آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد، آزادی خود ماه است كه او را پایبند می كند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی ۳ برابر شد؟

    زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی ۳ برابر شد؟

    افزایش ۳ برابری نقدینگی طی ۵ سال اخیر موجب سرازیر شدن سیل عظیم سرمایه های ریالی به جامعه شده است است.

    زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی 3 برابر شد؟

    افزایش ۳ برابری نقدینگی طی ۵ سال اخیر موجب سرازیر شدن سیل عظیم سرمایه های ریالی به جامعه شده است است که به نظر می رسد بانک ها در پی زیاد کردن سود سپرده های خود جهت جذب این میزان نقدینگی از بستر جامعه هستند ولی این روش از بدترین متدهای کنترل سرمایه های پولی به شمار می رود.

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه تحریریه سایت جوان، سد نقدینگی سرریز شده است است و جامعه به واهمه این سیل به هر سمتی که می‌تواند پناه می‌برد، گاهی بازار سکه، گاهی ماشین و گاهی نیز ارز. مدیران و مسئولان کشوری نیز جهت مهار این معزل، راهکار‌های فراوانی را بیان و یا امتحان می‌کنند، ولی عجیب است که زمزمه‌هایی از زیاد کردن قیمت سود بانکی به گوش می رسد.حواشی ها، تکذیب و شانه خالی کردن مسئولان مربوط نیز گرداب گیج کننده‌ای را جهت بانک‌ها و سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

    بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می بایست درصدد بررسی عواملی که به زیاد کردن این نقدینگی دامن زده است پرداخته و نتیجه های آن را به عموم جامعه ابلاغ کنند تا با اطلاعات کافی در برابر این حجم عظیم نقدینگی توانایی اتخاذ تصمیمات صحیح تری را داشته باشند. در این بین بانک مرکزی نیز باید پاسخ این پرسش را بدهد که آیا برنامه‌ای جهت افزایش قیمت سود‌های بانکی دارد؟!

    زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی ۳ برابر شد؟

    با توجه به این موارد مطرح شده است ولی اله سیف، مدیر کل بانک مرکزی تصویر العمل مقطعی نشان داده و می‌گوید: تصمیم و برنامه‌ای در رابطه با زیاد کردن قیمت سود بانکی نداریم و نظام بانکی بر اساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار عمل می‌کند، ولی بعضی از بانک‌ها نرخ‌های دیگری را به کار گرفتند که بانک مرکزی با آن‌ها برخورد‌های مناسب را در جهت ایجاد تعادل در دست انجام دارد.

    افزایش سود‌های بانکی یک آفت جبران ناپذیر جهت صنعت و تولیدات کشور است به طوری که زخم تجربه های گذشته آن هنوز بر بدنه تولیدات دیده می شود.

    افزایش سود بانکی خراشی عمیق بر بدنه تولیدات داخلی

    کارشناسان پرسشها اقتصادی معتقدند؛ زیاد کردن سود بانکی که به عنوان یک روش کم کردن نقدینگی تصور می‌شد؛روشی از‌بین‌برده‌شده و کاملا اشتباه است که باعث می‌شود عموم جامعه از سرمایه گذاری در بخش تولیدات ملی دست برداشته و به علت سود‌های کلان بانکی، سرمایه‌های خود را به بانک‌ها واریز کنند.

    حال در مواجهه با این عنوان که بعضی نهاد‌ها از مطرح شدن آن در برنامه‌های آتی بانک مرکزی خبر می‌دهند تولیدات کشور مجددا در معرض ظلم قرار خواهند گرفت.

    افزایش ۳ برابری نقدینگی طی ۵ سال اخیر موجب سرازیر شدن سیل عظیم سرمایه های ریالی به جامعه شده است است.

    معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در این باره می‌گوید: زیاد کردن نقدینگی در جامعه بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید که البته راه کار‌های مناسبی هم جهت مقابله با آن وجود دارد.

    وی افزود: دست بردن به زیاد کردن سود بانکی عملا بار تخریبی بیشتری را نسبت به کم کردن نقدینگی بر کشور وارد می‌کند،به طوری که آثار این عمل در سال‌های گذشته بدنه اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح عواملی که بر زیاد کردن نقدینگی در کشور موثر بوده اند، تصریح کرد: عوامل زیادی بر این امر دلالت دارد که از نظر من اولویت آن‌ها کسری بودجه،بدهی دوره‌های قبل دولت‌ها و سوء مدیریت است.

    وی اضافه کرد: نمی‌توانیم وجود حجم عظیم اسکناس در دست جامعه را تنها بر گردن بانک‌ها و جامعه بیاندازیم،در این بین مواردی نظیر سو مدیریت‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار به شمار می‌آید. مشکلاتی که در سال گذشته در امور بانکی به وجود آمد موجب شد تا اعتماد جامعه از بانک‌ها سلب و آن‌ها به خروج سرمایه خود اقدام کنند.

    بی اعتماد اجتماعی وابسته به سوء مدیریت های بانکی

    علیشاهی اضافه کرد: علت‌های اجتماعی این امر نیز به همین سوء مدیریت‌ها و اجرای برنامه‌هایی که اساس تدوین آن‌ها هیجانات و التهابات یک برهه بوده است بر می‌گردد.

