آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان، اندروید یک سیستم عامل موبایلی است که به وسیله گوگل توسعه داده می‌شود. این سیستم عامل، سیستم تغییریافته نرم‌افزار Linux Kernel و دیگر نرم‌افزارهای منبع باز است که اصولا جهت اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های دارای نمایشگر لمسی ساخته شده است هست. علاوه بر سیستم عامل موبایل، گوگل Android TV را جهت تلویزیون‌های هوشمند، Android Auto را جهت خودروهای هوشمند و Wear OS را جهت گجت‌های پوشیدنی پشتیبانی کننده از سیستم عامل اندروید توسعه داد. اندرویدهای متنوعی هم جهت کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده‌اند.

    شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ کمپانی اندروید را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۷ سیستم عامل اندروید، منتشر شدن نخستین تیزر تبلیغاتی دستگاه اندرویدی رونمایی شد. سیستم عامل اندروید از نخستین سال‌های انتشار خود تا کنون، تغییرات زیاد و اساسی را به خود دیده است و آخرین نسخه آن، چند روز پیش (۷ آگوست ۲۰۱۸) به صورت رسمی معرفی شد؛ یعنی نهمین نسخه این سیستم عامل که Pie نام گرفت. پروژه منبع باز اندروید که به صورت اختصاری «AOSP» آشنا می‌شود، گواهینامه Apache را دریافت کرده هست. طبق این برنامه هر دستگاهی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، می‌تواند از دیگر دستگاه‌های اندروید برنامه‌های اندرویدی را دریافت و روی دستگاه راه اندازی کند.

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید


    بیشتر بخوانید: اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie


    اندروید که از سال ۲۰۱۱ به عنوان پرفروش‌ترین سیستم عامل جهان آشنا می‌شود و روی دو سوم گوشی‌های دنیا راه اندازی هست، همراه با چند نرم‌افزار ختصاصی و توسعه یافته شده است به وسیله گوگل ارائه می‌شود. این برنامه‌ها سرویس‌های متفاوت گوگل مانند Gmail و Google Search اصلی‌ترین برنامه‌هایی هستند که می‌توانیم آن‌ها را روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده کنیم. این برنامه‌ها در کنار اپلیکیشن استورها و پلتفرم انتشار اپلیکیشن‌ها یعنی Google Play ارائه می‌شوند و تحت لیسانس سازنده‌های دستگاه‌های اندرویدی فعالیت می‌کنند.

    کمپانی اندروید اکتبر ۲۰۰۳ در پالو آلتوی کالیفرنیا به وسیله اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیِرز و کریس وایت تأسیس شد. نخستین قصد این شرکت این بود که یک سیستم عامل پیشرفته جهت دوربین‌های دیجیتال توسعه دهند و همین باعث شد تا سرمایه‌گذاران زیادی را در آوریل ۲۰۰۴ به دست آورد. مؤسسان این کمپانی بعدها متوجه شدند که بازار دوربین‌های دیجیتال جهت هدف‌های این شرکت بسیار کوچک است و بعد از گذشت پنج ماه، این شرکت هدف‌های خود را روی توسعه سیستم عامل گوشی متمرکز کرد تا بتواند در تولید سیستم‌های عامل با Symbian و Windows Mobile مایکروسافت مسابقه کند.

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

    Android 4.4 Kitkat

    شرکت گوگل اندروید نسخه ۴٫۴ را در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۲۰۱۳ ارائه کرد. اندروید ۴٫۴ ابتدا قرار بود با نام Key Lime Pie آشنا شود ولی از آنجایی که خیلی از بازدیدکنندگان اندروید با طعم این خوراکی آشنا نبودند، تصمیم بر این شد که نام این نسخه اندروید یکی از محصولات کمپانی نسله باشد. بعد از موافقت کمپانی نسله نام نسخه ۴٫۴ این سیستم عامل Kitkat شد.

    Kitkat ابتدا روی گوشی Nexus 5 در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲٫۱۳ معرفی شد. این سیستم عامل جهت تقویت ساخت سخت‌افزارها جهت گوشی‌های اندرویدی ساخته شده است بود آیا که حداقل حافظه رم جهت راه‌اندازی این سیستم عامل ۵۱۲ مگابایت بود. پروژه‌های تقویت سخت‌افزار جهت اندروید با نام «Project Svelte» در داخل خود شرکت گوگل راه‌اندازی شد. منتشر شدن نسخه ۴٫۴ اندروید، قابلیت‌های زیادی به دستگاه‌های اندرویدی اضافه شد.

    مهمترین ویژگی‌های افزوده شده است به این سیستم عامل، اضافه شدن پشتیبانی از فناوری NFC، توانایی پرینت بی‌سیم، مرور صفحات وب با موتور کروم، چهارچوب تازه و رابط کاربری تازه جهت دستگاه‌های اندرویدی بود.

    Android 5.0 Lollipop

    گوگل در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۴ از پروژه‌ای به نام Android L رونمایی کرد که در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲٫۱۴ به صورت رسمی مشخص شد که این نسخه از اندروید نسخه ۵٫۰ آن با نام Lollipop (آبنبات چوبی) بود. نخستین دستگاه‌هایی که این نسخه از اندروید را روی خود به طور پیش فرض داشتند، Nexus 6 و تبلت Nexus 9 بودند. گوگل در طراحی این سیستم عامل از زبان جدیدی که با نام Material Design مشهور هست، استفاده کرد.

