شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب ، دوره خشکسالی در کشور عزیزمان ایران بسر آمد؟

    آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب ، دوره خشکسالی در کشور عزیزمان ایران بسر آمد؟

    رئیس مرکز خشکسالی گفت: برون رفت کشور عزیزمان ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال‌های پیش رو پایه و اساس علمی ندارد.

    آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب ، دوره خشکسالی در کشور عزیزمان ایران بسر آمد؟

    صادق ضیاییان مدیر مرکز خشکسالی و مدیریت بحران شرکت هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، راجع به آخرین وضعیت پدیده خشکسالی و عوض کردن اقلیم در کشور ،اظهار کرد: طی بررسی بازه زمانی ده ساله از سال ۸۱ و بازه زمانی یکساله از سال ۸۴ ،کشور در یک دوره خشکسالی قرار گرفته هست. منظور از این امر بررسی دوره خشکسالی ده ساله و یک ساله نسبت به دراز مدت است.

    به گفته وی اثرات عوض کردن اقلیم ، گرم شدن زمین و بسیاری از عوامل دیگر همگی دست به دست یکدیگر دادند تا با کم کردن بارش و زیاد کردن خشکی و دما در کشور روبرو شویم .طبق نتیجه های بررسی ها کماکان این سناریو طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده ادامه خواهد داشت. البته این امر بدان معنا نیست که در تمامی این سال ها با پدیده خشکی روبرو هستیم آیا که ممکن است در بعضی از این سال ها اوضاع بارش ها مناسب باشد.

    ضیاییان با اشاره به آخرین اوضاع مقایسه میانگین بارش ها طی سال های خشکسالی گفت: در ۵۰ سال اخیر،حدود ۵۰ میلی متر از متوسط بارش ها کاسته شد و هم اکنون میانگین بارندگی ها به ۲۳۰ میلی متر رسیده هست. این در حالی است که این عدد در ۳۰ سال گذشته بیش از ۲۷۰ میلی متر بوده است.

    آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب ، دوره خشکسالی در کشور عزیزمان ایران بسر آمد؟

    این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بعضی کارشناسان از زیاد کردن میزان بارندگی در اردیبشهت ۹۷ نسبت به ده سال اخیر خبر می دهند، افزود: بارش های اردیبهشت امسال نسبت به درازمدت طولانی بود و موجب شد بخشی از کم کردن بارندگی ها که تا اواسط فروردین در کشور رخ داده بود، جبران شود.

    وی با بیان اینکه تا ۲۰ فروردین با کم کردن ۴۸ درصدی بارش روبرو بودیم ، اظهار کرد: البته به لطف خدا با بارش های مناسبی که در اردیبهشت صورت گرفت، اوضاع تا حدودی اصلاح یافت و هم اکنون کم کردن میزان بارندگی به ۲۶ درصد رسیده است.

    ضیاییان با اشاره به اینکه در اردیبشهت امسال میزان بارش ها حدود ۳۹ میلی متر بود، بیان کرد: این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۶ میلی متر و در درازمدت ۱۸٫۸ درصد بوده است . این امر بیانگر زیاد کردن بیش از ۴۳ درصدی بارش نسبت به درازمدت است.

    رئیس مرکز خشکسالی میزان بارش در ماه های آتی را آینده نگری کرد و گفت: با توجه به آنکه محیط زیست کشور ما به گونه ای است که بارش های تابستانه چندانی ندارد، در عین حال آینده نگری می شود که این سهم اندک در فصل تابستان در حد نرمال اتفاق بیفتد.

    رئیس مرکز خشکسالی گفت: برون رفت کشور عزیزمان ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال‌های پیش رو پایه و اساس علمی ندارد.