    وی ضمن انتقاد به ضعف امنیت در فضای کسب و کار، تصریح کرد: وجود بروکراسی اداری و وحشت صنعتگران از تشکیل یک واحد تولیدی موجب خروش سرمایه ملی به سمت فعالیت‌هایی غیر از تولید داخلی می شود.

    زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی ۳ برابر شد؟

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ثبات اقتصادی در کشور، واهمه تولیدکنندگان جهت جذب سرمایه و همچنین ورود بعضی سودجویان در این موضوع، نقدینگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    وی با هشدار به خطرناک بودن این امر در اقتصاد کشور تصریح کرد: در نتیجه این اتفاقات، نقدینگی مانند سیلی به جامعه سرریز می‌شود و شیب این سیل به هر سمتی که متمایل شود ویرانگر خواهد بود، مانند سکه، ارز و ماشین و چه بسا مسکن که در این سیل گرفتار شده است است.

    علیشاهی در آخر با بیان اینکه اصلی‌ترین نهاد جهت تصمیم گیری‌های اساسی در مواجهه با این اتفاقات، بانک مرکزی هست، ابراز کرد: باید هشدار در این زمینه داد که زیاد کردن سود‌های بانکی نه تنها هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند بلکه موجب بروز مشکلاتی شدید‌تر و پیچیدگی‌های جبران ناپذیرتری خواهد شد. همان طور که مضرات زیاد کردن سود در آخر سال ۹۶ را هم اکنون مشاهده می‌کنیم.

    ۳ برابر شدن نقدینگی طی ۵ سال!

    لازم به ذکر است که حجم نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به حدود سه برابر در مدت ۵ سال رسیده که البته این میزان از نقدینگی بین تمام اقشار جامعه به طور مساوی تقسیم نشده هست. در صورت مدیریت نکردن این نقدینگی بعد از برهم ریختگی بازار‌های سکه، ارز، ماشین و مسکن، قطعا به سمت کالا‌های فیزیکی سبک‌تر مثل لوازم خانگی هم حرکت خواهد کرد.

    افزایش ۳ برابری نقدینگی طی ۵ سال اخیر موجب سرازیر شدن سیل عظیم سرمایه های ریالی به جامعه شده است است.

    به نظر می‌رسد در این بین به برنامه‌ای بلند مدت جهت مهار ورود سیل آسای نقدینگی به بازار‌های یک جامعهیعنی اصلاح نظام بانکی کشور نیازمندیم . البته این عنوان در سال‌های گذشته با بحث‌های مختلفی پیگیری شد ولی در نهایت به حاشیه رانده شد. عدم اصلاح بازار پول یا نظام بانکی سال‌هاست که مورد بحث قرار می‌گیرد، ولی حتی مجلس هم از پیگیری آن دلسرد شده است هست. اصولا عدم برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی است که این گونه چالش‌ها را به دنبال دارد.

    حیدر مستخدمین حسینی، معاون مدیر کل اسبق بانک مرکزی در این باره می‌گوید: هنگامی که حرف تازه‌ای در بودجه جهت مردم و جامعه وجود ندارد و سیستم اقتصادی کشور از یک بودجه کاملا سنتی که مطابق با نیاز‌های روز جامعه نیست تبعیت می‌کند ، شاهد بی اعتمادی مردم جهت سرمایه گذاری در بخش‌های تولیدی خواهیم بود.

    وی افزود: نظام بانکی جهت فعالیت‌های تازه چه قدمی برداشته است؟ بخشنامه‌ای در اینباره وجود دارد؟ در نتیجه بانک‌ها هم با سیاق سابق خود تسهیلات می‌دهند. این‌ها مواردی است که نتوانسته افزایش نقدینگی را کنترل کند و طبیعی است که نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت خرید سکه، ارز‌های مختلف، ساختمان و ماشین سرازیر شود تا حفظ قدرت خرید صورت بگیرد.

    معاون مدیر اسبق بانک مرکزی در آخر گفت: این نکته‌ای است که اگر دولت با آن مقابله نکند می‌تواند به سایر بازار‌ها از جمله کالا‌های ارزان هم سرایت و موجب التهاب در این بازار‌ها نیز شود.

    زیاد کردن سود بانکی زخم کهنه تولید ملی را تازه می‌کند ، چرا نقدینگی ۳ برابر شد؟

    گفتنی است ؛ شانه خالی کردن دولت و بانک مرکزی از این اتفاق کاملا مردود تلقی می‌شود، لیکن بانک‌ها براساس دستور رسمی بانک مرکزی و وزارت و اقتصاد و دارایی به پرداخت‌ها و دریافت‌ها اقدام می کنند بنابراین بروز هر تخلفی از نظارت ضعیف بازرسان مربوط نشأت می گیرد. در نتیجه اتفاقات به وجود آمده در بانک ها اعم از اختلاس، اختلاف حساب‌های شبهه ناک و ورشکستگی موسسات مالی همه و همه ماه عسل بی تدبیری و مدیریت ضعیف تیم اقتصادی دولت است.

    گزارش از نرگس معززی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | افزایش نقدینگی | سرمایه گذاری | سرمایه گذار | حجم نقدینگی | افزایش قیمت | سود بانکی | مدیریت | برنامه | اقتصاد | اقتصادی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو