خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    بسیاری از شرکت‌های واگن‌سازی با وجود پرسشها مالی در این بخش تواسته‌اند به خودکفایی برسند.

    کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    به گزارش خبرنگار راه و شهرسازیگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از بخش‌های مهم عمرانی کشور نقش عمده‌ای در حوزه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها ایفا می‌کند، کشور عزیزمان ایران نیز به علت موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ارتباطی استراتژیک زمینی و دریایی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و می‌تواند با توسعه و گسترش حمل‌ونقل ریلی درآمدزایی کند و مهمترین پیش‌نیازها، جهت زیاد کردن درآمدهای اقتصادی توسعه حمل‌ونقل ریلی و به خودکفایی رسیدن در ساخت واگن است.

    تولید واگن در کشور از جمله الزامات توسعه شبکه‌های ریلی به شمار می‌رود، بومی‌سازی و خودکفایی این محصول مهم ریلی با توجه به فرسودگی واگن‌های درحال استفاده (میانگین عمر ۴۰ سال) و نیاز مبرم شرکت‌های بهره‌بردار، دارای اهمیت فراوانی است.

    طی چند سال گذشته شرکت‌های تولید‌کننده داخلی توانسته‌‌اند با استفاده از دانش و فناوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتا زیادی تأمین و به خودکفایی ۷۰ درصدی در این بخش برسند.

    کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    با وجود خودکفایی یک کشور در تولید واگن متأسفانه داستان واردات واگن از سوی شهرداری جهت تأمین واگن‌های مترو این روزها به یکی از چالشی‌ترین مباحث یکسان بین وزارتخانه‌های متفاوت و شهرداری رسیده است.

    براق سازی قرارداد ۶۳۰ واگن مترو

    گلشنی مدیرعامل شرکت واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، به شفاف‌سازی واردات واگن از سوی شهرداری پرداخت و گفت: قرارداد ۶۳۰ واگن مربوط به خارج از کشور نیست، لیکن که دو سال پیش مصوبه‌ای در شورای اقتصاد به تصویب رسید که طبق آن مقرر شد ۲ هزار واگن مترو جهت متروهای شهرهای متفاوت تأمین شود که در این قرارداد باید منابع مالی از طریق فاینانس تأمین می‌شد.

    گلشنی ادامه داد: ورود ۶۳۰ واگن، بخش اول تأمین این ۲ هزار واگن مترو است.

    مدیرعامل شرکت واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه دولت جهت ساخت این واگن‌ها مناقصه‌ای برگزار کرد، افزود: شرکت واگن‌سازی تهران در این مناقصه برنده شد ولی به علت تأمین فاینانس نیازمند یک شریک خارجی بود، به همین منظور از کنسرسیوم با یک شرکت چینی قراردادی منعقد شد.

    بسیاری از شرکت‌های واگن‌سازی با وجود پرسشها مالی در این بخش تواسته‌اند به خودکفایی برسند.

    وی افزود: در طی ساخت این ۶۳۰ واگن درصد بومی‌سازی ساخت واگن‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد و بخشی از دانش فنی و تکنولوژی در حوزه واگن‌سازی به داخل کشور انتقال می‌یابد.

    گلشنی با بیان اینکه دولت می‌تواند با حمایت از واگن‌سازان داخل کشور، بخش شخصی و تأمین منابع مالی مورد نیاز آنها قسمت عمده‌ای از واگن‌سازی بومی‌سازی کند، افزود: بعضی از قسمت‌های ساخت واگن به علت غیر اقتصادی بودن نمی‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم به همین منظور این اقلام از جمله چرخ و محورها باید از خارج کشور وارد شود.

    مدیرعامل شرکت واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران تأکید کرد: هم‌اکنون تیراژ تولید واگن در بسیاری از شرکت‌ها بالا است و قسمت عمده‌ای از این ۶۳۰ دستگاه به وسیله ما بومی‌سازی و ایرانی سازی شده است است.

    وی با بیان اینکه شرکت واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران طی ۱۵ سال فعالیت خود یک هزار دستگاه واگن را جهت متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران تحویل داده هست، افزود: ۱۰۰ واگن مترو نیز در مرحله انعقاد قرارداد است و بلافاصله بعد از فاینانس ساخت این واگن‌ها شروع می‌شود.

    گلشنی تأکید کرد: مدت وقت ساخت ۶۳۰ واگن از وقت قرارداد تا اتمام آن ۵۵ ماه طول می‌کشد.

    مهم ترین مسئله واگن سازان منابع مالی است

    مدیرعامل شرکت واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران اصلی‌ترین مسئله واگن‌سازان کمبود منابع مالی دانست و گفت: متأسفانه علاوه بر مسئله مالی استفاده نکردن از تمام ظرفیت شرکت‌های واگن‌سازی از سوی دولت است به طوریکه هم‌اکنون شرکت‌های واگن‌سازی با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

    کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    وی یادآور شد: شرکت‌ واگن‌سازی پایتخت کشور عزیزمان ایران قادر به ساخت ۳۶۰ واگن در طول سال است ولی ما تنها با یک‌سوم این ظرفیت فعالیت می‌کنیم.