    وی با بیان اینکه روند تغییرات آب و هوایی و استفاده بی رویه از آب بر شدت یافتن خشکسالی های اخیر تاثیر بسزایی داشته هست، افزود: همزمانی روند عوض کردن اقلیم با زیاد کردن دما و کم کردن باران منجر به زیاد کردن تبخیر و تعرق شده است است به طوریکه هر ساله ۴ میلی متر تبخیر و تعرق ناشی از زیاد کردن دما رخ می دهد. از آن جا که کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته هست، هر ساله شاهد شدت یافتن خشکسالی هستیم ، این امر می طلبد تمهیدات خاص ای جهت مدیریت منابع و مصرف آب صورت بگیرد آیا که کشورهای منطقه و خاورمیانه ، اغلب کشورهای دنیا همچون استرالیا، کالیفرنیا و بعضی کشورهای پربارش نظیر ژاپن مدیریت صحیحی روی مصرف آب اعمال کرده اند .

    به گفته ضیاییان اگرچه براساس آمارها ۶۰ تا ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در بخش مصارف خانگی، هزینه های هنگفتی جهت استحصال آب صورت گرفته است که به همین خاطر جهت حفظ این گنجینه الهی و مایه حیات باید تلاش های روز افزونی صورت گیرد.

    برون رفت کشور عزیزمان ایران از خسکسالی شایعه ای بیش نیست

    وی در پاسخ به این پرسش که بعضی کارشناسان خبرهایی از برون رفت کشور عزیزمان ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال های پیش رو می دهند، بیان کرد: باید دید که مبنای علمی صحبت این افراد چیست آیا که یافته های علمی محققان در دنیا، دانشمندان کشور و تحقیقات شرکت هواشناسی روند کلی کم کردن بارش و زیاد کردن دما را نشان می دهد و بعضا ممکن است در سال های آتی ،یک تا دو سال، سال های قابل قبولی از نظر بارش داشته باشیم.

    این مقام مسئول گفت:مطلب برون رفت کشور عزیزمان ایران از خشکسالی را در اواخر سال گذشته خوانده ام در این مطلب به دور پیوندهای مختلفی که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، اشاره شده است بود، ولی باید گفت که این مطلب هیچ باور و اساس علمی ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد و به عبارت دیگر شایعه ای بیش نیست.

    رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن کشور عزیزمان ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک، خشکسالی ها ادامه خواهد داشت آیا که به رغم بارش های مناسب در اردیبهشت، هنوز با کم کردن ۲۶ درصدی بارش نسبت به دراز مدت روبرو هستیم.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری که امکان جبران کم کردن ۲۶ درصدی بارش در فصل تابستان وجود دارد، افزود: با وجود آنکه غالب بارش ها در کشور اتفاق افتاده هست؛ بنابراین بارش های تابستانه تنها ۱ تا ۲ درصد از این میزان را جبران خواهد کرد.

    آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب ، دوره خشکسالی در کشور عزیزمان ایران بسر آمد؟

    ضیاییان در توصیه ای به افراد گفت: با توجه به کم کردن بارش و بحران منابع آبی باید تمهیدات خاص ای جهت بخش کشاورزی و مصارف خانگی در نظر گرفته شود ضمن آنکه افراد باید با عوض کردن فرهنگ مصرف آب و استفاده از شیرآلات در صرفه جویی زیاد مصرف آب کوشا باشند.

    به گفته وی با توجه به قرار گرفتن کشور عزیزمان ایران در منطقه خشک و نیمه خشک توصیه می شود که در ۸۰ درصد فضاسازی ها از چمن استفاده نشود تا بتوانیم از اعمال فشار بر منابع آبی کشور بکاهیم.

    رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران شرکت هواشناسی در آخر تصریح کرد: استفاده از آب های خاکستری و زیاد کردن سیکل برگشت آب در صرفه جویی منابع آبی تاثیر بسزایی دارد آیا که در مجموع کل کشور، با پدیده زیاد کردن یک درجه ای دما روبرو هستیم و استمرار این امر منجر به تبخیر منابع آبی می شود . از آن جا که در فصول سرد سال بارش و ذخیره برفی چندانی نداشتیم،بنابراین انتظار می رود که تمهیدات خاص ای جهت مدیریت مصرف آب صورت بگیرد.

    انتهای پیام/

    رئیس مرکز خشکسالی گفت: برون رفت کشور عزیزمان ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال‌های پیش رو پایه و اساس علمی ندارد.

    واژه های کلیدی: میزان بارش ها | سال آینده | بارندگی | استفاده | مدیریت | خشکسالی | منابع | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب اورجینال