به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    واردات کالاهای غیر مهم با ارز دولتی به نفع اقتصاد کشور نیست و باید به صورت کارشناسی اولویت بندی شود.

    چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    به روایت گروه خبری صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، موضوعی که این روزها، مبحث داغ تمام محاقل اقتصادی کشور شده، مبحث ارز دولتی هست. تخصیص ارز دولتی و تعیین قیمت پایه ۴۲۰۰ تومان جهت آن، اتفاقی بود که دولتمردان در شرایط بحران زیاد کردن قیمت ارز سنجیدند. اینکه تدوین قانون های تازه ارزی چه تاثیری بر رویدادهای اقتصادی کشور داشت، در این گزارش مورد بحث ما نیست بلکه آنچه از دید نگارنده این مطلب اهمیت دارد، تخصیص ارز دولتی به بسیاری از کالاهایی است که به نظر می‌رسد واردات آنها به کشور در شرایط کنونی ضرورت زیادی ندارد. دولت هم جهت نشان دادن تسلط خود بر بازار ارز می خواهد شرایط ذخیره ارزی را فراتر از واقعیت موجود نشان دهد و در نتیجه در این راستا به کالاهایی ارز دولتی داده شده است است که عدم واردات آنها و نبود این کالاها در بازار کشور،نمی توانست زمینه ساز مسئله جدی باشد.

    بسیاری از کارشناسان ورود موز، خودرو، لوازم خانگی و کالاهایی از این دست را مهم نمی‌دادند و واردات این کالاها را به شرط خرید با ارز آزاد به نفع کشور و تولید کننده داخلی می دانند لیکن عدم ورود این کالاها، مسابقه موثر را از بین می برد و واردات این کالاهای غیرضروری با ارز دولتی تنها موجب زیان به اقتصاد کشور و تنگ شدن عرصه بر تولیدکننده داخلی خواهد شد.

    در راستای این عنوان با دوتن از صاحبنظران و مسئولان کشور به گفت‌وگو پرداخته ایم که در ادامه می‌آید؛

    چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    مسئولان دولتی اصرار دارند که بگویند ذخایر ارزی کشور مشکلی ندارند

    محمد رضا برکتین‌ دبیر منزل صنعت معدن تجارت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اظهار کرد: به طور کلی دو گونه تفکر و نگاه داریم؛ یک نظر اقتصاددانان، رعایت تناسب به معنای اینکه باید شرایط امروز را ببینیم مطرح است و در آن تنها به فکر حل پرسشها روز اقتصاد هستیم و در نگاه دیگر،‌ دور نمای آینده را بررسی می‌کنیم.

    وی افزود: محدودیت‌هایی همچون ارز هر لحظه جهت بازار مسئله ساز بوده و حتی کشورهایی که هزاران میلیارد ذخیره ارزی دارند ، هیچ گاه اعلام نمی‌کنند که همه چیز آزاد است.

    بر‌کتین تأکید کرد: تناسبات به ما می‌گوید حساب شده است قدم برداریم و حساب شده است قدم برداشتن به این معنا نیست که دست از کار بکشیم و یا نیازهای جامعه را تامین نکنیم با چنین شرایطی که اکنون در کشور به وجود آمده بهتر است سنجیده عمل کرده و با در نظر رفتن محدودیت‌های ارز جهت آینده اقتصادی کشور برنامه ریزی کنیم.

    دبیر منزل صنعت، معدن، تجارت اصفهان تشریح کرد: در این شرایط عالی ترین روش اولویت بندی ارزی جهت مواد مورد نیاز کشور است و بدون شک مواد اولیه مورد نیاز به تولید و کارخانه‌هایدر اولویت اول باید قرار بگیرند لیکن وجود این مواد باعث چرخش چرخ تولید می‌شود

    واردات کالاهای غیر مهم با ارز دولتی به نفع اقتصاد کشور نیست و باید به صورت کارشناسی اولویت بندی شود.

    وی با تأکید بر اولویت کارشناسی واردات به داخل کشور گفت: ممکن است کارشناسان و صاحب نظران تشخیص دهند که واردات خودرو، لوازم لوکس،‌ لوازم خانگی و محصولاتی چون میوه جهت کشور مهم است و در چنین شرایطی باید جهت آنها ارز دولتی اختصاص دهیم.

    بر‌کتین ادامه داد: رسیدن به این آمارها و اولویت بندی کردن صحیح نیاز به یک کار کارشناسی دقیق داشته تا بتوان تمام واردات کشو.ر را بر اساس آن انجام داد.

    دبیر منزل صنعت، معدن، تجارت اصفهان با اشاره به واردات انواع لوازم خارجی به کشور تصریح کرد: با عوض کردن اولویت ‌ها قیمت محصولات خارجی گران‌تر شده است و شرایط بهتری جهت مسابقه لوازم و محصولات داخلی با نوع مشابه خارجی به وجود می‌آید و همین عنوان موجب تقویت تولید در آینده خواهد شد.

    وی افزود: ولی اگر واردات کالاهای خارجی به طور کامل قطع شود ، تولید کننده داخلی بدون رقیب شده است و به طور کلی زمینه سازی چنین شرایطی موجب ضعف تولید ملی خواهد شد.

    بر‌کتین یادآور شد: واردات به اندازه کالاهای خارجی موجب تقویت تولید می‌شود ولی در صورتی که این میزان قطع شود موجب کم کردن کیفیت تولید شده است و اگر بیش از اندازه صورت بگیرد موجب نابودی تولید داخلی خواهد شد.

    وی با انتقاد از واردات کالاهایی مانند گوشی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: زمانی که مسئولان دولتی می‌خواهند تصمیم را اتخاذ کنند می‌بایست به لایه‌های متفاوت و نتیجه های آن در سطوح متفاوت توجه کرده و مسئولان می‌بایست تمام تلاش خود را جهت بستن راه‌های سوءاستفاده سودجویان بکار ببندند.

    چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    بر‌کتین اذعان کرد: این که بعضی از مسئولان دائما در تلا‌شند که بگویند منابع ارزی کشور محدودیتی ندارد درست نیست بلکه باید جهت هر کدام از موارد مورد نیاز و حیاتی کشور میزان ارزی تخصیص داده و اگر وارد کننده‌ای میل به به واردات کالای لوکس دارد باید با ارز غیر دولتی کالاها را به کشور وارد کند.

    دبیر منزل صنعت، معدن، تجارت اصفهان افزود: متاسفانه مسئولان در رده‌های متفاوت تصمیم‌گیری، یکسری از واقعیت‌های جامعه را به درستی ندیده‌اند و زیاد به دنبال نشان دادن و‌جهه مثبتی از خود هستند بنابراین نظر بسیاری از کارشناسان را نپذ‌یرفته و در تلا‌شند که قیمت ارز را به صورت تصنعی پایین نگه دارند.

    وی یاد آور شد: در صورتی که مسئولان واقعیت‌های جامعه را ببینند، ابتدا ممکن است شرایط مشکل پیش بیاید ولی در نهایت بتوانند به درستی جهت اقتصاد تعیین وظیفه کنند.

    بر‌کتین تصریح کرد: هیچ کدام از افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند کالای خود را متناسب با آن قیمت ارایه نمی‌دهند و متاسفانه باید گفت که فرهنگ سودجویی در بین بعضی افراد جامعه حاکم شده است است.

    واردات کالاهای غیر مهم با ارز دولتی به نفع اقتصاد کشور نیست و باید به صورت کارشناسی اولویت بندی شود.

    دبیر منزل صنعت، معدن، تجارت اصفهان ابراز کرد: جو و ذهنیت بازار به سمتی رفته که از دیدن هیچ قیمت جدیدی تعجب نمی‌کنیم.

    وی بیان کرد: در صورتی که نرخ‌های متفاوت بر اساس دید کارشناسی جهت کالاهای وار‌داتی تعیین شود در نتیجه تعادل در واردات و اختصاص ارز دولتی برقرار خواهد شد.

    بر‌کتین یاد آور شد: بعضی از شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی مانند شرکت‌های وابسته به وزارت نفت، اعتماد مسئولان را زیاد جلب کرده‌اند در صورتی که اگر یک تولید کننده داخلی بخواهد کالا وارد کند مجبور است مراحل مشکل را طی کند تا بتواند ارز دولتی دریافت کند.

    دبیر منزل صنعت، معدن، تجارت اصفهان تصریح کرد: افرادی که در فعالیت های غیر مرتبط بتوانند ارز دولتی به آسانی بگیرند معمولا کالاهای واردات را به صورت گرا‌نتری در بازار وارد می‌کنند و این به علت سقوط اخلاق در بین این افراد است که به انصاف بی توجه بوده و تنها به فکر تأمین منافع خود هستند.

    چگونه شرکت قطعات خودرو، لوازم خانگی وارد می‌کند؟ ، اولویت بندی ارزی باید به نفع کالای ایرانی برنامه ریزی شود

    لزوم تغییرات زیربنایی در حوزه قوانین واردات کشور

    بهرام شهریاری کارشناس تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اظهار کرد: در صورتی که دولت بتواند روند بازار را به سمت طبیعی شدن سوق دهد باب رانت و رانت بازی بسته شده است و بازار دچار تنش کمتری خواهد شد.

    وی افزود: هنگامی که اقتصاد دولتی هست، عوارض زیادی را به دنبال می‌آورد. دولت باید متوجه باشد که در وهله اول با بخش خصوص تعامل داشته و در مرحله بعد پای خود را از ورود مستقیم به اقتصاد بیرون بکشد.

    این کارشناس تجارت گفت: دولت جهت واردات قطعات ماشین به شرکتی ارز دولتی داده ولی این شرکت لوازم خانگی وارد کرده است و مواردی‌ از این دست که تخلفات در بین شرکت‌های وارد کننده را نشان می‌دهد، کم نیست و علت مهم این نوع رفتارها، جزیره‌ای فکر کردن بنگاه‌های اقتصادی و تأمین منافع شخصی است.

    شهریاری افزود: بعضی از مدیران دولتی هم به این افراد سود‌جو کمک می‌کنند و شرایط را جهت ورود زیاد این افراد در زمینه‌های متفاوت تجاری و اقتصادی فراهم می‌آورند.

    وی با بیان اینکه با ممنوعیت واردات هیچ کالایی موافق نیستم، گفت: طرح ممنوعیت کالاهای متفاوت در سال‌های گذشته به وسیله دولتمردان انجام شد ولی موفقیت آمیز نبود و این مسئله نشان می‌دهد که باید در این حوزه کارها زیربنایی صورت گیرد.

    گزارش از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: لوازم خانگی | مسئولان کشور | واردات | اقتصاد | اصفهان | مسئولان | اقتصادی | صورتی | خارجی | تجارت | بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب اورجینال