    بر اساس این گزارش کمبود منابع مالی و عدم حمایت دولت باعث شده است بسیاری از شرکت‌های واگن‌سازی با مسئله مواجه شوند و بعضی از این شرکت‌ها نیز نیروهای خود را تعدیل کنند این در حالی است که دولت متاسفانه اقدام به واردات واگن از کشورهای متفاوت می‌کند.

    براساس این گزارش تکنولوژی ساخت واگن پیچیده نیست و اگر حمایت‌های دولت به شرکت‌های واگن‌سازی داخلی زیاد شود، این شرکت‌ها می‌توانند واگن‌هایی با کیفیت اروپایی تولید کنند. از سوی دیگر بالا بودن سود تسهیلات بانکی در کشور عزیزمان ایران از دیگر پرسشها شرکت‌های واگن‌سازی به شمار می‌رود، لیکن که سود بالای تسهیلات بانکی توان مسابقه را با کالاهای مشابه وارداتی می‌گیرد.

    واردات واگن ظلم بزرگی به تولید داخل است

    در همین خصوص یکی از فعالان واگن‌سازی اعتقاد است واردات واگن ظلم بزرگی به تولید داخل است لیکن که هم اکنون شرکت‌های واگن‌سازی تنها به علت واردات فعالیت خود را کمتر کرده‌اند، این در حالی است که می‌تواند مبالغی که جهت واردات به کشورهای خارجی داده می‌شود به شرکت‌های ایرانی تزریق شود.

    بسیاری از شرکت‌های واگن‌سازی با وجود پرسشها مالی در این بخش تواسته‌اند به خودکفایی برسند.

    این فعال بازار واگن‌سازی اعتقاد است: متاسفانه دولت به خاص وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی قراردادهای مختلفی را امضا کرده که نه تنها منفعتی جهت پیشرفت داخل ندارد بلکه باعث زیاد کردن موج بیکاری در کشور می‌شود.

    بر اساس این گزارش باز کردن پای اروپاییان و خارجی‌ها جهت اجرای برنامه‌های متفاوت که توان داخلی آن وجود دارد زمینه‌ساز کم کردن اشتغال و هدر رفتن منابع بزرگ انسانی می‌شود. ولی از سوی دیگر بومی‌سازی و حمایت از نیروهای داخلی و انتقال تکنولوژی از کشورهای خارجی می‌تواند راه‌گشای توسعه واگن‌سازی در کشور شود.

    توان کشور عزیزمان ایران در تولید واگن بی نظیر است

    محمد رجبی مدیر انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با تأکید بر اینکه کشور عزیزمان ایران هیچ مشکلی در ساخت واگن ندارد، گفت: تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی توان ساخت و بومی سازی کردن این صنعت را به عالی‌ترین شکل ممکن دارند.

    وی ادامه داد: اصلی‌ترین مسئله بخش حمل‌ونقل ریلی پول است و اگر دولت بتواند منابع مالی این شرکت‌ها و بخشی از مطالبات آنها را پرداخت هم مسئله این شرکت‌ها و هم مسئله شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برطرف می‌شود.

    کشور عزیزمان ایران می‌تواند در ساخت واگن خود کفا باشد ، مشکل مهم واگن سازان جیب خالی است

    رجبی گفت: متأسفانه شرکت‌های خارجی از طریق فاینانس وارد شرکت‌های داخلی می‌شود و با قسط‌ بندی کردن این فاینانس‌ها بعضی از ساخت واگن‌ها را بر عهده می‌گیرند.

    رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: در کشور عزیزمان ایران شرکت‌های واگن‌سازی نیرومند مانند ایریکو، واگن‌سازی تهران، مپنا وجود دارد که با مسئله مالی زیادی روبه‌رو هستند.

    وی گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت بخش بزرگی از پرسشها این شرکت‌ها برطرف کند.

    بر اساس این گزارش توسعه ناوگان ریلی از طریق واردات انجام نمی‌شود، بنابراین دولت باید با تزریق منابع مالی ارزان قیمت که اصلی‌ترین دغدغه این شرکت‌ها محسوب می‌شود، را برطرف کند.

    بنابراین باید با جلوگیری از واردات واگن بتوانیم اقتصاد مقاومتی و بومی سازی را در شرکت‌های واگن‌سازی زیاد کردن دهیم.

    گزارش از محبوبه کباری

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: واردات | ایرانی | وارداتی | قرارداد | اقتصادی | منابع | خارجی | ایران | فعالیت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی
  • چاپ کتاب آمازون
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک