در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    کارشناسان پرسشها اقتصادی با بیان اینکه بسته تازه ارزی با منطق بهتری جهت اجرا تدوین شده است است از تأثیر این بسته در یک ماه آتی خبر می‌دهند.

    تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، شنبه (۲ روز گذشته) بود که مدیر تازه بانک مرکزی جهت ارائه توضیحات راجع به بسته تازه ارزی به برنامه‌ای تلویزیونی آمد و از ارکان مهم این بسته رونمایی کرد.

    عبدالرضا همتی، مدیر کل بانک مرکزی مهم‌ترین ویژگی‌های قدرتی این بسته را ثابت ماندن قیمت کالاهای اساسی و داروها تا آخر سال و همچنین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در این مدت وقت به این اصناف دانست.


    بیشتر بخوانید: بسته تازه بازار ارز روز سه شنبه عملیاتی می‌شود/ از روزی که آمریکا تحریم را شروع کند، نشان خواهیم داد هیچ مشکلی نداریم


    در این بسته ارزی برنامه‌ریزی شده است است تا ارز ثانویه به وسیله پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی تأمین شود، گام بعدی اضافه کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی است و این امر با تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز و ورود ارز به کشور به وسیله صرافی آزاد خواهد شد.

    دولت با سیاست ارزی مد نظر مجلس موافقت کرد

    در این باره محمدرضا پور ابراهیمی، مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تصویر العمل به شروع فعالیت بسته ارزی تازه دولت، گفت: خوشبختانه بعد از گذشت ۴ ماه دولت با سیاست ارزی مد نظر مجلس موافقت کرد و از امروز سیاست ارزی تازه دولت اجرا می‌شود. با اجرای این سیاست بخش زیادی از پرسشها موجود در حوزه صادرات و واردات برطرف می‌شود و ما شاهد کاهش قیمت ارز و سکه در بازار خواهیم بود.

    تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    در واقع فعال‌سازی بازار ارز ثانویه، آزادسازی فعالیت صرافان و قطع به یقین آزادسازی ارز مسافرتی از گام‌های مهم جهت اصلاح شرایط بحرانی حال موجود است.

    بسته تازه ارزی در فضای سیاسی منطقه هم منطقی تر پایه‌ریزی شده است است

    سید بهاالدین هاشمی، کارشناس پرسشها بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در تصویر العمل به ارائه بسته تازه ارزی به وسیله بانک مرکزی جهت اصلاح شرایط فعلی بازارها، اظهار کرد: خوشبختانه در این طرح بسیاری از نواقص سیاست‌های ارزی،کاهش پیدا کرده هست، قاچاق بودن بازار غیررسمی از عواملی بود که باعث ایجاد التهاب در بازارها عنوان می‌شد.

    وی افزود: بخش شخصی وارد مبادلات آزاد خود شده است و همچنین مبحث افتتاح سپرده‌های ارزی، سود ارزی، و پرداختی‌های این حساب‌ها از ارکانی است که در بسته تازه به طور کارشناسی‌تری به آن پرداخته شده است است.

    این مسئول اسبق بانکی با اشاره به دید مثبت کارشناسان اقتصادی بر این بسته، تصریح کرد: با زیاد کردن ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از فروش صنایع پتروشیمی و نفت معضل کمبود ارز برطرف خواهد شد.

    کارشناسان پرسشها اقتصادی با بیان اینکه بسته تازه ارزی با منطق بهتری جهت اجرا تدوین شده است است از تأثیر این بسته در یک ماه آتی خبر می‌دهند.

    هاشمی گفت: بازارهای ما نیز این روزها به علت نوسانات و همچنین وحشت از سررسید شروع تحریم ها از آبان ماه بدون تبادلات زیاد به حالت انتظار در آمده‌اند ولی این بسته در فضای امنیتی و سیاسی هم مستحکم تر و منطقی‌تر پایه‌ریزی شده است است.

    وی در ادامه گفت: نقض بزرگ سیاست‌های ارزی گذشته اعمال دو قیمت در بازارها بود که صدمه جدی را به اقتصاد حال کشور وارد کرد ولی باتوجه به همکاری جدی کارشناسان اقتصادی با بانک مرکزی جهت تدوین این طرح هر چند با فوریت و وقت کم، شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

    رفع نگرانی مسافران از دریافت ارز

    این کارشناس مسایل بانکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزاد شدن قیمت ارز مسافرتی چه تأثیری در کم کردن التهابات خواهد داشت، گفت: ارز مسافرتی ۲۰ درصد از نیاز رسمی کشور است ولی به علت مهم بودن شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی تأثیر جدی در قیمت آن داشته است که حال با رسمی آشنا شدن صرافی‌ها، دیگر دلواپس نرخ‌های عجیب و غریب نخواهیم بود.

    وی افزود: اعتقاد دارم زمانی که قیمت ارز دولتی و بازار نا چیز بود دولت باید به تک نرخی کردن ارز اقدام می‌کرد، ولی حال نیز شرایط جهت اعمال این کار محیاست و همکاری بخش شخصی جهت ساماندهی این اتفاقات بسیار مطلوب است.

    هاشمی تشریح کرد: منطق طرح تازه زیاد از گذشته است و مطمئنیم اگر شرایط سیاسی ویژه‌ای در این قوانین ورود نکند ما ظرف مدت یک ماه شاهد تأثیر این بسته در بازارهایمان خواهیم بود و اعتقاد دارم جامعه به ثبات اقتصادی خوبی دست خواهد یافت.

    وی با اشاره به عوض کردن سیستم سودهی بانک‌ها، گفت: اگر بعد از سررسید سپرده‌ها با قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصد، قیمت سودهای ۱۵ درصدی اعمال شوند شاهد ورود نقدینگی افسارگسیخته جامعه به بازارها خواهیم بود.

    تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    نگرانی‌ها از نظر تأمین ارز مورد نیاز واردات مواد غذایی و کالاهای مهم نیز برطرف می‌شود

    ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: اکنون با سیاست‌هایی که بانک مرکزی جهت بازار ارز اعمال کرده هست، نگرانی‌ها از نظر تأمین ارز مورد نیاز واردات مواد غذایی و کالاهای مهم نیز برطرف می‌شود؛ همانطور که در دوران جنگ، دولت کالاهای اساسی و مهم را بسیار ارزانتر از سایر کالاها جهت مردم تأمین می‌کرد، ضمن اینکه اجازه می‌داد که مابقی نیازهای ارزی کشور از بازار آزاد تأمین شود.

    بهادرانی گفت: در این شرایط، کاری که به نظر می‌رسد که دولت باید در قالب بسته تازه سیاست‌های ارزی انجام دهد، آن است که به بعضی بخش‌های اقتصادی که نزدیکی بسیاری با اوضاع معیشتی مردم دارند، ورود کرده و به کالاها یارانه بدهد تا جلوی تأثیرگذاری نوسانات ارزی را بر روی این کالاها بگیرد.

    بهادرانی با استقبال از بازگشایی مجدد صرافی‌ها گفت: شروع به کار مجدد صرافی‌ها کاملا کار درستی است و بنابراین باید از ظرفیت‌های آنها جهت تولید استفاده کرد.

    اگر بانک مرکزی به نحوه قیمت‌گذاری ورود کند شرایط گذشته ایجاد خواهد شد

    مرتضی بکی حسکویی کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بسته تازه منجر به روند کاهشی قیمت ارز در بازار خواهد شد.

    کارشناسان پرسشها اقتصادی با بیان اینکه بسته تازه ارزی با منطق بهتری جهت اجرا تدوین شده است است از تأثیر این بسته در یک ماه آتی خبر می‌دهند.

    وی با تأکید بر اینکه در بازار ثانویه و طبق بسته تازه ارزی نباید بانک مرکزی اقدام به قیمت‌گذاری بکند، تصریح کرد: اینکه بگوییم نرخ ارز چه قیمتی خواهد بود، بستگی به شرایط اقتصادی و مولفه‌ سیاست‌های بانک مرکزی دارد که اگر به درستی و به صورت یک مجموعه به اجرا گذاشته شود، روند کاهشی ادامه خواهد داشت و همچنین عرضه و تقاضا باید در بازار ثانویه تعیین کننده قیمت باشند.

    بکی تأکید کرد: اگر بانک مرکزی به نحوه قیمت‌گذاری ورود کند شرایط گذشته ایجاد خواهد شد که این تکرار غلط های گذشته هست.

    در نهایت باید دید متولیان امر اجرای سیاست‌های تازه ارزی تا چه میزان به قوانین وضع شده است پایبند و اثرات مثبت آزادسازی قیمت ارز مسافرتی تا چه میزان دیده خواهد شد و بازارهای کشور در آینده‌ای نزدیک شاهد آرامشی خواهند بود؟

    گفتنی هست، روز گذشته بسیاری از دارندگان ارزهای خانگی به چهارراه استانبول و صرافی‌ها رفته‌اند تا هرچه سریعتر ارز و سکه خود را به «ریال» تبدیل کنند؛ لیکن می‌خواهند در روند سقوط قیمت دلار و طلا کمترین ضرر مجبور آنها شود.

    تأثیر بسته تازه ارزی دولت بر بازار چه خواهد بود؟

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: روز گذشته | اقتصادی | مرکزی | سیاسی | سیاست | بازار | بانک مرکزی | اخبار اقتصادی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو