ناگهانی و کم کردن شدید دما در خارج از وقت طبیعی،بعد از زمستان و در بازِه شکوفه زدن درختان باز می گردد و بعضا ممکن است کم کردن دما زمانی واقع شود که به اصطلاح، میوه های سردرختی را دچار آسیب کند.

    این باغدار فعال در غرب استان پایتخت کشور عزیزمان ایران مطرح کرد:برخی تصور می کنند با شکل گرفتن میوه های سردرختی،مقاومت در برابر سرما زیاد کردن می یابد،در صورتی که شکوفه های درختان نسبت به کم کردن یکباره دما از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

    رهگذر گفت:به هر ترتیب زیاد کردن مقاومت درختان در برابر سرما در فصل بهار،ضرورتی است که غفلت از آن با خسارات بسیاری توام خواهد شد.

    وی در تشریح راهکارهای مقابله با سرمازدگی درختان گفت:یکی از روش های موثر به گرم کردن باغات با بهره گیری از تجهیزات گرمایشیِ خاص معطوف می شود،دستگاه هایی که بصورت خاص جهت باغات و اراضی کشاورزی طراحی و ساخته شده است اند و با فنی که در آن تعبیه شده،گرما به سمت درختان پراکنده می شود و این شیوه در مواقع خاص نقش موثری در مقابله با سرمازدگی ایفاء می کند.

    چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    رهگذر گفت:ایجاد دود در فضای باغ با سوزاندن اقلامی همچون کاه،لاستیک و… ، بصورتی کنترل شده است که به تسری آتش در نقاط دیگر باغ منتهی نشود از دیگر روش های موثر جهت مقابله به سرمازدگی به شمار می رود.

    این باغدار فعال در غرب استان پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد:پاشیدن آب بر روی شاخه های درختان در دمای صفر درجه از دیگر روش های تاثیرگذار در مقابله با سرمازدگی باغات به شمار می رود.

    وی در تشریح این شیوه گفت:اگرچه پاشیدن آب به نوبه خود باعث شکل گیری یخ بر روی شاخه ها می شود،اما در واقع امر این یخ ها به مثابه عایقی بر روی جوانه ها ،مقاومت و مصونیت در برابر سرما را زیاد کردن می دهد.

    رهگذر تصریح کرد:استفاده از بعضی ترکیبات شیمیایی مخصوص همچون هورمون نفتالین استیک اسید در بهار،یکی دیگر از راهکارهای موثر در مقابله با سرمازدگی به شمار می رود،اما تفاوت این اقدام با دیگر شیوه ها از حیث تاخیری است که در وقت گل دهی و شکوفه دادن درختان ایجاد می کند و به نوعی این تعویق در گل دهی باعث می شود ریسک احتمالیِ سرمازدگی تا حدودی کم کردن پیدا کند.

    در این گزارش به بررسی راهکارهای موثر جهت مقابله با سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی در فصل بهار پرداخته شده است است.

    این باغدار فعال در غرب استان پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت:به تاخیر انداختن هَرَسِ زمستانی،حذف علف های هرز باغات و دوری از برگرداندن خاک سطحی باغات از دیگر روش ها و راهکارهایی است که می تواند در مواقعی خاص، دامنه خسارات احتمالی را تا حدود بسیاری محدود کند.

    وی افزود:موقعیت جغرافیایی باغات نیز از دیگر عوامل مهم به شمار می رود لیکن بعضا ممکن است جانمایی باغ بصورتی باشد که به سادگی در معرض سرمازدگی قرار گیرد و به تبع در صورت قرار داشتن باغ در مناطق شیب دار،در جوار جنگل ها،رودخانه ها،برکه ها و حاشیه سواحل رودخانه ها یا دریاها،به علت رطوبت بالای موجود در آن،امکان سرمازدگی به میزان قابل توجهی کم کردن پیدا خواهد کرد.

    لزوم کشت بذرها و درختانی که از مقاومت بالاتری در برابر سرما برخوردارند

    با همه این اوصاف و با وجود نقش موثر تدابیر و تمهیدات مقتضی جهت مقابله با سرمازدگی،نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که متاسفانه بعضی باغداران بدون توجه به شرایط محیطی و منطقه ای به کاشت بذر و درختان میوه مبادرت می ورزند و به تبع در چنین شرایطی شکوفه و سردرختی ها در صورت کم کردن یکباره دما دچار آسیب هایی جدی می شوند.

    در چنین شرایطی،آموزش باغداران به کشت و کاشت درختان و بذرهای مقاوم از ضروریاتی است که با عِلمِ به آن می توان،در برابر سرمازدگی، دامنه و دایره خسارات را به میزان قابل توجهی محدود کرد و تحقق چنین امری منوط و مشروط به ارائه آموزش های هر چه زیاد و البته رغبت و توجه فزاینده تر کشاورزان و باغدارانِ سنتی به آموزش های علمیِ روز است.

    چگونه می توان از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد؟

    گزارش از ناصر رمضانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کشاورزی | باغداری | ایران | آموزش | مقابله | درختان | محصولات کشاورزی | وزارت جهاد کشاورزی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب های الکترونیک اورجینال