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    در این نسخه از سیستم عامل اندروید تغییراتی از جمله اصلاح عملکرد نوتیفیکیشن‌ها و دیده شدن آن‌ها در وقت قفل بودن صفحه گوشی، پشتیبانی از دو سیمکارت و کلیدهای Navigation اصلاح شده است بود.


    بیشتر بخوانید: تاریخ احتمالی رونمایی از Pixel 3 مشخص شد


    Android 6.0 Marshmallow

    سال ۲۰۱۵ وقت آن رسیده بود که دیگر سیستم‌های عامل متفاوت توانایی پشتیبانی از حسگرهای اثر انگشت را به دستگاه‌های خود اضافه کنند. اندروید هم به همین جهت نسخه جدیدی از سیستم عامل خود را در کنفرانس Google I/O معرفی کرد که با نام رمز Android M آشنا می‌شد که بعدا به صورت آپدیت جهت گوشی‌های Nexus 5 و Nexus 6 و تبلت Nexus 9 در تاریخ ۲۸ مه ۲۰۱۵ عرضه شد.

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

    همانطور که گفته شد نسخه ۶٫۰ اندروید آشنا شده است با نام Marshmallow (مارشملو) با توانایی پشتیبانی از حسگر اثر انگشت تولید شد. دیگر توانایی خوبی که شرکت گوگل به سیستم عامل دستگاه‌های هوشمند خود اضافه کرد، مد Doze بود که با این مد سرعت سی‌پی‌یو در وقت خاموش بودن صفحه گوشی، کم کردن می‌یابد تا باتری بیشتری ذخیره بماند.

    Android 7.0 Nougat

    اندروید ۷٫۰ ابتدا جهت توسعه‌دهندگان این سیستم عامل و به صورت محدود عرضه شد. در طی این برنامه، گوشی‌های اندرویدی که توانایی پشتیبانی از این نسخه اندروید را داشتند، به صورت مستقیم به این ورژن آپدیت می‌شدند و تغییرات تازه روی آن‌ها را امتحان می‌کردند. نسخه نهایی این نسخه هم ۲۲ آگوست سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی منتشر شد. در این نسخه از اندروید شاهد تغییرات پوسته آن بودیم و مد Doze در این نسخه اصلاح داده شده است بود.

    Android 8.0 و Android 8.1 Oreo

    اندروید Oreo هشتمین انتشار مهم از سری سیستم عامل‌های اندروید بود. این نسخه از سیستم عامل ابتدا با نسخه توسعه‌دهندگان در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۷ منتشر شد و گوگل پوسته‌های آن را جهت گوشی‌های Nexus و Pixel آماده کرده بود. نسخه نهایی آن هم در آگوست همان سال منتشر شد. می‌توان گفت این نسخه از اندروید با گذشت وقت کامل‌تر شده است بود و قابلیت‌های جدیدی را هم جهت بازدیدکنندگان به ارمغان آورده بود.

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    از جمله این ویژگی‌های می‌توان به پروژه Treble که به سازندگان سخت‌افزارهای گوشی‌های اندروید اجازه می‌دهد آپدیت‌های اندروید را جهت دستگاه‌های خود منتشر کنند، پشتیبانی از توانایی تصویر در تصویر، آیکون‌های تطبیقی و اصلاح نوتیفیکیشن‌ها و مدیریت رنگ‌ها اشاره کرد.


    بیشتر بخوانید: گوگل به صورت رسمی اندروید ۹ را با نام Pie معرفی کرد +تصاویر


    Android 9.0 Pie

    و ولی آخرین نسخه‌ای که چند روز قبل به صورت رسمی به وسیله گوگل معرفی شد، اندروید ۹٫۰ Pie بود. این نسخه از اندروید ۷ مارس امسال جهت نخستین بار معرفی شد و نسخه بتای آن که مخصوص توسعه‌دهندگان بود، در همان روز منتشر شد. این نسخه از ابتدا با نام P آشنا شده است بود و از وقت انتشار نسخه بتا تا کنون شاهد تغییرات زیادی در این سیستم عامل بوده‌ایم تا اینکه در تاریخ ۶ آگوست امسال، گوگل تصمیم گرفت نسخه کامل و رسمی آن را جهت همه بازدیدکنندگان منتشر کند. نخستین کمپانی هم که تنها گوشی تولید شده است خود را به این اندروید مجهز کرد، Essential بود. گوگل بعد از این خبر مجسمه نسخه نهم اندروید را جلوی ساختمان مهم این شرکت قرار داد که می‌توانید تصویر آن را در ادامه مشاهده کنید.

    از جمله ویژگی‌هایی که این نسخه از اندروید جهت تلفن‌های همراه هوشمند اندرویدی به ارمغان آورده، ژست‌های حرکتی جدید، از بین بردن دکمه Home از روی صفحه نمایش و ساختن چهره‌ای تازه جهت سیستم عامل است که همه این‌ها می‌توانند کار با این سیستم عامل را جهت بازدیدکنندگان لذت‌بخش‌تر کند.

    برای مشاهده ویژگی‌های کامل این نسخه اینجا کلیک کنید.

    گزارش از رامین کیانی

    انتهای پیام/

    تاریخچه اندروید از ابتدا تا کنون

    واژه های کلیدی: اندروید | دستگاه | برنامه | تاریخچه | اندروید | پروژه | معرفی | سیستم | تاریخ | کمپانی | برنامه

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    از نسخه اول تا اندروید Pie , تاریخچه کوچکی از اندروید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب لاتین