نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    به گفته یک نماینده مجلس اولویت تامین برق با مشترکان داخلی است و صادرات برق در شرایط مازاد تولید صورت می‌گیرد.

    آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه تحریریه سایت جوان؛در اوایل سال ۸۰ که استفاده از برق رشد فزاینده ای داشت و مصرف از تولید پیشی گرفت، سیستم‌های توزیع برق دچار فروپاشی و قطع سراسری شد که با تلاش‌های صورت گرفته بعد از ۲۴ ساعت اوضاع شبکه به حالت عادی بازگشت.

    با شروع فصل گرما میزان استفاده از برق به علت استفاده از سیستم‌های سرمایشی رشد چشمگیری دارد. در هفته گذشته مصرف برق با رسیدن به مرز ۵۷ هزار مگاوات ، اوضاع برق بحرانی اعلام شد.

    حال با گذشت حدود ۲۰ سال ،صنعت برق کشور در بزنگاهی مهم قرار گرفته است و درصورت عدم صرفه جویی مشترکان می‌توان آینده نگری کرد که شبکه توزیع برق با اختلا ل شدیدی مواجه خواهد شود.

    آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    مشترکان پر مصرف برق زیر ذربین مجلس

    حسن بهرام نماینده مردم همدان و عضو کمسیون انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ؛ با اشاره به شرایط نامطلوب برق در کشور اظهار کرد: نیروگاه‌های حرارتی و برقابی دو منبع عمده تامین برق در کشور هستند که به علت کم کردن تولید برقابی، خاموشی‌های گسترده‌ای در شبکه برق کشور ایجاد شده است است.

    این عضو کمسیون انرژی با اشاره به نقش مردم در عبور از خاموشی‌های بیان کرد:صرفه جویی مردم و استفاده بهینه از انرژی باعث کم کردن خاموشی و ایجاد وقت برابر جهت استفاده از سایر مشترکان در سرتاسر کشور می‌شود.

    نماینده مردم همدان با اشاره به عقب ماندن وزارت نیرو از برنامه ششم توسعه جهت تولید انرژی نو در کشور، تصریح کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه، وزرات نیرو باید در آخر این چشم انداز، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا ۵ هزار مگاوات زیاد کردن دهد که شواهد نشان از عقب افتادگی اجرای این برنامه دارد.

    وی با هشدار به مصرف کنندگان بی رویه برق تاکید کرد: جلسات خوبی با حضور وزیر نیرو و کارشناسان فعال این حوزه تشکیل شده است و جریمه‌هایی مانند قطع اشتراک و زیاد کردن قیمت برق جهت مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده است است که امیدواریم با تصویب این طرح گام جدی در مدیریت مصرف برق کشور برداشته شود.

    به گفته یک نماینده مجلس اولویت تامین برق با مشترکان داخلی است و صادرات برق در شرایط مازاد تولید صورت می‌گیرد.

    به گفته وی؛ اولویت تامین برق با مشترکان داخلی است و در صورت مازاد تولید و در زمان‌های خارج از پیک مصرف صادرات برق صورت می‌گیرد.

    بهرام عدم پرداخت مطالبات انرژ‌های نو به وزرات نیرو را بهانه مناسبی جهت عدم توسعه نیروگاه برق ندانست و افزود: نارسایی‌های مربوز به پرداخت مطالبات وزرات نیرو و شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر از قبوض مردم، علت کافی جهت کم کردن سرمایه گذاری در این حوزه نیست و باید مطابق برنامه، ظرفیت تولید برق در کشور زیاد کردن می‌یافت.

    نیروگاه تجدیدپذیر میان بر تولید برق در کشور

    سیدمحمد سبط احمدی کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ؛ با اشاره به ظرفیت تولید برقابی در کشور اظهار کرد: ظرفیت بزرگی از انرژی برقابی بدون توجه به اقلیم خشک در کشور از سال‌های گذشته احداث شده است است که به علت کمبود منابع آبی با ظرفیت پایین تولید برق می‌کند.

    این کارشناس انرژی با اشاره به نقش دولت‌ها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد:به علت نو بودن انرژی‌های تجدیدپذیر دولت باید جهت زیاد کردن اطمینان سرمایه گذاران خود در این حوزه ورود کند و با نشان دادن سوددهی این حوزه زمینه را جهت فعالیت بخش شخصی فراهم کند.

    وی ادامه داد:قطعی‌های گسترده برق در کشور به علت کمبود ۷ هزار مگاواتی برق در شبکه توزیع است که در صورت احداث نیروگاه‌های خورشیدی این مسئله قابل حل است.

    این فعال حوزه انرژی با اشاره به ظرفیت کشور عزیزمان ایران در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ابراز کرد:نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در تابستان به علت شرایط اقلیمی، بیشترین بازدهی را دارند که این تقارن با پیک مصرف در تابستان می‌تواند پرسشها بسیاری را حل کند.

    آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    وی با اشاره به کم کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی در اروپا اذعان کرد:با زیاد کردن استفاده از انرژی‌های نو در اروپا میزان مصرف سوخت‌های فسیلی کم کردن داشته است که اثرات آن را می‌توان درپایین آمدن قیمت نفت و گاز مشاهده کرد.

    احمدی با اشاره به علاقمندی کشور‌های اروپا جهت سرمایه گذاری در بخش انرژی نو کشور عزیزمان ایران ،اظهار کرد: جهت احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی نیاز به ۱۵ میلیارد دلار است و به علت بکر بودن فعالیت‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از طریق فایناس و لیزینگ جهت سرمایه گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند که می‌تواند بار سنگینی را از دوش بودجه کشور بردارد.

    وی با اشاره به هزینه بالا و وقت بَر بودن ساخت نیروگاه حرارتی در کشور، تصریح کرد: نیروگاه حرارتی و هسته‌ای به ترتیب بین ۵ و ۱۵ سال سرمایه گذاری کلان نیاز دارد در حالی که نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مراتب به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.

    به گفته وی؛ ۱۲۰ مگاوات ظرفیت بادی و ۱۵ مگاوات ظرفیت خورشیدی در کشور احداث شده است است.

    به گفته یک نماینده مجلس اولویت تامین برق با مشترکان داخلی است و صادرات برق در شرایط مازاد تولید صورت می‌گیرد.

    احمدی با اشاره به صادرات برق کشور تصریح کرد: بدلیل اختلاف ساعت میان همسایگان غربی و شرقی در کشور ،می‌توان با صادرات برق در وقت کم مصرف و واردات برق در وقت پیک مصرف ،تبادل انرژی خوبی انجام داد.

    وی با بیان اینکه روسیه می‌تواند مهمترین شریک برقی ما باشد، بیان کرد:پیک مصرف برق در کشور عزیزمان ایران و روسیه به ترتیب در تابستان و زمستان است بنابراین می‌توان با تبادل انرژی ، اوضاع شبکه برق کشور را اصلاح بخشید.

    توسعه نیروگاه‌های حرارتی در دولت نهم و دهم اُفت محسوسی داشته است

    حمید صالحی نایب مدیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ؛ راجع به چالش های صنعت برق کشور، اظهار کرد:بزرگترین مسئله صنعت برق کشور به قیمت غیر واقعی آن باز می‌گردد که باعث مصرف بی رویه این انرژی نیز شده است است.

    نایب مدیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به اوضاع سرمایه گذاری در صنعت برق تصریح کرد:در دولت هفتم و هشتم روند توسعه برق در کشور سرعت مناسبی داشت به طوری که ۴۲ هزار مگاوات نیروگاه راه اندازی شد و ۱۷ هزار مگاوات قرارداد در حال اجرا با ۷۰ درصد پیشرفت به ثبت رسید ، در حالی که با روی کار آمدن دولت نهم و دهم، ۶۵ هزار مگاوات نیروگاه به همراه ۵ هزار مگاوات قرارداد در حال اجرا تحویل داده شد که این امر نشان از کم کردن سرمایه گذاری در این دوره دارد.

    آیا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟ ، توقف صادرات برق در ساعات اوج مصرف

    به گفته وی؛ خاموشی‌های برق در سال آینده نیز ادامه دارد، به علت اینکه احداث نیروگاه برق فرایندی زمانبر است و باید از سال‌های گذشته سرمایه گذاری صورت می‌گرفت.

    صالحی با اشاره کم کردن بارش در کشور بیان کرد:به علت کم کردن بارش حجم مخازن سد‌های کشور پایین آمده است وبا تاثیر منفی بر انرژی برقابی، تولید را ۵۰ درصد کم کردن داده است.

    نایب مدیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به تسریع در ساخت پروژه‌های نیمه تمام صنعت برق بیان کرد: بعضی از نیروگاه‌های برق در ساخت پیشرفتی بالای ۹۵ درصد دارند و باید با استفاده از بودجه عمرانی این طرحها را را به آخر رساند تا برق مورد نیاز مردم تامین شود.

    وی با اشاره به هزینه بالای ساخت نیروگاه برق در کشور ابراز کرد: به علت موقعیت جغرافیایی کشور، می‌توان با تبادل انرژی میان همسایگان شمالی و کشور‌های حوزه خلیج فارس در وقت پیک مصرف از طریق واردات، برق مورد نیاز کشور را تامین کرد.

    صالحی با اشاره صادرات برق به عراق تصریح کرد: عمده صادرات برق به کشور عراق است که با توجه به پیک مصرف در تابستان صادرات به این کشور قطع شده است است.

    نایب مدیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به قیمت پایین برق در کشورتاکید کرد:با وجود اهمیتی که برق در زندگی مردم دارد، بررسی قبوض برق مردم با بخش‌های دیگر مانند مخابرات نشان از اجحاف به صنعت دارد و ارزان بودن آن باعث مصرف بی رویه در کشور شده است است.

    به گفته وی؛ میزان مصرف برق در کشور سه برابر میانگین‌ جهانی است.

    صالحی با اشاره به استقبال کم بخش شخصی جهت سرمایه گذاری در صنعت برق ابراز کرد: به علت اعلام قیمت برق از سوی دولت و عدم توانایی سرمایه گذار جهت فروش آن به قیمت مطلوب خود، بسیاری از سرمایه گذاری در این حوزه خوداری می‌کنند و توسعه در این صنعت با کندی پیش می‌رود.

    نایب مدیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به کمبود منابع مالی وزارت نیرو بیان کرد: درآمد‌های وزرات نیرو از قبوض مردم طی چند ساله گذشته به وسیله شرکت برنامه و بودجه صرف هزینه‌های بخش‌های دیگر شده است است در حالی که می‌توانست به توسعه نیروگاه ها و زیاد کردن ظرفیت برق در کشور کمک اساسی کند.

    وی با اشاره به طرح دولت جهت عوض کردن ساعات اداری بیان کرد: عوض کردن ساعات اداری کشور در کم کردن پیک مصرف برق موثر بوده است و تاثیر بسزایی در کم کردن مصرف برق داشته است.

    صالحی در آخر گفت: واقعی شدن قیمت برق باید به تدریج صورت پذیرید تا این صنعت بتواند با منابع حاصل از آن طی سال‌های آینده ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق را توسعه دهد.

    گزارش از روح الله قیطاسی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | سرمایه گذار | بازرگانی | نیروگاه | استفاده | صادرات | کمیسیون | نیروگاه | ایران | انرژی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی