انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » خبر تازه نه چندان خوشایند جهت کارمندان دولت

    خبر تازه نه چندان خوشایند جهت کارمندان دولت

    هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام برطرف تعارض از آرای شعب این دیوان اعلام کرد: فوق العاده خاص و تفاوت تطبیق، مستمر نبوده و احتساب آن در تعیین پاداش آخر خدمت وجاهت قانونی ندارد.

    خبر تازه نه چندان خوشایند جهت کارمندان دولت

    هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام برطرف تعارض از آرای شعب این دیوان اعلام کرد: فوق العاده خاص و تفاوت تطبیق، مستمر نبوده و احتساب آن در تعیین پاداش آخر خدمت وجاهت قانونی ندارد.

    بعد از اضافه کار؛ فوق العاده خاص هم از پاداش آخر خدمت از بین بردن شد

    شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در پیگیری به خواسته احتساب «تفاوت تطبیق و فوق العاده ویژه» در پاداش آخر خدمت، آرای متعارضی صادر کرده بودند که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام برطرف تعارض از آرای صادره و ایجاد وحدت رویه، وظیفه عنوان را مشخص کرد.

    عبارات مهم : دیوان عدالت اداری – حقوق بازنشستگی
    شعب بدوی با این استدلال که تفاوت تطبیق تابعی از حقوق و فوق العاده های مستمر است که از آن کسور بازنشستگی کسر می شود و طبق (ماده ۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری باید در محاسبه پاداش آخر خدمت ملاحظه شود و (همچنین مطابق ماده ۱۰۶ این قانون) مبنای کسور بازنشستگی و محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون باشد.

    بر این اساس، حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر و مطابق قانون بودجه سال ۱۳۹۳ تفاوت تطبیق در حکم حقوق ثابت تلقی و مشمـول کسر کسـور بازنشستگی است و در نهایت بـا وحدت ملاک از رأی وحدت رویه مورخ ششم شهریور ۱۳۹۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت و الزام به پذیرش خواسته صادر کردند.

    در برابر شعب یک، ۲ و ۱۴ تجدیدنظر به ترتیب با این استدلال که مطابق ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً مزایا و فوق العاده های شغلی در بندهای ۲، سه و پنج از ماده ۶۸ (قانون مدیریت خدمات کشوری) فوق العاده مستمر محاسبه و پرداخت می شود و به موجب ماده ۱۰۷ همین قانون پرداخت پاداش آخر خدمت مشمولان، به ازای هر سال خدمت، یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر آینده نگری شده است است و در نتیجه فوق العاده خاص (موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸) و تفاوت تطبیق (موضوع تبصره ماده ۷۸) مستمر نبوده و احتساب آن در تعیین پاداش آخر خدمت وجاهت قانونی ندارد، حکم به رد شکایت صادر می کردند.

    در همین ارتباط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۸ فروردین امسال با حضور رئیس، معاونان، رؤسا، مستشاران و دادرسان دیوان عدالت تشکیل شد و بعد از بحث و بررسی با اکثریت آراء، تعارض در آرای صادره را محرز دانسته و در اعلام کردند: بر اساس ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، عوامل مبنای پرداخت پاداش آخر خدمت «حقوق ثابت» به علاوه «مزایای مستمر» تعیین شده است است و طبق (صدر ماده ۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق ثابت مشمول بر حق شغل و حق شاغل است و برابر تبصره ماده ۷۶ این قانون صرفاً فوق العاده های مذکور در بندهای ۲، سه و پنج ماده ۶۸ آن، جزو فوق العاده مستمر تلقی شده است است.

    در ادامه رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت آمده است: بنابراین «تفاوت تطبیق» همان گونه که در رأی ۳۰ فروردین ۹۶ هیأت تخصصی اداری و استخدامی ذکر شده، نه جزو «حقوق ثابت» است و نه جزو «فوق العاده های مستمر» هست. به همین جهت قانونگذار در احکام بودجه سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ تاکید و تصریح کرده است که « تفاوت تطبیق» در احکام حقوقی کارمندان (احکام کارگزینی) به طور ثابت باقی بماند و مستهلک نشود و ماده ۵۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران (مصوب ۱۵ دی ۱۳۸۹) آن را قابل احتساب در فوق العاده اضافه کار ندانسته هست. در حالی که اگر جزو «حقوق ثابت» یا «فوق العاده های مستمر» بود حتماً در محاسبه اضافه کار لحاظ می شد و نیازی به تکرار عبارت «افزایش حقوق گروه های متفاوت حقوق بگیر به وسیله دولت به نحوی که تفاوت تطبیق در حکم حقوق ثابت باقی بماند، انجام می پذیرد» در قوانین بودجه سالیانه کل کشور وجود نداشت.

    این رأی می افزاید: هر چند رأی شماره ۳۰۰ مورخ ششم شهریور ۱۳۹۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حکم مقرر در بند «ز» ماده ۵۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران همخوانی ندارد، به علت اینکه این رأی، بخشنامه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مدیر جمهوری که قبل از تصویب و اجرایی شدن قانون برنامه پنجم توسعه ابلاغ شده است بود، را ابطال کرده، توانایی استناد ندارد و همچنین استدلال به اینکه از تفاوت تطبیق کسور بازنشستگی کسر می شود موجب نمی شود که تفاوت تطبیق در تعیین پاداش آخر خدمت مورد محاسبه قرار گیرد.

    در بخش نهایی حکم دیوان عدالت تاکید شده است است: اگر نظر قانونگذار بر احتساب بود، در ماده ۱۰۷ یا ذیل تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری همانند «حقوق بازنشستگی» به آن تصریح می کرد و عدم تصریح به منزله عدم احتساب هست. با توجه به مراتب، آراء صادر شده است مبنی بر رد شکایت به شرح مندرج در گردش کار صحیح و موافق مقررات تشخیص شد و این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ جهت شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه مورد نیاز الاتباع است.

    دیوان عدالت اداری پیشتر نیز بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت احتساب اضافه کار در پاداش آخر خدمت کارمندان را، قانونی اعلام کرده است.

    با این حساب، از این بعد علاوه بر محسوب نشدن اضافه کار، فوق العاده خاص و تفاوت تطبیق نیز در پاداش آخر خدمت کارمندان احتساب نمی شود.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: tasnimnews.com

    خبر تازه نه چندان خوشایند جهت کارمندان دولت

    واژه های کلیدی: دیوان عدالت اداری | حقوق بازنشستگی | بازنشستگی | مدیریت | قانونی | قانون | خبر | اجتماعی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب خلبانی زبان اصلی