خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    با توجه به شرایط بحرانی آب، اصلاح الگوی مصرف و عوض کردن در نگرش مسئولان ذی ربط احساس می‌شود.

    خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با توجه به تغییرات اقلیمی و کم کردن بارندگی در کشور طی دهه گذشته، شاهد خشکسالی و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در کشور هستیم.

    بخشی از این خشکسالی مربوط به مدیریت ناآگاهانه بعضی از مسئولان ذی‌ربط است که با تصمیمات خود خشکسالی در کشور را شدت یافتن و کشور را در معرض بحران آب قرار دادند.

    جانمایی کارخانه‌های صنعتی و بحث‌های انتقال آب بین حوزه‌ای فشار خشکسالی بر کشور را چندین برابر زیاد کردن داده است و نیاز اصلاح الگوی مدیریت آب و ترسیم چشم انداز‌های سرزمینی احساس می‌شود.

    خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    اولویت با تأمین آب شرب است

    هدایت فهمی مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به آخرین اوضاع آبی کشور، اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی ۹۶-۹۷ نسبت به میانگین دراز مدت ۳۰ درصد کم کردن داشته و میزان روان آب‌های سطحی و رودخانه نیز حدود ۵۰ درصد کم کردن داشته است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا با اشاره به اوضاع سد‌های کشور، اظهار کرد: میزان پُرشدگی مخازن سد‌ها به طور میانگین ۵۰ درصد است ولی در بعضی از سد‌ها مانند سد استقلال میناب و زاینده رود اصفهان شرایط به مراتب در اوضاع بحرانی تر قرار دارد.

    وی ادامه داد: میزان پُرشدگی سد‌های پایتخت کشور عزیزمان ایران ۴۵ درصد، سد‌های خوزستان ۵۹ درصد، سد زاینده رود ۲۶ درصد، سداستقلال میناب ۹ درصد، سد ملاصدرا فارس ۱۱ و سد شمیل نیان بندرعباس ۱۰ درصد است.

    فهمی با بیان اینکه کم کردن مخازن سدها، میزان تولید انرژی برقابی را کم کردن داده هست، گفت: با توجه به کم کردن بارش سطح مخازن آبی سد‌ها پایین آمده و تولید انرژی برقابی نیز با کم کردن ۶۰ درصد مواجه شده است است که خاموشی‌های اخیر نیز به این عنوان باز می‌گردد.

    با توجه به شرایط بحرانی آب، اصلاح الگوی مصرف و عوض کردن در نگرش مسئولان ذی ربط احساس می‌شود.

    مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا با اشاره به اولویت‌بندی مصرف آب در کشور بیان کرد: با توجه به اوضاع بحرانی آب در کشور، برنامه مصرف آب با اولویت شرب و بعد از آن کشاورزی و صنعت تهیه شده است است که بدین منظور با تخصیص چاه‌های کشاورزی و کرایه چاه‌های دیگر نسبت به تهیه آب شرب جهت مردم اقداماتی صورت گرفته است.

    وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده است جهت کشت محصولات کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مطابق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی و تهیه الگوی بهینه جهت کشاورزی، مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در کشور به جز استان‌های شمالی و ایجاد محدودیت‌هایی جهت کشت محصولات آب‌بر تلاش‌هایی جهت مدیریت مصرف آب در کشاورزی انجام داده است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا با اشاره به کشت نیشکر در خوزستان، اذعان کرد: با توجه به کم کردن منابع آب در استان خوزستان، کشت نیشکر به علت مصرف بالای آب، در اوضاع بحرانی توجیه ندارد و علاوه بر نیاز به منابع آبی فراوان، به علت تولید پساب‌ها موجب آلودگی‌های زیست محیطی و شوری آب کارون شده است است.

    فهمی گفت: در برنامه ششم توسعه جهت تأمین آب مناطق جنوبی کشور، استفاده از آب شیرین‌کن‌ها تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلون مترمکعب در نظر گرفته شده است است.

    فشار مضاعف برمنابع آبی کشور

    داود رضا عرب، عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به تعریف غلط واژه خودکفایی در کشور، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بدون توجه به منابع آبی کشور، با شعار خودکفایی در کشاورزی و اشتغالزایی محصولات فراوانی در کشور کشت شد که فشار مضاعفی به منابع آبی کشور وارد کرد.

    عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به سوءمدیریت آب در کشور، تصریح کرد: قطع کردن حقابه تالاب های کشور که زیاد کردن ریزگردها را به دنبال داشت، استفاده بی رویه از آب‌های سطحی و ریختن پساب‌های صنعتی در رودخانه‌های کشور که کم کردن کمیت و کیفیت آب را به همراه داشت بخشی از مدیریت غلط آب به وسیله مسئولان ذی‌ربط است.

    خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    وی با اشاره به الگوی غلط کشاورزی در کشور بیان کرد: در گذشته با استفاده از سیستم آبیاری به روش سنتی (غرقابی )، آبیاری محصولات به همراه آبرسانی به سفره‌های زمین صورت می‌گرفت در حالی که امروزه با استفاده از آبیاری قطره‌ای و زیاد کردن سطح زیر کشت، آب خوان‌ها تغذیه نمی‌شوند.

    این کارشناس حوزه آب با انتقاد از کشت نیشکر در اهواز، گفت: با وجود کم کردن بارش در خوزستان حدود ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب آب صرف کشت نیشکر در این استان می‌شود که پساب‌های آن شوری آب کارون را به همراه دارد.

    عرب با اشاره به نقش سد‌ها در تأمین آب، اظهار کرد: بخش عمده آب شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران از سد‌ها تأمین می‌شود و مرتبط کردن خشکسالی به ساخت سد‌ها توجیه علمی ندارد و دلایل آن را باید در برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز، انتقال آب بین حوزه‌ای و استفاده از منابع آبی در پایین دست سد‌ها جستجو کرد.

    وی با انتقاد از جانمایی کارخانه‌های صنعتی در اصفهان بیان کرد: جانمایی کارخانه‌های صنعتی در اصفهان بدون توجه به ظرفیت‌های گردشگری و شرایط زیست محیطی استان صورت گرفته است و موجب زیاد کردن مهاجرت و فشار مضاعف بر زاینده رود شده است است.

    با توجه به شرایط بحرانی آب، اصلاح الگوی مصرف و عوض کردن در نگرش مسئولان ذی ربط احساس می‌شود.

    عرب با اشاره به آمایش سرزمین در کشور، اذعان کرد: جهت برنامه‌ریزی در کشور نیاز است ظرفیت‌های موجود سنجیده و نیاز آیندگان مورد توجه قرار گیرد که در صورت عدم رعایت آن صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌شود.

    احتمال جیره‌بندی آب در استان فارس

    علی اکبری نماینده مردم شیراز و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به اوضاع آب در کشور، گفت: با وجود اوضاع شکننده آب در کشور، در صورت مدیریت مصرف، رعایت اولویت‌بندی و حقابه‌ها می‌توان از بحران آب عبور کرد.

    نماینده مردم شیراز با اشاره به توسعه کم صنعتی استان فارس تصریح کرد: به علت محوریت کشاورزی در اشتغالزایی فارس، بیشترین لطمه از کم آبی به این استان وارد شده است و محدودیت‌های فراوانی جهت کشاورزی در این استان ایجاد شده است است.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف در برنامه ششم توسعه، اذعان کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش هفتم و هشتم به صورت براق اهداف کمی و کیفی جهت الگوی مصرف آب تعریف شده، ولی از لحاظ اجرا به علت عدم تمکین بعضی از افراد با کندی پیش می‌رود.

    خشکسالی در مدیریت منابع آبی کشور!

    وی با اشاره به امکان جیره بندی آب در استان فارس بیان کرد: با توجه به زیاد کردن حاشیه نشینی در استان فارس در صورت عدم رعایت الگوی مصرف از سوی مردم امکان جیره بندی آب در شیراز وجود دارد.

    نماینده مردم شیراز ادامه داد: ۷۵ درصد آب استان فارس از چاه تأمین می‌شود و در تلاش هستیم با افتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن آب شرب استان را به صورت پایدار به دست مشترکان برسانیم.

    اکبری در آخر گفت: آگاهی مردم از وضع موجود و تلاش جهت حرکت به سمت مصرف بهینه آب راه حل مهم جهت عبور از خشکسالی است.

    گزارش از روح‌الله قیطاسی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: برنامه ریزی | استان فارس | کشاورزی | خبرنگار | استفاده | مدیریت | برنامه | کشاورزی | محصولات | خوزستان | خشکسالی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال