شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » مکمل‌های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گیرند

    مکمل‌های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گیرند

    مکمل‌ها، داروهای طبیعی، ماده اولیه مکمل‌ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شوند

    مکمل‌های دارویی ارز 4200 تومانی نمی‌گیرند

    مکمل ها، داروهای طبیعی، ماده اولیه مکمل ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نمی شوند

    واردات داروی ترکیه ای نداریم

    دکتر برندگی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر شرکت غذا و دارو در نشستی خبری که در شرکت غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه ها در شرایط فعلی جامعه، در عین حال راجع به کمبودهای دارویی گفت: در همه جای دنیا کمبود دارویی وجود دارد، ولی اگر در خانواده هم کمبودی داشته باشیم، اجازه نمی دهیم التهاب آن به اعضا برسد. بی تردید بااهمیت ترین پارامتری که دشمن روی آن حساب کرده، ایجاد جنگ روانی است.

    عبارات مهم : داروخانه – طبیعی

    شرایط دارو “بحرانی” نیست مردم آرامش داشته باشند

    وی افزود: جالب است که اکنون در بسیاری از داروها میزان تامین داروهایمان زیاد از گذشته هم شده، ولی به علت بحث های روانی می بینیم که زیاد راجع به کمبودها بحث می شود. به عنوان مثال در داروی وارفارین هنوز دو ماه ذخیره دارویی داریم، ولی مردم به لحاظ مباحث مربوط به آرامش روانی، دچار نگرانی می شوند. مردم بدانند که اگر دارویی دچار کمبود شود آن را سهمیه بندی کرده و در داروخانه های منتخب توزیع می کنیم و اگر شرایط کمبودش بحرانی تر شود، توزیعش را در مناطق خاص انجام می دهیم تا مطمئن باشیم که دارو به دست بیمار می رسد. در اینجا تاکید می کنم که شرایط ما در حوزه دارو شرایط بحرانی نیست و نباید مردم آرامش ارزش را از دست دهند.

    وی در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوالی راجع به اصالت داروهای موجود در داروخانه ها و اینکه چه تضمینی وجود دارد داروهای قاچاق به داروخانه ها ورود پیدا نکند؟ گفت: باید گفت که تضمینی در این زمینه نیست. ولی از آنجا که سامانه موجود در داروخانه ها با شرکت های بیمه گر هماهنگ هست، هنگامی که نسخه ای در داروخانه ارائه می شود، کد یونیک آن دارو جهت شرکت های بیمه گر ارسال می شود. به این ترتیب داروی نسخه شده است و ارائه شده است از سوی داروخانه، جهت بیمه ها و همچنین شرکت غذا و دارو قابل تشخیص و پیگیری است.

    مکمل‌های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گیرند

    مردم به برچسب اصالت دارو حساس باشند

    برندگی تاکید کرد: اگر دارویی برچسب اصالت ندارد، مردم بدانند که این دارو حتما مسئله دارد و نسبت به آن حساس باشند. در حال پیگیری هستیم که داروهای نسخه آزاد نیز دارای کد اصالت شده است و کد یونیک دریافت کنند. به این ترتیب این دسته از داروها نیز اصالت ارزش جهت مردم قابل تشخیص خواهد بود.

    وی راجع به داروهای ایرانی گفت: روی داروهای ایرانی نیز شناسه اصالت پرینت شده است و مردم به هیچ عنوان نگرانی بابت این داروها نداشته باشند. در مجموع کنترل های بسیار شدیدی روی تقلبی بودن یا اصیل بودن داروها صورت می گیرد. داروهای فاقد اصالت و قاچاق به وسیله سامانه ای از طریق بیمه ها و شرکت غذا و دارو شناسایی می شود و به این ترتیب داروی اصل به مردم تحویل داده می شود.

    واردات داروی ترکیه ای نداریم

    برندگی راجع به ارز ناشی از فروش گاز به ترکیه که قرار است به دارو اختصاص یابد، گفت: ۲۰۰ میلیون دلار در این زمینه در نظر گرفته شده است است ولی تاکید می کنم که بحث واردات داروی ترکیه ای به هیچ وجه مطرح نیست. تنها پول ما در ترکیه و به صورت یورو وجود دارد ولی هنوز خریدی از این محل صورت نگرفته است.

    همچنین دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی شرکت غذا و دارو در پاسخ به سوالی راجع به قیمت گذاری کالاهای سلامت محور گفت: شرکت غذا و دارو تنها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قیمتگذاری انجام می دهد و جز دارو، تنظیم بازار هیچ حوزه دیگری در اختیار این شرکت نیست.

    مکمل ها ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی گیرند

    در ادامه دکتر خانوی – مدیرکل واحد فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک های متابولیک شرکت غذا و دارو راجع به ارزی که مشمول مکمل ها می شود، گفت: مکمل ها، داروهای طبیعی، ماده اولیه مکمل ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نمی شوند. ارز مورد نیاز در این زمینه از سامانه نیما و بر اساس سیاست های ارزی تازه در فضای دیگری فراهم خواهد شد. بی تردید این فرآیند باعث زیاد کردن قیمت در این حوزه خواهد بود. البته در بهمن ماه گذشته به علت عوض کردن قیمت ارز یک دوره زیاد کردن قیمت در این حوزه را داشتیم.

    وی افزود: نظارت بر قیمت مکمل ها جزو وظایف شرکت غذا و دارو نیست ولی ما با اتحادیه و سندیکای قیمتگذاری مکمل ها در ارتباط نزدیک هستیم. بهمن ماه گذشته شاهد زیاد کردن قیمت در این حوزه بودیم ولی در حدود یک ماه و نیم گذشته نیز به علت اینکه ارز این موارد به صورت آزاد تهیه شد، دوباره زیاد کردن قیمت در این حوزه داشتیم.

    خانوی راجع به نحوه نظارت شرکت غذا و دارو در قیمتگذاری مکمل ها گفت: اتحادیه قیمت را مشخص و به ما گزارش می دهد. این قیمت ها به شرکت های پخش ابلاغ می شود و این شرکت ها موظف هستند که با همان تعرفه به داروخانه ها توزیع کنند. اگر فروشنده، مکمل یا برند خاصی خارج از این فرآیند را بفروشد، بحث حمایت از مصرف کننده مطرح می شود، ولی تاکید می کنم که ساز و کار قانونی در شرکت غذا و دارو جهت نظارت در این حوزه نداریم. در عین حال در ماه گذشته دو شرکتی که در حوزه مکمل ها فعالیت می کردند را دعوت کردیم و از آنجا که قیمت سطح عرضه با قیمتی که اتحادیه مشخص کرده بود یکسان نبود، این عنوان را مطرح کردیم و عنوان حل شد. تاکید می کنم که اصحاب رسانه به نوعی بازوی شرکت غذا و دارو در سطح جامعه هستند و در صورت اطلاع رسانی آنها، نظارت ها دقیق تر خواهد بود.

    شیرخشک های رژیمی و متابولیک تا آخر سال ۹۷ فراهم است

    وی در پاسخ به سوالی راجع به اوضاع تامین شیرخشک های رژیمی و متابولیک گفت: در این زمینه آخرین بار سال ۹۵ فراخوان برگزار شد تا اقلام مورد نیاز جهت سال ۹۶ مهیا شود. در حال حاضر موجودی به شکلی است که تا آخر سال ۹۷ یا موجودی داریم یا قرارداد فعال و اکتیو با شرکت های وارد کننده داریم. بنابراین تا آخر سال ۹۷ هیچ مشکلی در زمینه شیرخشک های رژیمی و متابولیک نداریم. در عین حال به منظور ذخیره استراتژیک به زودی فراخوانی را برگزار می کنیم و شرکت ها جهت تامین اقلام مورد نیاز در سال ۹۸ و بعد از آن دعوت می شوند.

    وی افزود: تاکید می کنم ممکن است برند یا طعم خاصی از شیر را نداشته باشیم ولی هیچ گروه و دسته ای نیست که در سامانه حامی ثبت شده است باشد ولی وجود نداشته باشد.

    دکتر اسلامی تبار – مدیر حوزه بازرسی و پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی شرکت غذا و دارو نیز راجع به پیگیری های مورد نیاز از مراجع قضایی بین المللی در زمینه تحریم های دارویی گفت: چه در تحریم اول و چه در تحریم دوم، پیگیری های مورد نیاز را از مراجع قضایی بین المللی انجام خواهیم داد تا حقوق بین المللی پیگیری شود و عوارض تحریم ها نیز در حوزه دارو کمتر باشد.

    وی افزود: پرسشها بر کسی پوشیده نیست. قیمت داروها، احتکار، محدودیت در واردات یا تقاضای بیش از حد مردم ممکن است باعث کمبودهایی شود، ولی ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه فعالند و مباحث را رصد می کنند. گزارشات چه به صورت تلفنی، چه به صورت کاغذی و الکترونیک پیگیری می شوند. روزی نیست که در زمینه احتکار دارو گزارشی نداشته باشیم. علی رغم آنکه پرسنل کمی داریم ولی تمام این موارد پیگیری می شوند.

    وی گفت: پیگیری تخلفات دارویی و از جمله احتکار دارو رویه خاصی دارد. بعد از اعلام گزارش ها، این گزارش ها صحت سنجی می شوند. در مجموع گزارش ها باید مستند شوند. در سال ۹۵ دو میلیارد دلار قاچاق و تقلبات کالاهای سلامت محور داشتیم که این رقم در سال ۹۶ سه میلیارد دلار بود. برآورد می شود که هر سال ۲۵۰ میلیون دلار قاچاق دارو یعنی حدود یک پنجم واردات آن در کشور داشته باشیم.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه مردم چگونه داروهای اصیل را از قاچاق تشخیص دهند و اینکه چه تضمینی وجود دارد که داروهای قاچاق وارد داروخانه ها نشوند، گفت: از نظر ما داروخانه مرجع رسمی فروش دارو و بازوی اجرایی شرکت غذا و دارو هستند. اغلب داروخانه ها به درستی فعالیت می کنند و عالی ترین مرجع جهت خرید دارو هستند. از طرفی نیز سامانه ۱۹۰ شرکت غذا و دارو و وزارت بهداشت پاسخگوی کمبودها و سوالات مردم در حوزه دارو هستند.

    در ادامه دکتر حریری – معاون توسعه و پشتیبانی شرکت غذا و دارو گفت: در قانون بودجه، ردیف یارانه دارو جهت تامین داروهای خاص مشمول بر رادیوداروها، داروهای حوزه بهداشت، واکسن ها، سرم ها، شیرخشک متابولیک و شیرخشک یارانه ای اطفال جهت نوزادان محروم از شیر مادر در نظر گرفته می شود. آینده نگری می شود تا آخر امسال ۵۶۰ میلیارد تومان در این قسمت هزینه شود. بسیاری از داروها از جمله داروهای ایدز، هپاتیت و بیماران خاص از همین محل تامین می شوند و از بیمار وجهی دریافت نمی شود. در مجموع مسئله خاصی در زمینه تامین مالی این دسته از داروها وجود ندارد.

    مکمل‌ها، داروهای طبیعی، ماده اولیه مکمل‌ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شوند

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: داروخانه | طبیعی | ترکیه | شیرخشک | دارویی | خبر | اجتماعی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی