انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » ، ایران مال&quot، تخلف ٢١٠ هزار متری &quot

    ، ایران مال&quot، تخلف ٢١٠ هزار متری &quot

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به تخلف ٢١٠ هزار متر مربعی پروژه “ایران مال ” آخرین شرح این پروژه را با مساحت یک میلیون و ۶۶۹ هزار متر مربع تشریح کرد.

    ، ایران مال&quot، تخلف ٢١٠ هزار متری &quot

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به تخلف ٢١٠ هزار متر مربعی پروژه “ایران مال ” آخرین شرح این پروژه را با مساحت یک میلیون و ۶۶۹ هزار متر مربع تشریح کرد.

    اما و اگرهای “ایران مال” زیر ذره بین شورا

    محمد سالاری مدیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تشریح شرح پروژه “ایران مال”، گفت: یکی از چالش های اساسی که ما در حوزه شهرسازی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران طی سال های گذشته و حتی دهه های اخیر با آن مواجه بودیم و هنوز هم علی رغم پیگیری ما کم و بیش ادامه دارد و ریشه کن نشده، این است که رویکرد و استراتژی شهرداری ها اعم از شهرداری مرکز و مناطق در اعطای پروانه ها و مجوزها به خاص در پروژه های بزرگ مقیاس چند منظوره همانند مال ها و مگامال ها صرفا مبتنی بر درآمدزایی بوده است.

    عبارات مهم : شورای اسلامی – پارکینگ
    این در حالی است که یکی از تکالیف طرح تفصیلی که هنوز بعد از هفت سال از ابلاغ این طرح تعیین وظیفه نشده، این بود که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران اگر در پهنه هایی مثل s و یا m مجوز ساخت واحد تجاری، پاساژ، مال و یا مگامال می دهد باید این مجوز مبتنی بر یک نیازسنجی و انجام مطالعات جامع جهت تعیین نوع بهره برداری از کاربری پروژه باشد. در حقیقت باید نوع بهره برداری این پروژه ها مشخص شود.

    ما کاربری کلی به نام تجاری داریم که به تالارهای پذیرایی، موبایل فروشی، خرازی، شیرینی فروشی، سوپرمارکت و حتی مغازه های کتابفروشی نیز اطلاق می شود و ذیل این کاربری کلی تجاری، بهره برداری های متعددی وجود دارد.

    اگر شهرداری یک منطقه به این باور برسد که به عنوان مثال در این منطقه تالار پذیرایی به حد نیاز ساخته شده است و بیش از این ساخت تالار پذیرایی موجب جذب سفر زیاد می شود و تبعات ترافیکی و اجتماعی به همراه دارد باید نسبت به صدور مجوز دوباره دقت مورد نیاز را داشته باشد و محدودیت ایجاد نماید. این عنوان در مورد سالن های همایش و یا حتی هتل که در پایتخت کشور عزیزمان ایران با کمبود مواجه هستیم و شهرداری ضرورت دارد که جهت ساخت هتل در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران یاری کند باید مدنظر قرار گیرد. آیا که ساخت هتل بزرگ مقیاس در محله ای خاص آنهم بدون در نظر گرفتن پیوست های مطالعاتی می تواند تبعات جدی ترافیکی به همراه داشته باشد هر چند که ساخت هتل در پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند به عنوان یک ضرورت، منابع پایدار و جذب گردشگر را به همراه داشته باشد.

    شهرداری مکلف است با این رویکرد هنگامی که مجوزی را صادر می کند جهت مصارف تجاری کاملا بهره برداری ها را مشخص کند ولی متاسفانه شهرداری در دوره گذشته به این مباحث ورود نداشته و هر فردی که تقاضای پروانه ساخت نموده مجوز مربوطه بدون در نظر گرفتن نوع بهره برداری جهت آن محوز صادر کرده هست. در حقیقت عنوان راهبری و هدایت کاربری های شهر که در محتوای طرح تفصیلی وجود داشته رعایت نشده و هدایت شهر از دست شهرداری خارج شده است به این ترتیب شاهد صدور مجوز ساخت مال ها و مگامال های بسیاری در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بدون تعیین نوع بهره برداری آنهم براساس نیازسنجی محلات و مناطق بدون در نظر گرفتن بعدی بوده ایم.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران ادامه داد: با چنین رویکردی وجود مال ها و مگامال ها به جای اینکه وقت باشند امروز به ترساندن تبدیل شده است اند و اساسا ایجاد یک پاساژ و مگامال که می تواند یک وقت جهت شهر باشد و در دنیا نیز اینگونه است ولی در پایتخت کشور عزیزمان ایران غالبا به ترساندن تبدیل شده است هست. بی تردید یکی از ضرورت های شهرسازی و معماری به خاص در شهری همچون پایتخت کشور عزیزمان ایران این است که در مناطق شهر، خدمات مورد نیاز شهروندان در خود محلات به شهروندان آن محله ارائه شود آیا که با این شیوه وقت مردم کمتر تلف می شود و آلودگی هوا و ترافیک نیز کم کردن می یابد.

    سالاری در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح روند احداث پروژه کشور عزیزمان ایران مال، گفت: طی هفته های گذشته شرکت بازرسی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران به این عنوان ورود پیدا کرد که جای تقدیر دارد. اتفاقی که در دوره های مدیریت شهری قبلی روی نمی داد و شاهد چنین ورودهایی از سوی نهادهای نظارتی در خود شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران نبودیم. حال که شرکت بازرسی به موضوعاتی مثل تخلفات پروژه های متفاوت ورود پیدا می کند می تواند رویکرد خوبی در جهت ایفای نقش نظارتی این شرکت باشد و البته این ورود به صورت تخصصی و با رویکرد آسیب شناسی و حل مساله به منظور جلوگیری از استمرار روندهای غلط گذشته باشد.

    بی تردید رسانه ای کردن مباحث قبل از روشن شدن همه ابعاد آن، می تواند به اصل فلسفه ورود نظارتی لطمه وارد کند.

    کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز به عنوان کمیسیون تخصصی به این مساله ورود پیدا کرد که این ورود بر اساس ارجاعی بود که به وسیله ریاست شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به کمیسیون های معماری و شهرسازی و کمیسیون بودجه و معاونت نظارت شورا انجام شده است است.

    هفته گذشته جلسه ای با حضور تعدادی از همکاران در شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد که در آن مسئولین شرکت بازرسی نیز حضور داشتند. شبهاتی جهت ما وجود داشت که بعد از ارائه گزارشات این پروژه در جلسه تا حدی پاسخ داده شد ولی تصمیم گرفتیم که عنوان جهت اینکه به صورت ملموس تر مشخص شود دیدار میدانی از پروژه داشته باشیم.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با تاکید بر اینکه بعد از برگزاری جلسه و دیدار میدانی شهرداری منطقه را ملزم کردیم که گزارشی از این پروژه به شورا ارائه دهد، افزود: دیروز این گزارش به وسیله شهرداری منطقه ارائه شد نمایندگان بازرسی و نمایندگان فنی نیز حضور داشتند و نسبت به این گزارش اعتراضی اعلام نشد. در این گزارش آمده بود که قریب به ۲۱۰ هزار متر مربع مازاد بر آخرین پروانه ای که جهت پروژه صادر شده است تخلف ساختمانی رخ داده است.

    مساحت عرصه این پروژه حدود ۳۱۷ هزار متر مربع یعنی حدود ۳۲ هکتار است و تعداد هشت پروانه ساختمانی طی مدت هفت سال گذشته جهت این پروژه صادر شده است که در آخرین پروانه که ملاک عمل است به میزان یک میلیون و ۶۶۹ هزار متر مربع مجدز داده شده است است که از این میزان حدود دویست هزار متر مربع در یک برج اداری هندز ساخته نشده است.

    بر اساس گزارش ارائه شده است به وسیله شهرداری منطقه ۲۲ در جلسه روز یکشنبه از تخلف حدود ۲۱۰ هزار متر مربعی، ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع آن بصورت فضاهای فرهنگی اضافه شده، سه هزار و ۷۰۳ متر مربع توسعه هتل بوده و همچنین چهارده هزارو ۷۲۹ متر مربع در حوزه توسعه فضای ورزشی بوده است.

    یک هزار و ۳۵۴ متر مربع فضای خدماتی، سه هزار و ۸۲۷ متر مربع مسجد، ۱۵ هزار و ۴۲۹ متر مربع انبار تجاری، ۵۹۷ متر مربع اداری و ۲۷ هزار متر مربع هم لابی هتل و ۲۵ هزار متر مربع نیز راه پله ها و فضاهای مشاع بوده است.

    از تخلفات مذکور ۶۷ هزار و ۲۵۰ متر مربع نیز به عنوان فضای پارکینگ اضافه شده است است.

    در مجموع سه هزار و ۹۴۰ واحد پارکینگ نسبت به آنچه که در پروانه آمده از بین بردن شده است هست. در حقیقت بر اساس آنچه در آخرین پروانه صادر شده است که ملاک عمل است آمده باید ۲۲ هزار و ۴۰۱ واحد پارکینگ تامین می شده است که با توجه به بناهایی که در این پروژه اضافه شده است مشمول بر فضاهای فرهنگی و ورزشی، باید ۸۳۶ واحد پارکینگ دیگر به این رقم اضافه شود. به این ترتیب ۲۳ هزار و ۲۳۷ واحد پارکینگ در مجموع به موجب آنچه که معاونت شهرسازی منطقه ۲۲ اعلام کرده است باید تامین شود.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به اصلاحات انجام شده است در پارکینگ های موجود این پروژه به وسیله مالک و تغییرات در چیدمان پارکینگ ها، گفت: مالک تغییراتی در چیدمان پارکینگ ها و اجرای رمپ و لوپ ها ایجاد کرده که چنانچه مورد تایید معاونت شهرسازی منطقه نیز قرار بگیرد، به این ترتیب می تواند ۲۲ هزار و ۲۲۷ واحد پارکینگ تامین کند لذا با این حال تعداد یک هزار و ۱۰ واحد بازهم کم دارد و مالک اعلام کرده که یک طبقه از گذشته ستون زده شده است ولی شهرداری ساخت آن را متوقف کرده لذا در صورت توافق شهرداری می تواند کمبود پارکینگ را در این طبقه تامین کند.

    در حال حاضر سه هزار و ۹۰۰ واحد کمبود پارکینگ در این پروژه وجود دارد که دو هزار و ۹۰۰ واحد با تغییرات انجام شده است می تواند تامین شود ولی اگر این تغییرات به وسیله شهرداری مورد موافقت قرار گیرد باز هم هزار واحد کم است که مالک اعلام کرده آمادگی دارد روی پارکینگ فعلی و در طبقه ای که از قبل ستون زده شده است پارکینگ مورد نیاز را تامین کند.

    علاوه بر موارد مذکور در این پروژه احداث تونل در شمال شرقی پروژه و تصرف قسمتی از بزرگراه شهید خرازی به صورت اختصاصی و به مساحت حدود پنج هزار و ۴۲۳ متر مربع و همچنین احداث تونل در محدوده شمال غربی پروژه در محدوده قدرالسهم شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران به میزان ۸۶۰۷ متر مربع و نیز احداث معبر اختصاصی به مساحت ۱۸۱۵۶ متر مربع از تخلفات این پروژه هست. در حقیقت تونل هایی جهت دسترسی غرب به شرق و شرق به غرب اتوبان ایجاد شده است که هزینه آن به شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران پرداخت نشده است.

    غیر از تخلفات مطرح شده است مهمترین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مطالعات ترافیکی که با توجه به حجم بالای جذب سفر از سراسر پایتخت کشور عزیزمان ایران و حتی کشور عزیزمان ایران در این پروژه وجود خواهد داشت می بایست راستی آزمایی شود لذا باید این عنوان مورد بررسی قرار گیرد هرچند مالک اعلام کرده که مجموعه ای از کارشناسان حمل و نقلی را به کار گرفته و یکی از دغدغه های این پروژه همین عنوان بوده آیا که ترافیک کل پروژه را دچار مسئله می کند.

    ما مالک را مکلف کردیم که در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مطالعات ترافیکی را اوسط مشاور مربوطه ارائه دهد و قبل از افتتاح، این عنوان مورد تایید قرار گیرد و پرسشها ترافیکی قبل از افتتاح این پروژه حل و فصل شود. به این ترتیب شورا تصمیم دارد که به وسیله کمیسیون تخصصی به عنوان ترافیکی ورود جدی داشته باشد به شکلی که حتی عنوان دسترسی مترو نیز جهت این پروژه مورد بررسی قرار گرفته آیا که این پروژه کل منطقه و شهر را تحت تاثیر قرار می دهد لذا مالک باید در احداث پروژه مترو همکاری جدی داشته باشد.

    پرونده تخلفات این پروژه به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفته البته مقرر شده است که شهرداری منطقه بر اساس تطبیق هایی که جهت این پروژه انجام می دهد فرم خلافی که در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است را برطرف مسئله کند و کل خلافی دقیق مورد تایید شرکت بازرسی شهرداری و سایر نهادها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شود تا به عنوان مرجع قانونی پیگیری و بررسی این پروژه به طور کامل انجام شود.

    بحث جدی دیگری که شرکت بازرسی نیز در خصوص آن دغدغه دارد این است که فرآیندهایی که در مورد فرم های اعلام عوارض و نحوه واریزی ها وجود داشته یک بار دیگر بازبینی شود در حقیقت ضرورت دارد که بر اساس تعرفه های قانونی، فرآیندهای مالی یک بار دیگر بازبینی شوند.

    سالاری در تشریح میزان فضاهای هر یک از کاربری ها در این پروژه بر اساس آخرین پروانه صادر شده است که به وسیله شهرداری منطقه ۲۲ اعلام شده است هست، گفت: از میزان یک میلیون و ۶۶۹ هزار متر مربع مساحتی که در پروانه این پروژه آمده است ۲۶۷ هزار و ۳۱۸ متر مربع تجاری مشمول بر ۸۶۷ واحد، ۴۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع هتل مشمول بر ۴۲۹ اتاق و سوئیت، ۱۸۰۰ متر مربع ورزشی، ۱۳۸ هزار و ۲۱۵ متر مربع اداری مشمول بر ۹۸۱ واحد، ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع تفریحی، ده هزار و ۸۶۷ متر مربع انبار تجاری، ۱۲ هزار و ۵۴۷ متر مربع فرهنگی، ۱۲ هزار و ۷۱۲ متر مربع ساخت یک فروشگاه بزرگ که جزو فضای تجاری محسوب می شود، آمده هست. و البته فضاهایی که در تخلف حدود ۲۱۰ هزار مترمربعی اعلام شد به این اعداد و ارقام اضافه می گردد.

    بر اساس مجموعه پروانه هایی که جهت این پروژه صادر شده است است مالک اعلام می کند که بر اساس زیرپهنه های ملاک عمل طرح تفصیلی ساخت و ساز را انجام داده بر اساس اعلام شهرداری زیرپهنه ای که ملک در آن قرار گرفته است s ۲۱۱ و s ۱۲۱ است و روالی که بارگذاری پهنه باید در آن انجام شود به این صورت بوده که بارگذاری پهنه قالب ملاک عمل قرار می گیرد که عمده این ملک یعنی حدود ۷۵ درصد آن در زیرپهنه اس ۲۱۱ قرار گرفته، زیرپهنه ای که تراکم آن ۵۲۰ درصد است و شهرداری اعلام کرد علیرغم اینکه تراکم این ملک ۵۲۰ درصد بوده و می توانسته در ۵۲۰ درصد عرصه زمین، کاربری بافایده داشته باشد حداکثر ۳۰۵ درصد آن را در پروانه استفاده کرده است.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    ، ایران مال&quot، تخلف ٢١٠ هزار متری &quot

    واژه های کلیدی: شورای اسلامی | پارکینگ | شهرسازی | شهرداری | پروانه | معماری | کمیسیون | پروژه | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب لاتین